AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Noen med barn som er fritatt fra 2. fremmedspråk i ungdomsskolen? På hvilket grunnlag har dette blitt innvilget? Anonymkode: 4d0b0...ffd
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Er det plutselig blitt obligatorisk altså? Anonymkode: 4a1ed...3f7
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Er det ikke bare å ha engelsk eller norsk fordypning? Anonymkode: 924d7...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Vet ikke hvordan det er nå, men når jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg engelsk fordypning i stede for 2 fremmedspråk. Er det en mulighet? Anonymkode: 9c44a...e58
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Ah, min feil, jeg trodde det var obligatorisk. Var lærer som rådet oss til å søke fritak, da har nok jeg misforstått noe. Mulig det samme gjelder fordypning i norsk eller engelsk. Barnet mitt har forholdsvis store lærevansker, og er langt unna noe "fordypningsnivå" (sånn jeg forstår ordet fordypning i hvert fall). Finnes det noen form for fritak for dette da? TS Anonymkode: 4d0b0...ffd
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 Er PPT inne i bildet? De burde vite hvordan man går fram. Lærevansker er i seg selv gyldig grunn, men det må vel gjøres på riktig måte. Anonymkode: 68317...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 Min bror som er autist fikk fritak på ungdomskolen og videregående. Han hadde heller engelsk fordypning Anonymkode: 5affe...95f
Grønt blad Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 Noen ungdomsskoler tilbyr «arbeidslivsfag» i stedet for 2. fremmedspråk. Det er ikke obligatorisk med 2. fremmedspråk i ungdomsskolen, kun på studieforberedende linjer på vgs.
MinnieM Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 Norsk eller engelsk fordypning er vel det letteste faget på skolen. Hadde det selv og det var som en slags "fritime". 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #10 Skrevet 22. september 2017 3 timer siden, MinnieM skrev: Norsk eller engelsk fordypning er vel det letteste faget på skolen. Hadde det selv og det var som en slags "fritime". Det var slik da jeg gikk på skolen også, men når jeg var ute i praksis på ungdomskolen måtte de lære amerikansk historie. Da jeg var på ungdomskolen så man bare film i engelsk fordypning. Anonymkode: 8bd6b...6d1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #11 Skrevet 22. september 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ah, min feil, jeg trodde det var obligatorisk. Var lærer som rådet oss til å søke fritak, da har nok jeg misforstått noe. Mulig det samme gjelder fordypning i norsk eller engelsk. Barnet mitt har forholdsvis store lærevansker, og er langt unna noe "fordypningsnivå" (sånn jeg forstår ordet fordypning i hvert fall). Finnes det noen form for fritak for dette da? TS Anonymkode: 4d0b0...ffd De aller fleste skoler praktiserer ikke fordypning slik man vanligvis forstår ordet. Engelsken er vel omtrent som vanlig engelsk(gjerne litt enklere) og norsken er hovedsakelig for utenlandske og de med språkvansker. Anonymkode: 924d7...a2c
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #12 Skrevet 22. september 2017 Vi kunne velge utplassering i arbeidslivet, mopedlappen eller fremmedspråk. Anonymkode: 4a1ed...3f7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #13 Skrevet 22. september 2017 Jeg har undersøkt litt siden i går, og det ser ut til at "vår" ungdomsskole tilbyr arbeidslivsfag. Det vil i så fall være redningen for mitt barn. Det er snakk om såpass store lærevansker at pensum i dag legges flere klassetrinn under medelevenes. Dette gjelder både norsk, matte og engelsk (som er det absolutt største problemet, og en naturlig følge av at barnet også har språkvansker), men også i samfunnsfag, naturfag og KRLE er pensum og arbeidsoppgaver tilpasset. Ser noen nevner PPT, og de er inne i bildet. Dessverre kom det ikke på plass IOP før halvgått 6. klasse, og det er et kjempegap fram dit barnet burde ligge. TS Anonymkode: 4d0b0...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå