AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Skrevet 22. september 2017 Jeg kjøper bare billige sko og ikke merker. Når jeg da lagrer vinterskoene gjennom sommeren og tar de frem til vinteren igjen synes jeg skoene blir mere stive og harde i matrealet og selve skoa. Derfor kjøper jeg ett eller to eller tre par vintersko hvert år. De gamle tar jeg også vare på men det blir til at jeg som oftest kun bruker de nyeste skoene fra samme sesong. Det samme gjelder sommersko og sandaler. Og høst og vår sko som oftest er joggesko eller lave behagelige sko. Er det vanlig at skoene blir stive og harde med tiden? Eller er det bare jeg som har en rar virkelighetsoppfatning skoene er som oftest bløtest og mest behagelig maks i fem-seks måneder. Anonymkode: 77fd5...114
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #2 Skrevet 22. september 2017 Er det bare meg? Anonymkode: 77fd5...114
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #3 Skrevet 22. september 2017 Kjøp heller skikkelige sko i ekte skinn, og behandle de godt (bl.a. smør de inn med beewax eller tilsvarende), og du har sko i mange, mange år som holder seg og ikke blir stive. Anonymkode: 6b851...329 7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Skrevet 22. september 2017 Jeg smører mine vintersko med lærbalsam flere ganger i løpet av sesongen. Kan brukes til både skinnsko og syntetiske sko og fås kjøpt på skobutikk. Mine sko holder seg dermed myke og fine og varer sesong etter sesong. Anonymkode: c756f...1bb 2
Djungelvrål Skrevet 22. september 2017 #5 Skrevet 22. september 2017 Jeg kan ha både vintersko og sommersko i åresvis. Hadde de ikke blitt slitt hadde jeg sikkert kunnet brukt de i 10-15 år uten problem. 2-3 par vintersko hvert år?? Wow 6
Forundret.. Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 Tenker det har hopt seg opp mange par sko.. 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. september 2017 #7 Skrevet 23. september 2017 (endret) I alle dager, 2-3 par hver vinter Hvor kjøper du sko? Har mine i mange år og kjøper på vanlig skobutikk eller sportsbutikk. Endret 23. september 2017 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #8 Skrevet 23. september 2017 Jeg har hunder og går i skogen ofte og i regn. Etter dette så må jeg på matbutikken eller kjøpesentre. I tillegg svetter jeg veldig på føttene. Og går flere turer og en av det værste jeg vet er våte sko. sliter mye med fotsopp også. Anonymkode: 77fd5...114
Gjest puttee Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 På 22.9.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev: Kjøp heller skikkelige sko i ekte skinn, og behandle de godt (bl.a. smør de inn med beewax eller tilsvarende), og du har sko i mange, mange år som holder seg og ikke blir stive. Anonymkode: 6b851...329 Enig. Dette blir faktisk mye billigere også, selv om det kan føles dyrt der og da.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Jeg synes også at feks. Joggeskoene blir ekle og stive om jeg ikke har brukt dem på flere måneder. I tillegg så klumper stoffet inne i skoen seg eller det blir hull i stoffet. Eller hvis jeg går i snø og slaps så blir ikke skoene tørre før dagen etter. Kipp sjapper om sommeren blir trykt ned der hvor man går og det blir løst mellom tærne der den snora er. Og man kjenner steinene når man går på grusen om sommeren. Anonymkode: 77fd5...114
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #11 Skrevet 24. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hunder og går i skogen ofte og i regn. Etter dette så må jeg på matbutikken eller kjøpesentre. I tillegg svetter jeg veldig på føttene. Og går flere turer og en av det værste jeg vet er våte sko. sliter mye med fotsopp også. Anonymkode: 77fd5...114 Men du bruker jo kun det ene paret sier du? Hvis du uansett kun bruker 1 av de 2-3 parene du kjøper i året så kan du jo like gjerne bruke de pengene du bruker på 3 par sko på 1 ordentlig par i stedet. Da slipper du også å hamstre sko og fylle opp boden med utallige par. Anonymkode: 5f101...419 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #12 Skrevet 24. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hunder og går i skogen ofte og i regn. Etter dette så må jeg på matbutikken eller kjøpesentre. I tillegg svetter jeg veldig på føttene. Og går flere turer og en av det værste jeg vet er våte sko. sliter mye med fotsopp også. Anonymkode: 77fd5...114 Men materialene i billig skotøy fremmer ofte sopp... Anonymkode: 469e8...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #13 Skrevet 24. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hunder og går i skogen ofte og i regn. Etter dette så må jeg på matbutikken eller kjøpesentre. I tillegg svetter jeg veldig på føttene. Og går flere turer og en av det værste jeg vet er våte sko. sliter mye med fotsopp også. Anonymkode: 77fd5...114 Da bør du absolutt bruke skinnsko både til turbruk og ellers, og bruke ullsokker. Anonymkode: 6b851...329 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #14 Skrevet 24. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også at feks. Joggeskoene blir ekle og stive om jeg ikke har brukt dem på flere måneder. I tillegg så klumper stoffet inne i skoen seg eller det blir hull i stoffet. Eller hvis jeg går i snø og slaps så blir ikke skoene tørre før dagen etter. Kipp sjapper om sommeren blir trykt ned der hvor man går og det blir løst mellom tærne der den snora er. Og man kjenner steinene når man går på grusen om sommeren. Anonymkode: 77fd5...114 Da bruker du ikke riktig type sko. Skinnsko som er behandlet på rett måte trekker ikke vann. Anonymkode: 6b851...329 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #15 Skrevet 24. september 2017 XXL er ofte rimeligst på tursko. Av ullsokker kan jeg anbefale lyngheia ullsokk fra Stormberg: https://www.stormberg.com/no/lyngheia-ullsokk.html#10182595008 Her er beewax impregnering til skinnsko " Bees Wax - bivoks impregnering for langvarig beskyttelse av lærstøvler.Bees Wax impregnering holder vannet unna, lar støvlene beholde "pusteegenskapene" sine og forhindrer at læret tørker ut. " https://www.magasinet.no/bees-wax-bivoks-impregnering-til-laerstovler?gclid=EAIaIQobChMI0IuInKC91gIVR8-yCh21qgiTEAQYAiABEgI6LPD_BwE Anonymkode: 6b851...329 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #16 Skrevet 24. september 2017 Har du en xxl-butikk i nærheten, anbefaler jeg deg å dra dit og prøve tursko i skinn. (Jeg selv (kvinne) valgte en tursko i skinn i herremodell). Ha med deg tykke ullsokker som du prøver skoene med. Husk å ha plass til luft (fremme ved tåspissene) i mellom sko og fot med ullsokk på, for at skoene skal holde deg best mulig varm på føttene i minusgrader. Anonymkode: 6b851...329 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #17 Skrevet 24. september 2017 Joggesko ville jeg også kjøpt i skinn, ettersom du har dårlige erfaringer med joggesko i tøy/stoff. Anonymkode: 6b851...329 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #20 Skrevet 25. september 2017 På Friday, September 22, 2017 den 21.57, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper bare billige sko og ikke merker. Når jeg da lagrer vinterskoene gjennom sommeren og tar de frem til vinteren igjen synes jeg skoene blir mere stive og harde i matrealet og selve skoa. Derfor kjøper jeg ett eller to eller tre par vintersko hvert år. De gamle tar jeg også vare på men det blir til at jeg som oftest kun bruker de nyeste skoene fra samme sesong. Det samme gjelder sommersko og sandaler. Og høst og vår sko som oftest er joggesko eller lave behagelige sko. Er det vanlig at skoene blir stive og harde med tiden? Eller er det bare jeg som har en rar virkelighetsoppfatning skoene er som oftest bløtest og mest behagelig maks i fem-seks måneder. Anonymkode: 77fd5...114 I motsetning til deg kjøper jeg bare sko og støvletter av gode merker og god kvalitet. Aldri har jeg opplevd at skoene blir stive i skinnet eller sålene fra den ene sesongen til den andre. Noen av sandalene jeg har er fire, fem og kanskje enda flere år gamle. Ecco sandalene har jeg endatil vasket med Ariel klesvaskemiddel og de er like fine. Men jeg steller skoene mine, impregnerer dem når de er nye, smører med pleiemidler og går ikke med sandaler i regnvær eller sko i snøslaps, da er det støvletter eller gummistøvler/fjellstøvler som gjelder. Skinn som utsettes for salt blir stygt og ekkelt om saltet får trekke inn i skinnet. Derfor er smøring og impregnering viktig. Anonymkode: af4ea...c49 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå