Gå til innhold

Lærer vi våre barn å klare seg selv som voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det er jo målet vi har som foreldre. Men lærer vi våre barn det? Altså å bli voksne med den betydningen det har?

Lærer vi dem å klare seg selv, både økonomisk og praktisk? Eller er vi bare opptatt av at de får den utdanningen de trenger fra skoler?

Har vi lært dem opp i nettbank, det å betale regninger? Det å holde et budsjett og leve etter det? Har vi lært dem matlaging og hushold? Har vi lært dem hva som trengs utenfor hushold? Sånn som å vedlikeholde en bil, skaffe vinterdekk, osv? 

Eller har vi unngått det?

Anonymkode: 7e740...aa1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper da det. Men jeg selv brukte store deler av tyveårene på dette mens jeg studerte, og jeg var da godt opplært i økonomi, husarbeid osv hjemmefra. Hadde en trygg og fin oppvekst med de riktige verdier og sammensveiset familie som lærte meg det meste. Allikevel måtte jeg jo erfare ting selv, helt på egenhånd.  Selv om jeg kunne nettbank, var fornuftig og vasket mine egne klær, var det: ansvaret, følelseslivet, ensomhet, kjærlighetssorg, venner, alkohol, reiser, eksamener som gikk bra og eksamener jeg strøk på. Hverdagsliv på hybel. Hvor mye leverpostei og vaskepulver koster i løpet av et år. Arbeidslivet, ikke minst. Jeg var ikke fullt "opplært" da jeg flyttet som 19-åring, jeg erfarte underveis. Jeg kunne skifte dekk på bilen, men oppdaget at jeg aldri hadde fylt bensin. Det var allikevel ikke noe problem selvfølgelig, det viktigste jeg hadde lært var at jeg kunne lære, kunne klare meg på egenhånd, jeg var ikke verdensmester i alt. Jeg følte meg ikke voksen før sånn... 27, men mange av mine venner etablerte seg, jobbet og var "voksne" lenge før det, uten at det var noe problematisk for dem eller for meg.

Anonymkode: 591a3...5cf

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg prøver hardt på det! Særlig økonomi prøver jeg å snakke med de om ved enhver anledning. 

Men jeg føler meg motarbeidet i jobben med å få selvstendige, selvtenkende barn :( både skole og fritidstilbudene krever at vi foreldre legger unødvendg mye til rette for ungene våre. 

Anonymkode: ea037...4a5

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror mange glemmer langsiktigheten og drukner i den praktiske hverdagen. Og dermed gjør ungene bjørnetjenester.

Skrevet

Det er en jobb under arbeid. Enda er barnet 'kun' 7 år, men har startet med å snakke om penger, er med på matlaging og husarbeid. Hun vet hva google er og etterhvert vil hun få mer innblikk i økonomien min også, har budsjett og er stadig inne og legger inn i det. Hun har sin egen økonomi og sparer til bestemte mål. Hun har telt alle pengene sine, og hver gang hun tjener penger regner hun ut hvor mye hun har nå og hvor mye hun mangler til målet sitt. Ypperlig, hun lærer så utrolig mye av det :)

Her skal hun læreres til å bli en selvstendig dame som skal vite hvordan hun kan finne ut det hun ikke vet. Hun blir inkludert i alt her :)

Anonymkode: a74ff...5c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...