AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Del Skrevet 22. september 2017 I en kommune i nærheten av hvor jeg bor, har alle elevene på alle barneskolene hver sin ipad. Det er visstnok med den de skal lære alt det grunnleggende, og ipaden har blitt en viktig del av skoledagen. Hvilke argumenter finnes egentlig for dette? Skal det liksom være bedre? Lettere å lære? HVA er galt med blyant og papir?? Anonymkode: c3887...126 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meadow Skrevet 22. september 2017 #2 Del Skrevet 22. september 2017 Det er vel en tanke om at læring via/med nettbrett er fremtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #3 Del Skrevet 22. september 2017 Akkurat nå, Meadow skrev: Det er vel en tanke om at læring via/med nettbrett er fremtiden. Isåfall ser fremtiden mørk ut Anonymkode: c3887...126 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Del Skrevet 22. september 2017 Hadde skjønt det om det var laptop, men ipad? Skjønner ikke helt vitsen, mye bedre/bra for kroppen å skrive på noe større som f.eks laptop senere i skolegangen også. De pengene hadde vært bedre brukt på flere lærere eller annet faglig. Anonymkode: 20913...99c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #5 Del Skrevet 22. september 2017 På min niese sin barneskole får de ikke det. Hadde hun visst at noen får, så hadde hun blitt sint. Hun ønsker seg en selv. Jeg har en fetter i Bærum som fikk det da han begynte på skolen for 3 år siden. Jeg ser ikke noe problem med det da de kan skrive med et pad også. Jeg har iPad med pen til som jeg bruker til å tegne. Jeg vet ikke om fetteren min lærte å skrive med sin pad da, jeg bare vet at han fikk det når de begynte på skolen. Anonymkode: 72d8e...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Del Skrevet 22. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: På min niese sin barneskole får de ikke det. Hadde hun visst at noen får, så hadde hun blitt sint. Hun ønsker seg en selv. Jeg har en fetter i Bærum som fikk det da han begynte på skolen for 3 år siden. Jeg ser ikke noe problem med det da de kan skrive med et pad også. Jeg har iPad med pen til som jeg bruker til å tegne. Jeg vet ikke om fetteren min lærte å skrive med sin pad da, jeg bare vet at han fikk det når de begynte på skolen. Anonymkode: 72d8e...7fe De kan selvsagt skrive med ipad også, men hvorfor bruke så mye penger på det når man har et mye billigere alternativ? Forskning viser jo også at man husker bedre det man har skrevet om man skriver for hånd, enn når man bruker for eksempel pc. Fatter det ikke, og i tillegg synes jeg det er trist at skolen digitaliseres i så stor grad, og i hvert fall når man starter med det allerede i 1. klasse. Anonymkode: c3887...126 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Del Skrevet 22. september 2017 14 minutes ago, AnonymBruker said: Hvilke argumenter finnes egentlig for dette? Skal det liksom være bedre? Lettere å lære? HVA er galt med blyant og papir?? Anonymkode: c3887...126 Man kan jo ha alle bøkene på ipaden. Da slipper man å trykke bøker pluss det blir lettere å bære sekken. Man sparer miljøet, penger og 6 åringer slipper å bære alt for tunge sekker. Anonymkode: d4a6d...92a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Del Skrevet 22. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Man kan jo ha alle bøkene på ipaden. Da slipper man å trykke bøker pluss det blir lettere å bære sekken. Man sparer miljøet, penger og 6 åringer slipper å bære alt for tunge sekker. Anonymkode: d4a6d...92a Edit: Man kan også legge inn videoer, lyd og programmer for å lære barna å lære. Anonymkode: d4a6d...92a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #9 Del Skrevet 22. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan jo ha alle bøkene på ipaden. Da slipper man å trykke bøker pluss det blir lettere å bære sekken. Man sparer miljøet, penger og 6 åringer slipper å bære alt for tunge sekker. Anonymkode: d4a6d...92a Lettere å bære sekken??????? Har aldri hørt noen si at sekken til 6-åringen er for tung til å bæres av barnet selv, ærlig talt. Sparer man virkelig miljøet? Det skader jo miljøet å produsere ipader også? Og hva med de underbetalte barnearbeiderne i Bangladesh eller whatever som sitter og setter sammen ipadene under fæle forhold? Anonymkode: c3887...126 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Del Skrevet 23. september 2017 iPad skal ikke erstatte bøker og håndskrift. Det gjør elevene som før. Men fks å jobbe med repetisjon av grammatikk e.l syns jeg er bedre å gjøre på iPad, på apper eller nettsider som har slike oppgaver. Fronter blir byttet ut med showbie. Showbie er mer brukervennlig og raskere enn fronter. I tillegg til at en iPad er raskere enn en laptop. Så det er enklere og raskere å levere og motta oppgaver digitalt. På showbie kan også læreren kommentere og rette oppgaver som er levert, direkte i programmet. Du slipper å laste ned og laste opp igjen/printe ut. Med iPad kan du også enkelt spille inn lyd. Dette er fint for den muntlige delen av undervisningen, så elevene kan øve seg både på skolen og hjemme. Samtidig som læreren kan høre opptaket etterpå. Det er også enkelt å lage filmsnutter, fremvisninger og samlemapper. Oppgavetekster, lesetekster, inspirasjon, bilder.... kan sendes til elevene for enkel tilgang når de jobber med oppgaver på skolen eller hjemme. I stedet for at alt må stå på tavlen, eller dele ut ark og bøker. Dokumentasjon og foto er enkelt med iPad. Deling er kjapt og enkelt. Elevarbeider kan "sveipes" opp på smartboarden på 5 sek. Lærer og elever kan dele med hverandre, enten med AirDrop eller showbie. Anonymkode: 4c5ab...bf3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #11 Del Skrevet 23. september 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I en kommune i nærheten av hvor jeg bor, har alle elevene på alle barneskolene hver sin ipad. Det er visstnok med den de skal lære alt det grunnleggende, og ipaden har blitt en viktig del av skoledagen. Hvilke argumenter finnes egentlig for dette? Skal det liksom være bedre? Lettere å lære? HVA er galt med blyant og papir?? Anonymkode: c3887...126 Da sparer kommunene mye på kjøp av bøker, skrivemateriell m.m. Det elevene taper er håndskrifttrening. Anonymkode: edbfc...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #12 Del Skrevet 23. september 2017 Optikerbransjen og øyelegene skal i hvertfall få nok å henge fingrene i i årene som kommer. All denne skjermbruken fra så tidlig av er ikke forsvarlig. Anonymkode: 1e06c...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #13 Del Skrevet 23. september 2017 Merkelig at så mange mener noe om ting de ikke har erfaring med. Sønnen min går nå i andre klasse og har hatt læringsbrett siden han begynte på skolen. De har selvsagt massevis av skriving med blyant, iPaden erstatter ikke dette. De har i tillegg både lesebok og mattebok. ipaden er et fantastisk læringsverktøy som forbereder elevene på en digital fremtid. De lærer om nettvett og hvordan de søker på internett. De leser inn leseleksene så lærer kan høre alle elever. De gjør matteoppgaver og får umiddelbart respons på om de har gjort rett eller galt, i stedet for å måtte vente til lærer har rettet leksen for å se hva de gjorde feil. I tillegg sparer det miljøet, mye mindre papirkopier, ukeplaner osv. Det å være i mot nettbrett i undervisningen er så bakstreversk at jeg er sikker på at dere som er så negative her hadde endret mening dersom dere hadde egen erfaring med dette. Anonymkode: 1c4ee...816 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #14 Del Skrevet 23. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Optikerbransjen og øyelegene skal i hvertfall få nok å henge fingrene i i årene som kommer. All denne skjermbruken fra så tidlig av er ikke forsvarlig. Anonymkode: 1e06c...b57 Ja, og det er farlig å onanere. -Hilsen fortidens gufs. Anonymkode: 8e344...7f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #15 Del Skrevet 23. september 2017 Det er i min kommune. iPader for de som går første og andre klasse, resten får chroome book. Og dette erstatter ille tradisjonelle midler, alle får fortsatt like mange bøker. Anonymkode: d7b6f...bff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #16 Del Skrevet 24. september 2017 Det at iPaden implementeres i skolehverdagen vil da ikke si at den erstatter blyant og papir. Anonymkode: 62b4b...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #17 Del Skrevet 24. september 2017 Sitat Det å være i mot nettbrett i undervisningen er så bakstreversk at jeg er sikker på at dere som er så negative her hadde endret mening dersom dere hadde egen erfaring med dette. Vi er jo ikke imot digital undervisning, det er valget av tablet over pc vi reagerer på, og deretter at valget falt på det dyreste alternativet. Jeg er student selv, har samsung tablet med tastatur, men måtte kjøpe meg laptop etter et par uker med notater da det er for knotete og ukomfortabelt å skrive slik i flere timer per dag. Mye bedre at de lærer seg å skrive skikkelig på tastatur og bruke en pc ordentlig med en gang tenker jeg, på ungdoms- og videregåendeskole er det vel laptop som gjelder uansett? Anonymkode: 20913...99c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #18 Del Skrevet 24. september 2017 Synes det er rart at Norge etter å ha forsket på dette så lenge velger å gå imot egen forskning. Universitet i Oslo hadde for en stund siden et prosjekt hvor de fikk brett man skriver på med ordentlig penn. Dette får nå flere å flere skoler, da det faktisk er bevist at vi ikke lagrer det vi leser og skriver på pc på samme måte som med penn og papir. Vi har lurt hjernen til å tro vi slipper å huske blant annet årstall fordi "vi har det jo lagret på nett, så vi kan hente det frem der". Bare synd du ikke har nettilgang ved eksamen. Og flere å flere stryker på vgs etter at teknologi ble tingen. Anonymkode: 83dbc...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #19 Del Skrevet 24. september 2017 Noen skoler er forsøksskoler på dette. Skolen mine barn går på er en slik skole. Forskning viser at barn lærer fortere når de bruker slik teknologi. Det er mange fordeler. De får tastatur å skrive på. Mitt ene barn har dysleksi og har sin egen data. På den er det masse hjelpemidler. Bla er alle fagbøkene lagt til som lydbøker. Det er nok flere barn som ikke har noen diagnose, men som trenger litt ekstra hjelp. Og da er en Ipad eller data veldig mye hjelp i. Anonymkode: 83686...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #20 Del Skrevet 24. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen skoler er forsøksskoler på dette. Skolen mine barn går på er en slik skole. Forskning viser at barn lærer fortere når de bruker slik teknologi. Det er mange fordeler. De får tastatur å skrive på. Mitt ene barn har dysleksi og har sin egen data. På den er det masse hjelpemidler. Bla er alle fagbøkene lagt til som lydbøker. Det er nok flere barn som ikke har noen diagnose, men som trenger litt ekstra hjelp. Og da er en Ipad eller data veldig mye hjelp i. Anonymkode: 83686...448 Nei, det stemmer ikke, les litt forskning. http://forskning.no/skole-og-utdanning-informasjonsteknologi/2010/10/laerer-vi-mer-med-blyant http://www.universitetsavisa.no/student/2017/08/11/Studenter-lærer-mindre-ved-å-ta-notater-på-pc-en-67877.ece http://www.cw.no/artikkel/skole-utdanning/pennen-mektigere-enn-tastaturet Anonymkode: 83dbc...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå