Gå til innhold

Svigermors nye kjæreste er ekkel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er en dame i aldersgruppen 67-73, sånn for å anonymisere litt, men forklare litt. Hun er pensjonist, men sprek og har et par strøjobber (hvitt arbeid) for å holde seg opptatt. Hun har svært mange barn, barnebarn og oldebarn. Hun har flere kull barn med flere menn, og har etter siste barn hatt et par ekteskap og en håndfull samboerskap. Hun har de siste årene sagt at hun skal bo alene resten av livet og er fornøyd med en kavaler. Og kavalerer er det nok av. 

Jeg har fint akseptert at det er menn vi ikke husker navnet på I albumet fra bryllup, dåp osv. Vi kan aldri vite når et forhold holder og så lenge hun er glad så skal ikke vi styre henne eller gjøre at hun føler seg utenfor ved å ikke invitere kjæresten. 

Men denne siste typen som kom inn i livet hennes tidlig i sommer.. Han er ekkel. Jeg har egentlig ikke så mye konkret, annet enn væremåte og svært korte sosiale antenner, en evne til å fornærme folk i hytt og pine uten at han ser det selv. Jeg liker ham ikke, jeg får frysninger når han plukker barna mine opp uoppfordret for å kose på dem eller ta bilder av dem... 

Og jeg tror nok alle svigermors barn er svært enige i inntrykket mitt. Jeg vet mannen min er det, og nå har svigermor begynt med dårlig skjult hinting, fordi ingen har sagt at hun må feire jul hos dem. Med stor familie er hun vant til å velge og vrake og at alle vil ha en bit av henne. Men må er alle stille som graven, og hun begynner å hinte om hvor hun og denne utkårede skal feire. 

Jeg orker ikke en jul hvor mat, drikke, pynt, kroppen min, julegavene osb skal være til gjenstand for hans tidvis ekle og umorsomme vitser. Men vil gjerne ha henne der. 

Sist hun hintet så klarte jeg ikke helt å du meg men spurte om X skulle feire hos et av sine tre barn. Men han ville visst helst være hos svigermor. 

Jeg lurer kanskje på om barna hans synes han er slitsom også. 

Nå kommer snart spørsmålet direkte, frykter jeg. 

Og hva sier jeg da, uten noe annet håndfast enn at jeg får gåsehud av mannen? 

Anonymkode: 54250...edf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Du er hjertelig velkommen til oss, men vi kommer dessverre ikke over ens med X. Vi frykter at oppførselen hans vil legge en festbrems på julefeiringen, og det ønsker vi ikke''. Og mannen din bør selvsagt si det. 

• Liker 7
Skrevet

Når dere alle har vært såpass åpne for hennes væremåte og i tillegg inkluderende for hennes mange nye menn, ville jeg gitt meg selv tillatelse til å si rett ut at vi sliter en del med denne typen. Så hvis hun spør direkte, kan dere svare at hun er hjertelig velkommen, men til en så viktig kveld som julaften, ønsker dere å senke skuldrene og ikke føle dere stressa/nervøse/ubekvemme ved å ha han der. Ja, dette er frekt, men siden det tydeligvis har vært noen menn gjennom årene, må det være rom for å komme med egne tanker ønsker. 

Anonymkode: 06421...ec3

• Liker 3
Skrevet

Enig med de andre. Siden dere i alle år har vært så rause og inkluderende, burde det være mulig for sønnen å si: "Vi pleier å like dine menn, men han her liker vi ikke så godt dessverre. Vi har ikke lyst til å invitere ham på julaften, og barna vil helst ikke ha fremmede her, han er jo et nytt innslag i familien. Du må gjerne komme. Sånn er det, og det har ikke noe med deg å gjøre Mamma, det er kjemien som ikke stemmer med akkurat "Lars".

Anonymkode: 254ba...cf6

• Liker 6
Skrevet

Takk for respons. Jeg frykter det vil bli tatt ille opp uansett hvor pent det blir sagt, for hun er av den typen som blir helt oppslukt forelsket i intensive små tidsrom. 

Og julaften er egentlig ikke mer spesiell eller bryllup, dåp, hagefest på sommeren eller bursdagsfeiringer... Men det blir så tett, ingen sjanse til å få en pause. 

Men vi holder trolig på østersmetoden til gun eventuelt spør direkte. 

Anonymkode: 54250...edf

Skrevet

Vil du ha forandring så må du gjøre den selv. Nytter ikke å leke østers. Jeg personlig hadde sagt det som det var, bråk eller ikke. Creepy gubbe uten grenser rundt mine unger er uaktuelt. 

Anonymkode: a40ee...089

Skrevet

Dette her høres ut som en dame som har vært ute noen vinternetter før. Og da tenker jeg hun er vant til litt av hvert. Det er ingenting som er så irriterende enn stillhet eller hinting.

Når hun spør om å få feire jul hos dere så sier du  det som det er, DU er velkommen, men nytypen din- han kan holde seg hjemme. Godtar hun ikke det, så kan hun jo feire jul en annen plass, hun har jo tydeligvis nok av unger å velge mellom!

Stå på ditt, jula skal være en gledelig høytid, og man skal ikke gå på akkord med seg selv for å glede andre (jaja, uten om egne barn da)

Skrevet

Jeg har en mor som har samme deitinghistorikk som din svigermor, men min mors utvalgte er alle av dette kaliberet som du snakker om. Vi har nylig fått vårt første barn og kjenner allerede på at vi er invadert av helt nye utkårede. Det er kjempevanskelig å si noe på det, for hun kommer nok til å bli dødsfornærmet. Samtidig tenker jeg at hvis vi ikke tar denne samtalen nå - hvilken eksempel blir det satt for våre barn fremover?

Jeg ønsker ikke at mine barn skal vokse opp og se mormor dra hjem den ene fyren etter den andre som har problemer med alt fra sosiale relasjoner til reseptbelagte medisiner til rasistiske holdninger på utstilling. Da er det bedre at min mor blir sinna og såret og i verste fall boikotter oss en stund nå, heller enn at denne problematikken skal følge oss videre i alle store og små livshendelser i årene som kommer.

Jeg innser at min situasjon kanskje er verre siden din svigermor innimellom finner hyggelige kavalerer, men jeg mener altså at dere må si i fra. Det er heller ikke mer naturlig at den nye vennen skal feire med dere, enn at hun skulle feire med hans familie. Min mor har alltid skyvd sin familie foran seg i deitingen - nesten som et trekkplaster for disse raringene som ikke selv har familie som orker dem, og det høres jo litt ut som svigermoren din gjør det i denne situasjonen også. Og det synes jeg ikke man bør akseptere. Deiting er en privatsak, og ingen andre skylder henne å være ukomfortabel eller kanskje til og med gjøre barna sine ukomfortable for at hun skal få leke happy family med den nye fyren.

Anonymkode: 28d6a...168

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig varer ikke dette forholdet lenge uansett så dere kan si det som det er eller vente dette ut.

Anonymkode: a699f...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...