Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner med ordinære vakter på et sykehjem på mandag. Jeg har allerede hatt opplæringsvakter og er nokså nervøs for denne vakten. 

Men det som plager meg er hvor uønsket jeg føler jeg er. Når jeg kommer inn på møterommet så er det ingen som sier hei, samme gjelder når jeg går forbi dem i gangen når jeg kommer på vakten. Selv om jeg møter blikket deres og sier hei. Jeg får kanskje et lite hei tilbake hvis jeg er heldig. 

Føler at jeg er litt i veien og tolker dette mangel på hilsing som en form for avvisning ovenfor meg.

Lurer også på hva man skal notere ved start og på slutten av vakten sin? Er det nødvendig å skrive ned hvor mange bleieskift, hva man har spist...eller er det bare for å nevne ting som er utenom det vanlige?

Anonymkode: bec79...0cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du ufaglært?

Anonymkode: f4b0a...b12

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du ufaglært?

Ja, men jeg studerer til å bli sykepleier.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner med ordinære vakter på et sykehjem på mandag. Jeg har allerede hatt opplæringsvakter og er nokså nervøs for denne vakten. 

Men det som plager meg er hvor uønsket jeg føler jeg er. Når jeg kommer inn på møterommet så er det ingen som sier hei, samme gjelder når jeg går forbi dem i gangen når jeg kommer på vakten. Selv om jeg møter blikket deres og sier hei. Jeg får kanskje et lite hei tilbake hvis jeg er heldig. 

Føler at jeg er litt i veien og tolker dette mangel på hilsing som en form for avvisning ovenfor meg.

Lurer også på hva man skal notere ved start og på slutten av vakten sin? Er det nødvendig å skrive ned hvor mange bleieskift, hva man har spist...eller er det bare for å nevne ting som er utenom det vanlige?

Trist at det skal være mangel på normal høflighet hos voksne mennesker i et omsorgsyrke! Der jeg jobber skriver vi bare det som er utenom det vanlige. Men hvis det er brukere man må følge med matinntak eller drikke inntak og diurese av gitte grunner, skriver vi det ned. Antar at det er informasjon du evt får på forhånd . Masse lykke til:-)

• Liker 4
Skrevet

Dette er helt normalt når du er ufaglært. (Dessverre)

Det handler om rang og hvis du er pleieassistent er du på bunnen av hierarkiet. Det er ingenting mot deg personlig og noen arbeidsplasser er mye verre enn andre på akkurat dette feltet. Veldig mange pleieassistenter blir behandlet hva jeg vil kalle dårlig innen helse og omsorg. Eller som luft som du så fint kaller det :) 

Anonymkode: c1757...3f9

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder rapportskriving så må du spørre avdelingsleder/evt. kjent personale om hva som må skrives. Hos noen pasienter er det gjerne viktig å føre inn alt h*n spiser pga. underernæring og tiltak for dette. Mens på andre skrives det gjerne bare inn hvis det har hendt noe "spesielt" den vakten. Du har blant annet plikt til å dokumentere. Det er flere lover du må rette deg etter f.eks. helsepersonelloven og bruker- og pasientrettighetsloven. 

Det er viktig at du tar ansvar selv også. At du spør om du lurer på noe og/eller er usikker. Ta initiativ og vis at du er engasjert. Fortsett med å si hei om morgenen. Virk interessert i kollegaene dine selv om de ikke virker det i deg. Gjør det du kan for å vise kollegaer respekt. Du burde selvsagt fått dette tilbake, men du må for all del ikke gi opp. Kanskje noen blir motivert til å virke blidere og høfligere hvis de opplever deg som positiv og engasjert :) Hvis du tør så kan du gi en kommentar når ingen sier hei/god morgen om de ikke har tenkt å ønske deg en god morgen, si type "god morgen til dere også" e.l. Kanskje de blir tatt litt på sengen da og forstår hvordan andre opplever dem. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om rang og hvis du er pleieassistent er du på bunnen av hierarkiet. Det er ingenting mot deg personlig og noen arbeidsplasser er mye verre enn andre på akkurat dette feltet. Veldig mange pleieassistenter blir behandlet hva jeg vil kalle dårlig innen helse og omsorg. Eller som luft som du så fint kaller det :) 

Mhm, høres slik ut. Litt sånn, ikke kom her og kom her, jeg er erfaren og kan bedre enn deg. 

Gå inn, gjør ditt beste og vis dem hva du kan, og ikke la dette forstyrre deg.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Rang" er ingen unnskyldning for å kunne oppføre seg dårlig mot andre. 

Hvem er det som går og tillater dette??

Anonymkode: 48dee...deb

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Rang" er ingen unnskyldning for å kunne oppføre seg dårlig mot andre. 

Hvem er det som går og tillater dette??

Anonymkode: 48dee...deb

Det er ingen som sier at det er greit, men det er dessverre ingenting man får gjort noe med. De har vel ikke direkte oppført seg dårlig, men heller markert seg tydelig med holdninger. Har selv opplevd det samme de gangene jeg har startet i ny jobb (i annen yrkesgruppe) og det er alltid noen eller flere som skal markere seg/teste deg ut før de "godkjenner" deg. Det gikk helt fint når den biten gikk over. Det beste er å bare gjøre det en skal og overse det.

Skrevet

Av erfaring i samme yrke, er det MANGE faglærte (uten høgskoleutdannelse) som er misunnelige på de som utdanner seg til/er sykepleiere. Så dette kan også være en av grunnene. 

Mitt råd: bytt jobb! Det finnes mange gode arbeidsmiljø, hvor du kan bruke tiden på å lære, fremfor å bekymre deg over voksne mennesker som synker så lavt som dette.

Anonymkode: 7bf87...31a

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

Det er ingen som sier at det er greit, men det er dessverre ingenting man får gjort noe med. De har vel ikke direkte oppført seg dårlig, men heller markert seg tydelig med holdninger. Har selv opplevd det samme de gangene jeg har startet i ny jobb (i annen yrkesgruppe) og det er alltid noen eller flere som skal markere seg/teste deg ut før de "godkjenner" deg. Det gikk helt fint når den biten gikk over. Det beste er å bare gjøre det en skal og overse det.

Da er det nyttig å ta en tøff samtale med den som "tester" deg. Man må ha skarpe albuer og evne til å sette ned foten i dagens arbeidsliv. 

En liten samtale der man hvisker en liten trussel eller to i øret kan være ganske effektivt :) 

Anonymkode: 0e8f5...6e9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nyttig å ta en tøff samtale med den som "tester" deg. Man må ha skarpe albuer og evne til å sette ned foten i dagens arbeidsliv. 

En liten samtale der man hvisker en liten trussel eller to i øret kan være ganske effektivt :) 

Haha - fant det mye bedre å markere meg gjennom arbeidet jeg gjorde og bruke stemmen på møter. 

Skrevet
17 minutter siden, Mass skrev:

Haha - fant det mye bedre å markere meg gjennom arbeidet jeg gjorde og bruke stemmen på møter. 

Vel, vi voksne har annet å gjøre på jobb enn å måtte bruke møtene som dyrehagebesøk. Derfor fungerer det bedre med alvorsprat på tomannshånd. Men det forstår du når du blir voksen :) 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Trodde sykepleiere skulle ha gode sosiale antenner

Anonymkode: 3e76e...b8e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av erfaring i samme yrke, er det MANGE faglærte (uten høgskoleutdannelse) som er misunnelige på de som utdanner seg til/er sykepleiere. Så dette kan også være en av grunnene. 

Mitt råd: bytt jobb! Det finnes mange gode arbeidsmiljø, hvor du kan bruke tiden på å lære, fremfor å bekymre deg over voksne mennesker som synker så lavt som dette.

Skjønner poenget ditt, men trist for de eldre om alle de hyggelige pleierne slutter, og kun det sure og tverre pleiepersonellet blir igjen. Stakkars gamle.

TS: Forsøk å heve deg over den dårlige oppførselen, konsentrer deg om å være et lyspunkt for de eldre som må bo der, og lær hvordan du selv aldri skal oppføre deg mot nyansatte når du blir ferdigutdannet. Etter mitt syn er det ingenting som kan unnskylde slik oppførsel, og det sier alt om karakteren til de du jobber med.

Anonymkode: 40da0...65f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det hanlder om rang. Jeg tror heller der handler om at det er sykt tungt å jobbe med folk som ikke kan en dritt, og det blir mer å gjøre på de som er fast ansatte. Det unnskylder ikke dårlig oppførsel, men det er heller ikke kjekt å hele tiden skulle forholde seg til ufaglærte som er innom, ofte fordi de ikke får jobb andre steder. Du får gjøre sitt beste, være ydmyk og høflig, ikke være redd for å ta i et tak og vise initiativ så kommer det seg nok etterhvert. 

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det hanlder om rang. Jeg tror heller der handler om at det er sykt tungt å jobbe med folk som ikke kan en dritt, og det blir mer å gjøre på de som er fast ansatte. Det unnskylder ikke dårlig oppførsel, men det er heller ikke kjekt å hele tiden skulle forholde seg til ufaglærte som er innom, ofte fordi de ikke får jobb andre steder. Du får gjøre sitt beste, være ydmyk og høflig, ikke være redd for å ta i et tak og vise initiativ så kommer det seg nok etterhvert. 

Vel..da får disse supppehuene lære seg at alle nye trenger opplæring og oppfølgning. Hvis de ikke klarer det uten at det er så "sykt tungt"så får de vel heller slutte å ansette nye folk da?

Det er et slags hierarki på sykehus. Sykepleiere tror de er minimerer og behandler hjelpepleiere dårlig. De skiller veldig mellom faglært og ufaglært. Jeg tror det er av mindreverdighetskomplekser da sykepleiestudiet ikke akkurat er rocket science og det er heller ikke en hjelpepleierjobb. Folk som ikke har fullført barneskolen engang kan jo få jobb som det.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Vel..da får disse supppehuene lære seg at alle nye trenger opplæring og oppfølgning. Hvis de ikke klarer det uten at det er så "sykt tungt"så får de vel heller slutte å ansette nye folk da?

Det er et slags hierarki på sykehus. Sykepleiere tror de er minimerer og behandler hjelpepleiere dårlig. De skiller veldig mellom faglært og ufaglært. Jeg tror det er av mindreverdighetskomplekser da sykepleiestudiet ikke akkurat er rocket science og det er heller ikke en hjelpepleierjobb. Folk som ikke har fullført barneskolen engang kan jo få jobb som det.

Det handler ikke om å trenger opplæring, alle trenger opplæring i avdelingens rutiner når de er ny. Men er du ufaglært mangler det teoretiske kunnskaper for hva som skal gjøres i praksis, når ts ikke forstår hva en rapport innebærer så er det jo et tegn på det. Det betyr at at de fagutdannede til stadighet må forsøke å lære nye ikke bare avdelingens rutiner, men alt det teorigrunnlaget som trengs for å forstå oppgaven, hva som skal gjøre og hvorfor, hvordan man utfører basale oppgaver, hva som skal oppserveres og hvorfor, hygiene, kommunikasjon osv. Det er faktisk ganske stor forskjell på å komme på jobb og gjøre jobben sin sammen med andre som har en fagforståelse, og å skulle jobbe sammen med noen som ikke kan noe som helst og må fortelles den minste ting. Det er kjipt at det går utover ts, for det er ikke hennes feil at hun er ansatt med liten kunnskap, egentlig er det et lederansvar å skaffe kompetente folk. 

Ts jobber på sykehjem, og ikke sykehus som du drar inn. Jeg har jobbet mange år i helsevesenet, og aldri opplevd all den hierarkiordningen du og andre elsker å bruke mot sykepleiere. Da jeg jobbet som hjelpepleier ble jeg aldri sett ned på, men du verden så mye jeg ble baksnakket av hjelpepleierne da jeg ble sykepleier.... Nå jobber jeg på en spesialavdeling uten hverken hjelpepleiere, studenter eller ufaglærte i noen form, og der er det ingen baksnakking og ingen hierarki mellom faggruppene, kun godt samarbeid. For øvrig jobber jo ikke du heller i helsevesenet i følge alle dine innleg på kg, så skjønner ikke hvorfor du sprer disse falske påstandene. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Muligens. Bytter ikke jobb fordi det er en ekstrahjelpstilling så jobber bare av og til. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde sykepleiere skulle ha gode sosiale antenner

Anonymkode: 3e76e...b8e

Tja, jeg opplever at hjelpepleierne er de verste. Sykepleierne er ofte høflige og gjør sitt..

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vanskelig er det å få inn nye folk, men nå har det kommet nye regler i Oslo om at en viss antall prosent må være faglærte eller studenter fra helsefag. Det er derfor de har slitt med å finne nok folk og det er derfor de ansetter studenter.  

Jeg skal gjøre det jeg kan, ville bare lufte tankene mine...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å trenger opplæring, alle trenger opplæring i avdelingens rutiner når de er ny. Men er du ufaglært mangler det teoretiske kunnskaper for hva som skal gjøres i praksis, når ts ikke forstår hva en rapport innebærer så er det jo et tegn på det. Det betyr at at de fagutdannede til stadighet må forsøke å lære nye ikke bare avdelingens rutiner, men alt det teorigrunnlaget som trengs for å forstå oppgaven, hva som skal gjøre og hvorfor, hvordan man utfører basale oppgaver, hva som skal oppserveres og hvorfor, hygiene, kommunikasjon osv. Det er faktisk ganske stor forskjell på å komme på jobb og gjøre jobben sin sammen med andre som har en fagforståelse, og å skulle jobbe sammen med noen som ikke kan noe som helst og må fortelles den minste ting. Det er kjipt at det går utover ts, for det er ikke hennes feil at hun er ansatt med liten kunnskap, egentlig er det et lederansvar å skaffe kompetente folk. 

Ts jobber på sykehjem, og ikke sykehus som du drar inn. Jeg har jobbet mange år i helsevesenet, og aldri opplevd all den hierarkiordningen du og andre elsker å bruke mot sykepleiere. Da jeg jobbet som hjelpepleier ble jeg aldri sett ned på, men du verden så mye jeg ble baksnakket av hjelpepleierne da jeg ble sykepleier.... Nå jobber jeg på en spesialavdeling uten hverken hjelpepleiere, studenter eller ufaglærte i noen form, og der er det ingen baksnakking og ingen hierarki mellom faggruppene, kun godt samarbeid. For øvrig jobber jo ikke du heller i helsevesenet i følge alle dine innleg på kg, så skjønner ikke hvorfor du sprer disse falske påstandene. 

Nei. Jeg jobber ikke i helsevesenet. Har gjort det (som sommervikar) og har flere venninner som gjør det,både som leger,ambulansearbeidere,sykepleiere og hjelpepleiere så får høre en del der. Det rare er at hjelpepleierene opplever leger generelt hyggeligere enn sykepleierne er mot dem.

Jeg vet ikke hva som "feiler" Sykepleiere men det er så rart at så mange har dårlige erfaringer med dem. 

Ja hun bør kunne det teoretiske men det skal hun få hjelp til og opplæring i. Hvis de ikke kan gi henne det så får de slutte å ansette ufaglærte da. De kan ikke klage på de når de ansette de.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...