Gå til innhold

Har crowdfunding tatt over for sparing og bufferkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bekjente, dvs. facebookvenner, som setter i gang crowdfunding for ting som man normalt bruker sparepenger på. Typisk sånn "Sykkelen min er blitt ødelagt, og jeg kommer meg ikke på jobb uten."

Kreftbehandling og slikt er jo en ting, men jeg synes det blir mer og mer materielle ting! Sykkel, kjøleskap, vaskemaskin og andre ting som er helt normalt å måtte spare til. 

Hvis jeg bare MÅ ha noe som jeg ikke har råd til, bruker jeg kredittkort. Så betaler jeg ned igjen på neste lønning. Har man ikke penger, så har man ikke penger. Da kan man ikke gjøre seg avhengig av dyre ting heller? 

Jeg bidrar aldri på crowdfunding på slike materielle ting, men har bidratt der venner for eksempel trenger å behandle for kreftbehandling som er bevist effektiv. 

Hvor går grensa di? :)

Anonymkode: d5dc3...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse: *trenger å betale for kreftbehandling, skulle det stå. :) 

Skrevet

Grensa mi går vel ved å ha sånne mennesker som venner på facebook. Om du ikke har noen som helst særegen grunn til at du har dårlig råd, og prøver å crowdfunde deg til en sydentur så eier du ingen skam.

Skrevet

Har vel aldri donert til crowdfounding og det er tvilsomt at jeg kommer til å gjøre det :) 

Anonymkode: 12144...189

Skrevet

Jo det tar helt av. Om noen generasjoner får man sikkert ikke pensjonspenger/kan spare til pensjon og alle gjør crowdfunding for å ha råd til må leve på sine gamle dager!

Anonymkode: a1fc5...39b

Skrevet

Jeg har deltatt på crowdfunding til utvikling av enkelte spill osv, og til alternativ utenlandsbehandling av en bekjent, men slik tigging trekker jeg på skuldrene av og tenker bare at det er litt morsomt...  ...at det gjerne er disse folka som synes det er hårreisende at kommunen tillater en rumener å selge Folk utenfor Rema. 

Men å be om kronerulling for sydentur, verkstedregning eller terassevasker er helt greit. 

Håper mange opplever lite giverglede og lærer seg å spare. 

Gå inn på spleis.no og søk på ting som bryllup, for eksempel. Morsom lesing. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor har du slike venner?

Anonymkode: 9e5e8...0f5

Skrevet
4 timer siden, Zoey skrev:

[...] 

Men å be om kronerulling for sydentur, verkstedregning eller terassevasker er helt greit. 

[...]

Er det virkelig greit å la venner betale for noe du burde beregnet/spart penger til selv? 

Skrevet

Dette er en uting og en skam. Men slik samfunnet har valgt å definere fattigdom, som nå betyr at du har mindre enn det som er vanlig i befolkningen, så er disse menneskene "fattige". Da er tigging akseptert. Og du som ikke støtter fattige, hvor er samvittigheten din? ;)

Kanskje vi skal gå bort fra dette begrepet relativ fattigdom. Du er ikke fattig om du har det du trenger, uavhengig av om andre har mer.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig greit å la venner betale for noe du burde beregnet/spart penger til selv? 

Unnskyld, jeg trodde ironien min var fullstendig åpenbar. Jeg bør merke den neste gang. 

Skrevet

Jeg ser ikke problemet, er jo opp til folk selv om de vil vippse en femtilapp til saken eller ei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...