Gå til innhold

Anmelde mobbin nesten 20 etter ? Fins d noen advokater her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet praksisen på noe sånt ?  Er det en forelderligsfrist?

Å kan jeg gå til skolen og be om alle papirarbeid fra klassen (klage etc) ? Hvilken rettigheter har jeg?

Anonymkode: e1b03...2df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går såklart ikke. Du må ha faste bevis for det første, har du det? Så langt tilbake er ikke ting lagret på data, så ikke mye papirarbeid igjen mest sannsynlig. Itillegg er jo disse personene mest sannsynlig helt andre mennesker enn de var da. De har sikkert bidratt til samfunnet, har familie og hele pakka. Er du fortsatt såret, bør du heller snakke med dem om det.

Anonymkode: c7995...2f8

• Liker 7
Skrevet

Ingen rettigheter. 

Anonymkode: 6a013...119

• Liker 1
Skrevet

Det finnes antagelig ingen papirer på skolen, dersom du noen gang har hatt en egen elevmappe, er den sannsynligvis destruert. Det var først i 2014 at det tredde i kraft en regel om at alle elevmapper skal arkiveres i Riksarkivet. Før dette ble omtrent 80% av alle elevmapper destruert etter kort tid.

Du har uansett ingen sak etter så lang tid. Den finnes rett og slett ingenting å bygge en sak på, annet enn hva du synser og mener så lang tid i etterkant. Dersom du i det hele tatt finner en advokat som er villig til å ta saken og så å sende inn stevning til Tingretten, vil saken bli avvist i administrasjonen der og vil aldri komme til behandling i retten.

Anonymkode: 30b86...965

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet praksisen på noe sånt ?  Er det en forelderligsfrist?

Å kan jeg gå til skolen og be om alle papirarbeid fra klassen (klage etc) ? Hvilken rettigheter har jeg?

Anonymkode: e1b03...2df

Glem det og gå videre i livet ditt. Mobbing er foreldet lenge før det er gått nesten 20 år. Politiet kan heller ikke gjøre noe da mobbing ikke er straffbart/var straffbart for nesten 20 år siden. Hva skal formålet ditt med å anmelde til poltiet og å anmelde nå være? Hva vil du oppnå?

Anonymkode: 78ade...a59

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes antagelig ingen papirer på skolen, dersom du noen gang har hatt en egen elevmappe, er den sannsynligvis destruert. Det var først i 2014 at det tredde i kraft en regel om at alle elevmapper skal arkiveres i Riksarkivet. Før dette ble omtrent 80% av alle elevmapper destruert etter kort tid.

Du har uansett ingen sak etter så lang tid. Den finnes rett og slett ingenting å bygge en sak på, annet enn hva du synser og mener så lang tid i etterkant. Dersom du i det hele tatt finner en advokat som er villig til å ta saken og så å sende inn stevning til Tingretten, vil saken bli avvist i administrasjonen der og vil aldri komme til behandling i retten.

Skolepaprer blir ikke makulert, det havner i kommunens fjernarkiver. Men det hjelper neppe ts noe å finne det som måtte være der nå. 

• Liker 1
Skrevet

Det interessante spørsmålet er; hvorfor ønsker du å anmelde mobberne etter 20 år? Ønsker du å ta hevn på en eller annen måte? 

Som en over skrev så kan det hende at de som mobbet deg er en helt annen person per dags dato. Anmelder du de nå ødelegger du ikke bare for de og deres familie, men også for deg selv. Du får da enda mer trøbbel i livet ditt. Du må lære deg å leve med de sårene du har i deg, slik er livet. Du oppnår ingenting ved å anmelde.

Anonymkode: 3ff28...9bb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skolepaprer blir ikke makulert, det havner i kommunens fjernarkiver. Men det hjelper neppe ts noe å finne det som måtte være der nå. 

Jo, elevmapper ble det tidligere. Det eneste som kommunene tidligere måtte ta vare på, var vitnemål 

Det er ikke veldig mange år siden skolene kun hadde elevmapper på de elevene som trengte mye ekstra oppfølging. All info, inkl evt møtereferat fra foreldresamtaler, for brorparten av elever ble lagt i en samlemappe for hele klassen. Denne mappa pleide å bli makulert etter at klassen hadde tatt eksamen.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, elevmapper ble det tidligere. Det eneste som kommunene tidligere måtte ta vare på, var vitnemål 

Det er ikke veldig mange år siden skolene kun hadde elevmapper på de elevene som trengte mye ekstra oppfølging. All info, inkl evt møtereferat fra foreldresamtaler, for brorparten av elever ble lagt i en samlemappe for hele klassen. Denne mappa pleide å bli makulert etter at klassen hadde tatt eksamen.

Jeg har hjulpet et stort antall barnevernsbarn fra ulike kommuner over hele sørnorge. Jeg har enda tilgode å ikke finne elevmapper på samtlige, i tillegg til mye annet relevant arkivmateriale. Det hele handler om å lete, vite hvor man leter og hvordan man etterspør arkivmateriale. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hjulpet et stort antall barnevernsbarn fra ulike kommuner over hele sørnorge. Jeg har enda tilgode å ikke finne elevmapper på samtlige, i tillegg til mye annet relevant arkivmateriale. Det hele handler om å lete, vite hvor man leter og hvordan man etterspør arkivmateriale. 

Hvor finnes dette? Statsarkivet i Kristiansand? 

Anonymkode: 50f55...9ad

Skrevet

Etter hele tjue år så er det kanskje på tide å legge slike ting bak seg? :P   

Anonymkode: 654a8...81c

• Liker 4
Skrevet

Et velmenende råd her... fra ei som ble aktivt mobbet I tre år men passivt (utestenging osv) I flere... La det være. Ja, det var kjipt og jævlig.. Men legg det bak deg. Ikke gi mobberene den makten å regjere over deg enda. Ta tilbake ditt eget liv og lev det! 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ble utestengt og fryst ut for ca 30-35 år siden , og det sitter enda i  at jeg ikke er god nok. Jeg har ikke kunnet jobbe pga frykt for å gjøre feil og for at jeg ikke passer inn. Så det er leit at man ikke kan saksøke noen for ødelagt liv

Anonymkode: 90812...ddf

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet
På 23.9.2017 den 3.17, AnonymBruker skrev:

Det interessante spørsmålet er; hvorfor ønsker du å anmelde mobberne etter 20 år? Ønsker du å ta hevn på en eller annen måte? 

Som en over skrev så kan det hende at de som mobbet deg er en helt annen person per dags dato. Anmelder du de nå ødelegger du ikke bare for de og deres familie, men også for deg selv. Du får da enda mer trøbbel i livet ditt. Du må lære deg å leve med de sårene du har i deg, slik er livet. Du oppnår ingenting ved å anmelde.

Anonymkode: 3ff28...9bb

Hvis de ødela livet til TS hvorfor fortjener de å bli skånet? For alt vi vet kan TS ha blitt hardt mobbet både fysisk og psykisk fra barneskolen til vgs.

Klem til deg, TS!❤️

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Potetjinta skrev:

Hvis de ødela livet til TS hvorfor fortjener de å bli skånet? For alt vi vet kan TS ha blitt hardt mobbet både fysisk og psykisk fra barneskolen til vgs.

Klem til deg, TS!❤️

Nå var sannsynligvis de som mobbet mindreårige og ingen er ferdig utviklet når de er barn. Evnen til å forstå langvarige konsekvenser av egne handlinger er ikke der så ingen er tjent med å rippe opp i noe som ligger 20 år tilbake i tid.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Potetjinta skrev:

Klem til deg, TS!❤️

Fordi man ikke kan straffe noen uten tilstrekkelig dokumentasjon. Når det har gått så lang tid kan man heller ikke være sikker på at mobbingen er eneste faktor til at TS har fått "ødelagt liv". Da må TS i så fall ha blitt fulgt opp av psykolog eller lege i forbindelse med mobbingen og følgene dette hadde helt siden denne perioden av livet. 

Jeg synes at mobbing er ille og det er viktig at det tas tak i, men man må nesten se an hva slags begrensninger man har for å føre dette videre. TS sin situasjon er ganske annerledes enn den 19-årige jenta fra Trondheim som utviklet PTSD fra mobbingen for eksempel. 

Jeg håper at TS en gang klarer å legge dette bak seg og gå videre med livet sitt, men jeg har ingen tro på at det å pirke i denne saken som mest sannsynlig ikke kommer til å føre noen steder vil hjelpe henne i denne prosessen. 

Anonymkode: a4097...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke anmeldt de som mobbet deg. Da det faktisk ikke er ett lovbrudd, og de var vel mest sannsynlig mindreårige da det skjedde. Hvis du ble svært grovt mobbet, og du og dine foreldre kjempet med skolen, for å få hjelp, men de nektet å hjelpe. Og dette kan godt dokumenteres og finnes bevis for, så kan du høre med en advokat, om du kan ha en sak mot kommunen. Men det skal ekstremt mye til, for å vinne en sånn sak. Det er skolen som er ansvarlige for at du skal ha det bra der, og ikke bli mobbet. 

Anonymkode: 707a2...7c9

AnonymBruker
Skrevet

Hvis skolen ikke gjorde noe for å hjelpe deg kan du gå til sak mot kommunen! Det er ikke forvent selv om det er over 20-årene siden men du har likevel en frist fra den dagen du snakker med noen, f.eks. lege eller psykolog, om eventuelle problemer og ting du sliter med i dag, den fristen er på 3år. Så om saken fremdeles er aktuell kan du ta kontakt med f.eks jusstudentene, de kan starte saken med å hente inn papirer og sånt, men de tar ikke saken videre til en eventuell rettsak, da må du ha en advokat. Hvis du fortsatt tenker på dette så anbefaler jeg deg å forsøke, da slipper du nemlig å angre senere i livet! Jeg forsøkte men pga at skolen ikke dokumenterte noe som helst hadde jeg ikke nok bevis til å gå videre dessverre! Men jeg har i det minste forsøkt og det er veldig greit å tenke på!

Anonymkode: 2c7f3...562

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så lenge siden at det skal noe til å finne dokumentasjon som støtter saken. Jeg har forsøkt å få ut papirer på en større ulykke som skjedde meg og tre andre elever for 25 år siden (det er i forbindelse med en varig skade). Papirer finnes ikke og det har heller aldri blitt dokumentert at ulykken skjedde i det hele tatt. Det er først de senere år at skolene har blitt flinke på å dokumentere. Via jobb har jeg lett etter dokumentasjon også for andre men fant ingenting. 

Anonymkode: eb7be...da8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...