Gå til innhold

Jeg valgte å avlive pus, alle har rett på å leve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner denne damen da. Du vet alle har rett på å leve dame. Villkatter og syke katter såvel som gresset på bakken.  Hun er den første til å rope striliser katten din.. Og den aller siste til å foreslå å avlive noe som helst.

( litt som på dette forumet egentlig. "Jeg har et spørsmål om en hest som......" " JA! Men har du katt??? Har du sterilisert katten din?????" Du kan liksom ikke lure på noe uten at noen sier at en skal sterilisere.) 

Jeg har nå ny katt. Den "gamle" hun var 6 år valgte jeg å avlive på grunn av kreft og nyreproblemer. Jeg spurte veterinæren hva hun anså som det beste for katten. Fikk til svar at det kom til å bli flere operasjoner , pusen har det vondt og det kom til å bli dyrt. Og at hun skjønte valget om å avlive pusen. Valget falt på avliving. Denne damen fikk helt sjokk over valget mitt! Alle fortjener å leve og jeg burde gjort alt for pusen før man drepte den. 

Jeg innrømmer at jeg ser på damen som klin kokos på dette området. Men hva mener dere her om saken? Hva er god grunn for å avlive et dyr? Skal de opereres og leve for enhver pris? 

Anonymkode: 09494...f51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smertefull sykdom, og nedsatt livskvalitet er absolutt en god grunn for avlivning. 

Anonymkode: e5887...837

• Liker 14
Skrevet

Jeg mener at et sykt dyr som kommer til å leve med smerter og muligens må gjennomgå flere operasjoner har rett på å slippe. Jeg syns du tok det rette valget. Det er mer humant og avlive hos veterinær på en verdig måte, enn å påføre dyret smerte (noe du hadde gjort ved å holde pus i live).

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener du gjorde riktig.

Men neste gang undersøk om råforing, for kreft og nyreproblemer ser man gjerne hos de som får tørfor.

Anonymkode: 1b838...668

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du drar inn sterilisering av katt, det har jo ingenting med saken å gjøre.
Men ja, du gjorde riktig valg. Jeg stoler på veterinæren, så hvis veterinæren sier at katten vil måtte opereres flere ganger og mener den vil få nedsatt livskvalitet, så velger man avlivning.
Hvis derimot veterinæren mente at katten har det vondt nå men vil bli frisk og smertefri etter operasjonene, så er det litt med diskutabelt. Jeg har mine katter forsikret så kostnader har svært lite å si for om jeg velger avlivning eller ikke. Kan katten bli helt frisk så punger jeg gladelig ut for en dyr operasjon, men er det fare for at den aldri blir helt bra igjen så avliver jeg.

Man skal gjøre alt for dyret man har valgt å ta til seg, enten det innebærer kostnader eller et trist valg om avlivning.

Mulig nabokjerringa er litt sprø men det er jo også en mulighet for at hun synes du er litt uvøren som katteeier. At folk maser om sterilisering har en god grunn, så hvis du er en ansvarlig katteeier burde du ikke bry deg så mye om det.

Anonymkode: cc2c3...92a

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener du gjorde riktig.

Men neste gang undersøk om råforing, for kreft og nyreproblemer ser man gjerne hos de som får tørfor.

Dersom man sørger for at katten drikker nok vann så får den ikke mer nyreproblemer av tørrfor enn av annet. Hvis man gir katten kvalitetstørrfor med lite eller ingen karbohydrater og høyt innhold av animalske produkter og protein, og sørger for at den har tilgang på flere vannkilder og drikker mye vann, så er det ingenting som tilsier at de får mer nyreproblemer eller kreft av tørrfor. Råforing er noe man må sette seg grundig inn i og vite hva man gjør for å unngå mangelsykdommer hos katten.

Det som gir mest kreft er vel heller at folk ikke kastrerer kattene sine og gir hunnkattene p-piller. Jurkreft og livmorkreft hos katt er utbredt blant ukastrerte hunnkatter. Hannkatter med mye hormoner i omløp og ballene intakt har også risiko for å få testikkelkreft.
ellers får katter kreft av samme årsak som mennesker; noe livsstil og noe ren skjær uflaks. Hold katta slank og gi den kvalitetsmat uansett hva man forer med, og pass på tennene dens. Det er lurt å gå en gang i året til veterinær for vaksine og helsesjekk. Da sjekkes tennene også.

Hilsen crazy catlady :)

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du drar inn sterilisering av katt, det har jo ingenting med saken å gjøre.
Men ja, du gjorde riktig valg. Jeg stoler på veterinæren, så hvis veterinæren sier at katten vil måtte opereres flere ganger og mener den vil få nedsatt livskvalitet, så velger man avlivning.
Hvis derimot veterinæren mente at katten har det vondt nå men vil bli frisk og smertefri etter operasjonene, så er det litt med diskutabelt. Jeg har mine katter forsikret så kostnader har svært lite å si for om jeg velger avlivning eller ikke. Kan katten bli helt frisk så punger jeg gladelig ut for en dyr operasjon, men er det fare for at den aldri blir helt bra igjen så avliver jeg.

Man skal gjøre alt for dyret man har valgt å ta til seg, enten det innebærer kostnader eller et trist valg om avlivning.

Mulig nabokjerringa er litt sprø men det er jo også en mulighet for at hun synes du er litt uvøren som katteeier. At folk maser om sterilisering har en god grunn, så hvis du er en ansvarlig katteeier burde du ikke bry deg så mye om det.

Veterinær kunne ikke si sikkert at pusen ville blitt helt smertefri / sykdomsfri etter operasjon. Den kunne, men ikke sikkert. 

Jeg dro det inn for å forklare hvordan damen er. Folk kan snakke om en god matrett  Og  så kommer hele regla;  kyr blir mishandlet , det er for trangt i fjøset,  ikke drikk melk, ikke spis egg og steriliser katten din! Og så kom tankene mine rundt div forum som her.. For ikke å nevne kattegrupper på facebook! Noen er jo helt gærne..., akkurat som denne damen er. Syns jeg altså. Ikke sikkert alle syns det..  Det var en digresjon og satt i parentes. Nå fikk jeg vel min egen tråd til å handle om det også. Puh! 

Skrevet

Alle fortjener å leve uten smerter. Når en ikke kan hjelpe mer slik at dyret har det godt, er det beste du kan gjøre å la det få sovne inn.

Vi var nødt til å avlive hunden vår, som var 14 år gammel. Det var utrolig trist, men så vakker opplevelse. Vi satt med han i fanget da veterinæren satte sprøytene og det var tent lys og et nydelig innrammet dikt stod i avlivingsrommet.

De som velger å avlive syke dyr, er de som bryr seg om dyret og hvordan det har det.

Sender deg mange gode tanker, ts. Minnene vil du ha allikevel

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dersom man sørger for at katten drikker nok vann så får den ikke mer nyreproblemer av tørrfor enn av annet.

Joda det får de. Katter er ørkendyr og har gjennom evolusjon utviklet seg til å få alt vannet fra maten de spiser. Mine katter drikker  normalt ikke i det hele tatt når de er råforet, kun de dagene det er spesielt varmt om sommeren. Gir jeg dem tørrfor (Orjien) en sjelden gang, sitter den ene katten lenge foran vannskåla og det er tydelig at hun sliter med å få i seg nok, og alle drikker ganske mye. Det virker unaturlig for dem og jeg syns synd i dem når de står ved den vannskåla hele tiden, så tørrfor får de bare i nødsfall. Det er ingen tvil om at dyr holder seg friskere når de får mat som er naturlig for dem. Det er ingenting som er naturlig med tørrfor. Dyr spiser ikke tørket mat i naturen, heller ikke mat med tilsetninger.
http://drdougknueven.com/?p=868

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ellers får katter kreft av samme årsak som mennesker; noe livsstil og noe ren skjær uflaks. Hold katta slank og gi den kvalitetsmat uansett hva man forer med, og pass på tennene dens. Det er lurt å gå en gang i året til veterinær for vaksine og helsesjekk. Da sjekkes tennene også.

Hilsen crazy catlady :)

Vaksiner er også en risikofaktor. Å vaksinere en gang i året er rett og slett overvaksinering, det bør man iallefall unngå.

"Our study suggests independent associations between both vaccination frequency and severity of dental disease and development of CKD. 

Previous studies found cats given commercially available vaccines by SC injection developed anti‐Crandell‐Rees feline kidney (CRFK) proteins and antirenal tissue antibodies.14, 15Furthermore, interstitial nephritis was identified in renal biopsy tissue collected after SC vaccination.16 A large proportion of the feline population receives regular vaccinations and, based on findings from previous studies described above, this practice may be considered a potential risk factor for CKD in cats."
 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4864943/

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda det får de. Katter er ørkendyr og har gjennom evolusjon utviklet seg til å få alt vannet fra maten de spiser. Mine katter drikker  normalt ikke i det hele tatt når de er råforet, kun de dagene det er spesielt varmt om sommeren. Gir jeg dem tørrfor (Orjien) en sjelden gang, sitter den ene katten lenge foran vannskåla og det er tydelig at hun sliter med å få i seg nok, og alle drikker ganske mye. Det virker unaturlig for dem og jeg syns synd i dem når de står ved den vannskåla hele tiden, så tørrfor får de bare i nødsfall. Det er ingen tvil om at dyr holder seg friskere når de får mat som er naturlig for dem. Det er ingenting som er naturlig med tørrfor. Dyr spiser ikke tørket mat i naturen, heller ikke mat med tilsetninger.
http://drdougknueven.com/?p=868

Jeg forer med royal canin. Både våtfor og tørrfor. Syns ikke hverkem nypus eller gamlepus drikker ikke unormalt mye. Syns egentlig de drikker litt lite, om noe.. 

• Liker 2
Skrevet

Man skal prøve mye før man velger å avlive. Jeg har en katt som uten behandling har mye smerter. Før dyreklinikken fikk maskinen vi bruker for å behandle så tenkte jeg mye på om jeg burde avlive henne. Jeg lagde faktisk ett innlegg her inne og spurte om jeg burde avlive og da fikk jeg et godt svar synes jeg. Det var noe som dette: når det er fler ac vonde dagene enn de gode, da er det på tide å avlive.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forer med royal canin. Både våtfor og tørrfor. Syns ikke hverkem nypus eller gamlepus drikker ikke unormalt mye. Syns egentlig de drikker litt lite, om noe.. 

Hvis de drikker lite så kan det jo være en fare for at de ikke får i seg nok vann. Noe av problemet er visst at de ikke merker at de er tørste før de er dehydrert. 
Royal Canin er heller ikke noe bra for, les denne bloggen: https://kimrio.blog/2016/03/02/galskapen-bak-kommersielt-kjaeledyrfor/

Skal du fore med tørrfor, velg Orjien, og bløt det opp før du gir det. Ellers kan du gi allsags rått kjøtt og fisk gjerne blandet med litt middagsmat. Og rå kyllingvinger er fint som bein (mine liker kun økologiske).

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

(mine liker kun økologiske).

Unnskyld meg, men for noe pisspreik.

Anonymkode: 60372...c8e

• Liker 10
Skrevet

Etter å ha sett mange triste katteskjebner er jeg absolutt blant dem som maser mye og intenst om at folk må kastrere/sterilisere kattene sine, men jeg er også blant dem som mener at vi i mange tilfeller tenker mer på oss selv enn på dyras beste når det kommer til behandling av sykdommer og skader. Selvfølgelig skal dyrene få hjelp når de er syke og har smerter, men bl.a. kreftbehandling er jeg svært skeptisk til. Det er ofte plagsomt for dyret (Operasjoner, medisiner med bivirkninger osv.), fungerer bare som en midlertidig utsettelse og det er ressurskrevende. Ressurser som kunne vært brukt på andre og bedre måter. For et menneske kan man dessuten forklare hvorfor det må gjennom smertefull/plagsom behandling og at det vil bli bedre, men et dyr vil ikke forstå det og bare oppfatte situasjonen som skremmende og plagsom.  

Å la dyr leve med kroniske lidelser som for eksempel hjerte- og nyreproblemer er jeg også skeptisk til og mener at her må man trå svært varsomt. At noe kan medisineres betyr ikke at man alltid bør gjøre det. Livskvaliteten til dyret må alltid komme først! 

Faktisk har min terskel for å avlive blitt lavere med årene fordi jeg har innsett i ettertid at dyret jeg brukte store ressurser på å behandle ikke hadde god nok livskvalitet. Så for å svare på det TS spør om så synes jeg at du tok et helt riktig valg. Å utsette katten for smertefulle operasjoner og medisinering ville sannsynligvis ha vært svært plagsomt for pus. 

• Liker 7
Skrevet

Slike damer gjør det mer for sin del enn for dyras del. Hadde de sett det fra dyrets side så hadde de forstått mer. "JEG avlivet ikke dyret, JEG gjorde mitt beste, JEG gikk noen skritt lenger" men ingen tanke for dyret som måtte  betale for skinnhelligheten. 

Anonymkode: 1f720...bb2

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de drikker lite så kan det jo være en fare for at de ikke får i seg nok vann. Noe av problemet er visst at de ikke merker at de er tørste før de er dehydrert. 
Royal Canin er heller ikke noe bra for, les denne bloggen: https://kimrio.blog/2016/03/02/galskapen-bak-kommersielt-kjaeledyrfor/

Skal du fore med tørrfor, velg Orjien, og bløt det opp før du gir det. Ellers kan du gi allsags rått kjøtt og fisk gjerne blandet med litt middagsmat. Og rå kyllingvinger er fint som bein (mine liker kun økologiske).

Jeg spurte veterinæren min etter bra for og fikk til svar at royal canin og eukanuba er bra. Så jeg velger å gjøre det slik. 

Dersom jeg ser at pus blir dårlig i magen eller whatever skal jeg selvfølgelig bytte. 

Altså nei jeg kjøper ikke økologiske kyllingvibger til pusen min , det finnes en mellomting her. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ville ikke jeg ha sagt for sikkert. Jeg ser ikke bort fra at økologiske kyllingvinger lukter litt forskjellig fra andre kyllingvinger og at kattene merker det. Mine spiser for eksempel ikke mat som har vært frossen og/eller pakket i plast og jeg vil anta at det har med lukt å gjøre siden katter har uendelig mye bedre luktesans enn oss.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er et paradoks at stadig flere er for assistert selvmord for dødssyke mennesker, samtidig som stadig flere velger å utsette dyrene sine for utsettende behandling...

Anonymkode: 17105...652

• Liker 1
Skrevet
On 9/23/2017 at 9:08 AM, AnonymBruker said:

Nei det er ikke pisspreik at kattene mine nekter å spise konvensjonell kylling men spiser økologisk. Kan gjerne ta film av det og sende til deg personlig om du vil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...