Gå til innhold

Er alle kulturer like gode?

ER ALLE KULTURER LIKE GODE?   

10 stemmer

1. 1. Er alle kulturer på kloden idag like gode?

• Ja
      2
    • Nei
      8
    • Vet ikke
      0
  2. 2. Er alle tidligere og nåværende kulturer like gode? (f.eks vikingkultur med å reise på plyndringstokt og voldta folk, var det en like god kultur som f.eks nåværende norske kultur idag?)

• Ja alle kulturer som noensinne har vært er like gode
      1
    • Nei, historisk sett må en vel kunne si at det har vært noen kulturer som var bedre enn andre
      8
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål, og det er mulig at jeg misforstår dette pga min autisme, men jeg har sett mange folk hevde at alle kulturer er like gode, og også folk som sier at de som mener noe annet er rasister. Dette høres veldig uforståelig for meg hvorfor skulle alle kulturer være nøyaktig like gode, i enkelte kulturer steiner en for eksempel kvinner som har blitt voldtatt, fordi da har de vært utro og brunget skam over familien, da vil jo jeg tenke, hmm dette høres ut som en litt tvilsom kultur og jeg vil hevde at vår kultur i Norge idag er noe bedre, og har vanskelig for å se argumentene som tilsier noe annet. Men gjerne kom med innspill (spesielt folk som mener at alle kulturer er like gode vil jeg gjerne høre fra, utdyp bakgrunnen for denne meningen om du vil)

Anonymkode: f6345...a41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen kulturer er bedre enn andre. Ikke litt en gang.

Skrevet

Det er vanskelig å gi noe klart svar. Det er en kompleks problemstilling.

Jeg er enig i at steining og dødsstraff er ekstremt dårlige sider ved en kultur. Samtidig har de fleste arabiske/nord-afrikanske kulturer mange flere aspekter enn det. De har også en sterk familiekultur, hvor man tar vare på de eldre, og hvor lojalitet står sentralt. 

Samme med vår vestlige kultur. Nei, vi steiner ikke folk, og det er bra. Vi snakker om menneskerettigheter og likeverd. Samtidig er vår kultur bygget på et materielt forbruk og en kapitalisme som har nærmest ødelagt klimaet og naturen fullstendig. Vår levemåte og grådighet er på ingen måte bærekraftig, og truer levevilkårene til både mennesker og dyrearter i mange deler av verden. 

Så det kommer an på.

Anonymkode: ba0af...cf2

Skrevet

Det synes være enighet om at den tradisjonelle europeiske, kristne kulturen er lite å samle på og helst bør erstattes av muslimsk kultur. Derfor arbeider de aller fleste fremstående innen media, kultur, kirke og politikk intenst for å eliminere europeisk kultur og befolkning og heller få inn noe bedre. Forståelig nok.

Skrevet

Alle mennesker har sin versjon av hva som er en bra kultur, eller hva som er moralsk. For de som har en sterk oppfatning av dette, så vil det være ganske klart for dem at noen kulturer er bedre enn andre.

De fleste mennesker har nok sin oppfatning av hva som er en bra kultur og hvilke kulturer som er bedre. Når alt kommer til alt er dette noe som handler om perspektiv og verdier. Der er ingen høyere makt eller gud som sier hva som er den endelige fasiten, der er ingen endelig riktig kultur. Når det er sagt, så foretrekker jeg selv kulturer som er mindre voldelige. Ikke fordi jeg ser på det som et moralsk endepunkt, men fordi det fremstår som for meg som et tryggere samfunn. selvsagt kan vi si at det  ikke eksiterer moral og mening utenfor menneske, men jeg mener alikevel at vi kan lage regler basert på vår oppfatning av hva som er bra/  konstruktivt og ikke

Anonymkode: 7c886...61a

Skrevet
On 22/09/2017 at 12:51 AM, MajorasMaske said:

Ingen kulturer er bedre enn andre. Ikke litt en gang.

Franz Boas skratter fra graven av at han greide å hjernevaske folk til å tro på ting han dro ut av ræva for 100 år siden.

Skrevet
On 22/09/2017 at 12:45 AM, AnonymBruker said:

Dette kan kanskje virke som et dumt spørsmål, og det er mulig at jeg misforstår dette pga min autisme, men jeg har sett mange folk hevde at alle kulturer er like gode, og også folk som sier at de som mener noe annet er rasister. 

Anonymkode: f6345...a41

Om du ikke har tenkt å spørre de som kommer med påstanden så kunne du vel i det minste vist til noen som kommer med påstanden? Om mange folk hevder dette så burde jo ikke det være noe problem. Selv har jeg aldri hørt noen si at man er rasist om man ikke mener at alle kulturer er like gode. 

Skrevet

Hei. Dette spørsmålet er ikke dumt.

Det er egentlig den andre siden som er dumme, men det er så mange av dem. 

Det faktum at de har svelgt relativitet som en sannhet er sjokkerende nok i seg selv. 

Ikke bruk tid, krefter eller engasjement på disse menneskene.

De vil behandle oppgulpet sitt som noe verdifullt og. Som å se en kone titte i spåkulen og se på deg med et stort glus etterpå. Og som klikker hvis du ikke er interessert. For hun har jo nemlig svaret, ikkznt?

Det er ikke verdifullt. Det er som å ruge på dritt - og det verste? De har ingen motforestillinger mot seg selv. 

Som å se en apekatt i menneskeklær. 

Anonymkode: b3b76...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...