Gå til innhold

Barnebidrag vs underholdningsbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at det i tillegg til barnebidrag skal betales et underholdningsbidrag til fritidsaktiviter, telefon, frisør, etc? Prøver å lete på nav sine nettsider samt Google, men finner ingenting. Store Norske Leksikon omtaler underholdningsbidrag som barnebidrag ser jeg.

Takknemlig for innspill og gjerne link til info.

Anonymkode: 6a226...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barnebidrag skal dekke alle de tingene. Er vel ekstra kun ved store ting som konfirmasjon og lignende. Frisør og telefon går i hvert fall under vanlige, daglige utgifter som skal dekkes av barnebidraget. Regner med det er underholdsbidrag du mener. Underholdsbidrag er forøvrig noe helt annet. Det er det ektefellen får i særegne tilfeller i Norge og har lite med barn å gjøre. Mye mer utbredt i USA.

Underholdningsbidrag er det forøvrig ingenting som heter ;)  Ville heller prøvd meg på underholdsbidrag, så skal du se det dukker opp saker og ting

Edit: Ser at man kan kalle barnebidrag for underholdsbidrag og, men jeg er mest vant til at det brukes i to forskjellige tilfeller, men i ditt tilfelle ER underholdsbidraget og barnebidraget en og samme ting. Bare to ord for det samme. 

Endret av altflyter
  • Liker 2
Skrevet

Underholdsbidrag er det samme som barnebidrag.

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at det i tillegg til barnebidrag skal betales et underholdningsbidrag til fritidsaktiviter, telefon, frisør, etc? Prøver å lete på nav sine nettsider samt Google, men finner ingenting. Store Norske Leksikon omtaler underholdningsbidrag som barnebidrag ser jeg.

Barnebidrag skal dekke alle utgifter du har på barnet eller barne. Så nei, det er ikke meningen at far skal betale mer enn det.

Anonymkode: 3dd3d...551

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at historisk var "underholdningsbidrag" noe som gikk til en fraskilt kone som hadde stått utenfor arbeidslivet, for at hun skulle ha noe å leve av. Og jeg tror at vi omtrent snakker om mellomkrigstiden her. I Norge ble det avskaffet lenge før jeg var barn, i hvert fall. (Ikke at jeg er så gammel, da.)

I dag snakker vi om barnebidrag, som skal dekke samværsforelders andel av alle utgifter til barnet, med unntak av komfirmasjon og tannregulering, sånn omtrent. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Juniper skrev:

Jeg tror at historisk var "underholdningsbidrag" noe som gikk til en fraskilt kone som hadde stått utenfor arbeidslivet, for at hun skulle ha noe å leve av. Og jeg tror at vi omtrent snakker om mellomkrigstiden her. I Norge ble det avskaffet lenge før jeg var barn, i hvert fall. (Ikke at jeg er så gammel, da.)

I dag snakker vi om barnebidrag, som skal dekke samværsforelders andel av alle utgifter til barnet, med unntak av komfirmasjon og tannregulering, sånn omtrent. 

Det er jo fortsatt ganske utbredt i USA, har jeg intrykk av. Og i enkelte tilfeller hvis kona har tjent betydelig mer enn mannen, har hun endt opp med å måtte betale bidrag til han etter skildmissen.

Hører at dette av og til forekommer i Norge, "fordi kona har blitt vant til en dyr livsstil". Akkurat som om det skulle være en menneskerett. Men hvordan lovverket i Norge er på dette området, vet jeg ikke. Det gjelder neppe for vanlige mennesker med vanlige lønninger.

Skrevet
14 timer siden, Juniper skrev:

Mener og ha lest om dommer som har gitt kvinner underholdningsbidrag i senere tid også ja.

Skrevet
4 timer siden, O.G. skrev:

Mener og ha lest om dommer som har gitt kvinner underholdningsbidrag i senere tid også ja.

Det mener jeg også på at jeg har lest.

Anonymkode: 5cd00...eac

Skrevet (endret)
På 22.9.2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Underholdsbidrag er en mer eller mindre utdødd stønad. Som noen nevner over her kan man idømmes underholdsbidrag. Jeg tipper det er langt mellom hver dom...

Barnebidrag er eneste stønaden du har krav på fra barnefar.

PS: jeg ser at det brukes synonymt. Men det er iallefall bare EN bidragsform du har krav på.( I tillegg er det ekstra bidrag til konfirmasjon og tannlegeregulering.)

Endret av Rotemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...