Gå til innhold

Hvordan ville du bodd som alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står midt i et samlivsbrudd med et lite barn. Mannen ønsker ikke mer enn annenhver helg, og vi er enige om det. 

Men, det betyr at jeg kommer til å sitte mye hjemme. Jeg antar derfor at det vil være bra å kjøpe et lite rekkehus og ha litt god plass, en liten hage osv. Jeg vil trives bedre når jeg må være så mye hjemme, og barnet kan ha med venner hjem etc. Jeg vil da ha ganske dårlig råd, men det er ingen store økonomiske bekymringer. 

Eller bør jeg kjøpe en leilighet, ha litt lavere trivsel hjemme og heller ha råd til dyrere ferier, betale barnevakt for å komme meg litt ut osv? Jeg tenker jeg kanskje går på veggen i en liten leilighet, trist om barnet ikke kan ha barnebursdager, venner på overnatting etc. 

Kommer uansett til å kjøpe noe i et strøk der det bor andre barn, det er viktig. Hva annet er viktig, når man kjøper noe for å "bygge og bo", dvs for 15-20 år fremover, når man har et lite barn? 

Bør jeg bo slik at det er bra å være hjemme, eller slik at jeg har råd til å leve litt også? 

Anonymkode: d4aa6...6c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor leilighet ville gitt mindre trivsel. Som enslig mor er det jo gull å ha 0 hagearbeid etc. Vi velger lettstelt leilighet som par, fordi vi jobber 100%begge to og er gjerrig på tiden vår...

Anonymkode: 00cf1...41c

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt å ha romslig økonomi fremfor romslig hus. Dårlig råd over lang tid er slitsomt, virkelig slitsomt. Så lenge barnet har eget rom, så vi slapp å være oppå hverandre hele tiden (det er vel neppe aktuelt?) går det an å få det veldig fint selv om man ikke har danseplass i stua :)

Anonymkode: 44249...819

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde valgt romsligere økonomi. Du går en vidunderlig tid i møte 😊

Anonymkode: d0f57...b0e

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville kjøpt rekkehus uten tvil!!

Vi bor i blokk med barn, og det er ett mareritt. Ungene kan ikke bare gå ut å leke i hagen alene, de må ha følge. Lite barn i blokkene, så de kan ikke bare å gå tinge på hos venner. Sykkler må bæres 1 km avgårde, før det er flatt nok til at de sykle osv osv.

Min store drøm er å kunne sitte å ta morgenkaffen på en terasse, eller sitte ute med ett glass vin en sommerkveld, og begge deler er umulig i blokk....

Anonymkode: 4e076...65a

• Liker 10
Skrevet

Leilighet i borettslag, på bakkeplan slik at det er direkte utgang til hage. Vaktmester vedlikeholder og klipper gress. Ville ofret mitt eget behov for sentrumsnærhet, og sett meg om etter et rolig område med barnefamilier, trygg skolevei og trygg spasertur til områder i nærheten der potensielle skolevenner kan komme til å bo. Når du er alene, er det gull verdt at barnet ikke trenger å kjøres så mange steder, men kan bli selvstendig.

Anonymkode: bf2fa...dcf

• Liker 2
Skrevet

MÅ du bo i samme bolig i 15-20 år da? Det høres ut som et stort press å legge på seg selv. Jeg ble alene med en 4-åring og valgte å kjøpe en leilighet med to soverom i første omgang. La vekt på trygt nabolag, at det skulle være andre barn i området, og at det var praktisk med tanke på jobb og barnehage/barneskole. Det var overkommelig økonomisk, og som alene med lite barn og i full jobb så var hagearbeid og vedlikehold ikke noe som fristet meg. Gjorde leiligheten så koselig som mulig og vi trivdes veldig godt der, savner innimellom den leiligheta.. Veldig "sutalaust" :) 

Det er uansett umulig å spå hvordan situasjonen din er noen år frem i tid. Det er ikke sikkert at du kommer til å være singel med én inntekt for alltid heller. Da barnet mitt var syv, møtte jeg plutselig en ny og veldig bra mann, og etter noen år som særboere flyttet vi sammen. Han hadde også et barn fra før, så det naturlige var at vi gikk sammen om å kjøpe oss et hus med hage. Her har vi bodd i seks år nå, barna er tenåringer og vi har det veldig fint her. Nå har vi overskudd til å gjøre praktiske ting som å stelle i hagen, male huset, spyle, støvsuge to etasjer.. Hadde jeg ikke møtt mannen min så hadde jeg gjerne kjøpt meg et rekkehus med hageflekk når barnet var større uansett. Det er mindre pes å være alene med en 10-åring kontra en 4-åring.

Anonymkode: 716b8...e25

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville valgt leilighet et sted. Med nærhet til fine uteområder, lekeplass m.m.

Vi har enebolig med hage.

Det koster med lekeapparater, det koster med sandkasse, det koster tid å rengjøre og vedlikeholde, det er ikke bare bare å klippe plen om man er alene med barnet, samt alt annet vedlikehold, rengjøring og oljing av terasse, husvask, maling, luking. 

Vi er null interesserte i hage. Hadde vi ikke vært to, så hadde vi asfaltert hele greia, tror jeg. Vi har altså hage for barnas del. Lettstelt og helt uten blomsterbed. 

Men vi bruker trolig 2-3 timer i uka på hagen hele sommerhalvåret, samt en 2-3 hele dager vår og høst. 

Anonymkode: adb82...ed7

• Liker 1
Skrevet

Rekkehus. Det er viktigere å trives hjemme hos seg selv, enn å bo et sted man kanskje mistrives bare for å få kjøpe noe ekstra klær eller kinobilletter i måneden. 

Hvorfor vil ikke far ha mer enn annenhver helg? Det er jo hinsides! Et barn er ikke en hobby man kan leke med en gang i blandt! Dere bør fordele to uker på og to uker av. 

Anonymkode: 89bab...728

Skrevet

Jeg er alene med seksåring. Leier sokkel nå, og ønsker meg rekkehus/vertikaldelt. For meg er leilighet i blokk uaktuelt, frøkna har adhd medfølgende høyt aktivitetsnivå og voldsomme raserianfall, jeg har virkelig ikke samvittighet til å skulle bo over noen og plage dem med det 😂 Desuten er det et absolutt behov å kunne 'hive henne ut' innimellom. 

Anonymkode: b6f8f...c71

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er alene med seksåring. Leier sokkel nå, og ønsker meg rekkehus/vertikaldelt. For meg er leilighet i blokk uaktuelt, frøkna har adhd medfølgende høyt aktivitetsnivå og voldsomme raserianfall, jeg har virkelig ikke samvittighet til å skulle bo over noen og plage dem med det 😂 Desuten er det et absolutt behov å kunne 'hive henne ut' innimellom. 

Tilføye:

Jeg skulle aller helst hatt en liten enebolig, men det har jeg virkelig ikke kapasitet til. 

Skrevet

Jeg hadde gått for rekkehus med hage. Hvis du har ett sted du trives og kan bruke mye til besøk, aktiviteter ol, så vil det føre til at du automatisk bruker mindre penger ute, og på den måten vil det kanskje gå litt opp i opp økonomisk? 

Skrevet

Det finnes vel en mellomting mellom blokk og rekkehus? Tenker på korsdelte leiligheter og da kan en kjøpe 1. etg med utgang til terrasse/plenflekk. Tror jeg ville gått for den løsningen hvis jeg var deg. 

Anonymkode: d7980...1c6

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes vel en mellomting mellom blokk og rekkehus? Tenker på korsdelte leiligheter og da kan en kjøpe 1. etg med utgang til terrasse/plenflekk. Tror jeg ville gått for den løsningen hvis jeg var deg. 

Anonymkode: d7980...1c6

Ja, en første etasje i hyggelig lavblokk hadde vært fint. Men dessverre ingenting av det i området jeg må bo i forhold til jobb.

Anonymkode: d4aa6...6c0

Skrevet

Det kommer jo an på hvor trang økonomi du snakker om hvis du skal ha rekkehus, men hvis det var mulig å få det til å gå rundt økonomisk uten å ha bekymringer, ville jeg valgt rekkehus. Det kommer litt an på barnas alder, men jeg syns det er en stor verdi å kunne la barna leke ute uten at jeg må følge dem til en lekeplass (men nå er mine barn ganske små og kan ikke dra noe sted alene). Men, om det ble så trangt at jeg måtte spinke og spare til nødvendig utstyr til barna, til gaver i barnebursdager osv, ville jeg ikke valgt rekkehus. Men jeg hadde glatt ofret utenlandsferier og betalt barnevakt for å kunne bo mer romslig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i treroms med ett barn. Funker helt fint! Barnet har hatt masse overnattingsbesøk, barnebursdag går fint. Hun som skrev over her at du ikke kan sitte ute med kaffen eller et vinglass har muligens aldri hørt om balkonger :P

Sitter mye ute fra tidlig vår til sen høst. Har koseplanter på balkongen, slipper stress med hage og utendørs vedlikehold. Skulle jeg hatt rekkehus, måtte jeg hatt råd til å leie folk til å vedlikeholde da barnet var lite....er upraktisk anlagt.

Råd om du skal bo i leilighet:

-kjekt med heis, hvis ikke, bør du ikke bo for høyt

- sjekk om det er plass i gangen e l til barnevogn

- balkong er et must

- to soverom må du ha, helst god størrelse på det ene som barnet kan få når det vokser til

- gjerne bo i bilfritt område/stikkvei

- gull med plener, uteplass, lekeplass retr utenfor blokka!

Anonymkode: e053a...800

• Liker 4
Skrevet

Jeg er alene og bor med 2 barn. Syntes det var viktig med nærhet til skolen/bhg, vedlikeholdsfritt. Nybygd/nyoppusset. Lite driftsutgifter. Pent og ordentlig. Det siste var nødvendig om jeg skulle trives. 

Om det var leilighet eller noe annet var minre viktig for meg, men jeg endte opp med en nybygd tomannsbolig. 

Anonymkode: 1453f...50d

Skrevet

Og du MÅ bo et sted der det er blodpriser på bolig? 

Jeg er alene med to barn og har et hus med 3 soverom til under 1 mill...

Skrevet

Jeg ville prioritere trivsel, om du tror du (og ungene) ville trives bedre i et borettslag enn i leilighet synes jeg det høres best ut. 

Skrevet

Ingen av alternativene 😑

Anonymkode: 7f234...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...