Gå til innhold

Vegetarianere som sprekker og spiser kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan en vegetarianer kan sprekke og spise kjøtt? Jeg kan forstå at en som slanker seg går på en smell og spiser godteri, men det er jo ikke det samme. 

Savner dere kjøttsmaken? Bryr dere dere ikke om at det er døde dyr dere spiser? 

Anonymkode: c2ea4...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg aldri sprekki, jeg klarer ikke tanken, men det skjer kanskje når man nettopp har begynt? Jeg syns ikke du skal gi noen tyn for det, da, det er jo bare å fortsette å ikke spise kjøtt selv om de har gått på en smell. 

De aller fleste bryr seg dessverre ikke om at de spiser døde dyr, men kanskje den som sprakk ikke er veggis pga dyra? Jeg er det bare pga dyr, men har en venninne som er det pga miljø. Så hun kan 1 gang i året feks spise viltkjøtt. Kunne aldri falt meg inn. Hvis man er veggis av andre grunner kan det hende man har lavere terskel på å sprekke?

Anonymkode: a887b...467

• Liker 4
Skrevet

Har aldri hørt om en vegetarianer som sprekker? 

Jeg har ikke som mål å ikke spise kjøtt, men jeg prøver likevel å spise minst mulig kjøtt. Middagen blir gjerne uten kjøtt, men spiser ofte forepølse eller makrell i tomat til frokost feks. Ser du på det som å sprekke? 

Anonymkode: 2c970...308

• Liker 3
Skrevet

Mange grunner til å være vegetarianer vel, det er ikke alle som er det på grunn av dyrevelferdsgrunner. Og de som er det, føler vel ikke alle like sterkt rundt det.

Anonymkode: 94f07...4dc

• Liker 1
Skrevet

Vet bare om en som sprakk, og det var fordi alle i familien og vennesirkelen hele tiden kritiserte henne og maste om at hun burde spise kjøtt. Det ble for trist og for tungt for henne å bli kritisert så hyppig (hun hadde lav selvtillit), så hun begynte å spise kjøtt igjen. 

Anonymkode: dc25a...355

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men spiser ikke kjøtt eller fisk til vanlig. Når jeg gjør det er det fordi jeg er skikkelig sulten, det går kjappere å bli mett og metthetsfølelsen varer lenger.

Anonymkode: f2277...b31

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange grunner til å være vegetarianer vel, det er ikke alle som er det på grunn av dyrevelferdsgrunner. Og de som er det, føler vel ikke alle like sterkt rundt det.

Å være vegetarianer av dyrevelferdsgrunner er det sammen som å sette 10 biler på tomgang og være miljøforkjemper. Det er mye mere lidelse i et melkeglass enn i en biff og dessuten går melkeindustrien og kjøttindustrien hånd i hånd. Hannkalvene slaktes og melkekua blir unyttet til hun er så sliten at hun ikke makter mer og blir sendt til slakt. Og eggindustrien er ikke et dugg bedre

Anonymkode: 0d386...3f2

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Å være vegetarianer av dyrevelferdsgrunner er det sammen som å sette 10 biler på tomgang og være miljøforkjemper. Det er mye mere lidelse i et melkeglass enn i en biff og dessuten går melkeindustrien og kjøttindustrien hånd i hånd. Hannkalvene slaktes og melkekua blir unyttet til hun er så sliten at hun ikke makter mer og blir sendt til slakt. Og eggindustrien er ikke et dugg bedre

Prøver du å si at man burde bli veganer eller ingenting?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver du å si at man burde bli veganer eller ingenting?

Ja,men mindre man starter som vegetarianer med har veganer som mål

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja,men mindre man starter som vegetarianer med har veganer som mål

Det gir for så vidt mening, men samtidig burde man huske at det er umulig å leve som 100% etisk menneske. Noen ganger gjør man små endringer for å bli litt bedre og det er bedre enn å gjøre ingenting

• Liker 6
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser ikke kjøtt. En gang i blant, typisk en gang i året, så spiser jeg et måltid med litt kjøtt. Jeg ser ikke på det som å sprekke - jeg ser på det som å være menneskelig. For meg er det mye mer motiverende å leve grønt dersom jeg får gode følelser og opplevelser av det jeg gjør, om det så er å spise kjøtt en sjelden gang. Det er bedre det, enn å enten gå tilbake til å spise kjøtt på "fulltid" (basert på dette merkelige enten/eller-prinsippet som jeg får inntrykk av at veldig mange liker å mene), eller å sitte med dårlig samvittighet for at jeg har lyst på pinnekjøtt. Ingen av oss redder uansett ikke verden alene.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Eun skrev:

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg spiser ikke kjøtt. En gang i blant, typisk en gang i året, så spiser jeg et måltid med litt kjøtt. Jeg ser ikke på det som å sprekke - jeg ser på det som å være menneskelig. For meg er det mye mer motiverende å leve grønt dersom jeg får gode følelser og opplevelser av det jeg gjør, om det så er å spise kjøtt en sjelden gang. Det er bedre det, enn å enten gå tilbake til å spise kjøtt på "fulltid" (basert på dette merkelige enten/eller-prinsippet som jeg får inntrykk av at veldig mange liker å mene), eller å sitte med dårlig samvittighet for at jeg har lyst på pinnekjøtt. Ingen av oss redder uansett ikke verden alene.

Men forskjellen er at du fortsatt ser på det som pinnekjøtt,mens jeg ser på det for hva det er og det er et dyrelik. Og derfor savner jeg heller kjøtt eller andre ting(melk og egg)  fordi jeg ikke lengere anser det som mat.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men forskjellen er at du fortsatt ser på det som pinnekjøtt,mens jeg ser på det for hva det er og det er et dyrelik. Og derfor savner jeg heller kjøtt eller andre ting(melk og egg)  fordi jeg ikke lengere anser det som mat.

Ja, og slik er det jo fordi vi alle, selvfølgelig, er forskjellige. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være galt eller noe noen mener at det bør stilles spørsmålstegn ved. Du ser på det som dyrelik - fint for deg! Da er dyrevelferd en veldig viktig sak for deg, og det er jo kjempefint. Jeg hater ikke dyr, og kan fint se verdien i å ha slike meninger. Men jeg ser ikke på det som dyrelik, uansett hvor mye det "faktisk" er. Å velge å ikke spise kjøtt er så mye mer motiverende for meg, enn å tvinge meg til å tenke en haug med ekle tanker.

Og bare så det er sagt; jeg prøver ikke å motsi deg. Jeg ser verdien i meningene dine :) Jeg bare svarer på spørsmålet ditt - hvorfor noen som ikke spiser kjøtt likevel velger å gjøre det en gang i blant.

• Liker 6
Skrevet

Men jeg som ikke er vegetarianer, vet utmerket godt at det er døde dyr jeg spiser, jeg ser forsåvift på det "som dyrelik", som regel fra dyr som ikke hadde et godt liv. Jeg spiser kjøtt allikevel, det er en naturlig del av mitt kosthold. Hvis en og annen vegetarianer "sprekker" og spiser kjøtt en sjelden gang, hvorfor skulle det være noe annerledes? Jeg kjenner mange "semi-vegetarianere", noen er det av helsemessige, miljømessige, sosiale (kjæreste og venner), økonomiske, moteinnfall eller helt personlige årsaker (en lege jeg kjenner ble akutt vegetarianer da han overvar en obduksjon i studietiden). 

Tror du egentlig burde poste under "religion, alternativt og filosofiske spørsmål". 

Skrevet

Jeg tenker at dersom en vegetarianer sprekker, så er han ikke vegetarianer av riktige årsaker.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om en vegetarianer som sprekker. Jeg synes imidlertid ikke det er slik at man enten må være veganer til punkt og prikke eller bare gi f. Det finnes en middelvei som gjelder for de aller fleste, og noe engasjement er bedre enn ingenting. På samme måte som at kjøttspisere kan ha andre kampsaker og bidrar til verden på denne måten. Jeg synes det høres ganske stusselig ut å ha et så sorthvitt syn. 

Anonymkode: 5f74b...8ac

• Liker 12
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om en vegetarianer som sprekker. Jeg synes imidlertid ikke det er slik at man enten må være veganer til punkt og prikke eller bare gi f. Det finnes en middelvei som gjelder for de aller fleste, og noe engasjement er bedre enn ingenting. På samme måte som at kjøttspisere kan ha andre kampsaker og bidrar til verden på denne måten. Jeg synes det høres ganske stusselig ut å ha et så sorthvitt syn. 

Enig her :)

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo er forsåvidt enig. Men det er altså like ille med melk og egg-produksjon som kjøtt produksjon. Så hvorfor engasjere seg halvveis? Men igjen, litt er bedre enn ingenting, så ingen himling med øynene fra meg :5:  

Skrevet

MIn første tanke når jeg leste denne tråden var - hvor gamle er dere? Ikke eldre mentalt enn at dere kan skjønne at folk tenker mye mer nyansert enn det svart/hvit-bilde dere har tegnet av hva som er "rett" og "galt"?

Anonymkode: dad8a...d1d

• Liker 6
Skrevet

De tre jeg kjenner sprekker ved jevne mellomrom. Jeg spør ikke siden det ikke er min sak, men jeg ser at de får dårlig samvittighet.

Anonymkode: 06162...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...