Gå til innhold

Ny sofa: til å slenge seg i eller sitte pent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvesittet alle sofaer som er (føles i hvert fall slik). Jeg sitter aldri vanlig i sofaen,  men ligger,  krøller bena oppi osv. Mannen sitter vanligvis ikke i sofaen i det hele tatt, men i en lenestol. Pr i dag har vi en stram sak som jeg ikke liker (overtatt etter forrige eiere).

Jeg har falt for en sofa med dype seter.  Perfekt for oss når det bare er oss hjemme,  men jeg lurer litt på hvordan det blir når vi har gjester.  Vi bruker spisebordet mye når vi er mange, men må selvsagt ha en sofa som fungerer også.  Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 34211...103

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har prøvesittet alle sofaer som er (føles i hvert fall slik). Jeg sitter aldri vanlig i sofaen,  men ligger,  krøller bena oppi osv. Mannen sitter vanligvis ikke i sofaen i det hele tatt, men i en lenestol. Pr i dag har vi en stram sak som jeg ikke liker (overtatt etter forrige eiere).

Jeg har falt for en sofa med dype seter.  Perfekt for oss når det bare er oss hjemme,  men jeg lurer litt på hvordan det blir når vi har gjester.  Vi bruker spisebordet mye når vi er mange, men må selvsagt ha en sofa som fungerer også.  Noen med erfaringer? 

Dette løser dere når dere har gjester, ved å sørge for å ha mange gode og tykke puter liggende i sofaen, som gjestene kan bruke mellom ryggen sin og ryggen på sofaen for å sitte godt. Prøv dette på interiørbutikken (å ha puter bak ryggen mens du sitter i sofaen) for å sjekke om det blir godt å sitte slik, før du bestemmer deg for å kjøpe sofa.

Anonymkode: c2f8b...bba

Skrevet

Eksepler her på dype sofaer med gode og tykke puter plassert i ryggen::

stockholm-seters-sofa-bla__0447577_PE597

Miilano-1940x550.jpg

• Liker 1
Skrevet

6001_17468c_rszd_2.jpg

cotton-sofa.jpg

IMG_0009+%25283%2529.JPG

• Liker 1
Skrevet

Takk! Planen er å ha gode dunfylte puter, ja. Vet at det medfører litt rydding og banking av puter,  men tenker at det kan leve med.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville glatt valgt komfort framfor muligheten til å "sitte pent", altså. :laugh:

• Liker 17
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt sofa med tanke på gjester. Antall timer du bruker i sofaen uten gjester er antageligvis mange ganger høyere enn antall timer du har gjester. 

Støtter forslag om mange og store puter til å bygge opp i ryggen. 

Jeg føler jeg gjorde et bomkjøp med min sofa, da jeg var for sjenert og selvbevisst til annet enn å sitte pent da jeg prøvdesatt i butikkene, og derfor endte opp en sofa som var helt glimrende til pentsitting, men ikke var så god til ligge-og-åle-seg-sitting. 

Anonymkode: c8873...612

• Liker 9
Skrevet

Jeg valgte en dyp sofa som er kjempegod å ligge i, krølle seg oppi eller hvordan en ønsker seg å slenge seg oppi. Sitte pent i er den ikke så god til. Det er jeg som bruker den mest, så jeg valgte komfort for meg selv. Besøk som vil sitte pent får puter som støtter mer opp.

Skrevet

Vi har en dyr sofa som er til å sitte pent i, og selger den nå for å bytte til en billigere slenge seg i sofa. Måtte bare innse at vi er sofadyr. Når vi får gjester får vi putte i litt ekstra puter, så får de ryggstøtte. Sitter uansett mest ved spisebordet om vi har gjester over lengre tid.

Anonymkode: dff34...74e

Skrevet

Jeg har verdens beste slenge-i-alle-positurer sofa med løse ryggputer. Vil virkelig ikke anbefale å ha bare store løse puter i ryggen. De blir fort stygge, og det skal veldig lite til før sofaen ser "flat" og slaskete ut. Noen av putene er også blitt mer flatklemte og velbrukte etter ett par år, og er ikke mulig å banke /fluffe opp skikkelig. Nå er jeg på jakt etter ny sofa, og da blir det en som har faste puter i ryggen. Har prøvd flere som er dype og gode uten alle de løse putene, så kjøper jeg heller noen pynteputer folk kan ha i ryggen når de er på besøk. 

Bare for å illustrere;

løs ryggpute192999_Nevada_DELIGHT_beige_477903273842

Fast ryggpute

MF_083_a_MF549.jpg

Anonymkode: b70b7...b9a

• Liker 5
Skrevet

Vi har en sofa som er for å sitte pent i. Problemet er at ingen i familien sitter pent, vi liker å liggesitte. Så neste sofa blir definitivt en stor kosesofa. Kaffegjester har vi tross alt ikke så ofte og er det selskap så sitter vi ofte rundt spisebordet til både middag og kaffe. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å tenke på hvor mange timer i året du ligger henslengt i sofaen vs. hvor mange timer det sitter gjester der og spiser kake eller hva de nå gjør. Og da er det sannsynligvis ikke så mye å lure på... ;) Om man sitter litt ubekvemt noen timer en gang i blant spiller jo ingen rolle og spesielt ikke hvis man er på besøk! 

• Liker 1
Skrevet

Vi har kosesofa. Alle gjestene våre sitter krølla oppi sofaen og koser seg også. Tror det bare er foreldrene våre som gjør et tappert forsøk på å sitte pent, men de får ekstra puter. :)

• Liker 4
Skrevet

Hos oss er det ingen som får ligge på sofaen. Ligge kan man gjøre på soverommet. Sofaen er til å sitte i

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøper utelukkende sofaer som er gode til begge deler. Jeg liker verken utseendet eller sittekomforten til de store «putesengene» som er på en del av eksempelbildene. Og løse ryggputer; jeg finner knapt ord som kan dekke hvor dårlig jeg liker det: de blir slafsete innen den første måneden, med mindre du banker, dytter og snur dem, pluss lar dem bytte plass i sofaen så de blir jevnt brukt, hver time. 

Å besøke noen med slike sofaer er et mareritt. Greit nok at de kanskje ikke er så glad i gjester, og helst vil slenge rundt i sofaen sin alene, men det får da være grenser for manglende gjestfrihet! :fnise:

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verdens beste slenge-i-alle-positurer sofa med løse ryggputer. Vil virkelig ikke anbefale å ha bare store løse puter i ryggen. De blir fort stygge, og det skal veldig lite til før sofaen ser "flat" og slaskete ut. Noen av putene er også blitt mer flatklemte og velbrukte etter ett par år, og er ikke mulig å banke /fluffe opp skikkelig. Nå er jeg på jakt etter ny sofa, og da blir det en som har faste puter i ryggen. Har prøvd flere som er dype og gode uten alle de løse putene, så kjøper jeg heller noen pynteputer folk kan ha i ryggen når de er på besøk. 

Bare for å illustrere;

løs ryggpute192999_Nevada_DELIGHT_beige_477903273842

Fast ryggpute

MF_083_a_MF549.jpg

Anonymkode: b70b7...b9a

Jeg har en som ligner veldig på den nederste, den er  like god til å både slenge og sitte. 

Anonymkode: c35fc...5a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en som fungerer til begge deler. Dom noen andre skrev: gode puter til å ha bak ryggen! Jeg ligger faktisk slengt ned i sofaen akkurat nå jeg :laugh:

Anonymkode: 97d63...84e

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar! 

Greien er at jeg skal finne en sofa som ser fin ut, er god å slenge seg og det til en pris jeg tenker er greit å betale.  At den ser fin ut er veldig viktig,  den skal være dyp og raus uten å ruve for mye. Har lurt litt på ikea sin søderhamn med hvitt trekk og så kjøpe et trekk fra Bemz i en farge i tillegg. 

Sofaen er jo veldig prisgunstig,  men klart - trekk fra Bemz koster jo litt.

Skrevet

Vi har også dyp sofa. Besteforeldrene mine klager litt, men så er ikke de her mange timene i året da ;) 

Anonymkode: 1e9e6...d22

Skrevet
På 21.9.2017 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Dette løser dere når dere har gjester, ved å sørge for å ha mange gode og tykke puter liggende i sofaen, som gjestene kan bruke mellom ryggen sin og ryggen på sofaen for å sitte godt. Prøv dette på interiørbutikken (å ha puter bak ryggen mens du sitter i sofaen) for å sjekke om det blir godt å sitte slik, før du bestemmer deg for å kjøpe sofa.

Dette :) En sofa skal først og fremst brukes i hverdagen. Om du liker å ligge i en krøll så skal du kjøpe en sofa du kan ligge i en krøll på. Så ofte har du ikke gjester. Bruk store puter så løser du dette problemet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...