Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan! Sliter med en matteoppgave: 

image.png.8e73feb4fbf8f926b7fd0353cd5255ea.png

Jeg skjønner ikke helt hva oppgaven spør etter eller hvordan jeg skal gå frem for å finne svaret. Setter stor pris på litt hjelp! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ln av alle verdiar for n og plott desse på y-aksen. Deretter plott korresponderande t-verdiar på x-aksen. 😊

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Ta ln av alle verdiar for n og plott desse på y-aksen. Deretter plott korresponderande t-verdiar på x-aksen. 😊

Så jeg skal lage punkter av verdiene jeg får, der n er y-verdien og t er x-verdien? 

Endret av margro
Skrevet
19 minutes ago, margro said:

Så jeg skal lage punkter av verdiene jeg får, der n er y-verdien og t er x-verdien? 

Du skal teikne inn punkta i koordinatsystemet ja.

Skrevet

Ja, men du skal ha ln(n) som y-verdi, ikke n. 

Skrevet
3 minutter siden, Pudderrosa skrev:

Ja, men du skal ha ln(n) som y-verdi, ikke n. 

Skal jeg ta ln av t også? 

Skrevet

Akkurat nå, margro skrev:

Skal jeg ta ln av t også? 

nei. Jeg sier det fordi det står N = ln(n) i oppgaven :) 

Skrevet
Akkurat nå, Pudderrosa skrev:

nei. Jeg sier det fordi det står N = ln(n) i oppgaven :) 

ååja sånn ja! :)  Men t skal ikke taes noen logaritme av? Hvordan vet man at det er ln(n) som skal være y-verdien og ikke x-verdien?  

Skrevet
3 minutter siden, margro skrev:

ååja sånn ja! :)  Men t skal ikke taes noen logaritme av? Hvordan vet man at det er ln(n) som skal være y-verdien og ikke x-verdien?  

Ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt, men du skulle plottet ln(t) på x-aksen hvis det hadde stått "plott N = ln(n) mot ln(t)", men det gjør det ikke. Hadde det stått "plott N = n mot ln(t)", skulle du tatt ln på x-aksen, men ikke y- aksen.

Skrevet

La oss si at du tar ln(0,62). Da skriver du 0,62 på x-aksen og tar resultatet du får på kalkulatoren når du tar ln i y-aksen.

Anonymkode: b8ac4...706

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La oss si at du tar ln(0,62). Da skriver du 0,62 på x-aksen og tar resultatet du får på kalkulatoren når du tar ln i y-aksen.

Men da skjønner jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med t-verdiene, hvordan får man da plottet disse opp mot ln(n)? 

Skrevet
1 minutt siden, margro skrev:

Men da skjønner jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med t-verdiene, hvordan får man da plottet disse opp mot ln(n)? 

Oppgaven sier ikke at du skal gjøre noe med t-verdiene.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Beklager! jeg misforsto oppgaven. Så ikke at t var med

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det står jo at hun skal plotte mot t? Altså skal du ta ln(0,62) = -0.48 på y-aksen og 1 på x-aksen. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Pudderrosa skrev:

Det står jo at hun skal plotte mot t? Altså skal du ta ln(0,62) = -0.48 på y-aksen og 1 på x-aksen. 

Tusen takk for svar, nå fikk jeg det til! :) Hva skjer når dette er neste deloppgave;

image.png

Endret av margro

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...