AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #1 Skrevet 22. september 2017 Har så dårlig matlyst for tiden. Tror jeg har angst og da føler jeg meg kvalm og mister som sagt matlysten. Blir bare verre da og jeg bekymrer meg for å ikke få nok næring så jeg blir enda mer uvel.. Jo tidligere på morgenen jo verre er det å spise synes jeg. Må snart begynne å stå opp kl 05 og lurer på om kanskje en smoothie hadde vært mer fristende enn ei brødskive. Jeg blir sulten selv om jeg ikke har matlyst og det rumler i magen. Kan en smoothie da gjøre en like mett som et par brødskiver f.eks? Hva bør den da inneholde? Anonymkode: 1cb11...ccf
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #2 Skrevet 22. september 2017 Mat man tygger er som regel mer mettende enn mat man drikker. Det har noe med signalene tygging sender til magesekken og hjernen. Men for all del, det er da ikke verre enn at du prøver? En ulempe med smoothier er at de ofte blir veldig rike på litt for raske karbohydrater, og har for lite protein. Smoothien bør inneholde proteiner og fiber. Lag den gjerne med yoghurt/melk, litt havregryn, og det du ønsker av frukt og grønt. Du kan gjerne hive oppi litt olje eller peanøttsmør også, for å få litt sunt fett i deg. Anonymkode: ba6e7...e7a
FluffyJuggernaut Skrevet 22. september 2017 #3 Skrevet 22. september 2017 Ja, jeg erstatter ofte knekkerbrød eller brødskiver til frokost med smoothie. Min favoritt er gresk yoghurt, 1 banan, en håndfull med jordbær og bringebær. Om du vil ha den mer mettende så kan du alltids lage den litt tykkere ha litt granola på toppen.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #4 Skrevet 22. september 2017 Hva med en næringsdrikk? Koster ca 34 kr på apoteket, og inneholder 300/400 kcal per flaske á 2 dl. Anonymkode: 9bcad...398 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #5 Skrevet 22. september 2017 En smoothie er da ypperlig morgenmat, funker godt som gull det Anonymkode: 67877...d76
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med en næringsdrikk? Koster ca 34 kr på apoteket, og inneholder 300/400 kcal per flaske á 2 dl. Anonymkode: 9bcad...398 Det er for folk som mangler vitaminer og som er syltynne. Anonymkode: 58eef...272
Chizue Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for folk som mangler vitaminer og som er syltynne. Anonymkode: 58eef...272 Nei, er ikke bare for de. Har man nedsatt matlyst, så blir det ofte anbefalt næringsdrikker https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/daarlig-matlyst Sitat ved nedsatt appetitt i forbindelse med kort- eller langvarig sykdom. hvis man ikke orker å lage skikkelig mat i perioder. ved kvalme og diaré. hvis det er vondt å svelge vanlig mat. istedet for snacks eller sjokolade når man er småsulten. Så, er dermed ikke bare for "folk som mangler vitaminer og som er syltynne" Folk tar næringsdrikker for mye forskjellig. Min forrige sjef drakk næringsdrikker under svangerskapet, pga kvalme i 6mnd, ble anbefalt av legen hennes, slik at hun klarte å få i seg nok næring iløpet av en dag. Når hun klarte å spise annen mat, så gjorde hun det.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 En smoothie er mye bedre om morgenen enn brødskiver syns jeg. Men du blir antagelig fortere sulten igjen. Ta med deg noe frukt som du kan spise mellom frokost og lunsj. Anonymkode: cb9e7...33f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 Her er en: Juice av ca to appelsiner 3-4 dadler 2-3 bananer Opptil 5 dl blåbær/mixede bær Denne blir enorm, kan halveres Anonymkode: cb9e7...33f
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #10 Skrevet 22. september 2017 7 minutter siden, Chibi skrev: Nei, er ikke bare for de. Har man nedsatt matlyst, så blir det ofte anbefalt næringsdrikker https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/daarlig-matlyst Så, er dermed ikke bare for "folk som mangler vitaminer og som er syltynne" Folk tar næringsdrikker for mye forskjellig. Min forrige sjef drakk næringsdrikker under svangerskapet, pga kvalme i 6mnd, ble anbefalt av legen hennes, slik at hun klarte å få i seg nok næring iløpet av en dag. Når hun klarte å spise annen mat, så gjorde hun det. Joda men det er likevel en ekstremsituasjon. Normale folk som ikke er gravide eller syke skal ikke drikke ernæringsdrikker. Anonymkode: 58eef...272
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #11 Skrevet 22. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her er en: Juice av ca to appelsiner 3-4 dadler 2-3 bananer Opptil 5 dl blåbær/mixede bær Denne blir enorm, kan halveres Anonymkode: cb9e7...33f Er det til 10 personer? Anonymkode: 58eef...272 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #12 Skrevet 22. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Er det til 10 personer? Anonymkode: 58eef...272 Nei, dette er et måltid for veganer/raw vegan. Anonymkode: cb9e7...33f
Wenda Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 Smoothie er en ypperlig måte å få i seg alt kroppen trenger uten å måtte spise. Noe som er deilig når man har nedsatt matlyst, er syk osv Jeg pleier å tilsette mct eller Udo’s (oljer) i tillegg til f.eks gresk yoghurt, mandler, bær, grønnkål, litt havregryn osv
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 Jaa absolutt. Ha i rått egg, avokado, havregryn, nøtter, bær, gresk yoghurt og lignende så blir det veldig mettende. Er mett i flere timer om jeg lager en sånn smoothie. Anonymkode: 8122c...cf5
Chizue Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 5 timer siden, BiancaH96 skrev: Smoothie er ikke mat. Kommer an på hva man har i den det Trenger ikke å bare bestå av yoghurt/Juice og bær/frukt. Om man er kreativ, så er en smoothie like næringsrik om ikke mer, enn 2 kjipe brødskiver... Men brødskiver, med ost er vel ikke mat det heller?
BiancaH96 Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 10 timer siden, Chibi skrev: Kommer an på hva man har i den det Trenger ikke å bare bestå av yoghurt/Juice og bær/frukt. Om man er kreativ, så er en smoothie like næringsrik om ikke mer, enn 2 kjipe brødskiver... Men brødskiver, med ost er vel ikke mat det heller? Å jo, brødskiver med ost er mat, selv om de er kjipe Men jeg ser poenget ditt, regner med at jeg blir mett om jeg lager smoothie av de brødskivene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå