Gjest Tristessa Skrevet 4. august 2002 #1 Skrevet 4. august 2002 For tiden har jeg så ufattelig lite energi... Er slapp og sløv til sent på ettermiddagen, har for det meste lyst til å gå og legge meg nesten med en gang jeg har stått opp. Kan godt hende at jeg mangler vitaminer og det ene med det andre, ellers er det kanskje kroniske smerter i ryggen som tar på kreftene? Trenger litt tips til mat, drikke og trening som kan få i gang energien igjen - slik at jeg ikke blir seende ut som en stor geleklump!
Tusseline Skrevet 4. august 2002 #2 Skrevet 4. august 2002 Det var en periode jeg hadde det på akkurat samme måte som du her beskriver. Følte meg slapp, sløv og utslitt fra jeg sto opp til jeg la meg. Etter to måneder med lite forandring, tok jeg en tur til legen. Han fortalte meg at jeg hadde behov for tilskudd av jern. Kjøpte derfor noen jern- tabletter på apoteket. Jeg begynte også å trene, 2- 3 ganger i uken. Etter bare noen uker følte jeg at både energien og styrken kom snikende tilbake. Grunnet slapphet/ tretthet er jo forskjellig fra person til person. Har hørt at psykiske problemer også ofte er årsaken. Jeg anbefaler deg iallefall en liten tur innom lege eller helsestasjon, der du kan få råd og veiledning. Lykke til!
bompi Skrevet 4. august 2002 #3 Skrevet 4. august 2002 Grunnen til dette er ofte enten fysisk eller psykisk. Det kan være f.eks være jernmangel, eller mangel på vitaminer og mineraler. Forsøk å få i deg variert og sunn mat f.eks. Utenom det er det smart å trene litt, som f.eks gå en tur et par dager i uka (frisk luft er også veldig bra)... Er det psykiske problemer... hvis du f.eks føler deg litt nedfor, deppa osv, så ta kontakt med noen for å snakke om det, så fort du får jobbet deg igjennom det, og kommet i normal gjenge igjen, så kommer energien
Gjest Tristessa Skrevet 5. august 2002 #4 Skrevet 5. august 2002 Regner nok med at det er en kombinasjon av jernmangel og en depresjon som har ligget og ulmet i flere år. Får av og til noen helt forferdelige utbrudd, men da har jeg også en psykolog som er til god hjelp. Regner med at det er jernmangel, jeg. Sliter med å få i meg skikkelig mat for tiden. Noen som har noen tips på matvarer som inneholder mye jern? Vet at innmat inneholder en del, og heldige lille meg er faktisk ganske glad i kalvelever, rett fra grillen. Nåja, dette ble nesten et helt annet innlegg! Men hvis noen vet noe om mat som inneholder mye jern, hadde dette vært til stor hjelp. Så får jeg se om jeg ikke blir nødt til å ta noen jernpiller eller miksturer, men vil helst unngå dette i første omgang. Takk for svar, begge to!
Tusseline Skrevet 5. august 2002 #5 Skrevet 5. august 2002 Hei igjen! Hvis du spiser et variert kosthold med kornprodukter, kjøtt, frukt og grønt vil du få i deg nok jern. De viktigste jernkildene er kjøtt og grovt brød, men også brunost, leverpostei, og grønne grønnsaker inneholder mye jern. Dessuten kan blodmat, innmat, spinat og grønnkål være gode jernkilder, hvis du spiser dette ofte.
Gjest Anonymous Skrevet 6. august 2002 #6 Skrevet 6. august 2002 Bare en liten kommentar til forrige innlegg... Nå er det slik at de har sluttet å ha jern i brunost for et års tid siden, så det er ikke særlig vits å spise dette om du vil ha jerntilskudd.... Til Lily; Du må også sjekke stoffskiftet ditt. Det er en typisk kvinnesykdom. (Ofte rammer den ikke før man er oppe i årene, men endel blir syke allerede i tidlig 20-årene) Jeg var slapp i et par år før de fant ut av hva det var. Ble sendt hit og dit til tester, og prøvde alt fra å spise jern til å gå til homeopat, men ingenting hjalp. Tilslutt kom jeg til en lege som kjente til stoffskiftesykdommen, og som og var klar over at i noen tilfeller slår det ikke ut på blodprøvene. Etter å ha gått på tabletter tre måneder var jeg frisk som en fisk...... eller ikke helt frisk da, for dette er en livstidssykdom, så jeg må alltid ta tabletter, men de gir ikke noen bivirkninger, dermed er ikke det noe problem. Jeg er i alle fall opplagt og trenger ikke sove middag i tre-fire timer hver dag som før :D Klem fra meg
Gjest Tristessa Skrevet 6. august 2002 #7 Skrevet 6. august 2002 Hei igjen! Er bare 17 jeg, og vet ikke om det er så vanlig med stoffskiftesykdommer da? Skal i allefall sjekke det neste gang jeg går til legen hvis jeg fortsatt føler meg slapp. I dag er nemlig energien på topp igjen! Merkelig hvordan det går opp og ned. Maten som ble nevnt her, spiser jeg til vanlig. Er glad i grønnsaker, vil nesten si at jeg er "avhengig", for hvis jeg ikke får frukt og grønt, blir jeg helt slapp og sløv! Spinat er dessuten noe av det beste jeg vet, så jeg får kanskje spise mer av det fremover? Takk for hjelpen alle sammen, så får vi se hvordan det går videre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå