Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper virkelig noen vet noe om dette og tar seg tid til å svare. Skal ringe nav, men fint å være litt forberedt og vite om jeg kan få noe.

Er ei jente på over 18 år, mor er død men får ikke barnepensjon lenger, bor gratis hjemme men har ingenting å leve av ellers. Har registrert meg som arbeidssøker hos nav, og har søkt på mange jobber men ikke fått noe lykke enda... Har ikke hatt jobb (bare sommerjobber) de siste årene fordi jeg har gått skole men måtte ta et ufrivillig friår i år. Må ha en jobb i mellomtiden til jeg skal gå på skole neste år. Må jo være noe jeg kan få i støtte hos nav mens jeg prøver å få jobb? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din far plikter å underholde deg all den tid du er elev i den videregående skolen. 

Anonymkode: f5dc5...fe3

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, MaestroR skrev:

Du har krav på sosialstønad

sjekk denne sida

https://www.facebook.com/groups/553575998138016/

Man har vel ikke krav på det så lenge man bor hjemme som ts gjør, med mindre faren til ts har veldig lav inntekt.

Anonymkode: b027d...c7b

• Liker 4
Skrevet

SÅ lenge du er over 18 år, har ikke foreldre forsørgeransvar lengre. Du har rett på å søke om sosial stønad. Du bor gratis, men vil ha rett til det man kaller livsopphold. Dvs penger til mat, husholdningsartikler osv. 

Skrevet
4 minutter siden, Torsdag skrev:

SÅ lenge du er over 18 år, har ikke foreldre forsørgeransvar lengre. Du har rett på å søke om sosial stønad. Du bor gratis, men vil ha rett til det man kaller livsopphold. Dvs penger til mat, husholdningsartikler osv. 

Det stemmer ikke.

Foreldre har forsørgeransvar så lenge barnet har ungdomsrett. 
Det vil si frem til barnet har fullført vgs, eller ut det året barnet fyller 24 år så lenge det går på videregående skole.

Anonymkode: b4127...fdf

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke.

Foreldre har forsørgeransvar så lenge barnet har ungdomsrett. 
Det vil si frem til barnet har fullført vgs, eller ut det året barnet fyller 24 år så lenge det går på videregående skole.

Men nå går jo ikke hun på skole, så jeg regner med man skal svare ut i fra fakta i saken?

Skrevet
8 timer siden, Torsdag skrev:

Men nå går jo ikke hun på skole, så jeg regner med man skal svare ut i fra fakta i saken?

Hun kan fremdeles ha ungdomsrett selv om hun er over 18 år og har et friår fra skolen.  Så lenge hun er under 25 år, og fremdeles har ungdomsrett, har foreldrene forsørgerplikt.
Hun sier hun bor hjemme, mest sannsynlig hos far, og hvis hun fremdeles har ungdomsrett har far fremdeles forsørgerplikt.

• Liker 2
Skrevet

Forvirrende at noen sier at barn som bor hjemme har krav på sosialstønad. Man får jo ikke en gang bostøtte hvis barna har egen inntekt og bor hjemme. 
Jeg har ingen tro på at barn får sosial stønad når de bor under samme tak som foreldrene sine eller en av dem.

I en husstand legges alles inntekt sammen, og da er det farens inntekt pluss ts sin inntekt enten det er studielåsn, stipend eller annen inntekt som gjelder.

Jeg har til og med lest at konfirmasjonspengene til ungene blir regnet som inntekt og at foreldre derfor blir nektet sosial hjelp, dette er virkelig ille, men dessverre det hender.

Folk må ta av son bsu før de får sosialhjelp. Hvorfor i all verden skal noen da få sosialhjelp når de bor sammen med foreldrene sine?

Hvis ts flytter for seg selv, og ikke går på vgs så teller ikke fars inntekt lenger.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er man over 18 år, er man ikke lengre å regne som et barn. Hun vil ha rett til sosial stønad, gitt at hun ikke har andre midler tilgjengelig. Så ja, dersom hun har konfirmasjonspenger eller andre oppsparte midler på en konto, kreves det at disse brukes først. Penger satt inn på BSU i inneværende år, vil man kunne ta ut igjen og dermed kreves det også at disse brukes før man har rett til stønad. 

Sosial stønad er behovsprøvd. Hun bor gratis, men hun har ikke penger til mat og andre nødvendigheter. Far har ikke forsørgeransvar slik jeg leser det i dette tilfellet, og hun kan dermed ha rett til "livsopphold". Det er faste satser på hvor mye dette er, sjekk statens satser.

Foreslår du hører med ditt lokale NAV kontor, fremfor å stole på det som blir sagt her. Mulig jeg tar feil, mulig anonym tar feil. 

Skrevet

TS er ovr 18 år. Så fort hun setter foten sin utenfor farens hjem må kommunen punge (sosialstønad) ut for bolig + livsopphold. 

Hvis TS og faren inngår en leiekontrakt for at TS bor hos han, må kommunen dekke denne leien + livsopphold.

Så det er bare tull at TS ikke har krav på noe fordi hun bor hjemme.

Anonymkode: 67c8d...2e9

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er ovr 18 år. Så fort hun setter foten sin utenfor farens hjem må kommunen punge (sosialstønad) ut for bolig + livsopphold. 

Hvis TS og faren inngår en leiekontrakt for at TS bor hos han, må kommunen dekke denne leien + livsopphold.

Så det er bare tull at TS ikke har krav på noe fordi hun bor hjemme.

I en husstand legges alle inntekt til grunn for hjelp eller ikke. Har far en egen seksjon å leie ut da?

Man kan ikke bare "leie" ut til egne barn med mindre man bor i separate boenheter og tror at sosialen betaler, tror jeg.

Når en i slekten vår søkte, tok de med stefar sin inntekt, selv om både mor og barn hadde svært lav inntekt.

Men for all del, det er jo bare å spørre på NAV

Anonymkode: d7f13...09d

• Liker 1
Skrevet
På 23.9.2017 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Forvirrende at noen sier at barn som bor hjemme har krav på sosialstønad. Man får jo ikke en gang bostøtte hvis barna har egen inntekt og bor hjemme. 
Jeg har ingen tro på at barn får sosial stønad når de bor under samme tak som foreldrene sine eller en av dem.

I en husstand legges alles inntekt sammen, og da er det farens inntekt pluss ts sin inntekt enten det er studielåsn, stipend eller annen inntekt som gjelder.

Jeg har til og med lest at konfirmasjonspengene til ungene blir regnet som inntekt og at foreldre derfor blir nektet sosial hjelp, dette er virkelig ille, men dessverre det hender.

Folk må ta av son bsu før de får sosialhjelp. Hvorfor i all verden skal noen da få sosialhjelp når de bor sammen med foreldrene sine?

Hvis ts flytter for seg selv, og ikke går på vgs så teller ikke fars inntekt lenger.

Det er ikke slik at foreldre er regnet som en ekstra bankkonto for voksne over 18 år. Det er ikke alle som har rike foreldre, og man er ikke barn lengre når man er 18 år. Hvor man bor, og hvem man bor med som voksen er ikke av betydning. Bostøtte og sosialstønad er to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: 124e7...639

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en husstand legges alle inntekt til grunn for hjelp eller ikke. Har far en egen seksjon å leie ut da?

Man kan ikke bare "leie" ut til egne barn med mindre man bor i separate boenheter og tror at sosialen betaler, tror jeg.

Når en i slekten vår søkte, tok de med stefar sin inntekt, selv om både mor og barn hadde svært lav inntekt.

Men for all del, det er jo bare å spørre på NAV

Dette er bare tull, du er jo helt på bærtur.  Som voksen blir man vurdert helt på eget grunnlag. Det eneste som blir vurdert er om man bor alene, eller er samboene i "kollektiv" uansett hvem man bor med. I sistnevnte tilfelle får man litt mindre i livsopphold, uansett hvem man bor med. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull, du er jo helt på bærtur.  Som voksen blir man vurdert helt på eget grunnlag. Det eneste som blir vurdert er om man bor alene, eller er samboene i "kollektiv" uansett hvem man bor med. I sistnevnte tilfelle får man litt mindre i livsopphold, uansett hvem man bor med. 

Nei, jeg er ikke på bærtur

Les spørsmål og svar her

https://www.ung.no/oss/bistand/157044.html

Dette er svar fra NAV

Hei og takk for at du skriver til oss!

Vi kan godt skjønne at du er i fortvilet situasjon, slik som du beskriver den.  Det er riktig som du sier at du egentlig bare har forsørgeransvar for dine barn som er under 18 år.  Bor det barn over 18 år hjemme, forventes det at de skal bidra økonomisk i husstanden. 

Et råd vi kan gi er at du bør oppfordre de to barna dine over 18 år, om å registrere seg på NAV.  Da vil de kunne få oppfølging fra lokalkontoret i forhold til aktuelle kurs eller praksisplasser.  De kan også da få hjelp til å skaffe seg en midlertidig bolig.  De har ikke rett på noe sosial stønad så lenge de bor hjemme.

Siden du selv har gjeldsordning, så kjenner du kanskje til dine rettigheter i forhold til bostøtte.  Hvis du ikke har dette, kan du sjekke hos Husbanken om du kan ha noe krav på dette.

Med vennlig hilsen NAV, i samarbeid med ung.no
Les mer på: www.nav.no

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at foreldre er regnet som en ekstra bankkonto for voksne over 18 år. Det er ikke alle som har rike foreldre, og man er ikke barn lengre når man er 18 år. Hvor man bor, og hvem man bor med som voksen er ikke av betydning. Bostøtte og sosialstønad er to vidt forskjellige ting. 

Du tar feil.

Les svar under

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke på bærtur

Les spørsmål og svar her

https://www.ung.no/oss/bistand/157044.html

Dette er svar fra NAV

Hei og takk for at du skriver til oss!

Vi kan godt skjønne at du er i fortvilet situasjon, slik som du beskriver den.  Det er riktig som du sier at du egentlig bare har forsørgeransvar for dine barn som er under 18 år.  Bor det barn over 18 år hjemme, forventes det at de skal bidra økonomisk i husstanden. 

Et råd vi kan gi er at du bør oppfordre de to barna dine over 18 år, om å registrere seg på NAV.  Da vil de kunne få oppfølging fra lokalkontoret i forhold til aktuelle kurs eller praksisplasser.  De kan også da få hjelp til å skaffe seg en midlertidig bolig.  De har ikke rett på noe sosial stønad så lenge de bor hjemme.

Siden du selv har gjeldsordning, så kjenner du kanskje til dine rettigheter i forhold til bostøtte.  Hvis du ikke har dette, kan du sjekke hos Husbanken om du kan ha noe krav på dette.

Med vennlig hilsen NAV, i samarbeid med ung.no
Les mer på: www.nav.no

Når man tegner en leiekontrakt for boligleie bor man ikke "hjemme" lenger. 

Man har rett til å inngå leiekontrakt med hvem man vil, også hos utleiere som er i slekt med en selv uten av utleieren da blir ansvarlig for å betale livsopphold for leietakeren. 

Ditt siterte eksempel gjelder der det ikke er inngått leieavtale mellom personene i husstanden. 

Jeg bor i et studentkollektiv med 8 hybler. Det hadde tatt seg ut om utleier (Thon Gruppen) plutselig hadde blitt ansvarlig for å betale livsopphold for sine leietakere.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man tegner en leiekontrakt for boligleie bor man ikke "hjemme" lenger. 

Man har rett til å inngå leiekontrakt med hvem man vil, også hos utleiere som er i slekt med en selv uten av utleieren da blir ansvarlig for å betale livsopphold for leietakeren. 

Ditt siterte eksempel gjelder der det ikke er inngått leieavtale mellom personene i husstanden. 

Jeg bor i et studentkollektiv med 8 hybler. Det hadde tatt seg ut om utleier (Thon Gruppen) plutselig hadde blitt ansvarlig for å betale livsopphold for sine leietakere.

Dette går ikke med mindre det er en egen utleiedel i huset. Du kan ikke sammenligne det med å bo i bokollektiv. Det regnes ikke som bokollektiv når man bor hjemme.

Det er ikke så enkelt at foreldre bare kan inngå et leieforhold med barna når de fyller 18 år, og så blir de NAV sitt problem.
Tror du virkelig at foreldre med barn over 18 år hadde unngått å gjør dette hvis det betydde penger til voksne barn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...