Gå til innhold

Må man betale for feil man gjør på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/1KLrK/Lokforer-horte-ikke-at-vogn-sporet-av--odeleggelser-langs-16-km

Denne lokføreren ødela nylagte sviller som nå koster arbeidsgiveren, Bane Nor, 18 millioner kroner.

Må denne lokføreren betale dette av egen lomme? Kommer Bane Nor til å trekke 18 mill. fra denne lokførerens lønn? I avdrag kanskje?

Ja, alle dere som mener det er rimelig at butikkansatte må dekke manko i kassa av egen lomme. Hva er forskjellen mellom kassa i butikken og denne lokføreren? 

Anonymkode: c0c2e...4d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor har de forsikring.

jeg ødela en bankterminal på jobb en gang :P 

Anonymkode: 11759...d41

• Liker 6
Skrevet
41 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, alle dere som mener det er rimelig at butikkansatte må dekke manko i kassa av egen lomme. Hva er forskjellen mellom kassa i butikken og denne lokføreren? 

Det er ikke rimelig. Det er en del av risikoen en tar som arbeidsgiver. Jeg brente en gang omtrent 40 brød i ovnen på jobb; jeg må ikke betale for det.

Anonymkode: 4977a...c03

• Liker 13
Skrevet

Hvis han gjorde det med vilje: ja

hvis det var et uhell: nei, med mindre han "måtte" ha skjønt hva som skjedde 

Anonymkode: cfdcd...d94

Skrevet

Ikke med mindre det er forsett eller grov uaktsomhet. 

Skrevet

Dersom skaden blir utført i forbindelse med at man utfører jobben, så er det helt urimelig å betale for skaden.

Anonymkode: 59a10...191

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom skaden blir utført i forbindelse med at man utfører jobben, så er det helt urimelig å betale for skaden.

Anonymkode: 59a10...191

Selv når man gjør åpenbare feil og ikke gjør jobben sin korrekt? 

Detter Norge i et nøtteskall. Ingen er ansvarlig for noen ting. 

Anonymkode: 5890e...a51

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skal vel arbeidsgiver være forsikret mot? 

Anonymkode: df9d3...5b0

• Liker 2
Skrevet

Litt kjipt for han som var asvarlige for at understellet til Sleipner platformen sank og laget rare streker på seismologisk avdeling i bergen. Litt urimelig å betale den regninga. Tror ikke det endte med person forfølging. Men dyrt ble det.

Anonymkode: e8e37...e13

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig må han ikke betale 18 millioner av egen lomme. Unnskyld at jeg spør men er du tilbakestående som ikke skjønner det?

Det er derfor arbeidsgivere har forsikring. Jeg hadde aldri ville jobbet et sted hvor uhell måtte dekkes av meg som arbeidstaker.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/i/1KLrK/Lokforer-horte-ikke-at-vogn-sporet-av--odeleggelser-langs-16-km

Denne lokføreren ødela nylagte sviller som nå koster arbeidsgiveren, Bane Nor, 18 millioner kroner.

Må denne lokføreren betale dette av egen lomme? Kommer Bane Nor til å trekke 18 mill. fra denne lokførerens lønn? I avdrag kanskje?

Ja, alle dere som mener det er rimelig at butikkansatte må dekke manko i kassa av egen lomme. 

Slik praksis er ulovlig.

http://www.dagligvarehandelen.no/2012/ulovlige-lønnstrekk

Anonymkode: 18b04...1a6

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, om nek som deg hadde fått viljen sin, så hadde vi som står på 12+ timers dager i yrker med en viss risiko, ikke giddet å jobbe i disse yrkene.

Alle kan ikke gå på NAV som deg. 

Anonymkode: c7a6c...b3f

• Liker 3
Skrevet

Vel, ikke en kjeft her har oppfattet TS sin problemstilling. Det sier litt.

Skrevet
2 hours ago, Horten Market said:

Vel, ikke en kjeft her har oppfattet TS sin problemstilling. Det sier litt.

Du får svare på den selv da istedenfor å legge ut et innlegg som tydeligvis har akkurat like lite innhold som andres innlegg.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får svare på den selv da istedenfor å legge ut et innlegg som tydeligvis har akkurat like lite innhold som andres innlegg.

Du kan heller ta det som en oppfordring om å lese TS en gang til, og tenk deg bedre om før du svarer.

Skrevet
1 hour ago, Horten Market said:

Du kan heller ta det som en oppfordring om å lese TS en gang til, og tenk deg bedre om før du svarer.

Nei, jeg gjorde det tydeligvis galt første gangen. Så da sender jeg ballen over til deg, allmektige-og-altkunnende.

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, alle dere som mener det er rimelig at butikkansatte må dekke manko i kassa av egen lomme.

Det må man jo ikke uansett.

Anonymkode: ec118...eb3

Skrevet

Forsikring betyr bare at forsikringstageren betaler det indirekte, enten han har lidd et tap eller ei. Så om bedriften er forsikret mot dette eller ei, er dens problem og vedrører ikke spørsmålet som reises: Må den ansatte betale for feil han gjør på jobb?

Skrevet
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Det må man jo ikke uansett.

Butikk vet jeg ingenting om, men jeg har tatt i mot penger for fylkeskommuner i 30+ år, og har utallige ganger justert kassa etter feilveksling o.l. Ingen store beløp, men noen tusen har det vel blitt.

Anonymkode: 6afaa...7a5

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som mener dette? 

Anonymkode: 75e55...e67

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...