Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som NRK sluttet å sende på FM, så ble det plutselig lettere å få inn flere lokalradio kanaler. Jeg savner ikke NRK overhode og har blitt positivt overrasket over lokal radioen. I tillegg får jeg in svensk radio. :)

Anonymkode: 99de4...a7b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svensk radio har mye bra! Nå som jeg ikke lenger får inn NRK i bilen, hører jeg på kanalene til Sveriges Radio. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes lokalradioene burde få lov å sende videre på FM også etter 2021, skjønner ikke hvorfor de skulle få en slik frist.

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutes ago, kat-e said:

Jeg synes lokalradioene burde få lov å sende videre på FM også etter 2021, skjønner ikke hvorfor de skulle få en slik frist.

Planen er at det skal bli DAB på det nåværende FM-bandet. Og bølgene der er over dobbelt så lange, så dekninga vil bli bedre enn på det frekvensbåndet DAB bruker nå. (Men da blir det ny runde med nye radioer)

Endret av GauteS
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Hvorfor skrives det ikke noe om frafall i antall lyttere etter FM-slukkingen på Østlandet. Vil NRK ikke ut med noen tall ennå?

Skrevet

Jepp, har også fått mere lokalradioer her jeg bor, kommer aldri til å skaffe DAB.

Anonymkode: 7f074...f1e

Skrevet

Hvor i landet er dette? Her er FM helt tom utover to lokalradioer med forferdelig begrenset sendetid og reportoar. Her er det ikke et alternativ rett og slett.

Anonymkode: dc19f...bd3

• Liker 2
Skrevet
3 minutes ago, GauteS said:

Planen er at det skal bli DAB på det nåværende FM-bandet. Og bølgene der er over dobbelt så lange, så dekninga vil bli bedre enn på det frekvensbåndet DAB bruker nå. (Men da blir det ny runde med nye radioer)

Hæ? Går det an? Har du link eller noe eller kan du forklare mere?

Anonymkode: 7f074...f1e

Skrevet

Det er et omfattende emne. Hva er det du lurer på?

Skrevet
4 timer siden, GauteS skrev:

vil ikke det forstyrre lokal radioen og de svenske kanalene?

Anonymkode: 99de4...a7b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

vil ikke det forstyrre lokal radioen og de svenske kanalene?

Lokalradioene har fått utsettelse til 2021. Deretter er det DAB eller forsvinn, så FM-båndet blir ledig i Norge.
De svenske kanalene tas det ikke hensyn til, FM-båndet er for nasjonal kringkasting. Ikke på annen måte enn at en søker å unngå at svenske sendere forstyrrer norske i Norge og at norske sendere forstyrrer mottaking av svenske program i Sverige. Det er ikke et mål at nabolandets radiokanaler skal være tilgjengelig i grensetraktene, det er bare en uunngåelig bieffekt.

Skrevet

DAB er for sengevætere! Ikke faen om jeg skaffer DAB! Helvete faen, hvorfor fikk de igjennom det mongoforslaget? Mitt gamle radioapparat fra 1959 er dødt nå. Det er bare trist. Nei til DAB! Ja til FM! Håper de tar til fornuft og begynner å sende på FM igjen. Tviler sterskt, men lov å håbe. 

Anonymkode: 52f66...189

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Hvorfor skrives det ikke noe om frafall i antall lyttere etter FM-slukkingen på Østlandet. Vil NRK ikke ut med noen tall ennå?

Fordi slukkingen på Østlandet ble gjennomført for tre dager siden. Må nok vente noen måneder på tall om dette.

21 minutter siden, GauteS skrev:

Lokalradioene har fått utsettelse til 2021. Deretter er det DAB eller forsvinn,

Jasså, DAB eller forsvinn ... DAB er irrelevant i dag og om fire år er det ingen som bryr seg. Alle får dekket sitt behov for radio og musikk og mye annet gjennom det store internettet. Allerede i dag kan du høre på en hvilken som helst radiokanal i hele landet på smarttelefonen. Det er bedre dekning og det er bedre lyd.

Nei du, i 2021 er det ikke DAB eller forsvinn. Da er DAB et begrep som betegner en milliardflopp i offentlig regi, igangsatt av folk med bakstreverske holdninger fra en tidsalder da teknologi var noe som ble vedtatt av en selvopphøyd elite.

Skrevet (endret)

1 hour ago, Horten Market said:

Jasså, DAB eller forsvinn ... DAB er irrelevant i dag og om fire år er det ingen som bryr seg

DAB er i høyeste grad relevant i dag; i Nordland er det nå like mange som hører på radio som før omlegginga. Østlendinger pleier jo å være litt seint ute, men de kommer nok hinkende etter om et år eller to, de også.
Når det er sagt, ser jeg for min del bare én stor fordel med DAB: billigere å sende. Men dyrere utstyr, så mange lokalradioer vil ikke makte overgangen. Internett er det noen lokalradioer som som har prøvd seg på, men hvor mange hører på? De drukner blant 100 000 andre. Til nød går det an å utgrunne internettadressene til aktuelle lokalstasjoner hjemme, men i bilen, rundt om i landet, er du sjanseløs. Der er  dagens FM suverent: skru eller søk mellom 100 og 108 MHz, der finner du alle.
Men den tida er snart forbi, det er ikke mulig å endre på det nå. 

Hva framtida kan bringe, er uvisst. Skal internettradio ta av, må den iallfall gjøres mye, mye mer brukervennlig. Likevel har den en innebygd svakhet i kriser: skal "alle" høre på, kan systemet knele, siden mobilsenderne må sende egne signaler til hver enkelt telefon. Radio sender bare ett signal, og ubegrenset mange kan lytte.
Kostnaden for datamottaket er et annet problem for internettradio. Er folk villig til å betale flere tusen i året for å høre på radio, noe de er vant med er gratis? Nei, jeg spår at kringkasting vil overleve greit, i 2021 i form av DAB, senere kanskje med forbedrede kodeker.

Endret av GauteS
Skrevet

Jeg synes det er SYYYKT at de har lagt ned FM båndet! Hva tenker de med?

Jeg HAAATER å ikke kunne høre på min gamle radio. Får IKKE lyd i den jævla DAB radioen! Ok, en kanal ROX 901, men ingen av de andre. Det står no radiotext når jeg prøver å lete, og det stod at jeg må trykke MODE og så kanal, men da kommer det bare skrapelyder...Kan noen hjelpe meg please?

Anonymkode: 9755c...7c2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Klart du kan høre på din gamle radio. Hvis den har AUX-inngang finnes det en DAB-dings som kan plugges inn. Har den ikke det, så finnes det en dings som konverterer DAB til FM, som din gamle radio kan ta inn som nesten som før. Antar lyden blir dårligere.

Ellers, den DAB-radioen din kan jeg ikke stort om. Har du ikke bruksanvisning?

Endret av Horten Market
Skrevet
1 time siden, GauteS skrev:

Hva framtida kan bringe, er uvisst. Skal internettradio ta av, må den iallfall gjøres mye, mye mer brukervennlig.

Du har flere relevante innvendinger, men time will show, som det heter. :)

Det jeg stusser litt på, er det siterte. Min oppfatning er at internettradio er mer brukervennlig og praktisk enn DAB:

- Raskere kanalbytte. DAB har en forsinkelse som er knyttet til teknologien.

- Ingen geografisk begrensning. DAB-kanaler må søkes opp nytt når visse geografiske grenser passeres. Dette løses med "service following", men langt fra alle DAB-enheter støtter det.

- Radiokanaler er ikke begrenset til det som er tilgjengelig geografisk. Alle kanalene i hele Norge kan velges, med samme gode lydkvalitet.

Har du smartmobil? Da vil jeg oppfordre deg til å prøve Min radio for Android, eller tilsvarende for iPhone.

Skrevet

Hva skal man gjøre hvis lydsignalet om viktig melding kommer? Før slo man på radioen og hørte på NRK, men hva skal de uten DAB-radio gjøre nå? 

Anonymkode: 32792...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...