Gå til innhold

Når bruker du å dukke opp til avtalte sammenkomster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere er invitert bort, enten det er vennefest, jobbfest, familieselskap og lignende.. Og det er avtalt at en møtes kl18.00. Når kommer dere? 

Jeg kommer gjerne mellom kl17.50-18.00. Ikke for tidlig og heller ikke langt over tida. Men tidsnok liksom. Men jeg har venninner og kollegaer som gjerne kommer en halvtime over avtalt tidspunkt. Uten noen stor grunn til at de kommer da. Og de informerer heller ikke om at de blir forsinket. 

Så tolker dere kl1800 som avtalt tidspunkt eller veiledende klokkeslett? Bare litt nysgjerrig siden jeg ofte er førstemann 😂

Anonymkode: 2f5db...6e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer til avtalt tid. Gjerne noen minutter før-

• Liker 3
Skrevet

Du sier man er invitert bort, og så nevner du også at "det er avtalt å møtes kl. 18". Det er to forskjellige ting. Har jeg en avtale prøver jeg å være i tide, feks. hvis jeg har avtalt med venninnen min at jeg og hun skal møtes kl. 17, og så dra på festen sammen. 

Ellers kommer jeg fra tidspunktet og en halvtimes tid utover. Aldri før! Synes det er uhøflig å dukke opp ti minutter før tiden, hvis jeg inviterer folk til meg så er tidspunktet satt fra da jeg er ferdig med ting, dvs, de ti siste minuttene er kanskje det jeg har igjen til å sminke meg selv, dra over med støvsugeren eller lignende. 

Anonymkode: 0f164...20d

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det kommer an på hva det gjelder. Er det uformelt så kan vi avtale fra 18 og utover, og at man da kommer når det passer best med egne gjøremål som må taes innen en time eller to. Bare kom når det passer best for deg er standardfrase og vi holder hverandre oppdatert med ca tidspunkt og "er på vei". 

Er det formelt så holdes tiden som er satt.

Endret av Mass
Skrevet

Kommer på tida, med ca 10 min feilmargin i begge retninger. Vet jeg at jeg blir senere enn 10 min så sier jeg i fra. Hvis jeg ikke vet det, men blir for sein, så beklager jeg når jeg ankommer. Ev. sender en melding på veien hvis det er noen jeg kjenner godt. 

Skrevet

Her er det absolutt rom for tolkning. Og ingenting er hverken feil eller riktig i utgangspunktet. Er bare nysgjerrig på hvordan andre tenker. 

Jeg for eksempel blir ikke fornærmet hvis noen kommer 10 min før avtalt tid. Blir forsåvidt ikke fornærmet hvis noen kommer en halvtime over tiden heller. Men bare merker at folk gjør så forskjellig. En ting er hvis folk sier «men da tar vi den festen på fredag, er bare å komme fra kl18, da er jeg hjemme». Da kommer jeg enten kl18 eller sier i fra dersom jeg kommer senere. Men hvis det er mer « Vi møtes hos Per kl18», da er jeg der hvertfall Kl1800. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bestandig i siste liten. Så om det ikke er takt og tone som tilsvarer at jeg skal være der mye tidligere, så er jeg bestandig i siste liten. Og kommer sjelden mer en fem minutter før.

Skrevet

Det avhenger hva det er og med hvem. Jeg kommer aldri før avtalt tid. Det synes jeg er frekt. Ellers kommer jeg som regel til tiden, og hvis det er en avtale med venner som har et komfortabelt forhold til tid kommer jeg gjerne 10-15 min senere. 

Anonymkode: ff715...346

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer på tiden akkurat eller evt noen få minutter over. Å komme for tidlig syns jeg er en uting, for da er gjerne vertskapet stresset. Når folk kommer for tidlig til meg og vi har et større selskap, blir jeg stressa fordi jeg da må underholde gjester samtidig som vi skal få ferdig det siste. Men det jeg stusser mest på er de som kommer en time for sent uten å si fra og de vet at det serveres mat. Dette syns jeg typisk skjer når vi er mange og de sikkert tenker at ingen merker at de er for sene. Men man blir liksom gående og vente likevel, syns jeg.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere er invitert bort, enten det er vennefest, jobbfest, familieselskap og lignende.. Og det er avtalt at en møtes kl18.00. Når kommer dere? 

Jeg kommer gjerne mellom kl17.50-18.00. Ikke for tidlig og heller ikke langt over tida. Men tidsnok liksom. Men jeg har venninner og kollegaer som gjerne kommer en halvtime over avtalt tidspunkt. Uten noen stor grunn til at de kommer da. Og de informerer heller ikke om at de blir forsinket. 

Så tolker dere kl1800 som avtalt tidspunkt eller veiledende klokkeslett? Bare litt nysgjerrig siden jeg ofte er førstemann 😂

Er det avtalt å møtes kl 18.00, er jeg der 17.50 :) Kan ikke fordra de som kommer 18.10 og senere enn det. Det er frekt. Da må det sies i fra på forhånd at de blir sene, så jeg slipper å gå rundt og vente på dem og lure. Bedre å være tidlig ute enn sent. 

• Liker 5
Skrevet

Kommer aldri før. Når det er jeg som er vertinne er de siste 10 minuttene den tiden jeg flyr rundt som en hjulvisp for å orden de siste tingene og kle på meg.

Vet jeg det skal serveres mat, eller skal til folk jeg ikke kjenner, er jeg presis, det vil i vår omgangskrets si fra klokkeslettet + ca 15 min. Er det mer uformelle sammenkomster er vi (omgangskretsen min) mer fleksible, men prøver å gi beskjed i forkant når vi kommer.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her er det absolutt rom for tolkning. Og ingenting er hverken feil eller riktig i utgangspunktet. Er bare nysgjerrig på hvordan andre tenker. 

Jeg for eksempel blir ikke fornærmet hvis noen kommer 10 min før avtalt tid. Blir forsåvidt ikke fornærmet hvis noen kommer en halvtime over tiden heller. Men bare merker at folk gjør så forskjellig. En ting er hvis folk sier «men da tar vi den festen på fredag, er bare å komme fra kl18, da er jeg hjemme». Da kommer jeg enten kl18 eller sier i fra dersom jeg kommer senere. Men hvis det er mer « Vi møtes hos Per kl18», da er jeg der hvertfall Kl1800. 

Ts

Jeg blir heller ikke fornærmet om folk kommer både før (noen kommer jo gjerne 1 time eller 2 før 😅) og etter viss vi skal være hos meg, men jeg merker med spesielt venner så blir det bare satt en ca tid. Jeg er en sånn som sjeldent kommer før kl 20 når det er uformelt - uansett. Andre kan komme 21/21.30.. men blir jo bare glad for at man i det hele tatt får truffet hverandre og tilbringt noe tid sammen. Det er ikke alltid lett å få til med travle hverdager.

Skrevet

Spørs helt på settingen. Er det middag, så kommer jeg presist. Frekt å komme for sent når noen har slavet over grytene. Er det møte venner på bar, er jeg aldri før tiden, tids nok eller 5-10 min for sen, kjipt å sitte alene på bar å blomstre....

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer presis, eventuelt pluss/minus ca fem minutter. Hvis jeg en sjelden gang kommer før/senere, sender jeg en kjapp melding om det. 

Og det er helt greit om folk kommer for tidlig til meg. Hvis jeg inviterer til klokken 18:00, har jeg deadline for mitt eget arbeid senest 17:45. Da kan jeg slappe av i sofaen det siste kvarteret, eller være klar til å ta imot gjester som kommer før tiden.

Skrevet

Je kommer da fra 18-18:10 om det er privat selskap. Jeg hater når gjester kommer før tiden, da er jeg gjerne ikke ferdigstresset med forberedelsene. Mer enn 10 min over er uhøflig.

Jeg venter gjerne i bilen eller tar en tur i nabolaget så jeg ikke kommer verken for sent eller tidlig.

Anonymkode: 31d78...adb

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på hva arrangementet er. Om det er middagsbesøk, så er jeg maks 10 minutter sen. Da er det jo viktig at alle er der cirka på tida. Samme hvis jeg skal møte noen ute på kafé/restaurant, der det er kjipt å bli sittende og vente aleine.

Om det er en fest derimot, eller bare "møtes og kverke noen flasker vin og kanskje se en film" med folk jeg er komfortabel rundt, så er jeg mer slack. Sender dog gjerne en tekstmelding og informerer om at jeg blir 20 minutter forsinka eller whatever. Jeg ser ikke noen grunn til at man skal pese av gårde i den settingen, og bryr meg heller ikke om andre er 20 min sein til vindrikking og skravling hos meg. Det skal være chill og hyggelig, ikke nazi.

Når det er sagt så er kl 18 et utrolig dårlig tidspunkt å invitere på. Så tidlig har jeg knapt kommet hjem fra jobb og dagens ærend, og det blir alltid stress. Jeg vil gjerne ha mulighet til en halvtimes strekk på sofaen, ta en skyll i dusjen og skifte klær etter en lang dag, SÅ er jeg klar for å finne på noe på kvelden. Med en gang avtalen er 19 eller 20 så er det mye mer sannsynlig at jeg er presis. 

Anonymkode: b2ba8...3e6

Skrevet

Prøver å komme til avtalt tid men er ofte litt forsinka så reellt sett hadde jeg nok ikke vært der før 18.15. 

Anonymkode: 869b0...42c

Skrevet

Jeg takler ikke folk som kommer uannonsert en time tidligere enn de er invitert, bare for å henge over meg og si "har du kontroll på alt, eller trenger du hjelp?" 

Ja, jeg hadde kontroll på alt helt til jeg fikk publikum! 

• Liker 3
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Når man har fått informasjon om at et selskap eller noe begynner på et gitt tidspunkt, pleier jeg stort sett å være der 10 minutter før eller akkurat på tida. Føler det er respektløst og uhøflig å komme valsende inn en halvtimes tid senere uten grunn, spesielt hvis man får middag der. Vi har en i familien som pleier å komme opptil en time eller halvannen senere (!!) uten å si noe spesielt. En gang kom han og kjæresten halvannen time for sent til en middag/ bursdag fordi de var på treningssenteret.. DET kan vel vente eller gjøres tidligere på dagen, spør du meg! Han er distré som bare det og lever i sin egen verden, hele familien rister bare på hodet av og til.. Hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...