Gå til innhold

Kjeder seg eller konsentrasjonsproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min har åpenbare konsentrasjonsproblemer på skolen. Han har akkurat begynt i tredje og vi snakker om en gutt som sitter under pulten, kravler oppå pulten, ser ikke ut til å følge med, hører ikke etter og rett og slett lever i sin egen verden. Han er februarbarn så han er til og med blandt de eldste i klassen. Skolen har formidlet sin bekymring og hinter om utredning. For alt vi vet kan det godt være ADHD eller noe lignende, men saken er også den at stesønnen min er en utrolig smart og flink gutt. På tross av at han har disse problemene ligger han langt foran i alle fag, noe lærer også har sagt, men ikke ser ut til å vektlegge nevneverdig. Far og mor tenker at det nok er en diagnose, men jeg sitter og lurer litt på om det rett og slett er at gutten er så flink at han kjeder seg ihjel i timene. Han har en helt utrolig kunnskapstørsthet, han er 7 år og leser Ringenes Herre og faktabøker på senga hver kveld og han og jeg kan ha lange samtaler om alt mulig, fra kroppen til universet til jordens tidsaldere og hvor han til og med vet mer enn meg! Jeg er redd for å blande meg for mye i dette siden det tross alt ikke er mitt barn, men jeg er jo glad i ham og ønsker ikke at han skal få en diagnose han ikke har hvis dette egentlig handler om mangel på utfordringer. Er det noen med erfaring om dette som kan fortelle meg litt om hvordan vi kan se forskjell på om han er så smart at han kjeder seg eller om han har ADHD? Er det noe vi kan se etter eller kan ikke dette avgjøres på andre måter enn ved utredning? 

Anonymkode: fbfb4...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk sidene til "Lykkelige barn". Men du, ved en utredning er intelligens noe av det første de sjekker, så det vil bli "oppdaget" hvis det er understimulering han lider av.

Anonymkode: fb6a8...277

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk sidene til "Lykkelige barn". Men du, ved en utredning er intelligens noe av det første de sjekker, så det vil bli "oppdaget" hvis det er understimulering han lider av.

Anonymkode: fb6a8...277

Er det det? Jeg har vært bekymret for at de bare er fokusert på problemene og automatisk tenker diagnoser siden det er det de er utdannet til, at de ikke skal se på helheten.

Skrevet

Jeg ville bare si at når jeg leste innlegget ditt trodde jeg du snakket om meg som 3. klassing. Jeg var fullstendig apekatt i det klassetrinnet og hadde ikke respekt for lærerne ved at jeg løp rundt i klasserommet og levde i min egen verden. Jeg var også veldig flink på skolen, og har tenkt mye i ettertid på hvorfor og hva som førte til denne oppførselen. Heldigvis var det kun det ene året jeg var slik. Kanskje fordi det ble mer utfordringer i 4. klasse?

Får håpe det samme gjelder din stesønn. At dette kun er en fase, og at han får mer stimuli om det er det han mangler.

(Kan dessverre ikke svare på det spørsmålet du kom med)

Anonymkode: 154c3...65c

Skrevet

Han har vært slik helt siden første klasse.

Skrevet

Hei. Jeg jobber på en privatskole, og har flere elever som har kommet til meg/oss etter å ha gått på vanlig skole i et par år. Der har de hatt store vansker. Noen har til og med hatt egen assistent fordi de er så "umulige". Jeg kjenner igjen gutten deres i flere av disse elevene mine. Det kan definitivt være at han ikke får nok faglig stimuli på skolen. Det må luftes med PPT og læreren.  De kan gjøre utredninger for å finne ut om han trenger mer krevende oppgaver. Husk at han har RETT på tilpasset opplæring!

Anonymkode: a34be...299

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det det? Jeg har vært bekymret for at de bare er fokusert på problemene og automatisk tenker diagnoser siden det er det de er utdannet til, at de ikke skal se på helheten.

Alle barn jeg kjenner som er utredet for adhd har gjennomført en rekke evnetester og ulike kartlegginger. Jeg kan nevne de jeg husker at min har fått. 

- utviklingskartlegging i barnehagen (førte til oppmelding til ppt sett i sammenheng med uro og atferd.)

- Evnetest hos ppt som viste evner innen normalområdet og dermed ga henvisning til bup for utredning. 

- To ulike evnetester samt en rekke kartleggingsskjemaer hos bup. 

- Begrepskartlegging av spesped i barnehagen. 

- Språktest gjennomført av ppt.

- Ny evnetest hos bup. 

Og det er bare de jeg husker i farten. Dersom han viser evner over normalområdet i løpet av eventuell utredning, vil det bli avdekket. 

(Min er bare sånn ordinært smart, i gjennomsnittets øvre del på noen områder og nedre del på andre. Testene er designet for å avdekke sterke og svake sider.)

Anonymkode: f1bc8...2fc

Skrevet

Hva enn det er, så tenker jeg det er lurt å sjekke det for å kunne ta tak i det tidligst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...