AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Del Skrevet 22. september 2017 Jeg tror jeg har spist noe dårlig mat..Har sterke magekramper som kommer og går og har ekstrem diare. Vært på do 6 ganger på få timer og det bare renner og renner, aldri opplevd noe så ille før. Kaster ikke opp men har ingen matlyst. Hvilke tiltak bør jeg gjøre? Drikke mye vann forstår jeg. Men ellers? Tips eller råd? Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #2 Del Skrevet 22. september 2017 Ikke mye du får gjort, få i deg litt næring i form av eplemost/farris blanding, det bruker jeg når jeg har omgangssyken for å ikke miste alt av salter Anonymkode: 86b74...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 22. september 2017 #3 Del Skrevet 22. september 2017 spis mat som binder magen og drikk mye vann! Mye vann renser kroppen og får ut "dritten" for å si det sånn. Mat som binder magen må du spise. Ellers får du ikke i deg noe. Eksempler på det er bananer, tørre kjeks osv. Søk på google "mat som binder magen". Da får du opp mye! Mat må du spise, ellers har ikke du eller babyen i magen det bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Del Skrevet 22. september 2017 Takk for svar. Har spist en banan, noen kjeks og litt salt potetgull. Men tror alt bare kom ut bakveien etter noen timer. Forsøker å få i meg vann. Varmet opp middagsrester igår og tror det er synderen for symptomene startet noen timer etterpå..Men ble jo ikke dårlig av maten når vi spiste den i forgårs. Blir redd for at det kan være skumle bakterier for fosteret. Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #5 Del Skrevet 22. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har spist en banan, noen kjeks og litt salt potetgull. Men tror alt bare kom ut bakveien etter noen timer. Forsøker å få i meg vann. Varmet opp middagsrester igår og tror det er synderen for symptomene startet noen timer etterpå..Men ble jo ikke dårlig av maten når vi spiste den i forgårs. Blir redd for at det kan være skumle bakterier for fosteret. Anonymkode: 4665c...11b Som gravid så har du desverre nedsatt tålegrense. Det er en grunn til at gravide, småbarn og syke nevnes i samme "slengen" når en nevner mat og behov for å ta ekstra forhåndsregler. Så fra nå av: spis ikke noe du ikke ville gitt et barn under skolealder. Samboer får heller spise rester som ikke har vært avkjølt kjapt nok, for han tåler det etter all sannsynlighet helt fint. Anonymkode: 4a864...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Del Skrevet 22. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som gravid så har du desverre nedsatt tålegrense. Det er en grunn til at gravide, småbarn og syke nevnes i samme "slengen" når en nevner mat og behov for å ta ekstra forhåndsregler. Så fra nå av: spis ikke noe du ikke ville gitt et barn under skolealder. Samboer får heller spise rester som ikke har vært avkjølt kjapt nok, for han tåler det etter all sannsynlighet helt fint. Anonymkode: 4a864...1a5 Jeg er forsiktig med maten jeg lager. Og dette var mat jeg hadde kunne servert til hvem som helst. Mannen min er urven han og men ikke så ille som meg. Virker som om all drikke går tvers igjennom meg. Jeg har rundet 13 runder på toalettet nå og begynner snart å grine. Magesmertene som kommer og går gir meg frostrier. Når ringer man legevakten om slike ting? Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Del Skrevet 22. september 2017 Men når det er sagt så kommer jeg ikke til å spise oppvarmet rester med det første.. Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Del Skrevet 22. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg er forsiktig med maten jeg lager. Og dette var mat jeg hadde kunne servert til hvem som helst. Mannen min er urven han og men ikke så ille som meg. Virker som om all drikke går tvers igjennom meg. Jeg har rundet 13 runder på toalettet nå og begynner snart å grine. Magesmertene som kommer og går gir meg frostrier. Når ringer man legevakten om slike ting? Anonymkode: 4665c...11b Jeg hadde ringt nå. Ring og forklar, og la de bestemme om det er verdt å komme inn. I "beste" fall, vil de gi deg råd om hva du kan gjøre uten at de trenger å dra dit selv. Men kanskje vil du føle deg tryggest om du kan komme dit? De kan helt sikkert hjelpe, og iallefall bekrefte eller avkrefte om det er matoforgiftning. Anonymkode: 85ed8...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 22. september 2017 #9 Del Skrevet 22. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Har spist en banan, noen kjeks og litt salt potetgull. Men tror alt bare kom ut bakveien etter noen timer. Forsøker å få i meg vann. Varmet opp middagsrester igår og tror det er synderen for symptomene startet noen timer etterpå..Men ble jo ikke dårlig av maten når vi spiste den i forgårs. Blir redd for at det kan være skumle bakterier for fosteret. Anonymkode: 4665c...11b Selv om alt kommer ut igjen, så er det greit å få i seg noe, slik at kroppen har energi til å bekjempe forgiftningen. Spis i små mengder, men hyppig. Det at dere ikke ble dårlig når maten var fersk, og at dere ble dårlig noen timer etter dere spiste oppvarmet, er veldig klassisk for en matforgiftning. Matforgiftning forårsakes av bakterier som produserer toksiner i mat, selve bakteriene i seg selv er ufarlig, men toksinet dem produserer fremkaller sykdom som vanligvis går over innen ett døgn. Mest sannsynlig har det vært noen bakterier i maten dere spiste som var fersk, men da hadde dem ikke rukket danne toksiner, men har dannet toksiner i restene, og toksiner blir ikke borte ved oppvarming. Så lenge du får i deg væske og litt mat, så er det lite legevakt kan gjøre. Og som andre sier, prøv farris/eplejuice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #10 Del Skrevet 22. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ringt nå. Ring og forklar, og la de bestemme om det er verdt å komme inn. I "beste" fall, vil de gi deg råd om hva du kan gjøre uten at de trenger å dra dit selv. Men kanskje vil du føle deg tryggest om du kan komme dit? De kan helt sikkert hjelpe, og iallefall bekrefte eller avkrefte om det er matoforgiftning. Anonymkode: 85ed8...86e Jeg ringte dem. Høres ut som matforgiftning sa de. Om det vedvarte like ille til imorgen så skal jeg kontakte dem igjen. 28 minutter siden, _popcorn_ skrev: Selv om alt kommer ut igjen, så er det greit å få i seg noe, slik at kroppen har energi til å bekjempe forgiftningen. Spis i små mengder, men hyppig. Det at dere ikke ble dårlig når maten var fersk, og at dere ble dårlig noen timer etter dere spiste oppvarmet, er veldig klassisk for en matforgiftning. Matforgiftning forårsakes av bakterier som produserer toksiner i mat, selve bakteriene i seg selv er ufarlig, men toksinet dem produserer fremkaller sykdom som vanligvis går over innen ett døgn. Mest sannsynlig har det vært noen bakterier i maten dere spiste som var fersk, men da hadde dem ikke rukket danne toksiner, men har dannet toksiner i restene, og toksiner blir ikke borte ved oppvarming. Så lenge du får i deg væske og litt mat, så er det lite legevakt kan gjøre. Og som andre sier, prøv farris/eplejuice Har fikset farris og eplejuice nå. Takk for alle tips og råd Blir lenge til jeg spiser svinekjøttdeig for å si det sånn! Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #11 Del Skrevet 22. september 2017 Spis ris, biola og drikk vann. Smør deg bak med silulen, og slapp av! Anonymkode: 60dc3...526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #12 Del Skrevet 25. september 2017 Ts her igjen... Ja her er det ingenting som har endret seg. Fremdeles vannaktig diare mellom 10-15 ganger om dagen. Ingen feber og ingen oppkast. Null matlyst men forsøker å få spist litt loff og banan. Drikker en del men det virker som om alt kommet ut ganske fort. Nå er vi på dag 4. Vært hjemme fra jobb idag og skal til legen imorgen. Vet ikke om jeg tør å gå på jobb imorgen. Er man smittsom i denne tilstanden? Aner ikke hva dette skyldes og begynner å bli ganske sliten og lei Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #13 Del Skrevet 25. september 2017 34 minutes ago, AnonymBruker said: Ts her igjen... Ja her er det ingenting som har endret seg. Fremdeles vannaktig diare mellom 10-15 ganger om dagen. Ingen feber og ingen oppkast. Null matlyst men forsøker å få spist litt loff og banan. Drikker en del men det virker som om alt kommet ut ganske fort. Nå er vi på dag 4. Vært hjemme fra jobb idag og skal til legen imorgen. Vet ikke om jeg tør å gå på jobb imorgen. Er man smittsom i denne tilstanden? Aner ikke hva dette skyldes og begynner å bli ganske sliten og lei Anonymkode: 4665c...11b Siden du ikke vet hva det er, hadde jeg gått for at det er smittsomt, bare for å være sikker. Men når det er sagt så er ikke matforgiftning smittsomt. (Kilde) Men hvis det er f.eks. omgangssyke så er jo det smittsomt. Derfor hadde jeg vært på den sikre siden og gått ut ifra at det er smittsomt, og heller bare forsøkt å slappe av før du får snakket med legen, og heller ta det derfra. Har du prøvd "BRAT"-mat? Det kommer fra engelsk, og står for banan, ris, eplemos og toast. Det er mat som er lett for magen, samtidig som det vil hjelpe deg å binde magen litt. Spis og drikk lite men ofte. Anonymkode: 85ed8...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #14 Del Skrevet 25. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du ikke vet hva det er, hadde jeg gått for at det er smittsomt, bare for å være sikker. Men når det er sagt så er ikke matforgiftning smittsomt. (Kilde) Men hvis det er f.eks. omgangssyke så er jo det smittsomt. Derfor hadde jeg vært på den sikre siden og gått ut ifra at det er smittsomt, og heller bare forsøkt å slappe av før du får snakket med legen, og heller ta det derfra. Har du prøvd "BRAT"-mat? Det kommer fra engelsk, og står for banan, ris, eplemos og toast. Det er mat som er lett for magen, samtidig som det vil hjelpe deg å binde magen litt. Spis og drikk lite men ofte. Anonymkode: 85ed8...86e Det går i loff, banan, blåbærsaft, farris blandet med eplejuice og pasta. Ikke mengder når det kommer til maten dog men forsøker 3-4 ganger om dagen. Men ingenting har funket hittil dessverre. Dumt av meg å spørre om det er smittsomt egentlig når vi er to her i denne tilstanden..Men undres på om vi fremdeles er smittsom (om det da ikke er matforgiftning men det burde vel ha gitt seg til nå?). Anonymkode: 4665c...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #15 Del Skrevet 25. september 2017 Hvis det er omgangssyke, er man smittsom til etter at symptomene har gitt seg. Med symptomer menes da ting som f.eks. diare. Ut ifra det jeg kan finne ved å google, går som oftest matforgiftning over etter 2-3 dager. Men omgangssyke kan vare mellom 3-7 dager. Men det finnes selvsagt unntak, derfor skrev jeg som oftest. Kanskje er du uheldig, og vil ha det 1-2 dager ekstra enn det som er normalt. Eller så er det kanskje omgangssyke du har. Det er ikke alltid man får oppkast ved omgangssyke, så det er selvsagt en mulighet at det er det som er synderen. Uansett synes jeg det er lurt at du holder deg hjemme fra jobb imorgen iallefall. Alltid kjipt å bli smittet av noe sånt. I mellomtiden får du prøve å slappe av, og husk på at det ikke varer evig. Anonymkode: 85ed8...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå