Gå til innhold

Stor gevinst på Flaxlodd til barn - dele på begge barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et dilemma her. Våre venners barn (3 og 5 år gamle) fikk et par Flaxlodd hver fra besteforeldrene. Ett av loddene til eldstejenta ga gevinst på hele 100 000 kroner. Nå er foreldrene veldig usikre på om de skal sette hele summen på konto til eldstejenta, eller om de skal dele så lillebror får halvparten. De spurte meg om råd, men jeg er også usikker. Loddene ble ikke gitt i en spesiell anledning, kun en liten gave fra besteforeldre. Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungene vet jo ingenting om dette. Jeg hadde delt likt på begge. 

Anonymkode: 39adb...3e3

• Liker 41
Skrevet

Hadde uten tvil delt.

• Liker 21
Skrevet

Jeg hadde delt det. Masse penger, og det var jo ikke sånn at besteforeldrene mente å forskjellsbehandle ungene. Premien var tilfeldig, for å si det sånn. 

Skrevet

Jeg forstår ikke hva det er å være usikker på her egentlig. Jeg hadde helt klart delt likt.

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde delt. 

For å si det sånn, hadde mannen min og jeg fått et flakslodd hver av noen og en vant, så hadde vi også delt. 

Anonymkode: 48bf9...0c6

• Liker 18
Skrevet

Dele selvfølgelig, der var jo ikke som om besetforeldrene mente å gi 100 000 til et av barna, men ikke noenting til det andre barnet, sant! Det må selvfølgelig deles.

Anonymkode: a6e11...5b6

• Liker 17
Skrevet

Dele likt. Ikke noe å diskutere en gang. Så små barn. Selvsagt. Det blir en god sum for dem begge å ha når de blir voksne :)

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror jeg er enig med dere i å dele, men det er jo interessant å dra tanken et (hypotetisk) hakk videre. Hva om det var den enes bursdag, og det derfor var kun dette barnet som fikk lodd? Ville det blitt det samme?

(Foreldrene heller mot å dele i dette tilfellet, men jeg synes saken var så prinsipielt interessant at jeg ønsket å nevne den her.)

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene vet jo ingenting om dette. Jeg hadde delt likt på begge. 

Anonymkode: 39adb...3e3

I dag vet de ikke noe om dette men i fremtiden vi de no få vite om hvordan "pengene tikket inn".

11 minutter siden, Glitnir skrev:

Et dilemma her. Våre venners barn (3 og 5 år gamle) fikk et par Flaxlodd hver fra besteforeldrene. Ett av loddene til eldstejenta ga gevinst på hele 100 000 kroner. Nå er foreldrene veldig usikre på om de skal sette hele summen på konto til eldstejenta, eller om de skal dele så lillebror får halvparten. De spurte meg om råd, men jeg er også usikker. Loddene ble ikke gitt i en spesiell anledning, kun en liten gave fra besteforeldre. Noen innspill?

Hvordan dette organiseres synes jeg foreldrene skal få ordne opp i uten innblanding fra utenforstående. 

Fremfor å dele på to, (hva hvis barna får flere søsken?) så er det barnet med vinnderloddet som har vunnet ikke det andre barnet. Er foreldrene opptatt av å dele likt, så får de gi det andre barnet en tilsvarende summ, men også dette blir urettferdig/skjevdeling av gaver. Alternativet er forskudd på arv til "taperen".

Anonymkode: 08bb2...ce0

• Liker 1
Skrevet

Hadde selvfølgelig delt likt. Tror også at barna forstår det godt når de blir eldre. Selvom det var det ene barnets lodd utgjør en så høy sum en såppas stor forskjell når de er unge voksne at jeg syns det hadde være urettferdig å ikke dele det.

Anonymkode: d33d8...2f4

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag vet de ikke noe om dette men i fremtiden vi de no få vite om hvordan "pengene tikket inn".

Hvordan dette organiseres synes jeg foreldrene skal få ordne opp i uten innblanding fra utenforstående. 

Fremfor å dele på to, (hva hvis barna får flere søsken?) så er det barnet med vinnderloddet som har vunnet ikke det andre barnet. Er foreldrene opptatt av å dele likt, så får de gi det andre barnet en tilsvarende summ, men også dette blir urettferdig/skjevdeling av gaver. Alternativet er forskudd på arv til "taperen".

Anonymkode: 08bb2...ce0

I framtiden ville jeg rett og slett sagt at de fikk flaksloddene på deling. Da slipper man konflikt og krangler og alle parter blir fornøyd

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Glitnir skrev:

Jeg tror jeg er enig med dere i å dele, men det er jo interessant å dra tanken et (hypotetisk) hakk videre. Hva om det var den enes bursdag, og det derfor var kun dette barnet som fikk lodd? Ville det blitt det samme?

(Foreldrene heller mot å dele i dette tilfellet, men jeg synes saken var så prinsipielt interessant at jeg ønsket å nevne den her.)

Ikke sant? 

Og til situasjonen som er beskrevet i åpningsinnlegget, det er jo ikke sånn at søsken automatisk må dele alt likt. At alle tenker "del!" her er jo pga størrelsen på beløpet og at det blir så forskjellig på ungene. Men hva om gevinsten hadde vært 1000 kr? 500? 200? Skal man fortsatt dele? For et mindre beløp hadde jeg vært tilbøyelig til å ikke dele, og heller lære ungene litt om at verden er urettferdig og noen ganger tilfeldig. Men jeg vet ikke hvor "grensen" går. Lenge før 100 000 hvertfall. ☺️

Skrevet

Hvorfor gir man flaxlodd i gave til barn egentlig, når det vitterlig er aldersgrense for å kjøpe? Lei situasjon å sette noen i når det først blir gevinst og foreldrene må bestemme over hodet på barna. Jeg synes faktisk ikke det er greit å "ta" halve gevinsten fra den som fikk selve loddet i gave. Det virkelig ugreie er likevel å gi pengespill til barn til å begynne med.

Anonymkode: 37eaf...4f9

• Liker 13
Skrevet

Hadde delt det likt mellom barna. 

Anonymkode: a5eca...bc0

• Liker 3
Skrevet

Ville ha delt og satt penger på konto øremerket bolig i framtiden. 

Anonymkode: 59849...aa6

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir man flaxlodd i gave til barn egentlig, når det vitterlig er aldersgrense for å kjøpe? Lei situasjon å sette noen i når det først blir gevinst og foreldrene må bestemme over hodet på barna. Jeg synes faktisk ikke det er greit å "ta" halve gevinsten fra den som fikk selve loddet i gave. Det virkelig ugreie er likevel å gi pengespill til barn til å begynne med.

Anonymkode: 37eaf...4f9

Enig. De kan faktisk også bli bitt av spillegalskap grunnet at de får delta i pengespill som barn. Det er nok svært gode grunner for den aldersgrensen som finnes.

Anonymkode: 63b7c...6f6

• Liker 6
Skrevet

Foreldrene er verger for barnet og kan råde over midlene, og da syns jeg foreldrene bør gjøre det eneste riktige og dele på barna. Enig at det er litt ugunstig å gi flaxlodd til 3- og 5-åringer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...