Gå til innhold

ADHD, medisinering av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har store konsentrasjonsvansker, problemer med uro og dårlig impulskontroll. Barnet har omtrent ingen utbytte av undervisning i skolen og dette skaper også store sosiale vansker.

Hva kan man forvente av medisinering? Hvordan vil du forklare forskjellen på ditt barn med/uten medisiner? Er det som natt og dag i forskjell? Gjerne skriv hvilken type medisin. Og dersom barnet bruker f.eks Ritalin, hvordan er det på ettermiddagene når medisinen ikke lenger fungerer? Er barnet sitt "gamle jeg" da? 

Jeg setter utrolig stor pris på svar :)

Anonymkode: 476af...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør legen.

Uansvarlig å basere medisinering av barn på synsing på nett.

Skrevet

Problemet med diagnoser er at man bruker symptomer som kartlegging. Hadde vi kunnet bruke hjernescanninger til diagnoser hadde det vært mye enklere. Mennesker med visse typer ADHD vil merke bedring av medisiner, mennesker som er feildiatgnostisert eller med andre typer ADHD kan merke forverring. Vi ligger fortsatt etter når det gjelder kunnskap innenfor ADHD, derfor er ikke medisinering så nøyaktig som man skulle ønske. Problemet er at dersom barnet ditt er en av de som trenger medisin, så har det store konsekvenser å ikke medisinere. 

Anonymkode: 0c811...f30

Skrevet

Interessant tråd, får følge med på svarene.

Louis Theroux' dokumentar America's Medicated Kids gikk forresten på TV i går. Tankevekkende. Kom til å tenke på det.

Anonymkode: 591bc...776

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips om dokumentar, den skal jeg sjekke ut. 

Barnet er snart i sluttfasen i å få diagnosen, vi er ganske sikker på at det ender den veien etter foreløpige tilbakemeldinger. I utgangspunktet var jeg i mot å i det hele tatt få stilt noen diagnose og jeg var hvert fall skråsikker på at jeg aldri ønsket å medisinere mitt barn. Men ettersom barnet sliter så ekstremt og bl.a ikke klarer å være "til stede" på skolen så vurderer vi medisinering dersom vi kommer til det punktet. Det er rett og slett sårt å se at barnet ikke får utnyttet sitt fulle potensial på grunn av konsentrasjonsvansker/uro. Kontaktlærer kan ikke en gang gi en konklusjon på hvordan barnet ligger an faglig fordi barnet ikke klarer å gjøre noe på skolen. 

Jeg baserer selvfølgelig ingen avgjørelser på svar her i tråden, men jeg ønsker bare å høre erfaringer med medisinering fra andre. Alle spørsmål knyttet til medisinering vil jeg jo ta opp med BUP, men jeg føler de "kaster medisiner" etter oss uansett. Derfor er det greit å høre andres erfaringer om hvordan medisinering har fungert for deres barn selv om jeg er klar over at det ikke nødvendigvis betyr at det vil fungere på samme måte for mitt barn. 

TS

Anonymkode: 476af...88f

• Liker 2
Skrevet

Som natt og dag. En halv time etter første dose, økte konsentrasjonsspennet fra ti minutter til to timer i lystbetont aktivitet. Hun gikk fra å bytte spill på nettbrettet hvert femte minutt, til å spille samme spill i én og en halv time! Over natta! Hun har rett og slett hatt en fantastisk virkning! Hun har det veldig mye bedre med medisiner enn uten!

Selvfølgelig har hun fortsatt dårlige dager, hun har fortsatt adhd med tilhørende vansker, men alt er mye enklere fordi det faktisk er mulig å nå inn til henne. Hun lytter! For første gang i sitt liv er hun i stand til å lytte! 

Hun bruker Concerta depot, den har en virketid på opp mot ti timer. I tillegg får hun en lavdose ritalin på kvelden, etter at concerta er gått ut. 

Hun har også vært ekstremt heldig, og ikke fått én eneste bivirkning av medisinene. Det er også noe å ta med i vurderingen, om virkningen oppveier eventuelle bivirkninger. 

Og om dere velger å prøve medisin og opplever at den ikke fungerer for deres barn, eller at bivirkningene blir ugreie, så er det bare å slutte igjen.

Det skal sies at datteren min er en av disse heldige som har ekstremt god effekt - i den grad at til og med kontaktperson på bup er overrasket over det gode resultatet - og medisiner fungerer ikke like godt for alle. Det kan også ta tid å finne riktig medisin og optimal dose. En elleveåring jeg kjenner tåler kun ritalin og foretrekker hurtigvirkende som gis hver tredje time, en mann jeg kjenner foretrekker ritalin depot med 6-8 timers virketid, og vi bruker Concerta. Alternativene er mange, og hva som prøves først bør diskuteres med behandler.

Anonymkode: b813d...c72

Skrevet

Som natt og dag her også. I følge overlegen på BUP er det en ganske vanlig erfaring når barn som har slitt med ADHD lenge får riktig medisin. Det blir en helt ny hverdag, for hele familien men ikke minst for barnet selv. For sønnen min var det helt fantastisk å endelig få ting til, klare å konsentrere seg, ha en viss kontroll på egne følelser. Det var helt nytt for ham, alt sammen, og det skyldes ikke at han ikke hadde prøvd! I de tre årene han har hatt medisinen har konsentrasjonen og skoleresultatene skutt i været, og selvfølelsen og humøret blitt markant bedre. Samtidig har vi hatt mye jobb med å avlære uvaner (han fikk ikke diagnosen før han var 11, og mye hadde festet seg på den tiden). Men han har fått et helt nytt liv, jeg vil faktisk si det så sterkt. Den følelsen han gikk med av å alltid feile, alltid komme til kort, ikke klare å nå enkle mål han hadde satt seg selv, ikke ha kontroll på egne følelser/reaksjoner og "alltid være den som fikk kjeft", tæret veldig mye på ham. Nå er han glad. Det er så godt å se!

Han brukte Ritalin før, og har nå gått over til en Concertavariant som varer noe lengre. Vi merker godt når virkningen er i ferd med å gå ut, men gode leggerutiner og fast leggetid gjør det helt overkommelig. 

Vi har hatt flaks og opplever veldig lite bivirkninger. Han mister matlysten når virkningen er på det sterkeste, men han er en robust gutt som spiser godt resten av døgnet, så det utgjør ikke noe problem. Det kunne vært vanskelig hvis han var veldig tynn eller slet med spising fra før av. Jeg vet også at det er en del som opplever andre typer bivirkninger, som søvnløshet, men det har vi sluppet. Hvor fornøyd man er med medisinbruken handler sikkert en god del om man får bivirkninger av bruken eller ikke.

Og naturligvis, hvis det ikke er ADHD men en tilstand som ligner, vil man ikke få noen effekt. Vi opplevde testingen på BUP som veldig grundig, men siden det går mye på soft signs er det jo alltid en risiko for feildiagnostisering, selv om den ikke er så fryktelig stor. I tillegg er det ikke alle som responderer like godt på medisiner, og det er mange som må teste ulike typer før de finner den som passer best. Men som sagt, veldig mange opplever så godt bedring at de omtaler det som "natt og dag".

Anonymkode: d7426...6ae

Skrevet

Følelser, ja. Min begynte med medisiner 3 mnd før hun fylte fem, og oppdaget plutselig at det finnes andre følelser enn glad og sint! Tidligere kom alle negative følelser ut i sinne og meget kraftige raserianfall, mens nå kan hun spille på hele spekteret 😊

Anonymkode: b813d...c72

Skrevet

Jeg har adhd og min datter har adhd. 

Hverken jeg eller henne fungerte bra på hverken strattera, ritalin eller concerta. 

Vi begge bruker nå elvanse. Hun er nå sitt gamle jeg igjen og jeg er kvitt angsten/nervøsiteten. 

Du må huske på at hvilke typer medisiner som fungerer på hvem er veldig individuelt. 

Om ditt barn starter på medisin, så er det viktig at du skjønner at om matlysten forsvinner og barnet nekter å spise, lag enkel spist mat. Tørr mat som brødskiver og kjøtt..enkelt forklart; mat som må tygges jan være utrolig vanskelig å få i seg pga manglende matlyst og munntørrhet. 

Vi levde på hjemmelaget lapskaus, gryterretter(hjemmelagd er best med karb/kjøttdeig), pasta med kjøtt/karb deig. Frukt. Biola/youghurt og havre. Saftige matmuffins går også ann. 

Lykke til:)

Anonymkode: cbc0f...5a5

Skrevet

Jeg har adhd, men er voksen, og føler ikke behov for medisiner. Men om jeg hadde fått det som barn, når jeg ikke klarte å regulere følelser og tanker og alt gikk over styr, og skolen gikk rett vest, kunne jeg nok hatt behov for det. Som barn og tennåring er det svært vanskelig å jobbe med adhd-adferd er min mening. Men nå klarer jeg det godt med litt hjelp og støtte fra sambo.

Lillesøster som går i slutten av b-skolen har også adhd og bruker medisiner. Jeg kan endelig finnr på ting med henne (slik som å ta hun med i stallen), uten å være redd for hva hun kan gjøre, reaksjoner. Om hun skvetter av hesten, blokker hun ikke lengre helt ut og alt stenges. På skolen ser de enorme forskjeller. Hun kan sitte å skrive fortellinger i 2 skoletimer i strekk uten opphold.

Men bivirkningetbivirkninger kom hun ikke unna, men med nøye oppfølging av lege, og nøye vurdering av styrke og dose blir det med tiden. Men viktig å ikke overmedisinere. Ungen skal ikke få følelser og tanker medisinert bort, men skal bruke medisiner som et hjelpemiddel for å klare å fungere noe normalt. 

Anonymkode: 97f0a...435

• Liker 1
Skrevet

En ting du må huske på her er at medisiner i seg selv ikke er god nok behandling. For at barnet skal klare seg bedre på skolen er det viktig at barnet får struktur, gode rutiner (på skolen OG hjemme) ekstra ressurser dersom barnet henger etter, skjerming om barnet blir sliten av inntrykk osv. 

Det er ikke så enkelt som å gi barnet en pille og vipps så er alt i orden. Dette sier jeg fordi jeg vet mange ansatte i skoler er av den oppfatningen om at medisiner løser alle problemer også vil de bruke det som en enkel løsning for å ikke selv måtte jobbe med utfordringene. 

Ditt barn er ikke utredet ennå? Isåfall vil jeg råde deg til å først og fremst få på plass nødvendige tiltak i skolen og få dette godt etablert før dere evt begynner å prøve medisiner (om barnet får diagnosen). Det å gå på medisiner demper kanskje symptomene, men det løser ikke ting. Det er viktig å tenke fremover også. Det kan være at medisinene fungerer fint et par år også mister de effekten. Hva gjør dere da om dere ikke parallelt har jobbet med å få tilrettelagt for barnet slik at barnet også kan klare seg umedisinert? 

Anonymkode: 5ff29...c2b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...