Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får man stor utbetaling i august og januar? 

Jeg har brukt en del av det til å kjøpe bøker, og det er praktisk, men jeg har jo brukt det til å kjøpe bøker både for høst- og vårsemestert, og trenger derfor ikke å bruke pengene i januar til bøker eller noe annet.

For all del, jeg klager IKKE. Jeg bare lurer på hva som er tanken bak. Hvorfor har de feks ikke fordelt det man får i januar utover resten av året? 

Anonymkode: f58ff...009

Skrevet

Depositum, bøker, osv.

Det er vel ganske logisk at de gjør det på denne måten.

Anonymkode: 37c95...f3d

• Liker 5
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

For all del, jeg klager IKKE. Jeg bare lurer på hva som er tanken bak. Hvorfor har de feks ikke fordelt det man får i januar utover resten av året? 

Glemte å skrive, du er klar over at året består av to semestre og at noen studier har studiestart i januar?

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depositum, bøker, osv.

Det er vel ganske logisk at de gjør det på denne måten.

Det betaler man jo gjerne bare i starten av studieåret. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive, du er klar over at året består av to semestre og at noen studier har studiestart i januar?

Nei. Men hvorfor ikke da betale ut bare i begynnelsen av året? Det har jo vanligvis ikke noe å si at det er to semester, for man betaler jo bare depositum feks en gang, og de fleste jeg kjenner kjøper jo inn bøker til hele året i august. 

Skrevet

Fordi en del studier har studiestart i januar, det er nytt semester, noen skal kanskje flytte/utveksling, trenger nye bøker osv. Hvis noen flytter til et nytt sted og må betale depositum, må ha ny pc, møbler osv i August, er det ikke sikkert de har råd til å kjøpe bøker for vår-semesteret på auguststipendet. Noen trenger også å spare deler av auguststipendet for å fordele utover resten av semesteret, og trenger derfor påfyll i januar for å kjøpe bøker etc. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei. Men hvorfor ikke da betale ut bare i begynnelsen av året?

Leste du ikke hva jeg skrev? Noen begynner ikke før i januar.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er da flere skoler man betaler semesteravgift både i august og januar- BI feks. Er da heller ikke alle som kjøper bøkene for vår semesteret i august.. 

Endret av h.2327
  • Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men hvorfor ikke da betale ut bare i begynnelsen av året? Det har jo vanligvis ikke noe å si at det er to semester, for man betaler jo bare depositum feks en gang, og de fleste jeg kjenner kjøper jo inn bøker til hele året i august. 

Det var ikke mulig der jeg studerte fordi pensumlisten forandret seg alt etter foreleser. De siste årene hadde vi nesten ikke bøker, mest kompendier som ikke var klare før etter studiestart siden de ulike forelesere ville ha med ulike artikler.

I tillegg til de andre grunnene som er oppgitt kan jeg nevne at det om sommeren er to måneder uten stipend og lån, og i julen trenger de fleste, inkludert studenter, litt mer penger - slik at det passer godt at det er ekstra i januar.

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du ikke hva jeg skrev? Noen begynner ikke før i januar.

I starten av skoleåret da, hvis du ikke skjønte hva jeg mente. 

Skrevet
6 minutter siden, applestories skrev:

Det var ikke mulig der jeg studerte fordi pensumlisten forandret seg alt etter foreleser. De siste årene hadde vi nesten ikke bøker, mest kompendier som ikke var klare før etter studiestart siden de ulike forelesere ville ha med ulike artikler.

I tillegg til de andre grunnene som er oppgitt kan jeg nevne at det om sommeren er to måneder uten stipend og lån, og i julen trenger de fleste, inkludert studenter, litt mer penger - slik at det passer godt at det er ekstra i januar.

Du får jo ikke mer til jul når stipendet ikke kommer før i januar. 

Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, kunne ikke kjøpe bøker i august for vårsemesteret, siden pensumlistene ikke kom før i januar. 

• Liker 1
Skrevet

Du spør hvorfor ikke allt kan utbetales i starten? Jo det skal jeg si deg. Ikke alle er flinke nok med penger til å ha hele summen på konto gjennom året. 

Anonymkode: 9d95b...ad7

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får jo ikke mer til jul når stipendet ikke kommer før i januar. 

Du får muligheten til å bruke opp hele stipendet for desember, og vet at du for eksempel har nok til å betale to husleier i januar.

Jeg hadde betalingsfrist på husleie samme dato som lån og stipend kom inn, men betalte alltid så snart regningen kom for å være sikker på å ha nok. Hadde jeg ventet en hel måned ville jeg sitte med husleie for juni som skulle betales tilbake den 15. - en måned uten stipend.

Større utbetalinger fungerte fint for meg som klarte å ha dem på konto, kanskje mindre bra for de som alltid brukte alt med en gang. Uansett blir jo beløpet det samme, og det meste skal jo betales tilbake en vakker dag.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet ditt? 

Hvis man planlegger så slipper man jo å bruke opp pengene. Da har man de til man trenger, selv om man ikke har mulighet til å bruke de med en gang man får de. 

Det kan man si om alt av offentlige ytelser også - utbetaling av barnetrygd for et år i januar, kontantstøtte om man har rett på det, grunnstønad, hjelpestønad. Pensjon! Pensjonistene må da ihvertfall klare å planlegge.

Så kan man jo si at situasjonen kan forandre seg; barn begynner i barnehage, eldre dør. Studenter dropper ut.

Får man fortsatt lån for hele studieåret selv om man dropper ut i januar?

• Liker 1
Skrevet

Åpenbart fordi man ofte har større utgifter ved semesterstart, deriblant pensum, kontigenter, studieutstyr etc. For nye studenter vil depositum også være et pengesluk. Pengene ville du ha fått uansett, men den store summen i januar og august kommer altså av et reellt behov. 

Anonymkode: 3c64f...4a6

• Liker 3
Skrevet

For studier med litt mer pensum enn ditt, blir bøker dyrere. Selv betalte jeg 12000 nå for bøker. 

Anonymkode: b988e...973

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep.

Papirfly, mod.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I starten av skoleåret da, hvis du ikke skjønte hva jeg mente. 

I starten av skoleåret er januar for noen (få) og august for (de fleste) andre.

Anonymkode: 67b63...36f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke kjøpe pensumbøker for vårsemesteret nå fordi vi ikke får pensumlisten før undervisningsstart, i tillegg til at lånet faktisk ikke er stort nok  i til å kjøpe pensumbøker for to semester i tillegg til semesteravgift og annet utstyr samtidig selv om det er mye som kommer inn den første mnd. I år måtte jeg også kjøpe meg ny PC fordi batteriet på den fra vgs sprengtes så da gikk det ett par tusen der.

De store summene kommer nok i januar og august fordi det er akkurat da mange studenter har mest å finansiere.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For studier med litt mer pensum enn ditt, blir bøker dyrere. Selv betalte jeg 12000 nå for bøker. 

Anonymkode: b988e...973

Kjøp brukt da? 

Anonymkode: 00a07...f5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...