AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Jeg og samboer venter barn i oktober, dette er vårt første barn sammen, mens hans tredje. Kort forklart så fikk jeg i går vite at samboer har forpliktet seg til å følge med på leirskole til 7.klassingen i oktober. Jeg tror en foreldre hadde måttet trekke seg og at eldstemann presset veldig på for at faren skulle bli med. Leirskolen faller nesten på termin, og samboer tenker å ta ut noe av sin 2 ukers permisjon for førdsel til å følge med på leirskolen. Dette er ikke gode nyheter for meg, men jeg føler at jeg snakker for døve ører når jeg sier at det er viktig at han er tilgjengelig og hjemme når fødsel kan start når som helst. Jeg får bare til svar at de fleste førstegangsfødende føder etter termin, og at begge hans to barn er født etter termin. Leirskolen er cA to times kjøretur og en båttur unna oss, på en øy hvor det ikke går båt fast. Vi har ikke tilgang på båt selv. Sykehuset er 45 min unna i motsatt retning, og jeg har ikke bil om han reiser. Han vil ha i alle fall 3,5 timers reise til sykehus om han skulle få tak i båt fort. Blir det dårlig vær så vil han kunne bli værfast der ute. Han ser heller ikke problem med at han bruker permisjonen på noe den ikke er ment for. Det hadde selvsagt ikke vært et problem at han reiste på leirskole når som helst ellers, men ikke akkurat nå når det faller samtidig med fødsel. Jeg har ikke hatt det letteste svangerskapet, så jeg trenger ham på alle mulige måter. Samboer sier at han vil forsøke å komme så fort han kan dersom fødsel skulle starte, å mener det er null problemer at han er borte. Han sier jeg bør snakke med min mor eller en venninnde å få de til å stille opp inntil han kan komme. Han mener at det er viktig at han viser sine to eldste barn at han stiller opp for dem nå når det skal komme en baby så de ikke skal føle seg satt til side. Jeg er naturligvis enig i det, men ikke at det skla være å delta på leirskole få dager før termin. Etter ei natt våken med mange rare tanker kjenner jeg at sinnet vokser i meg. Han mener jeg er urimelig som vil at han skal være hjemme når dette kommer til å gå helt fint (hans mening). Jeg mener jeg ikke er urimelig. Er det andre her som har erfaring med at fødsel starter når far er mer enn 3 timer unna? Anonymkode: a9a24...25a 10
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Det er ihvertfall veldig merkelig at han ikke har avtalt dette med deg før han sier ja! Anonymkode: 8b110...781 29
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Du er klar over at det er DU som skal føde og at din mann egentlig ikke har noe å gjøre på fødestuen? Annet enn å gå i veien, stille dumme spm. og kjede seg. Anonymkode: 48d67...1dd 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Min samboer dro til London på fotballtur 10 uker før termin. Jeg hadde risiko for å føde for tidlig og sa til han at jeg var litt nervøs. Men samtidig så var oddsen så liten for så tidlig fødsel, så jeg slo meg til ro. To dager etter at han var hjemme fødte jeg. Flaks! Jeg hadde følt som deg. Hadde ikke syns det var greit i det hele tatt, men hadde sikkert latt det gå. Men det at han bruker permisjonen sin hadde jeg ikke akseptert! Anonymkode: aec1b...024 3
Populært innlegg FantasDick Skrevet 21. september 2017 Populært innlegg #5 Skrevet 21. september 2017 Slutter aldri å bli overrasket over hvor mye rart det finnes der ute.. Han burde holde seg i nærheten en uke før termin og han burde bruke permisjonen på tiden etter fødsel for å avlaste deg og for at dere skal bli vant til den nye tilværelsen - ikke dra på leirskole (wtf?). Selvsagt skal han vise barna sine at han stiller opp, men en fødsel er gyldig grunn for å ikke være tivolipappa, ass. 61
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 Populært innlegg #6 Skrevet 21. september 2017 Han er altså overhodet ikke interessert i dine følelser rundt din første fødsel. Interessant.Plutselig begynte du kanskje å forstå hvorfor han ble skilt... Anonymkode: 8b110...781 53
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Uff forstår deg så godt HI! Det er latterlig at han liksom vet så godt at du går over termin. Han tar ikke mye hensyn til deg her! Du må snakke ordentlig med han og fortelle hvor hardt du tar dette. For dette er ikke greit altså! På en annen side så er det jo kjempe bra at han er slik en god pappa og vil være der for sine største barn.Da vet du jo han blir en god far for din også 🙂 Det er du som har rett her! Det at han skal bruke av denne babyens 2 permisjons uker er ikke Ok!! Der må han virkelig finne en annen løsning. Anonymkode: c4436...d55 6
Gjest xx girl xx Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 Kjenner jeg blir skikkelig provosert på dine vegne! Er han helt idiot? Hadde han lett kunne kommet hjem var det en ting. Og bare det å bruke permisjonen på noe annet enn deg og baby. Ikke mye til mann dette her. Det er en grunn til at far får to uker med mor og baby rett etter fødsel. Rart om arbeidsgiver aksepterer det. Og til deg over her som mener at det er mor sin fødsel og far er i veien. Jeg hadde kjempe støtte i min mann under begge fødslene. Har man en oppegående mann, er det på sin plass at de er tilstede.
Gjest xx girl xx Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Jeg var forresten en time unna sykehuset med førstemann. Var så vidt vi rakk frem. Og dette var ei uke før termin.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #10 Skrevet 21. september 2017 Hadde sagt at han ikke lenger var ønsket ved fødsel om det faller en dag han faktisk er hjemme og avtalt med noen andre du faktisk kan stole på som en venninne eller søster og rett og slett latt han smake sin egen medisin. Anonymkode: e69cd...390 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #11 Skrevet 21. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde sagt at han ikke lenger var ønsket ved fødsel om det faller en dag han faktisk er hjemme og avtalt med noen andre du faktisk kan stole på som en venninne eller søster og rett og slett latt han smake sin egen medisin. Anonymkode: e69cd...390 Skulle det liksom være en straff å få slippe å være med på fødsel? Anonymkode: 39ab4...364 2
Carrot Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 Jeg kjente jeg tenkte som en bruker over her at dette er hans "sanne jeg" som viser seg og at det der er en sånn "tar du den, så tar du den..." ting og jeg tror ikke jeg ville syns dette var OK overhode. Tvert imot, her ville jeg følt så sterkt at jeg hadde kommet med et ultimatum for fremtiden, fordi det i mitt hode sier noe om forplikteslene overfor og i rollen som mann vs far og evne til å tenke helhet. Jeg skjønner at han ønsker glede sønnen sin, har ikke noe problem med det - men i denne sammenhengen er det urimelig av han siden du bekymrer deg, det KAN selvsagt gå helt fin, du KAN selvsagt gå over termin - men det er noe man ikke vet. Jeg ville blitt litt "cruella" og rett ut sagt at om han VELGER reise kommer jeg IKKE til å ringe han om fødselen starter men jeg kommer til å alliere meg med en venninne, mor, svigermor - hva enn som føles trygt for deg, og det får være hans valg om han da risikerer gå glipp av sitt barns fødsel - og jeg vil selvsagt fortelle historien om fødselen i så fall til evig tid ved enhver annledning og dele den med så mange som mulig. 23
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 Jeg var førstegangs fødende og fødselen tok kun 3 timer. Trengte samboeren min både før, under og etter fødsel Skal fellesbarnet alltid bli satt sist pgr av 2 eldre søsken? De trenger også pappaen sin, men fødselen er kun en gang! Ikke så rart den mannen din er skilt Anonymkode: 67945...9d6 12
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 Det er du som skal føde, ikke faren. Allerede nå begynner du å irritere deg over at han er en god pappa for sine allerede eksisterende barn. Du kan bare begynne å planlegge samværsordning med han du skal få barn med. Anonymkode: aad17...a11 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Jeg er selv gravid og det hadde ikke kommet på tale at pappan hadde reist langt avgårde så tett oppunder termin. Har sagt at han kan selvfølgelig reise rundt i nærheten her så lenge han holder seg edru og er tilgjengelig hele tiden. Vi har også sykehuset 45 min unna her så blir det en styrtfødsel er det ikke tid å miste Ville også gjort som flere har foreslått: drar han selv om du sier nei, så gi han beskjed om at han ikke kommer til å bli kontaktet om fødselen setter i gang og at du aldri kommer til å glemme at han lot deg gå gjennom det alene. til det anonyme neket lenger opp i tråden her, Finn deg noe bedre å gjøre eller skriv under brukernavn slik at vi kan velge å ignorere brukeren din. Anonymkode: 6073a...6d1 15
Vera Vinge Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 Jeg ble helt da jeg leste innlegget ditt, ts. Jeg har faktisk aldri hørt om noen som bevisst reiser på tur så tett opp til termin. Og i tillegg bruker permisjonen hvor han skal bli kjent med den lille og avlaste en sliten mor som har vært gjennom fødsel. Jeg syns dette er hårreisende. Jeg skjønner på én måte hva han tenker, og det er bra at han er opptatt av å være der for de første barna sine i det som kan bli en vanskelig overgang for dem. Men, å være med partneren sin på fødestua står i en særstilling. Han kan være far for de andre barna sine på alle andre tidspunkt enn akkurat det. Og man vet ikke hvem som føder før termin. Ja, mange førstegangsfødende går litt over, men jeg vet også om flere som har født tidligere. Jeg syns å huske at mannen min reise på en helgetur i et annet land en måned før termin den ene gangen, men vi var litt usikre på det. Noe senere hadde vært uaktuelt. 20
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Oj. Dette går jo ikke. Han kan ikke dra, hvis det faktisk er samme uke som termin. (Han kan ikke ta en uke av permisjonen i forbindelse med fødsel, det er ikke mulig så fremt barnet ikke blir født FØR leirskolen, man må sende inn fødselsattest). Han kan ikke ta bilen. Det er ikke DU som skal "alliere deg med en venninne", det er HAN som må sørge for at barnet hans blir født under trygge omstendigheter. Her hadde jeg kranglet, nektet og involvert andre hvis nødvendig. Tru med at hvis ikke han finner en løsning, så må du, og det innebærer å fortelle skolebarnet at det dessverre er umulig, skolen/FAU at han ikke kan, barnets mor om den leie situasjonen som har oppstått, slekt og venner og arbeidsgiver. Og dere må snakke MER om roller og hvordan de eldste ikke skal føle seg sidesatt. Anonymkode: c873c...418 16
Gjest Sisti Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 Det hadde vært fullstendig uaktuelt! Hadde han virkelig insistert på det hadde vi bare måttet snakke det i hjel. Altså, virkelig snakke. Snakke om det er slik han har tenkt å stille opp med en nyfødt i hus? Om dette er retningsgivende for hvordan du og babyen skal behandles fremover? Om hvorfor han synes det ikke er viktig å tilbringe tid med deg og babyen etter fødsel? Han respekterer deg ikke, og har nå vist det tydelig til sine egne barn også, at du ikke skal respekteres. Fysj!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 Du tar bare en telefon til sjefen hans. Permisjonen er ment til etter fødselen, ikke til leirskole før fødselen. Anonymkode: c311a...96a 34
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 Kan det være at han innerst inne ikke vil bli med på sykehuset?(Du har min fulle støtte ts,dette er helt urimelig oppførsel av han). Anonymkode: 7e458...b3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå