AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Skrevet 22. september 2017 Er du for komersiell omsorg? http://fagbladet.no/nyheter/-jeg-holdt-pa-a-besvime-og-ble-helt-satt-ut-6.91.488493.1f1c31c133 Ragnhild Ingebretsen er sykepleieren som fant foten til Åge Villi Kristiansen full av larver på et Norlandia-eldresenter. Hun har selv jobbet som leder i privat eldreomsorg og velger nå å stå fram for å ta et oppgjør med kommersiell velferd. – Han kom til meg og sa «kan du være så snill å hjelpe meg å få bytta på såret mitt». Han spurte på en veldig ydmyk og bedende måte, sier Ragnhild Ingebretsen. – Han fortalte at han hadde bedt om det i flere dager, uten at han hadde fått hjelp, og han hadde ubehag, det klødde og han var bekymra, forteller Ingebretsen. Ragnhild Ingebretsen har jobbet i tre forskjellige selskaper i eldreomsorgen i Moss og Oslo. Hun har erfaring som både sykepleier og leder for hjemmetjeneste. Ingebretsen forteller at hun gikk fra å aktivt støtte kommersiell velferd, til å snu helt om etter at virkeligheten hun møtte var noe helt annet enn det hun og samfunnet har blitt presentert: – Noen firmaer har et system der arbeiderne ikke får betalt for tiden de sitter i bil mellom oppdragene i hjemmehjelpen. De får kun skrive timer på selve oppdragene. Da jeg var leder i Oslo var det en ansatt som skulle slutte, som spurte meg: «Er du klar over at jeg må jobbe 14 til 17 timer i døgnet for å overleve?» Jeg var ikke klar over, og trodde ikke, at det var slik det var. Men det er sånn det er, forteller sykepleieren som nå jobber i det offentlige. Sykepleieren trekker fram noen hovedtendenser i det hun har sett hos de kommersielle velferdsselskapene. En av dem er at det blir brukt ufaglærte for å spare penger. Hun forteller at det er vanlig at kommunene betaler de kommersielle for at de skal sende sykepleiere på hjemmebesøk, men i virkeligheten blir det sendt ut ufaglærte som har en billigere timespris. Anonymkode: 2a97f...672 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #2 Skrevet 22. september 2017 Jeg har sett larver i sår hos pasienter, to ganger. Ingen av dem kom fra privat omsorg, begge ble ivaretatt av offentlig kommunehelsetjeneste. Det offentlige bruker plenty av ufaglærte, så de bør klappe god igjen kjeften om at det private er så grusomt. Det handler mer om folkene som gjør jobben enn hvor de er ansatt. Anonymkode: 56dea...8a0 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #3 Skrevet 22. september 2017 De bruker jo larver i sårbehandlinger. Disse holder sårene friske. Kan det være noe som er glemt igjen under bandasjen? Anonymkode: 80732...871
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Skrevet 22. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bruker jo larver i sårbehandlinger. Disse holder sårene friske. Kan det være noe som er glemt igjen under bandasjen? Anonymkode: 80732...871 Neppe noe som skulle være der.. https://www.nrk.no/ostfold/hun-fant-larver-i-pasientens-sar_-_-noen-ganger-vakner-jeg-pa-nettene-og-ser-larvene-1.13701077 Anonymkode: 87a94...4fe
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #5 Skrevet 22. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bruker jo larver i sårbehandlinger. Disse holder sårene friske. Kan det være noe som er glemt igjen under bandasjen? Anonymkode: 80732...871 Ja, det visste jeg ikke. https://nhi.no/forskning-og-intervju/a-stro-larver-i-saret/ http://tidsskriftet.no/2009/09/oversiktsartikkel/larveterapi-i-sarbehandling Anonymkode: 12ad6...c12
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett larver i sår hos pasienter, to ganger. Ingen av dem kom fra privat omsorg, begge ble ivaretatt av offentlig kommunehelsetjeneste. Det offentlige bruker plenty av ufaglærte, så de bør klappe god igjen kjeften om at det private er så grusomt. Det handler mer om folkene som gjør jobben enn hvor de er ansatt. Anonymkode: 56dea...8a0 Enig og på meg virker det som media prøver å vinkle det til at privat omsorg skal være så ille. Det er bare tull i mine øyne da mange har jobbet både i offentlig og privat omsorg. Media burde passe seg litt fordi det begynner å bli en skrikende mangel på faglært helsepersonell og uten de private bedriftene vil det bli enda verre å få tjenestene til pasienter og brukere til å gå rundt. Og det er det nok ingen som vil. Hvis stat og media vil ha bort private helseaktører så må lønna til faglærte innen helse og omsorg i det offentlige økes KRAFTIG! Hvis ikke så er det bare å klappe igjen brødboksen om private "profittører". Anonymkode: f9427...9ac
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig og på meg virker det som media prøver å vinkle det til at privat omsorg skal være så ille. Det er bare tull i mine øyne da mange har jobbet både i offentlig og privat omsorg. Media burde passe seg litt fordi det begynner å bli en skrikende mangel på faglært helsepersonell og uten de private bedriftene vil det bli enda verre å få tjenestene til pasienter og brukere til å gå rundt. Og det er det nok ingen som vil. Hvis stat og media vil ha bort private helseaktører så må lønna til faglærte innen helse og omsorg i det offentlige økes KRAFTIG! Hvis ikke så er det bare å klappe igjen brødboksen om private "profittører". Anonymkode: f9427...9ac Det er mange faglærte som ikke får fulltidsstilling. Anonymkode: 2a97f...672
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange faglærte som ikke får fulltidsstilling. Anonymkode: 2a97f...672 Ja og skal jeg fortelle deg hvorfor? Fordi da har leder bedre dekning på vakter ved sykdom o.l fordi de som har lave stillinger selvsagt sier ja hver gang jobben ringer angående ekstravakter. Så kynisk er det blitt. Anonymkode: f9427...9ac
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #9 Skrevet 23. september 2017 Jeg kan ikke få sagt hvor synd jeg synes det er på de eldre som ikke har pårørende til å hjelpe seg, og som blir prisgitt helsepersonell de må trygle for å få hjelp av. Når dette stakkars mennesket går i dagevis og spør om hjelp uten at noen bryr seg, da er det forkastelig. Anonymkode: 2ecbf...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå