Gå til innhold

Boligmarkedet i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 22.9.2017 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Men renta skal opp. Da faller det du sier. Meglere og media sår egen mark. Meglere som aldri har opplevd krise er sjokket over hva som skjer. De må jobbe for pengene nå.

Anonymkode: b4d45...b0a

Hahaha, meglere i Oslo lever livets glade dager nå. Det er over dobbelt så mange boliger ute nå som på samme tid i fjor. At de må jobbe for pengene betyr jo også at de får betalt for mere jobb. Mannen min tjente over 30 000 bare på visninger på ett oppdrag denne mnd. Fordi boligene ikke blir solgt før visning lenger. 

Anonymkode: 9214b...51a

• Liker 3
Skrevet

Om det er mindre trøkk på objekter nå ville jeg ikke ventet og håpet på at markedet går ned. Ingenting tilsier at det er grunn for det, og det er kun psykisk at en del sitter på vent nå. Men det gjør det mulig å være litt heldig akkurat nå, så nei, jeg ville ikke ventet. 

I overgangen 2008-2009 skjedde det samme. Da var det faktisk mer som tilsa at markedet skulle falle, på grunn av frykten for finanskrisen i Europa. Hvordan dette ville påvirke Norge. Jeg kjøpte hus da mange satt på vent, og fikk et hus under takst. Da jeg solgte tidligere bolig bare 2-3 måneder etter var frykten avblåst, markedet var i gang igjen, og jeg solgte over takst. 

Så det kommer slike pusterom i markedet til tider, men de varer sjeldent lenge. Derfor ville jeg ikke ventet. Det er når ANDRE venter man kan være heldig! 

En annen ting er at det ikke er det samme å kjøpe bolig som bil, eller andre masseproduserte varer. Om man finner drømmeboligen, og har finansiering, så er det bare dumt å vente. Drømmeboligen er til salgs når den er til salgs! Selv om man muligens kan få en annen bolig litt billigere senere, så betyr det å få riktig bolig mer enn noen tusen. Man skal jo bo der en stund! Kanskje mange år, kanskje hele livet. Å bytte bolig fordi man gikk for noe halvbra er langt dyrere! 

Anonymkode: 59e01...497

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hahaha, meglere i Oslo lever livets glade dager nå. Det er over dobbelt så mange boliger ute nå som på samme tid i fjor. At de må jobbe for pengene betyr jo også at de får betalt for mere jobb. Mannen min tjente over 30 000 bare på visninger på ett oppdrag denne mnd. Fordi boligene ikke blir solgt før visning lenger. 

Anonymkode: 9214b...51a

Dette avhenger jo av hvilken avtale en har med megleren sin. Noen har timepris (som mannen din), mens andre har en ordning som er mer provisjonsbasert (med unntak av utgifter til bilder, takstmann etc). 

Anonymkode: 8d063...b3e

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Leser du ikke noe annet enn overskriftene i avisa?

Hvis renta stiger - se svaret til AB over.

Renta er lav fordi vi har vært inne i en oljekrise som har ført til lav vekst i økonomien og høy arbeidsledighet. Ved å skru ned styringsrenten har vi en svak krone, som gjør oss konkurransedyktige i blant annet eksportnæringen. I tillegg får folk mer penger å bruke, slik at vi holder konsumet i sjakk. Det verste for norsk økonomi, er hvis folk slutter å bruke penger. Da er vi utenfor stupet. 

Renta kan stige, men under kontrollerte omstendigheter. Den vil ikke stige før den stiger i Europa. Europa vil ikke stige før Japan, USA og Canada har mer stabilitet. 

Anonymkode: 01db9...10b

Jeg har så å si aldri tid til å lese aviser dessverre 😉. Takk for forklaringer. Tror sist jeg hadde tid til å sitte å virkelig lese en avis var 15 år siden.

Anonymkode: b1731...d59

Skrevet

Prisene vil flate ut de neste årene. Vi har fremdeles nok penger til ferie, bil, hund/katt, god mat, hytte og ligndende, så ingenting tyder på at boligprisene er for høye. Men pga Oslo usikkerheten, så har prisene stått litt stille resten av landet. Prisenen vil stabilisere seg etterhver og kan også stige iløpet av de neste 5 årene. 

Boligkrakk er oppspinn, og vil kun skje om arbeidsplassene i stor grad forsvinner i Norge uten noe form for omstilling.

Anonymkode: 93e94...0d3

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis renta stiger til nivåer som truer befolkningens formue, så vil staten øke rentefradraget som allerede er generøst. I verste fall kan staten  sette rentefradraget til 90-100%. Da har ikke renteøkninger noe å si for andre enn de som ikke betaler skatt. 

Anonymkode: 7d5cf...ded

Om du ser på utviklingen, så peker den snarere mot tilak som rentefradag osv. Den er lavere nå enn den var for noen tiår siden. 

Anonymkode: 41b30...e3b

Skrevet

Har man lang tidshorisont (+5 år) er det bare å kjøpe.

I Oslo/Akershus er det lavere innvandring, rekordhøy nyboligbygging, og fortsatt skyhøye priser(selv om de er ned over 7% siste 4 mnd.

Siv J.og gjengen har vært krystallklare på at de ikke vil tillate ytterligere gjeldsoppbygging i folket, ergo er det ingenting som kan drive prisene oppover fra et allerede skyhøyt nivå. Markedet vil være selektivt og i beste fall bevege seg sidelengs de neste 3-4 årene. Neste år vil markedet i Oslo/Akershus flomme over av nye boliger som er ferdigstilt. i tillegg er snart 10 000 nye studentboliger klare. 

Fortell meg gjerne hvor pengene til prisstigning(mer enn 1-2%) skal komme ifra.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ser på utviklingen, så peker den snarere mot tilak som rentefradag osv. Den er lavere nå enn den var for noen tiår siden. 

Det er jo fordi renten er lavere nå enn for noen tiår siden. Det er forskjell på 16% og 2% rente. 16% ruinerer økonomien i hjemmet, hvis ikke fradraget er høyt. Dagens 25% fredag er høyt for en rente på 2%. 

Skrevet
7 timer siden, Sommee skrev:

Har man lang tidshorisont (+5 år) er det bare å kjøpe.

I Oslo/Akershus er det lavere innvandring, rekordhøy nyboligbygging, og fortsatt skyhøye priser(selv om de er ned over 7% siste 4 mnd.

Siv J.og gjengen har vært krystallklare på at de ikke vil tillate ytterligere gjeldsoppbygging i folket, ergo er det ingenting som kan drive prisene oppover fra et allerede skyhøyt nivå. Markedet vil være selektivt og i beste fall bevege seg sidelengs de neste 3-4 årene. Neste år vil markedet i Oslo/Akershus flomme over av nye boliger som er ferdigstilt. i tillegg er snart 10 000 nye studentboliger klare. 

Fortell meg gjerne hvor pengene til prisstigning(mer enn 1-2%) skal komme ifra.

En prisstigning skjer når folk må ta til takke med mindre areal enn de først ønsket. Så hvis de på jakt etter hus må se etter rekkehus, rekkehus må lete etter fireroms, fireroms etter treroms, treroms etter toroms, toroms etter ett-roms og de som opprinnelig lette etter ett-roms blir skvist ut av markedet. Det var aldri slik at folk hadde uendelig med penger, men når kvadratmeterprisen økte, så ble folk nødt til å se etter noe mindre. Og ballen ruller. 

Skrevet

Er det kvadratmeter eller tilstand på boligen som et viktigst etter beliggenhet? 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det kvadratmeter eller tilstand på boligen som et viktigst etter beliggenhet? 

Det kan bare du svare på. Er jo du som skal kjøpe bolig. Hva er viktigst for deg?

Hva som er viktig er jo helt opp til kjøper. Alle er forskjellige. Noen MÅ ha utsikt, mens andre SKAL bo i byen samma hvor trangt det er. 

For eksempel er ikke utsikt det aller viktigste for meg, men støynivået, nabolaget, kvadratmeter, antall soverom, garasjeplass, sentrumsnært med god kollektivtrafikk, nytt (god tilstand - spesielt baderom), balkong, god takhøyde og bod/lagringsplass.

• Liker 2
Skrevet
På 23.9.2017 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har så å si aldri tid til å lese aviser dessverre 😉. Takk for forklaringer. Tror sist jeg hadde tid til å sitte å virkelig lese en avis var 15 år siden.

Tullsnakk. Har du tid til å sitte her å skrive, vet du godt at du har tid til å lese aviser.

Å si at en ikke finner tid til å lese en avis på 15 år, må være noe av det dummeste jeg har hørt noensinne.

Anonymkode: e389d...79f

• Liker 3
Skrevet
På 24.9.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi renten er lavere nå enn for noen tiår siden. Det er forskjell på 16% og 2% rente. 16% ruinerer økonomien i hjemmet, hvis ikke fradraget er høyt. Dagens 25% fredag er høyt for en rente på 2%. 

Ja, men det er ikke eneste grunn til at rentefradraget stadig vekk har blitt redusert. Det er også en økende holdning at de som eier bolig ikke skal finansieres av de øvrige gjennom skattefradraget. Da jeg kjøpte for det som etterhvert begynner å bli noen år siden, så var rentefradraget 28%, selv om renta var ganske lav dag også. Så ble den i 2014 27%, før det ble redusert ytterligere til 25% i 2016. Jeg syntes vi ser en tendens over flere år her, noe som peker i retning av at det sannsynligvis vil bli helt borte på lang sikt. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Tullsnakk. Har du tid til å sitte her å skrive, vet du godt at du har tid til å lese aviser.

Å si at en ikke finner tid til å lese en avis på 15 år, må være noe av det dummeste jeg har hørt noensinne.

Anonymkode: e389d...79f

Dette tar mye mindre tid enn å lese aviser. Du vet ikke no om miyt liv. Jeg har faktisk ikke tid til avislesing. 

Idiotisk å tro at folk har tid til å lese aviser. 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan bare du svare på. Er jo du som skal kjøpe bolig. Hva er viktigst for deg?

Hva som er viktig er jo helt opp til kjøper. Alle er forskjellige. Noen MÅ ha utsikt, mens andre SKAL bo i byen samma hvor trangt det er. 

For eksempel er ikke utsikt det aller viktigste for meg, men støynivået, nabolaget, kvadratmeter, antall soverom, garasjeplass, sentrumsnært med god kollektivtrafikk, nytt (god tilstand - spesielt baderom), balkong, god takhøyde og bod/lagringsplass.

Jeg kan ikke svare på dette, det var et spørsmål om hva som er generelt, det må jo være en av disse som er viktigere enn det andre generelt sett. Jeg skal ikke kjøpe bolig hva får deg til å si at jeg skal kjøpe bolig?  Denne stor bokstav aggresjonen er da  helt unødvendig :-o i en diskusjon. 

Jeg tror på en nedgang i markedet. Tror banker setter så høye krav til unge boligkjøpere at det er ferre nye på markedet og prisene er høyere enn det folk føler boligene er verd. Om man må betale alle pengene sine til bolig og leve på brød og vann... da er prisene for høye. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke svare på dette, det var et spørsmål om hva som er generelt, det må jo være en av disse som er viktigere enn det andre generelt sett. Jeg skal ikke kjøpe bolig hva får deg til å si at jeg skal kjøpe bolig?  Denne stor bokstav aggresjonen er da  helt unødvendig :-o i en diskusjon. 

Jeg tror på en nedgang i markedet. Tror banker setter så høye krav til unge boligkjøpere at det er ferre nye på markedet og prisene er høyere enn det folk føler boligene er verd. Om man må betale alle pengene sine til bolig og leve på brød og vann... da er prisene for høye. 

Fordi du skrev i HI "Er det en dum tid å kjøpe hus nå og bedre å vente på krakk?"

Tror du bankene bare deler ut penger til alle som spør uten å ha økonomien til det? :rolleyes: Du får ikke boliglån om du må leve på brød og vann. Altså, dette er egentlig ganske enkelt:

1. Boligprisene øker
2. Boligprisene blir så høye at vi får reguleringer
3. Reguleringene stenger lavtlønnede ute fra markedet og folk som ikke har råd til 40% EK på sekundærbolig i Oslo
4. Flere må leie, men det blir færre utleieboliger å velge mellom siden investorene har blitt stengt ute
5. Boligprisene faller fordi det er færre på eiemarkedet
5. Leieprisene øker for det er flere på leiemarkedet
6. Leieprisene øker så mye at det er billigere å eie enn å leie
7. Folk begynner å eie istedenfor å leie
8. Boligprisene øker..

Virkelig ikke rocket science..

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tar mye mindre tid enn å lese aviser. Du vet ikke no om miyt liv. Jeg har faktisk ikke tid til avislesing. 

Idiotisk å tro at folk har tid til å lese aviser. 

Er du seriøs? Å sitte her å scrolle på KG tar mindre tid enn å scrolle gjennom Nettaviser? Dummeste jeg har hørt. Faktisk helt idiotisk.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi du skrev i HI "Er det en dum tid å kjøpe hus nå og bedre å vente på krakk?"

Tror du bankene bare deler ut penger til alle som spør uten å ha økonomien til det? :rolleyes: Du får ikke boliglån om du må leve på brød og vann. Altså, dette er egentlig ganske enkelt:

1. Boligprisene øker
2. Boligprisene blir så høye at vi får reguleringer
3. Reguleringene stenger lavtlønnede ute fra markedet og folk som ikke har råd til 40% EK på sekundærbolig i Oslo
4. Flere må leie, men det blir færre utleieboliger å velge mellom siden investorene har blitt stengt ute
5. Boligprisene faller fordi det er færre på eiemarkedet
5. Leieprisene øker for det er flere på leiemarkedet
6. Leieprisene øker så mye at det er billigere å eie enn å leie
7. Folk begynner å eie istedenfor å leie
8. Boligprisene øker..

Virkelig ikke rocket science..

"Tror du bankene bare deler ut penger til alle som spør uten å ha økonomien til det? :rolleyes: Du får ikke boliglån om du må leve på brød og vann. Altså, dette er egentlig ganske enkelt." 

Det gjorde de da før... om man sammenligner med i dag... heldige de som kjøpte før det ble dyrt og vanskelig. 

Til resten av det du skrev. Bra svar bortsett fra  den lille nedlatende tonen. 

Skrevet
På 24.9.2017 den 21.45, AnonymBruker skrev:

En prisstigning skjer når folk må ta til takke med mindre areal enn de først ønsket. Så hvis de på jakt etter hus må se etter rekkehus, rekkehus må lete etter fireroms, fireroms etter treroms, treroms etter toroms, toroms etter ett-roms og de som opprinnelig lette etter ett-roms blir skvist ut av markedet. Det var aldri slik at folk hadde uendelig med penger, men når kvadratmeterprisen økte, så ble folk nødt til å se etter noe mindre. Og ballen ruller. 

Men hvorfor stoppet denne ballen å rulle? Og hva skal til for å få den i gang igjen? Altså en prisstigning på mer enn 1-2%? Hvor kommer pengene fra når banken ikke låner ut?

Skrevet
8 timer siden, Sommee skrev:

Men hvorfor stoppet denne ballen å rulle? Og hva skal til for å få den i gang igjen? Altså en prisstigning på mer enn 1-2%? Hvor kommer pengene fra når banken ikke låner ut?

Ballen stoppet pga reguleringer. Det samme skjedde når vi innførte EK-kravet noen år tilbake. Men som tidligere, så vil folk venne seg til dette også. 

Bankene har ikke sluttet å gi ut lån. Folk må bare ha høyere sikkerhet. Tidligere kunne folk ta forbrukslån som EK, slik praksis har blitt satt en stopper for. Dessuten er det forskjell på Oslo og Norge. Er jo nesten som folk tror det er det samme. En prisstigning skjer når prisene øker mer enn mnd før, så hvis prisene stiger mer enn sesongjusteringen i september eller oktober, så får du prisstigning høyere enn 1-2%. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...