Gå til innhold

Mamma har tatt opp store lån sent i livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det rett og slett er ufint av mamma og ta opp masse lån nå, som hun ikke har noen tanke om å betale ned på. Man kan tydeligvis ha en avtale med banken om å bare betale renter, hvis man er i pensjonsalder. Det gjelder ikke bare lån til fritidshus heller, men hun har tatt opp en haug med forbrukslån i tillegg. Hun eier ingenting annet, så det er ingen mulighet til å selge noe for å dekke inn lånet når hun dør. Det må eventuelt bli min egen leilighet da, men jeg synes ikke det er riktig.

Anonymkode: 4e582...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hennes liv, hennes valg.

Hvis det er på grunn av arv du sutrer er du patetisk.

Anonymkode: 55189...fc8

• Liker 21
Skrevet

Om det er tilfelle, kan du si ifra deg arven. Om hun låner for mer enn hun eier, vil du da slippe å overta gjelden (men da får du heller ingenting).

Anonymkode: 90bab...16d

• Liker 29
Skrevet

Din mor er egoistisk... si nei til arv om hun går bort.

Anonymkode: 2f614...e65

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Din mor er egoistisk... si nei til arv om hun går bort.

Anonymkode: 2f614...e65

Man plikter ikke å spinke og spare for å gi barna sine arv, især ikke de er trygt inne på boligmarkedet slik TS er.

• Liker 26
Skrevet (endret)

Som flere over her skriver, du kan takke nei til arven. Om det er noe av sentimental verdi for deg så kan du legge fram før din mor at siden hun setter seg i forbruksgjeld ser du ingen annen utvei en å takke nei til arven, lurer du på om du kan få med deg feks smykke etc. 

Folk her er litt snare med å kommentere at du sutrer på grunn av arven, men det er ikke hyggelig å må takke nei til ting som minner deg om din mor fordi hun har forbruksgjeld du ikke kan betjene! Håper dette ordner seg for deg/dere

Endret av Lita_go
  • Liker 17
Skrevet

Hun er jo et voksent menneske og har all rett til å gjøre dette. Hvis hun har lånt uten sikkerhet er det bankens problem og ikke ditt. 

Om disse pengene kan gi din mor litt bedre livskvalitet så skal du unne henne det. 

Kos deg med din mor mens du har henne, det er jo tross alt bare penger. 

• Liker 17
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er tilfelle, kan du si ifra deg arven. Om hun låner for mer enn hun eier, vil du da slippe å overta gjelden (men da får du heller ingenting).

Anonymkode: 90bab...16d

Er det ikke slik at man ikke lenger arver gjeld? 

Anonymkode: d8664...733

• Liker 2
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Man arver aldri gjeld, kun hvis man velger det.

• Liker 4
Skrevet

Man arver ikke gjeld, men dersom en ønsker å ta over noe - f.eks malerier eller andre gjenstander - så må en også over gjelden. Min far tok over gjelden etter min farfar siden han ønsket noen gjenstander han hadde hatt, og fikk da med på kjøpet utestående regninger på 60 000,- (han visste altså at han kom til å måtte betale det).  

Anonymkode: 647c0...786

• Liker 1
Skrevet

Jeg har takket nei til "arv" fra faren min, for der er det bare gjeld. 

Anonymkode: 4ffee...c5b

Skrevet

Stusselig når det ikke er noe igjen når folk har betalt for begravelsa ja. 

Skrevet

TS

Ok. Greit å vite. Jeg vet at broren min vil ha en spesiell ting etter mamma, noe han kan se langt etter, da ingen av oss er interessert i å sitte med nærmere 1 mill hver i lån som vi har arvet av mamma. 

Hun slutter aldri å sjokkere.

Det er ikke snakk om å sutre om arv her. Det er snakk om å ikke ha noe ønske om å bli gjeldsslave. 

• Liker 23
Skrevet

Hennes liv, hennes valg. Jeg forventer ikke å arve penger etter min mor selv om hun har god økonomi uten lån nå,  minst gode 25 år før hun går bort. Jeg håper hun får leve lenge, nyter livet som pensjonist og får oppfylt sine drømmer. Dersom hun trenger lån etterhvert og får dette, så sier jeg heller fra meg arven. Folk er så griske. Forventer å få. 

Anonymkode: 1e384...cce

• Liker 8
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet at broren min vil ha en spesiell ting etter mamma, noe han kan se langt etter, da ingen av oss er interessert i å sitte med nærmere 1 mill hver i lån som vi har arvet av mamma. 

Da han kan fortelle henne det nå slik at han får den tingen. Verre er det ikke.

Det er ikke snakk om å sutre om arv her. Det er snakk om å ikke ha noe ønske om å bli gjeldsslave. 

Det blir du jo ikke.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Ok. Greit å vite. Jeg vet at broren min vil ha en spesiell ting etter mamma, noe han kan se langt etter, da ingen av oss er interessert i å sitte med nærmere 1 mill hver i lån som vi har arvet av mamma. 

Det er det ingen som blir 

Anonymkode: 1e384...cce

• Liker 2
Skrevet

Tro dere meg, de der kredittselskapene som tilbyr penger til 21% rente er aggressive når det kommer til å få tilbake pengene sine. DE gir blanke i at noen dør, de skal ha pengene sine uansett de. Så det er like greit å få ut det dere ønsker dere av barndomsheimen nu, og så får det bare bli som det bare blir når kjerringa dør, - ikke si ja til arv.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS

Hun kan jo gi den tingen til dere i levende liv om hun ønsker det. Bilder og slikt som ikke har noen økonomisk verdi vil jeg tro dere kan få til tross for at dere ikke ønsker å arve henne. 

Anonymkode: 647c0...786

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er helt greit og forståelig at eldre mennesker kan ta opp lån på nedbetalte boliger for å unne seg litt ekstra etter et langt liv, men å etterlate gjeld til sine barn og la de betale på den fortår jeg ikke. Min far og stemor tok opp lån for å kunne unne seg ting og få gjort nødvendige ting slik som tannlege - noe de ikke hadde hatt råd til tidligere. Det var ikke snakk om å leve i sus og dus, men at de fikk et økonomisk spillerom de ikke tidligere hadde hatt. Da de døde var det godt med penger igjen i boet til at det ble en god slump på arvinger, i tillegg til lånet som da ble inkassert.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...