Gå til innhold

Historien til slekta, din og evt mannens historie. Vet du noe om den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at på morsiden, så har de giftet seg med hverandre jevnt og trutt i samme store bygd og dalføre i flere hundre år. Det var et lite innsmett fra skottland på 1600-tallet. Og det var også diverse innsmett fra andre bygder, men stort sett, så giftet de seg med hverandre de som var fra samme dalstrøk og bygd. Det var i Trøndelag.

På farsiden, så kom de fra sverige/finland, og derfra fra Belgia. Og fra sør i Finland og Russland på 1700-tallet. Og de kom også fra øyer i Finnmark til Alta, der de møttes i 1840 og deromkring.

Mine foreldre møttes i Alta i 1964. Der ble jeg født, og har historie fra både bondeslekt og andre.

Hva med deg, vet du noe om din historie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye detaljert, og mye har jeg glemt. 

Vet at vi har forfedre fra Finland, Russland og Tyskland. Sikkert mange flere plasser, men det er det jeg vet. 

Morsiden er fra Finnmark, men vet ikke hvordan oldeforeldrene/tippoldeforeldrene/etc. havnet der. Farsiden er fra Troms. Vet heller ikke mye om historien der, dessverre. 

:) 

Skrevet

Min familie på fars side kom til kvadraturen Christiania da den var relativt fersk på 1600 tallet. En annen gren på fars side flyttet til vika etter at de kom hit fra Lesja på 17-1800 tallet, og en tredje gren holdt til i Akersgt i Oslo fra 1800. Mors slekt er fra Rodeløkka, Sørum og Solør.

Anonymkode: 16183...30a

Skrevet

På fars side, så vet jeg at de eide utrolig mye land, og en veldig stor gård, de var veldig rike. Men det har vært en familiehistorie full av alkoholisme og vold, så nå er det ingenting igjen. Min far hadde 10 søsken, og de arvet alle litt land hver, men de solgte det alle sammen, og flyttet langt unna.

Min mors familie kommer fra England og Sverige. Så der vet jeg ikke noe.

Anonymkode: a66e3...f1c

Skrevet

Ja, vi er samiske så slekta har vi god kontroll på:D

Skrevet

På morfaren min sin side kom det noen fra Sinclair-klanen i Skottland på 1400-tallet hit. Det var også en forfar som kom fra Pommern for flere hundre år siden, med etternavnet Kruckow. På mormoren min sin side har jeg sporet opp mine direkte aner tilbake til 1400-tallet. De har bodd på Strilelandet helt siden den gang, og i følge et familiemedlem var den slekta så fattig på 1700-tallet at det ble sett på som en skam å ha det etternavnet de hadde. På farfaren min sin side har jeg kong Christian IV som en direkte ane. Han skal ha vært en skikkelig skjørtejeger, og fikk barn med ei kvinne fra ett eller annet dalstrøk i Norge, og hun er da min x-antall-tippoldemor. Jeg sitter også på veldig mange navn i slekta for mange hundre år tilbake, men jeg ellers vet jeg ikke så mye mer av interesse. 

Anonymkode: 61512...f1a

Skrevet

Det er satt sammen en bok om min mors familie, eller morfar sin familie. Der kan man gå tilbake for hver tippoldemor/far og se hvem de er. Den slekta morfar kom fra var tatere som stjal til seg et etternavn ganske sent, og mormor som har drevet med slektsforskning har ikke klart å finne noe tidligere etternavn her. Mormor sin side er fra Tyskland, mormor sitt pikenavn er tydelig tysk. 

På pappa sin side er det ganske lett for gården han og flere bor på ennå har vært i familiens eie i over 150 år. 

Anonymkode: 13f1a...397

Skrevet

Vet en del, for jeg har forsket det fram selv. Generasjoner av fattige husmannsfolk er mine forfedre. :)

Anonymkode: 6e545...8a9

Skrevet (endret)

Jeg vet egentlig ikke så veldig mye. Veldig mange jeg møter tror at jeg er same,men har aldri hørt fra slekt at det er tilfelle. Når jeg ser bilder av min farmor og tante som jeg ligner veldig på,så skjønner jeg at andre tror det. Kanskje litt ønsketenkning fra meg da jeg syns samiske tradisjoner og språket er veldig fint! :-)

Vet at det på morssiden er tyske i slekten fra 1800-tallet da. 

Ja,og så vet jeg at morsslekten er folk med penger mens farsslekten stort sett var bønder :-)

Endret av NotNaomi
Skrevet

Jeg vet ikke så veldig mye enda, men jeg fikk meg et sjokk da jeg nylig fant ut at jeg er asiat. Hele slekta mi på både mor og far sine sider kommer fra Sibir, ikke langt fra Mongolia osv. Vi regner med at det nok har vært litt innblanding fra landene rundt oppigjennom tidene. Veldig interessant egentlig mtp at jeg er blond med blå øyne. 

Anonymkode: eb9a5...ccd

Skrevet

Vet at på midten av 1400 tallet var det tre brødre. En reiste til Island, en bodde i Bergen og en fikk barn i Norge og så reiste han til Færøyen. Han som reiste til Færøyen blir svigermor sin slekt der. Jeg er i familie med han som bodde i Bergen og til sønnen til han som reiste til Færøyene. Ikke rart mannen og jeg er så lik :)

Anonymkode: 77b7d...fa0

Skrevet

Har ikke jobbet meg så langt tilbake i slekten, men det ser ut at hvor jeg snur og vender meg, så havner jeg i Sogn og Fjordane, selv om familien har bodd i Hordaland de siste generasjonene. Nå er vi spredt igjen. Har også en kjent maler i inngift slekt, noe jeg ikke fant ut før godt oppe i tenårene. Til og med min farfar, malerens nevø, visste ingenting. Malerens slekt er såvidt jeg vet havnet i Oslo.

Anonymkode: 717e5...fe9

Skrevet

På min morsside vet jeg mye. Vi har en familiebok med slektstre og historier

På min farsside så vet jeg ikke så mye

Jeg kjenner svært godt til svigerfamiliens slekt siden svigerfar er slektsforsker

Skrevet

Vet ikke så mye detaljer, men vet at begge sider stammer fra Nordland. Stort sett sjøfolk og etterhvert gruvearbeidere. Vet også at vi har både nazister av verste sort og motstandsmenn i slekta. Også har det blitt litt søreuropeisk sjømannsblod opp gjennom åra. 

Også er det mye sjøsamer på morssida

Anonymkode: e0f1c...999

Skrevet

Jeg vet mye om min fars side av slekten tilbake til begynnelsen av 1900-tallet. Enkelt å finne ut ettersom slekten har bodd på samme gården i alle år. 

Min mors side vet jeg ikke så all verden om annet enn tilbake til oldeforeldre. Drankere hele gjengen.

Kan ikke så veldig mye om mannens side ettersom han ikke kan noe særlig selv. 

Anonymkode: dfafe...7dc

Skrevet
På 22.9.2017 den 17.12, Majott skrev:

Jeg vet at på morsiden, så har de giftet seg med hverandre jevnt og trutt i samme store bygd og dalføre i flere hundre år. Det var et lite innsmett fra skottland på 1600-tallet. Og det var også diverse innsmett fra andre bygder, men stort sett, så giftet de seg med hverandre de som var fra samme dalstrøk og bygd. Det var i Trøndelag.

På farsiden, så kom de fra sverige/finland, og derfra fra Belgia. Og fra sør i Finland og Russland på 1700-tallet. Og de kom også fra øyer i Finnmark til Alta, der de møttes i 1840 og deromkring.

Mine foreldre møttes i Alta i 1964. Der ble jeg født, og har historie fra både bondeslekt og andre.

Hva med deg, vet du noe om din historie?

Kan hende du er 50-80% same elle kvene.

Anonymkode: 51af0...f65

Skrevet

Oi, er KG overrepresentert av samer? 😳

Anonymkode: 51af0...f65

Skrevet

Vet det er en del svensker bakover også har vi blått blod i årene. Flere som har forsket seg bakover i familien men jeg har ikke vært så interessert. Kanskje jeg tar opp slektsforskning i pensjonisttiden. 

Anonymkode: ef515...840

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...