Gå til innhold

Slutte med beltestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge brukte deres barn beltestol? Har et barn som er ca 143 cm høy og ca 33 kg (9 år). Han kan jo lovlig sitte bare med bilens belter, men i vår bil bruker han fortsatt beltestol. Jeg tenker at så lenge stolen fortsatt passer, så bruker vi den. Men jeg har overhode ikke noe problem med at han sitter uten stol når han sitter på med andre, eller hvis det skal sitte 3 i baksetet osv. Men sånn til vanlig så sitter han i beltestolen. Han har ikke ytret noe misnøye om det.

Men jeg tror jaggu at han er den eneste i klassen! Ingen av de jeg har sett/snakket med bruker stol eller pute lenger. De fleste sitter også i forsetet hvis det er ledig. Her om dagen skulle en venn plutselig sitte på i vår bil, og han nektet plent å sitte i beltestol (vi har et barn til, som er 125 cm, så vi har to identiske beltestoler i bilen). Han skulle absolutt sitte i midten, mellom de brede beltestolene, der det egentlig er for trangt.  Han gav høylydt beskjed om at å sitte i stol er bare såååååå teit. Jeg valgte til slutt å bli streng, og si at i min bil gjelder mine regler, så han hadde bare med å sitte i beltestolen, punktum. 

Nå frykter jeg at mitt barn rett og slett skal bli mobbet/sett ned på/utestengt fordi han er så barnslig og må sitte i beltestol fortsatt. Og at ingen har lyst til å sitte på i vår bil. 

Er jeg i overkant hønemor som ikke lar så store barn sitte uten beltestol? (Som nevnt har ikke mitt barn protestert på dette i det hele tatt)

Når sluttet deres barn med beltestol? Da stolen ble for liten, da barnet ikke ville mer, eller da det ble 135 cm?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gjort som deg. Ha de i stol så lenge de passer. Det er det tryggeste for barnet. Hvis man ser på andre regler har man lov til å snu barn på 15 mnder også, det betyr ikke at det er det tryggeste😊 Hold barnet ditt i stol så lenge som mulig

• Liker 1
Skrevet

Har sånn pute, og ekstra i bagasjerommet. Her er det veldig blandet, noen sitter foran og uten, noen har stol ennå, og jeg har ikke hørt det har vært et tema (de er også 9, noen langt over 140, mens andre kanskje ikke). 

Anonymkode: 0acc8...324

Skrevet
2 timer siden, Hedda-78 skrev:

Hvor lenge brukte deres barn beltestol? Har et barn som er ca 143 cm høy og ca 33 kg (9 år). Han kan jo lovlig sitte bare med bilens belter, men i vår bil bruker han fortsatt beltestol. Jeg tenker at så lenge stolen fortsatt passer, så bruker vi den. Men jeg har overhode ikke noe problem med at han sitter uten stol når han sitter på med andre, eller hvis det skal sitte 3 i baksetet osv. Men sånn til vanlig så sitter han i beltestolen. Han har ikke ytret noe misnøye om det.

Men jeg tror jaggu at han er den eneste i klassen! Ingen av de jeg har sett/snakket med bruker stol eller pute lenger. De fleste sitter også i forsetet hvis det er ledig. Her om dagen skulle en venn plutselig sitte på i vår bil, og han nektet plent å sitte i beltestol (vi har et barn til, som er 125 cm, så vi har to identiske beltestoler i bilen). Han skulle absolutt sitte i midten, mellom de brede beltestolene, der det egentlig er for trangt.  Han gav høylydt beskjed om at å sitte i stol er bare såååååå teit. Jeg valgte til slutt å bli streng, og si at i min bil gjelder mine regler, så han hadde bare med å sitte i beltestolen, punktum. 

Nå frykter jeg at mitt barn rett og slett skal bli mobbet/sett ned på/utestengt fordi han er så barnslig og må sitte i beltestol fortsatt. Og at ingen har lyst til å sitte på i vår bil. 

Er jeg i overkant hønemor som ikke lar så store barn sitte uten beltestol? (Som nevnt har ikke mitt barn protestert på dette i det hele tatt)

Når sluttet deres barn med beltestol? Da stolen ble for liten, da barnet ikke ville mer, eller da det ble 135 cm?

Lær sønnen din å svare, dersom noen sleiver om beltestol. 'Mamma har bestemt seg for at det er tryggest og det nytter ikke å krangle med henne. Ikke sant, Kåre (til kompisen du plasserte i beltestol), hun kan være sta som nøkken?' 

Bare bruk beltestol så lenge det er tryggest. Og la ham legge skylda på at du er 'sær' og 'vrang' i bilsikring, selv om vi alle vet at du har rett 😉

Anonymkode: 882b7...b4f

Skrevet

Les på naf.no eller trygg trafikk.

Anonymkode: d4bfb...236

Skrevet

Det er jo anbefalt å bruke til 1,50 selvom han lovlig kan sitte uten. Syns du gjør det rette! Men skjønner bekymringene dine. Har en på fem år som sitter bakovervendt, han er så liten for alderen, så syns det er unødvendig å snu han bare fordi det er lovlig. Opplever faktisk ofte at voksne kommenterer det.

Anonymkode: 0d5dc...30b

Skrevet

Min niåring er litt over 140 og han har en sånn pute han sitter på. 

"Større barn 15-36kg:

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt."

Anonymkode: c0776...d37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...