Gå til innhold

Hjelp - offisielt overvektig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veide meg i dag for første gang på lenge og har bikket over i overvektig BMI. Tips for å ta tak i det? Jeg har ikke peiling på kalorier, og aner ikke hvor mye jeg får i meg. Føler jeg har gode vaner med sunne middager og godteri bare i helgen, men ser at jeg spiser mer enn andre for å bli mett. Hva bruker dere andre for å få kontroll over matinntaket? Apper? Veier dere maten? 

Anonymkode: 3712e...730

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Appen Lifesum synes jeg er super. Alle vanlige matvarer og litt til ligger allerede inne. Du kan også registrere nye matvarer ved å enten bruke strekkoden eller taste inn info om produktet manuelt. 

Man kan bli overvektig selv om man ikke spiser så godteri, så lenge man spiser for mye kalorier. Du må nok sikkert bytte ut noe av maten din med noe mer kalorifattig mat. Hvis du bruker Lifesum, så ikke spis mindre enn du vanligvis gjør i begynnelsen. Du trenger først og fremst å få en oversikt over hvor mye du får i deg. Jeg anbefaler at du registrerer alt du spiser og drikker i én uke, før du begynner å planlegge hvilke matvarer du må bytte ut. ☺

Anonymkode: b3a61...d32

• Liker 3
Skrevet

Lifesum er bra, stort sett dreier det seg om prosjonstørrelse. Så legg inn alle måltider, all du putter i deg av mat og ev annet snack, så ser du fort på lifesum hvor du ligger for høyt og må gjøre endringer. Men igjen, porsjonskontroll er tingen.

Anonymkode: 6b498...46f

Skrevet

Jeg gikk ned i vekt med kaloritelling (Myfitnesspal) og veiing av maten, og å slutte å spise godteri hele tiden, men jeg vil si at jeg har holdt vekta ved å utfordre holdningene og oppfatningene mine. Jeg trodde jeg trengte mer mat enn andre for å bli mett, men jeg skjønte ikke at det jeg regnet som mett, var hva andre regnet som stappmett. Jeg trodde sunn mat var kjedelig og vondt. Jeg brukte godteri som en måte å markere selvstendighet på.

Ved å endre syn på mat og spising, i retning av at mat skal smake godt, men ikke altfor godt, at mat er ment for å nytes, men ikke misbrukes, at ingen mat er giftig, slutt å være redd for alt som smaker godt - kombinert med endring av spisevaner, i retning av faste måltider og godteri bare på lørdager - innkjøpsrutiner, til å ha faste handledager og bare kjøpe det jeg hadde planlagt - og justere matomgivelsene mine, så jeg ikke har hauger av godteri og potetgull liggende, men isteden ingredienser til å lage sunn og god mat - og slutte å tenke at jeg "burde" trene, og isteden gjøre bevegelse til en del av hverdagen - og veie meg hver dag så jeg ikke får angst for å ha gått opp i vekt og ikke tørre å ta tak i det - er vektmestring i grunnen kjempelett.

• Liker 5
Skrevet

Rent praktisk bruker jeg Myfitnesspal. Alltid ligget på et lavt kaloriunderskudd. Fyller inn frokost, brunsj, lunsj og middag og setter av noen kalorier på kvelden til noe jeg har lyst på.

Anonymkode: f8125...806

Skrevet

Man venner seg til å spise større måltider. Og da må en fortsette å spise så mye, ellers sier magen ifra om at "du har ikke spist nok". Det er en overgangsperiode, å venne magen til å få mindre porsjoner. Jeg sier dette veldig overforenklet, men det er slik at du må slutte å spise før du blir helt mett.

Mye dreier seg om å regne ut hvor mye du skal spise først. En kostholdsplan, som de andre har nevnt, er bra. Da unngår du å lage for mye mat. Etter hvert vil du se hvor mye du trenger i hvert måltid, uten å måtte regne det ut.

Skrevet

Et tips er også å slutte å spise når du ikke føler deg sulten lenger, i stedet for å skulle føle deg mett. Forsyn deg med mindre porsjoner, spis saktere og ta en liten pause før du forsyner deg på ny, for å kjenne etter om du fortsatt er sulten eller ikke. 

Anonymkode: 985d2...b92

Skrevet
På 22.9.2017 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Veide meg i dag for første gang på lenge og har bikket over i overvektig BMI. Tips for å ta tak i det? Jeg har ikke peiling på kalorier, og aner ikke hvor mye jeg får i meg. Føler jeg har gode vaner med sunne middager og godteri bare i helgen, men ser at jeg spiser mer enn andre for å bli mett. Hva bruker dere andre for å få kontroll over matinntaket? Apper? Veier dere maten? 

Ut i skogen, opp i trærne!

Anonymkode: 58dbb...aca

Skrevet

Kutt ALT av sukker... spis til du er passe mett...Spis rent.

Grønnsaker, kjøtt,fisk,egg,bær, gode fettkilder..

For eksempel kan en dag se slik ut;

Frokost:  2 egg , tomat, agurk, paprika  litt grovt eller lavkarbo knekkebrød/brød, litt majones/smør

Lunsj; En salat med proteiner( egg/kylling/fisk/reker /cottage cheese ol) litt olje/eddik eller rømme/majones dressing. Bruk gjerne litt feks grovere grønnsaker i salaten og ikke bare typiske salatgrønnsaker. 

Middag; Masse gode grønnsaker, minst halve tallerkenen...woka,dampa,bakt,rå... en god porsjon kjøtt/fisk eller vegetarisk proteinkilde...saus/dressing ol uten sukker. 

Hvis du blir sulten eller fysen på kvelden er Cottage cheese med bær og LITT nøtter/frø digg. Eg pleier ta 100 g bringebær og varmer litt i micro med litt sukrin og lakrispulver...100 g Cotta cheese og 25 g creme fraiche...10-15 g nøtt/frø på toppen:) 

Anonymkode: 9ed76...e18

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips. Siden jeg skrev innlegget så har loggført inntaket for en dag for å se ca hvor mye jeg får i meg. Selv om det var lørdag, en dag jeg vanligvis koser meg litt ekstra, var jeg sjokkert over hvor mye jeg spiser. Tørr ikke si det en gang, men det var ca så mange kalorier som en voksen mann i aktivitet trenger.

Så nå vil jeg først og fremst jobbe med telling og porsjonskontroll. Isj, ser for meg at jeg kommer til å bli sulten framover, men er vel det som må til.

Skrevet (endret)

Sulten, som i plagsomt sulten, skal du ikke bli, da gjør du det feil. Du skal ta inn så mye mindre energi at kroppen din blir tvunget til å ta av energireservene sine. Det er ikke farlig, og ikke ubehagelig, systemet er laget for akkurat dette. Kroppen veksler mellom å lagre og bruke energi, hver eneste dag, selv når du er på vei opp i vekt, og den bruker av lagret energi når du ikke spiser for en stund, feks når du sover. Hvis du spiser bare akkurat så mye at kroppen hver dag bruker opp litt mer enn du spiser/drikker, går du ned i vekt uten engang å legge merke til det. Vektnedgang er en relativt langsom prosess; du kan regne med å gå ned opptil 1% av din vekt per uke, i gjennomsnitt, om du gjør alt riktig. Hvis du gjør det veldig feil, enten ikke har kaloriunderskudd i det hele tatt, eller prøver på et altfor stort kaloriunderskudd, vil du ikke lykkes - du vil ikke få noen nedgang, evt få en kraftig nedgang, som du ikke kan fortsette, fordi du blir sulten, slapp og irritabel, og kaster deg over alt av mat og godteri som du kan komme over. Sunn vektnedgang er en tålmodighetsprøve, og en skikkelig test på om planen din er smart. Den store utfordringen er nemlig å holde vekta etterpå.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Egentlig var det greit å få vite at jeg med dette inntaket "bare" veier 70 kg, og trenger ikke å gå ned mye. Hører jo hele tiden om folk som sier de spiser mye mindre enn det jeg spiser og likevel veier mye mer. 

Skrevet
På 24. september 2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Et tips er også å slutte å spise når du ikke føler deg sulten lenger, i stedet for å skulle føle deg mett. Forsyn deg med mindre porsjoner, spis saktere og ta en liten pause før du forsyner deg på ny, for å kjenne etter om du fortsatt er sulten eller ikke. 

Anonymkode: 985d2...b92

Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg stiller et spørsmål. Hvorfor er det så viktig å ikke spise mye til middag? Hvis jeg ikke spiser meg mett til middag, må jeg spise kveldsmat ellers får jeg ikke sove pga. rumlingen i magen. Spiser jeg meg mett til middag derimot, trenger jeg ikke å spise kveldsmat. Vil tror at summen av kalorier blir omtrent den samme i begge tilfeller, så hvorfor ikke like gjerne spise seg mett til middag? 

Anonymkode: 08427...67e

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men håper det er greit at jeg stiller et spørsmål. Hvorfor er det så viktig å ikke spise mye til middag? Hvis jeg ikke spiser meg mett til middag, må jeg spise kveldsmat ellers får jeg ikke sove pga. rumlingen i magen. Spiser jeg meg mett til middag derimot, trenger jeg ikke å spise kveldsmat. Vil tror at summen av kalorier blir omtrent den samme i begge tilfeller, så hvorfor ikke like gjerne spise seg mett til middag? 

Anonymkode: 08427...67e

Du kan spise når du vil, så lenge det ikke blir for mange kalorier. Jeg spiser skikkelig lunsj og middag, og ellers bare frukt/nøtter, med mindre jeg skal trene og trenger et skikkelig mellommåltid. 

Skrevet

Her skal du få den hjelpen du trenger:

Hvis du er overvektig og ikke fornøyd med det. Må du gå ned i vekt.

Det finnes mange kjerringråd og rare snarveier.
Men her er et par eldgamle triks som faktisk virker:

• Spis mindre.
  • Tren mer!

Lykke til!

Anonymkode: f761e...05e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange kjerringråd og rare snarveier.
Men her er et par eldgamle triks som faktisk virker:

• Spis mindre.
  • Tren mer!

Lykke til!

Anonymkode: f761e...05e

Den var ny :glare: Som regel sagt av mennesker som aldri har slitt med overvekt selv. 

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var ny :glare: Som regel sagt av mennesker som aldri har slitt med overvekt selv. 

Sikkert fordi de har skjønt det eldgamle trikset😊

Anonymkode: cd44c...c5e

Skrevet
På 25.9.2017 den 14.14, Pringle skrev:

Sulten, som i plagsomt sulten, skal du ikke bli, da gjør du det feil. Du skal ta inn så mye mindre energi at kroppen din blir tvunget til å ta av energireservene sine. Det er ikke farlig, og ikke ubehagelig, systemet er laget for akkurat dette. Kroppen veksler mellom å lagre og bruke energi, hver eneste dag, selv når du er på vei opp i vekt, og den bruker av lagret energi når du ikke spiser for en stund, feks når du sover. Hvis du spiser bare akkurat så mye at kroppen hver dag bruker opp litt mer enn du spiser/drikker, går du ned i vekt uten engang å legge merke til det. Vektnedgang er en relativt langsom prosess; du kan regne med å gå ned opptil 1% av din vekt per uke, i gjennomsnitt, om du gjør alt riktig. Hvis du gjør det veldig feil, enten ikke har kaloriunderskudd i det hele tatt, eller prøver på et altfor stort kaloriunderskudd, vil du ikke lykkes - du vil ikke få noen nedgang, evt få en kraftig nedgang, som du ikke kan fortsette, fordi du blir sulten, slapp og irritabel, og kaster deg over alt av mat og godteri som du kan komme over. Sunn vektnedgang er en tålmodighetsprøve, og en skikkelig test på om planen din er smart. Den store utfordringen er nemlig å holde vekta etterpå.

Eg føler at det er på tide at Pringle får sin eigen blogg!

Eg syns du skriv så mykje fornuftig om "slanking", vektbalanse, mat, tankar, kropp, sjølvoppfatting osv osv at uansett kva andre debattantar skriv så held eg mest med deg. :) 

Iallfall ikkje slutt å gje oss av din kunnskap og erfaring!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...