Gå til innhold

Hvorfor kommer ikke politiet i sivil når de skal hente personer til tvangsinnleggelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble for første gang hentet av politiet for å bli tvangsinnlagt på psykiatrisk. De kom i politibil og med uniform. Spørsmålet mitt er hvorfor kommer ikke politiet i sivil når de skal hente personer til tvangsinnleggelse? Det er jo ikke akkurat så veldig greit å bli hentet av politi i full uniform og politibil når alle kan se det. 

Anonymkode: ab1c9...2f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du tenke deg for ett leven det hadde blitt om den skulle få hjelp ikke ville dra og gjorde motstand? Da ville det sett ut som en kidnapping.

Jeg tror det er nødvendig  og ryddigere at politiet er i uniform. Håper du føler deg bedre nå ❤ 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sprø? Både i forhold til folk rundt og ikke minst den som skal hentes blir det sykt freaky om det kommer sivile folk og bryter seg inn og tar en med tvang? Gata mi ble overvåket av sivilpoliti for en stund siden, eneste grunnen til at jeg vet det er at jeg ble så redd fordi det var en bil som kjørte uten lys at jeg stoppet den og sa at jeg ringte politiet om de fortsatte å kjøre uten lys og følge etter folk. Da sa de at de var politi.:P Men jeg hadde blitt alvorlig redd om "sånne" folk hadde kommet å tatt meg!!

Anonymkode: 51387...601

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de over her. Og om du ikke liker det så får du ordne psykiatrisk opphold gjennom fastlegen isteden.

Anonymkode: 0b346...440

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elliespelli skrev:

Kan du tenke deg for ett leven det hadde blitt om den skulle få hjelp ikke ville dra og gjorde motstand? Da ville det sett ut som en kidnapping.

Jeg tror det er nødvendig  og ryddigere at politiet er i uniform. Håper du føler deg bedre nå ❤ 

Jo, jeg kan jo tenke meg det. Mener bare å ha lest en plass at politiet skal komme i sivilt så langt det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sprø? Både i forhold til folk rundt og ikke minst den som skal hentes blir det sykt freaky om det kommer sivile folk og bryter seg inn og tar en med tvang? Gata mi ble overvåket av sivilpoliti for en stund siden, eneste grunnen til at jeg vet det er at jeg ble så redd fordi det var en bil som kjørte uten lys at jeg stoppet den og sa at jeg ringte politiet om de fortsatte å kjøre uten lys og følge etter folk. Da sa de at de var politi.:P Men jeg hadde blitt alvorlig redd om "sånne" folk hadde kommet å tatt meg!!

Anonymkode: 51387...601

Jeg regner med at politiet har med tjenestebevis selv om de kommer i sivil. For min del hadde det vært mye bedre å blitt hentet av sivilpoliti.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med de over her. Og om du ikke liker det så får du ordne psykiatrisk opphold gjennom fastlegen isteden.

Anonymkode: 0b346...440

Jeg ønsker jo ikke å bli innlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang får du oppføre deg og samarbeide, så blir det ikke politi i det hele tatt.

Anonymkode: 2b3ad...1b2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang får du oppføre deg og samarbeide, så blir det ikke politi i det hele tatt.

Jeg gjorde ikke noe galt, eneste grunnen til at de ringte politiet var at jeg ikke ønsket innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde ikke noe galt, eneste grunnen til at de ringte politiet var at jeg ikke ønsket innleggelse.

Det er jo en grunn til at du ble vurdert for innleggelse i utgangpunktet. Du kunne uansett dratt til legeundersøkelse frivillig, uten politi, og dersom det ikke var grunn til innleggelse på tvang hadde du heller ikke blitt innlagt. Iom at det kommer politi hjem for å hente deg så er det jo en forhistorie, politiet henter ikke vilkårlige folk fordi de ikke har noe annet å gjøre på. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet bærer uniform for at det skal synes at de er politi, men uniformen er også en del av deres beskyttelsesutstyr. Når de blir tilkalt på oppdrag er det jo fordi det kan hende at det blir behov for å bruke makt (ellers hadde de ikke vært der), og i situasjoner der makt brukes skal de også beskyttes for skade.

Anonymkode: ac89e...e69

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppføre deg faktisk.... Er jo en grunn til at folk blir TVANGSinnlagt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helst sett at det ikke var politiet som hadde ansvaret for dette. Jeg mener det burde vært spesialtrente sykepleiere/ambulanse folk. Problemet med dette er at vi ikke kan få det til i hele landet (små steder har vel ikke akkurat ressursene til å ha spesialister på denne måten), og sikkert noe problemer med hjemmelsgrunnlaget også. Akkurat det siste der tror er lettere å endre enn ressurssituasjonen i distriktene. 

Men når vi først har den ordningen vi har, så mener jeg som flere her at det nok er best at politiet er uniformert. Selv om jeg forstår at det kan være veldig vanskelig for den som blir hentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle jeg blitt tvangsinnlagt tror jeg faktisk jeg hadde satt pris på om det hadde kommer uniformert politi. Hadde det tasset tre ukjente menn inn i huset mitt og tvunget meg inn i en bil hadde jeg kjempet i mot med nebb og klør 😱 Kommer politiet så skjønner man jo plutselig litt mer. Derimot kunne de jo kanskje kommet i en sivil bil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg hadde helst sett at det ikke var politiet som hadde ansvaret for dette. Jeg mener det burde vært spesialtrente sykepleiere/ambulanse folk. Problemet med dette er at vi ikke kan få det til i hele landet (små steder har vel ikke akkurat ressursene til å ha spesialister på denne måten), og sikkert noe problemer med hjemmelsgrunnlaget også. Akkurat det siste der tror er lettere å endre enn ressurssituasjonen i distriktene. 

Men når vi først har den ordningen vi har, så mener jeg som flere her at det nok er best at politiet er uniformert. Selv om jeg forstår at det kan være veldig vanskelig for den som blir hentet. 

Nei, problemet er ikke at det ikke kan komme i hele landet. "Problemet" er at sykepleiere /ambulansearbeidere ikke har lov til å bedrive maktutøvelse uten spesifikt vedtak, det er et ansvar som ligger til politiet. Bruk av tvang i psykiatrien er strengt regulert, og det er først nå pasienten er tilsett og vurdert av lege at tvang kan iverksettes på egnete instituasjoner under gitte vilkår. Å hente folk uten tvangsvedtak er ikke tillatt for andre enn politiet, enkelt og greit. Hvis den som skal innlegges samarbeider kan de dra i vanlig ambulanse, hvis du motsetter seg blir det politi.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, problemet er ikke at det ikke kan komme i hele landet. "Problemet" er at sykepleiere /ambulansearbeidere ikke har lov til å bedrive maktutøvelse uten spesifikt vedtak, det er et ansvar som ligger til politiet. Bruk av tvang i psykiatrien er strengt regulert, og det er først nå pasienten er tilsett og vurdert av lege at tvang kan iverksettes på egnete instituasjoner under gitte vilkår. Å hente folk uten tvangsvedtak er ikke tillatt for andre enn politiet, enkelt og greit. Hvis den som skal innlegges samarbeider kan de dra i vanlig ambulanse, hvis du motsetter seg blir det politi.

Hvis du leser det jeg skrev tok jeg opp akkurat det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Esperanza98

Wow! Det må ha vært vanskelig. Kan bare si en ting og det er at jeg føler med deg. Blir selv redd av politi, så om de hadde kommet på døra for å hente meg hadde jeg blitt redd og tenkt at de ville skade meg. Skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Esperanza98 skrev:

Wow! Det må ha vært vanskelig. Kan bare si en ting og det er at jeg føler med deg. Blir selv redd av politi, så om de hadde kommet på døra for å hente meg hadde jeg blitt redd og tenkt at de ville skade meg. Skummelt

Hvorfor tror du de ville skadet deg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esperanza98
Akkurat nå, Skadeskutt skrev:

Hvorfor tror du de ville skadet deg? 

Vet ikke, men synes det er ubehagelig med uniformer. Når jeg var liten ble jeg revet vekk fra de biologiske av politi etter at mi biologiske mor hadde vært innblandet i en voldsepisode jeg stod og observerte (var 2 år). Så det ligger nok i underbevisstheten. 

Itillegg så ligger det i meg at jeg er redd for å bli mistenkt for ting. Sliter med veldig sterk skyldfølelse generelt, og jeg hadde nok følt at jeg hadde gjort noe galt selvom jeg bare hadde vært syk og redd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...