Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fremt svangerskapet går som det skal vil jeg føde hjemme, men med jordmor ja. Har jo aldri født før, kan være greit med noen som kan betrygger meg om jeg blir stresset og lignende. 

Egentlig burde ikke vanlig sykehus være anbefalt. Det er så mye farlig bakterier der. Derfor mange premature i private sektor overlever, mens barna i det offentlige dør. 

Mamma fikk kjøttetende bakterie fra fødestua og lå over 8 mnd innlagt uten barnet! Og der finnes flere historier. Det som er anbefalt er ikke nødvendigvis alltid det beste.

Ts

Anonymkode: d1b45...8cd

Dette er nie av det absolutt dummeste jeg har lest på KG.. 

Anonymkode: 4fb86...348

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nie av det absolutt dummeste jeg har lest på KG.. 

Anonymkode: 4fb86...348

Da har du ikke vært her lenge. 

• Liker 2
Skrevet

Oj, du bor så langt ifra sykehus i reisevei, også vurdere du å føde hjemme? Hva om det oppstår komplikasjoner? Hva om barnet trenger umiddelbar legeassistanse? 

Anonymkode: 20c3d...687

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oj, du bor så langt ifra sykehus i reisevei, også vurdere du å føde hjemme? Hva om det oppstår komplikasjoner? Hva om barnet trenger umiddelbar legeassistanse? 

Anonymkode: 20c3d...687

Det driter hun i.

Anonymkode: 9e8c3...1d8

• Liker 2
Skrevet

Og barn/baby dør oftere enn hva den fødende gjør!

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har min egen mor og svigermor til å hjelpe til med amming osv. Ting kan skje på sykehus også, om man skal se slik på det er jo det tryggeste privat fødsel. I mange tilfeller rekker uansett ikke legene å gjøre noe for barnet selvom du er på sykehuset. En venninne av meg mistet barnet på sykehuset ved fødsel. De så hun kanskje kunne reddet barnet ved å ha født privat og hatt et eget legeteam. 

Men takk for at du deler din Erfaring. 

Ts

Du har eget legeteam fra relevante spesialiteter og tilhørende fasiliteter hjemme i stua når fødselen inntreffer da, eller? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det driter hun i.

Anonymkode: 9e8c3...1d8

Nei, jeg driter da ikke i det! Hvorfor sier du slikt? Jeg ser bare ikke vitsen. Om det blir styrt fødsel vil jeg jo føde i ambulanse flyet!  Høres det trygt og godt ut? Med to nyutdannede som aldri har sett en fødsel før, og en pilot? Tror tallene i min bygd tilsier at de aller fleste føder før de når sykehuset uansett. Ei fødte på flyplassen og fikk dra til legekontoret istedet. De så ikke vitsen med å ta henne til sykehuset. Både baby og mor gadde det greit. Og baby var ute før ambulansefly rakk å lande. 

Samt at om det er dårlig vær vil en planlagt hjemmefødsel være bedre enn en planlagt en. For jeg kommer meg ikke på sykehus i dårlig vær uansett hvor mye jeg ønsker det.

Ts

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja håper de bygger nytt sykehus i Alta! Det hadde hvertfall bare vært 4-5 timer med bil. Når du nevner helsevesenet og tilbud tenker jeg på noe jeg opplevde for en mnd siden. Jobber i eldre bolig og to av da,ene som har egne leiligheter hadde sluttet med hjertemedisinen sin. Fordi frakten er blirt så dyr det siste året. 

Elendig av helse Norge.  

Ts

4-5 timer til Alta betyr vel at det er 6-7 timer til Hammerfest, ikke 8-9. 

Du kan fint velge å føde i Alta om du vil, vet om flere førstegangsfødende som har gjort det. Sånn om det føles bedre.

Skrevet
2 minutter siden, Biloba skrev:

Du har eget legeteam fra relevante spesialiteter og tilhørende fasiliteter hjemme i stua når fødselen inntreffer da, eller? 

Nei, jeg bare nevner at det ikke alltid nytter å være på sykehuset. Hun hadde jobbet lege team! Men det offentlige tar somniftes lenger tid enn det private. Det så legen hennes da han beklager.

Skrevet
1 minutt siden, Ruthven skrev:

4-5 timer til Alta betyr vel at det er 6-7 timer til Hammerfest, ikke 8-9. 

Du kan fint velge å føde i Alta om du vil, vet om flere førstegangsfødende som har gjort det. Sånn om det føles bedre.

Må fly dit uansett. Så det har lite å si. Må jeg føde på sykehus blir det i Tromsø. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg bare nevner at det ikke alltid nytter å være på sykehuset. Hun hadde jobbet lege team! Men det offentlige tar somniftes lenger tid enn det private. Det så legen hennes da han beklager.

Selvfølgelig nytter det å være på sykehuset, de har mer enn to jordmorhender å stille opp med hvis det blir komplikasjoner. Det betyr ikke at sykehuspersonalet aldri feilvurderer eller feilbehandler, at det aldri er for mange akutte situasjoner samtidig, eller at alle mødre og barn reddes uansett hvor dyktige personalet er, men ved komplikasjoner er det aldri en fordel at hjelpen er en flyreise unna. Spesielt ikke når flyet først blir tilkalt når komplikasjonen er et faktum, og man trenger flyvær og transport til mulig landingsplass for ambulansefly/helikopter osv.

Det offentlige fungerer for det meste bra, og privat fullutstyrt fødeavdeling finnes vel ikke i Norge. Hos meg kom barnelegen kom på et blunk da jeg fødte, og hun ble ringt på under nest siste rie. Da hadde gynekolog og et kobbel av jordmødre vært tilstede og parat lenge i tilfelle det ble nødvendig med mer inngripen helt akutt. Det føles ganske greit å ha alle ressurser umiddelbart tilgjengelig når den ufødte babyen er på sitt aller mest sårbare.

• Liker 5
Skrevet

Mormor fødte alle 4 barna hjemme, ar visst vanlig på den tida. Var lang vei til sykehus med båt. Gikk fint for henne heldigvis.

Jeg hadde aldri i verden vilt føde hjemme, selv om jeg bor i Oslo med sykehus på hvert hjørne. Utrolig mye som kan gå galt. Så takknemlig for at jeg fødte på et sykehus sist, og etter en relativt tung fødsel tenke jeg at de er galne som velger å føde hjemme ivertfall som førstegangs. En aner jo ikke hva en har i vente. Har termin om 2 uker å er så sinnsykt mer nervøs nå en sist, nettopp fordi jeg skjønner hvor fort det kan gå galt. Første gang jeg skulle føde var jeg tøff i tryne. Tenkte at det var null stress, alle kvinner har jo gjort det i alle tider.. Så naiv kan man være gitt..

Anonymkode: cf3df...3a5

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilken relevans har dette for problemstillingen? Ja, noen få kvinner dør hvert år i forbindelse med fødsel/graviditet, og de fleste av svangerskapsforgiftning og blodpropp. Hvor mange tror du ikke sykehusene har reddet som hadde disse tingene? Tenker du at fordi det dør folk på sykehus så er sykehus farlige? Hva slags logikk er det du bruker?

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var gravid (varte ikke lenge) leste jeg en del om hjemmefødsel. Og det teamet av jordmødre i mitt området tok på seg oppdrag om det var under 30 min til sykehus. Leste og at revningsskader var redusert hos de som fødte hjemme, antagelig for de slappet bedre av. I tillegg så slapp mor det stresset med å skifte jordmor i vaktskiftet. Hjemmefødsel er nok veldig fint og i mange tilfeller trygt, men er man så langt unna sykehus er det litt vel risikabelt...

Anonymkode: 943b2...b76

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Vera Vinge said:

Men hvilken relevans har dette for problemstillingen? Ja, noen få kvinner dør hvert år i forbindelse med fødsel/graviditet, og de fleste av svangerskapsforgiftning og blodpropp. Hvor mange tror du ikke sykehusene har reddet som hadde disse tingene? Tenker du at fordi det dør folk på sykehus så er sykehus farlige? Hva slags logikk er det du bruker?

Det dør færre ved hjemmefødsel.

Anonymkode: d6100...57c

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, asterix skrev:

Du bestemmer jo fullt og helt selv hvor du ønsker å føde. Spørsmålet er jo hvordan du selv vil føde og hva du føler deg komfortabel med. Jeg fødte selv 4 av mine barn hjemme fordi jeg ikke ville ha stresset med å prøve å rekke fram til sykehus flere ganger.

Men hvem hjalp deg under fødsel? Betaler man jordmor fra en privat klinikk eller noe for å komme hjem til deg?

Skrevet
11 timer siden, asterix skrev:

Man bestemmer selv om man vil føde hjemme.

Så man står fritt til å sette barnets liv på spill for å føde hjemme?

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja håper de bygger nytt sykehus i Alta! Det hadde hvertfall bare vært 4-5 timer med bil. Når du nevner helsevesenet og tilbud tenker jeg på noe jeg opplevde for en mnd siden. Jobber i eldre bolig og to av da,ene som har egne leiligheter hadde sluttet med hjertemedisinen sin. Fordi frakten er blirt så dyr det siste året. 

Elendig av helse Norge.  

Ts

De har jo sykehus i Hammerfest også? Det er maks to timer ifra Alta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...