AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Ja, det kan man lure på. http://arildronsen.blogg.no/1505901951_dab__hvor_dust_gr_det_an__bli.html Av alle dustete forslag som er vedtatt i kongeriket: DAB er det aller mest dustete. På litt sikt ligger problemet egentlig ikke i at folk ikke lenger får høre radio via FM-nettet. Problemet ligger i at alternativet allerede ligger klart. Ja, det er i full virksomhet. Internett er faktisk oppfunnet, og mye tyder på at det er kommet for å bli. I 2017 blir Norge det eneste landet i verden som skroter FM. (Jeg snakker nå om de store kanalene, både de statlig finansierte og de kommersielle - og jeg sender en oppmuntrende hilsen til alle de små som vil opprettholde FM-båndet som en piratkanal!) Hvorfor? Til nå har ingen kunnet gi et fornuftig svar på dette. Det innlysende svaret på moderne radio, må være digital radio. Radio via internettet. DAB er en meningsløs mellomløsning som vil være utdatert historie om kun få år. Etter at systemet har kosta forbrukerne og NRK milliarder i meningsløse investeringskostnader. Altså våre lisenspenger. Dette er veldig enkelt: I dag går vi alle med radio i lomma, den ligger i mobiltelefonen vår. Hjemme hører vi radio via trådløst nettverk, eventuelt rett og slett via TV'en. TV'en er internett-radio på sitt aller beste. Jeg hører mye på BBC World Service - ikke fordi jeg har DAB, men fordi jeg har internett! Jeg arva dessverre en DAB-radio en stund tilbake, en radio jeg for lengst har gitt bort. Hvorfor? Fordi jeg ikke hadde bruk for den. Jeg har internett, og internettet er helt suverent. Anonymkode: ddbd3...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Jeg liker å ha radio i bilen, så det er vel den eneste nytta jeg har av DAB. Ellers bruker jeg Spotify Anonymkode: 8b8f2...63b 1
Sirah Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker å ha radio i bilen, så det er vel den eneste nytta jeg har av DAB. Ellers bruker jeg Spotify Anonymkode: 8b8f2...63b Liker å ha radio i bilen jeg også, men nå går det i spotify her også. Det koster såpass mye penger å integrere Dab i anlegget jeg allerede har i bilen så det kommer jeg ikke til å bruke penger på. Blir vel å skru opp datamengden på mobilen å bruke nettradio fremover. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Jeg er egentlig enig, men jeg har ikke Internett på hytta. Trenger en radio der for å få med meg nyheter og værvarsel, men frykter at DAB ikke vil virke ettersom hytta ligger langt uti gokk. Anonymkode: f7154...bfe 1
kat-e Skrevet 22. september 2017 #5 Skrevet 22. september 2017 Jeg får inn lokalradio mye bedre nå som NRK har sluttet å sende på FM nettet, overraskende bra. Kommer ikke til å oppgradere.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #6 Skrevet 22. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er egentlig enig, men jeg har ikke Internett på hytta. Trenger en radio der for å få med meg nyheter og værvarsel, men frykter at DAB ikke vil virke ettersom hytta ligger langt uti gokk. Anonymkode: f7154...bfe Om du ikke har strøm på hytta, så husk et tonn med batterier til radioen om du er så heldig å få dekning der ute.. dab radioer sluker batteri i forhold til FM radioer.. Anonymkode: 8aba7...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #7 Skrevet 22. september 2017 Elsker dab+. Har det i BMWX5 en Anonymkode: 25daf...47b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #8 Skrevet 22. september 2017 Syns det er foruroligende at de gjør dette helt uten grunn. Man kan lure på om politikerne egentlig er kompetente til å ta avgjørelser i det hele tatt. Samme med installering av smartmåler, ingen grunn til det heller. Anonymkode: f3ec5...7c3 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #9 Skrevet 22. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har strøm på hytta, så husk et tonn med batterier til radioen om du er så heldig å få dekning der ute.. dab radioer sluker batteri i forhold til FM radioer.. Anonymkode: 8aba7...2fc Huff da... Nei, har ikke strøm. Hvorfor trekker DAB mer energi enn FM? Anonymkode: f7154...bfe
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #10 Skrevet 23. september 2017 Buhu, FM er død. DAB er kommet. Mye unødvendig hyl og mas noen mnd. Så er det ikke en kjeft som gidder å mase om dette mer. Heldigvis. Anonymkode: 394d2...230 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #11 Skrevet 23. september 2017 Må kunne høre på Påskelabyrinten på hytta i påska! Vi har også bare solcelledrevet hytte. Anonymkode: 8d737...8d3 2
herzeleid Skrevet 23. september 2017 #12 Skrevet 23. september 2017 Enig i dette og synes DAB(+) er en helt absurd investering. Nå har jeg DAB-radio på kjøkkenet, men jeg hører uansett ikke på andre kanaler enn de jeg hadde tilgjengelig på FM, og som andre nevner er internett et godt alternativ hvis man ønsker flere kanaler. Det hele er så rart fordi vi får så utrolig lite igjen for en stor investering som i tillegg lager masse bryderi for mange. 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #13 Skrevet 23. september 2017 Det er latterlig. Har hytte på Hardangervidda, langt unna folk og sivilisasjonen. I alle år har det vært FM- dekning på hytta. Man har kunnet høre været og nyheter, noe som er kjekt å ha en oversikt over når man befinner seg i område uten telefondekning. Nå er det Dab som gjelder, og selvsagt er det ikke dekning i vårt hytteområde. Håpløse greier. Anonymkode: 202fe...832 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #14 Skrevet 23. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Buhu, FM er død. DAB er kommet. Mye unødvendig hyl og mas noen mnd. Så er det ikke en kjeft som gidder å mase om dette mer. Heldigvis. Anonymkode: 394d2...230 Det er ikke unødvendig når Dab er dårligere enn FM. Dekningen er mange steder ikke-eksisterende. Som regel blir det bedre når man innfører nye ting. Norge har gått bakover igjen, og leverer nå et dårligere tilbud. Anonymkode: 202fe...832 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #15 Skrevet 23. september 2017 Kan man klage på dette? LATTERLIG at vi bare nå kan bruke DAB. Kan ikke folk lage en underskrivskampanje om at VI VIL HA TILBAKE FM! Anonymkode: 7f07a...baf 4
Nevian Skrevet 23. september 2017 #16 Skrevet 23. september 2017 Det som irriterer meg mest når det gjelder argumenter for innføring er at det gir plass til flere kanaler. Var det egentlig et behov for det i første omgang? Etter min mening var det allerede for mange! 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #17 Skrevet 23. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er latterlig. Har hytte på Hardangervidda, langt unna folk og sivilisasjonen. I alle år har det vært FM- dekning på hytta. Man har kunnet høre været og nyheter, noe som er kjekt å ha en oversikt over når man befinner seg i område uten telefondekning. Nå er det Dab som gjelder, og selvsagt er det ikke dekning i vårt hytteområde. Håpløse greier. Anonymkode: 202fe...832 Ja, det er helt vanvittig at Norge, som det lage landet vi er, med fjord og fjære, med den naturen vi har, har kuttet ut FM! Er ikke vi det ensete landet i verden som har gjort det? Det er ikke annet enn SYKT og håper man kan klage på dette samlet, lage en underskriftskampanje, å få tilbake FM. Anonymkode: 7f07a...baf 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 Og hva skjer hvis det f.eks skulle blitt krig? DAB kan fort bli overtatt... Anonymkode: 7f07a...baf 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 Hvilke krefter er det som pusher på for DAB? Er det bare NRK? Anonymkode: ddbd3...5b0 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #20 Skrevet 23. september 2017 On 9/21/2017 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Hvorfor? Til nå har ingen kunnet gi et fornuftig svar på dette. Det innlysende svaret på moderne radio, må være digital radio. Radio via internettet. DAB er en meningsløs mellomløsning som vil være utdatert historie om kun få år. Etter at systemet har kosta forbrukerne og NRK milliarder i meningsløse investeringskostnader. Altså våre lisenspenger. Dette er veldig enkelt: I dag går vi alle med radio i lomma, den ligger i mobiltelefonen vår. Hjemme hører vi radio via trådløst nettverk, eventuelt rett og slett via TV'en. TV'en er internett-radio på sitt aller beste. Jeg hører mye på BBC World Service - ikke fordi jeg har DAB, men fordi jeg har internett! Jeg arva dessverre en DAB-radio en stund tilbake, en radio jeg for lengst har gitt bort. Hvorfor? Fordi jeg ikke hadde bruk for den. Jeg har internett, og internettet er helt suverent. Anonymkode: ddbd3...5b0 Jo da, det finnes fornuftige forklaringer på dette. Som å frigjøre frekvensplass i eteren, som kan brukes til trådløst internett, for eksempel. Det forbauser meg litt at det blir så mye styr rundt DAB. Dette er mye av den samme teknologien som brukes i digital-TV (av typen antenne på taket). Ingen lengter tilbake til tjukkas-TVene og snø på skjermen. Mystisk! Anonymkode: 216eb...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå