AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Tror dere boligprisene skal synke i tiden fremover? Er det en dum tid å kjøpe hus nå og bedre å vente på krakk? Hvorfor tenker dere at prisene vil synke? Hvorfor er det lite folk på visninger for tiden? Hva har skjedd? Hva betyr det at boligprisene er kunstig høye? Anonymkode: b1731...d59
Mr_Kindle Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Dette er det ingen fasit på, men akkurat nå er det mye psykologi i markedet. Det er også mulig å gjøre gode kjøp for de som er på utkikk etter bolig. Kjøper du/selger du i samme marked har det ingenting å si, da er det faktisk fordel at prisene går ned hvis du oppgraderer. selv kjøpte jeg på "topp" i 2006, og det var nedgang i 2007-2008. Men jeg tenkte ikke over det. 10 år solgte jeg med 120% verdistigning tiltross for at jeg kjøpte på "topp". Dette er det dog ingen garanti for skjer igjen. Leier man så kaster man i hvertfall penger ut av vindu. Jeg ville eid. Et annet problem nå er at folk plutselig vil selge før de kjøper nytt. Tidligere når markedet gikk opp turte ingen å selge før de hadde kjøpt nytt. Så mye psykologi. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Men hva er årsaken til denne "psykologien"? Folk er redde for at de ikke får solgt huset, og hvorfor er de redd for ikke å få solgt? Fordi det er lite folk på markedet? Og hvorfor er det plutselig lite folk som søker bolig på markedet? Er det noe grunn til dette? For 10 år siden var jeg på visninger der det sto 20-50 interessenter på liste og boligen var stappfull på visbingsdagen med potensielle kjøpere. I dag er det fra 1- 5 bostander som ser på boliger på visning og det ser ut til å være ferrest på de dyre boliger på finere strøk enn på billigere boliger. Anonymkode: b1731...d59
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Jeg har fulgt boligprisene hver dag de siste to årene og jeg følger rentemøtene tett. Boligprisene i landet og Oslo er to helt forskjellige ting. Oslo har et helt separat marked, hvor det svinger opp og ned i mye større grad enn resten av Norge. Grunnen er at Oslo består av et marked drevet av spekulasjoner, sekundærboliger og svært få eneboliger. Tror jeg prisene skal ned på landsbasis? Nei. Høsten er generelt svak og våren er svært sterk, historisk sett, så at veksten går rundt 1-2% i år. Neste år stiger det igjen. Spekulasjonen er rundt Oslo. Siden markedet er preget av mye psykologi, så vil et eventuelt fall og en eventuell prisvekst virke selvforsterkende. Nå har boligprisene i Oslo falt siden mai, som følge av reguleringer. Disse reguleringene står kun til sommeren neste år. Jeg tror på en vekst i Oslo veldig snart, men ikke like sterk som de siste to årene. Boligprisene falt forøvrig ikke i august. De steg 1,2%, men siden vi "forventer" en vekst på 1,6% i august måned ble sesongjusteringen -0,4%. Likevel ble boligprisene 1,2% dyrere fra juli. Anonymkode: 01db9...10b 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror dere boligprisene skal synke i tiden fremover? Er det en dum tid å kjøpe hus nå og bedre å vente på krakk? Hvorfor tenker dere at prisene vil synke? Hvorfor er det lite folk på visninger for tiden? Hva har skjedd? Hva betyr det at boligprisene er kunstig høye? Anonymkode: b1731...d59 1. Se svaret mitt over. 2. Nei, jeg tror det er nå du kan gjøre et kupp. De som venter på krakk kan vente forevig, samtidig som flere kan få problemer med finansiering ved et eventuelt krakk. Det er ikke så enkelt at man kan få en "billig" bolig. 3. Jeg tror ikke prisene vil synke mer enn forventet av sesong og psykologi. Jeg tror forøvrig de stiger igjen neste år. Psykologi tar deg et stykke, men mangelen på bolig (behovet) er det aller viktigste. 4. Det er ikke lite folk på visninger. Markedet tar unna så det synger. Grunnen til at det kan oppfattes som færre, er at kjøperne har mer å velge i. Gjelder store byer, for eksempel Oslo. 5. Det spørs. Prisene er det folk er villige til å gi. Noen går under fordi de er for høye, andre går flere hundre tusen (evt. millioner) over fordi det var det folk mente det var verdt. Folk har generelt god råd i Norge. Anonymkode: 01db9...10b 2
Mr_Kindle Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Når vi er inne på oslomarkedet så er markedet også mer selektivt nå. Gode objekter går raskt unna, gjerne over prisantydning. Mens "dårlige objekter"/ objekter som er ordinære som ble solgt med en gang i et stigende marked, er nå mye mer tungsolgt. Ingen ønsker å kjøpe på "topp". Så sikkert en del førstegangskjøpere som sitter på gjerdet nå. De som har bolig ønsker å selge først for å se hva de har å rutte med ved videre kjøp. Ellers synes jeg Anonymbruker over meg skriver mye fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 @Mr_Kindle Har helt rett. Gode objekter blir fortsatt kuppet eller går flere hundre tusen over takst. Jeg har vært vitne til eneboliger i Oslo som går 1,2 mill over prisantydning. Siste for noen dager siden bare. Samtidig ser jeg folk som sitter på overpriset 1-roms i første etg i dårlige strøk, som må justere prisen for å få solgt. Det som er litt pussig er at når folk justerer prisen, virker det som de er langt mer sannsynlig å få prisen de først oppga. Jeg har vært vitne til noen som la ut en liten leilighet for rundt 3 mill. Ingen bud. Prisjustering ned 300 000. Budrunde som resulterte i 300 000,- over prisant., altså det boligen først ble annonsert for. Pussige greier. Ting handler om timing og psykologi nå. Jeg kan ikke snakke for boligmarkedet i hele Norge. Jeg har desidert best kjennskap til Oslo/Akershus/Østfold/Buskerud. Min erfaring er at sitter du på en stor bolig (leilighet eller enebolig), så går disse fortsatt til prisantydning eller over. Små leiligheter blir hardere rammet av boliglånsforskriften og har derfor falt litt i pris. Forskriften var ment for å dempe boligprisene, men har først og fremst rammet førstegangskjøperne. Jeg vet at Obos og kommunene på Østlandet jobber med forslag til Finansmisteren om egne krav til førstegangskjøpere, slik at de ikke skal bli rammet av forskriften (inne til høring). Hvis det blir vedtatt, så blir det langt flere kjøpere på markedet, og prisene vil igjen gå opp. Så TS, har du økonomi og lyst på bolig, så er mitt forslag at du titter nå på høsten. Anonymkode: 01db9...10b 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 Jeg følger litt med på salg av leiligheter i Bergen, og det virker som om det går veldig sent her også. I mitt borettslag er det nå to leiligheter som er til salgs som har lagt ute i over en måned uten å bli solgt. Tidligere ble leilighetene her solgt med en gang. Dette er leiligheter fra 70-tallet som som eierne har pusset opp opp gjennom årene. Ingen av de har enda gått ned i pris, så blir spennende å se hva som skjer. Anonymkode: 8d063...b3e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 Det skal litt mer ned, men ikke dramatisk. Totalt fall på 20%. Man gjør ikke noe feil ved å kjøpe nå. Men selg først! Venter du med å selge faller boligen du eier videre. Fort å tape noen gundretusener på et par måneder. Leiligheter i Oslo som har vørt estimert solgt for 4,5-4,6 blir nå solgt for 3,6-3,7 mill. Her taper enkelte stort! :-D :-D :-D jeg venter til nedte sommer med å kjøpe nytt. Burde solgt der vi bor i dag fortest mulig, men orker ikke å leie. Ser bare positivt på at det jeg kjøper meg opp til faller mer totalt sett i kroner siden prose tfallet er likt. Nesten ingen forstår dette og sier du kjøper og selger i samme marked Anonymkode: b4d45...b0a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #10 Skrevet 22. september 2017 Og etter et fall over to år neste år gleder jeg meg til renteoppgang som mange ikke tåler. Det er nå endelig min tur til å regjere boligmarkedet. Skal bli utleiebaron innen10 år. Starter oppkjøp innen fem år. Når veksten kommer om 5-10 år skal jeg belåne og kjøpe stort. Anonymkode: b4d45...b0a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #11 Skrevet 22. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og etter et fall over to år neste år gleder jeg meg til renteoppgang som mange ikke tåler. Det er nå endelig min tur til å regjere boligmarkedet. Skal bli utleiebaron innen10 år. Starter oppkjøp innen fem år. Når veksten kommer om 5-10 år skal jeg belåne og kjøpe stort. Anonymkode: b4d45...b0a Det blir ikke noe fall. Det er priset inn lønns og prisvekst på over 2% kommende år og mer enn det neste år igjen. Norge er tilbake på skinner. I tillegg er rentebanene lovet lave med en liten økning 2019-2020. Det er ingen driver i markedet som da driver prisene ned. Så lenge folk ser lønningene øke og rentene holdes lave, er det dønn umulig å få noe nedgang. Anonymkode: e389d...79f 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #12 Skrevet 22. september 2017 Men renta skal opp. Da faller det du sier. Meglere og media sår egen mark. Meglere som aldri har opplevd krise er sjokket over hva som skjer. De må jobbe for pengene nå. Anonymkode: b4d45...b0a
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #13 Skrevet 22. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er årsaken til denne "psykologien"? Folk er redde for at de ikke får solgt huset, og hvorfor er de redd for ikke å få solgt? Fordi det er lite folk på markedet? Og hvorfor er det plutselig lite folk som søker bolig på markedet? Er det noe grunn til dette? For 10 år siden var jeg på visninger der det sto 20-50 interessenter på liste og boligen var stappfull på visbingsdagen med potensielle kjøpere. I dag er det fra 1- 5 bostander som ser på boliger på visning og det ser ut til å være ferrest på de dyre boliger på finere strøk enn på billigere boliger. Anonymkode: b1731...d59 Hva er bostander? Anonymkode: 26b5e...d81
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #14 Skrevet 22. september 2017 Jeg har ikke oversikt over hele Oslo, men kun her jeg bor (oslo vest). De få boligene som legges ut blir som regel kuppet. Det var en tomannsbolig som ble solgt for 5 dager siden som "kun" gikk 550tusen over takst. Så jeg tviler sterkt på at det blir prisfall her. Anonymkode: 0b7d5...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 Nei, det kommer ikke noe fall i overskuelig fremtid, så lenge renta vil være ganske lav, eventuelt ha en forsiktig oppadgående rentebane. Hvis renta derimot stiger kraftig, slik vi så etter jappetiden, så vil det derimot kunne komme krakk. Og de kommer som regel når folk ikke venter dem. Anonymkode: 41b30...e3b 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men renta skal opp. Da faller det du sier. Meglere og media sår egen mark. Meglere som aldri har opplevd krise er sjokket over hva som skjer. De må jobbe for pengene nå. Anonymkode: b4d45...b0a Krakknisse. Renta skal opp om to-tre år. Opp til maks 1,5%. Og slik Norges bank ser det vil det være lave renter i 10 år frem, ut fra dagens situasjon. Ingenting annet en psykologi tilsier boligprisnedgang. Arbeidsledigheten faller, lønningene øker, lave renter og vi har stor tilflytting til de store byene. Dermed sitter folk med stor kjøpekraft og snart lite å velge mellom. Anonymkode: 01db9...10b 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 Boligprisene vil aldri falle. De kan til nød falte ut eller ikke stige like raskt som på sitt høyeste, men de vil aldri falle. Og et regelrett krakk i ordets rette forstand er like sannsynlig som om den norske stat skulle gått konkurs, ala Hellas. Noe som heller aldri kommer til å skje, selv om det er teoretisk mulig, Grunnen er enkel. Boligprisene er politisk styrt, ikke markedstyrt. Ingen politiske partier vil noen gang vedta lover som setter befolkningens formue på spill. Hvorfor i alle dager skulle de gjort det? Anonymkode: 7d5cf...ded 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Boligprisene vil aldri falle. De kan til nød falte ut eller ikke stige like raskt som på sitt høyeste, men de vil aldri falle. Og et regelrett krakk i ordets rette forstand er like sannsynlig som om den norske stat skulle gått konkurs, ala Hellas. Noe som heller aldri kommer til å skje, selv om det er teoretisk mulig, Grunnen er enkel. Boligprisene er politisk styrt, ikke markedstyrt. Ingen politiske partier vil noen gang vedta lover som setter befolkningens formue på spill. Hvorfor i alle dager skulle de gjort det? Anonymkode: 7d5cf...ded Hvis renta stiger? Hvorfor er renta så lav i dag? Kan renta stige? Anonymkode: b1731...d59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis renta stiger? Hvorfor er renta så lav i dag? Kan renta stige? Anonymkode: b1731...d59 Hvis renta stiger til nivåer som truer befolkningens formue, så vil staten øke rentefradraget som allerede er generøst. I verste fall kan staten sette rentefradraget til 90-100%. Da har ikke renteøkninger noe å si for andre enn de som ikke betaler skatt. Anonymkode: 7d5cf...ded 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #20 Skrevet 23. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis renta stiger? Hvorfor er renta så lav i dag? Kan renta stige? Anonymkode: b1731...d59 Leser du ikke noe annet enn overskriftene i avisa? Hvis renta stiger - se svaret til AB over. Renta er lav fordi vi har vært inne i en oljekrise som har ført til lav vekst i økonomien og høy arbeidsledighet. Ved å skru ned styringsrenten har vi en svak krone, som gjør oss konkurransedyktige i blant annet eksportnæringen. I tillegg får folk mer penger å bruke, slik at vi holder konsumet i sjakk. Det verste for norsk økonomi, er hvis folk slutter å bruke penger. Da er vi utenfor stupet. Renta kan stige, men under kontrollerte omstendigheter. Den vil ikke stige før den stiger i Europa. Europa vil ikke stige før Japan, USA og Canada har mer stabilitet. Anonymkode: 01db9...10b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå