Gå til innhold

Lurer på om søsteren min har blokkert meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster som har slitt psykisk i mange år, hun klarer seg greit selv i dag.

Men tror hun har problemer enda, hun tåler ikke at noen sier henne i mot. Hun har kuttet kontakt med andre familiemedlemmer  og ikke kommet i bursdager på flere år.

i helgen var jeg på hyttetur med en annen søster, og da ble hun fornærmet fordi jeg ikke spurte henne i stede. Jeg ville ha barnefri og veit hun hadde dattern sin i helgen. Det er også 4 t kjøretur til denne hytta. Så da hadde hun forventet at jeg skulle plukket de opp, noe som medfører en omvei på ca 45 min og jeg hadde måtte gå fjellturer alene.

så har prøvd å ringe, men kommer ikke igjennom. Hun setter seg selv i "stakkars" rolle og skal ha meg til å få dårlig samvittighet. Hun krever mye energi, så er jo ikke den første jeg ville valg uansett. Jeg reiser til henne av og til, men hun kommer så godt som aldri hit. Det er jo lettere for meg som har bil, men det går tog.

usikker på hva jeg vil med dette innlegget, blir bare så frustrert når hun holder på sånn. Har noen ganger lyvet for å slippe unna konflikter, noen jeg var bestemt på å ikke gjøre nå.

Anonymkode: dc5df...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de fleste ville blokkert deg om du var deres søster når det er sånn du behandler søsteren din.

Anonymkode: 8107c...32c

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste ville blokkert deg om du var deres søster når det er sånn du behandler søsteren din.

Anonymkode: 8107c...32c

Hva har TS gjort galt???

Om hun har blokkert deg, så bare la vær å gjør noe til hun selv finner for godt å ta kontakt. Det kan være veldig utmattende med de som sliter psykisk, og som velger å spille et offer, for deretter å skulle manipulere de rundt seg med feks blokkeringer...

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hva dere mener TS har gjort galt? 

Klart at det er mye mer belastende å være sammen med en søster som har psykiske problem og barn, enn en søster som ikke har noen problemer eller barn OG som har felles interesser. Det er jo ikke noe hyggelig å dra på hytta sammen for å gå på fjellet, når bare den ene har interesse av å delta på aktivitetene. Det er heller ikke noen regel om at dersom man inviterer ett søsken så må man invitere alle andre.

Søsteren til TS er helt klart urimelig, noe som sikkert er helt forståelig fra søsterens ståsted, men det er likevel ikke sånn det fungerer i virkeligheten. 

Anonymkode: d1f9f...dcb

• Liker 8
Skrevet

Så dersom man har to søstre, har man ikke lov å gjøre noe med den ene fordi den andre heller ville vært med? Siden TS er urimelig... Eller må man invitere alle søsken til alt? 

Anonymkode: 178bb...85d

• Liker 8
Skrevet

Takk for støtte <3

Dette er ikke lett. Vil ikke skrive for mye. (For tro meg, det er nok av episoder)

Men føler jeg ikke har gjort noe galt her.

De andre søstrene mine har ikke kontakt, nettopp fordi hun ene har blokkert den andre. Så kan da ikke ta med begge.

Anonymkode: dc5df...796

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger hjelper bare 'tough love' for å bryte ut av 'det som alltid har vært'. Ikke minst for hennes egen del. 

Skrevet (endret)

Det virker på meg som at du er en veldig negativ søster og dette er helt sikkert noe hun oppfatter. Og når den "sterke" søstere begynner å stille krav hun ikke klarer å følge opp og at hun i tillegg ekskulderer - ja, da skjønner jeg at søsteren blir såret. Regner med at det er et mer sammensatt problem enn kun hytteturen.

Endret av Bøttekottet
  • Liker 4
Skrevet
10 minutes ago, Mass said:

Noen ganger hjelper bare 'tough love' for å bryte ut av 'det som alltid har vært'. Ikke minst for hennes egen del. 

På psykisk syke er ikke dette en anbefalt metode, med mindre du er villig til å miste kontakten med dine kjære

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Bøttekottet skrev:

På psykisk syke er ikke dette en anbefalt metode, med mindre du er villig til å miste kontakten med dine kjære

Men det er heller ikke anbefalt å gå rundt og bare tenke på det den syke vil og leve etter deres premisser. Da blir man selv syk.

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Men det er heller ikke anbefalt å gå rundt og bare tenke på det den syke vil og leve etter deres premisser. Da blir man selv syk.

Ja, det er sant..Vanskelig balansegang dette...

Men man risikerer jo å miste kontakt med sine kjære om man trår feil. 

Skrevet
54 minutter siden, Bøttekottet skrev:

Ja, det er sant..Vanskelig balansegang dette...

Men man risikerer jo å miste kontakt med sine kjære om man trår feil. 

Av og til kan det faktisk være til det beste for en periode...

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet
On 21.9.2017 at 2:23 PM, Bøttekottet said:

Det virker på meg som at du er en veldig negativ søster og dette er helt sikkert noe hun oppfatter. Og når den "sterke" søstere begynner å stille krav hun ikke klarer å følge opp og at hun i tillegg ekskulderer - ja, da skjønner jeg at søsteren blir såret. Regner med at det er et mer sammensatt problem enn kun hytteturen.

Tror det samme.

De aller fleste blokkerer ikke eller kutter ut familiemedlemmer uten grunn.

Og tar det lettvint. 

Kanskje på tide ikke legge alt skylden på henne?

Og se hva DU og andre familiemedlemmer har birdratt til ting har blitt som det har blitt.

Anonymkode: 15d55...dd9

• Liker 4
Skrevet
On 9/21/2017 at 2:13 PM, Mass said:

Man burde aldri bruke kun tough love eller kun gjøre hva den syke sier. Man må sette rettferdige, tydelige grenser, samtidig som man er sympatisk og forståelsesfull. Å tro at tough love vil endre noe er naivt, det eneste man risikerer er at vedkommende tar selvmord

Anonymkode: 73469...a9e

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man burde aldri bruke kun tough love eller kun gjøre hva den syke sier. Man må sette rettferdige, tydelige grenser, samtidig som man er sympatisk og forståelsesfull. Å tro at tough love vil endre noe er naivt, det eneste man risikerer er at vedkommende tar selvmord

Anonymkode: 73469...a9e

Man ser selvfølgelig det hele an - seg selv, personen og situasjonen. Naivt? Hvordan kan du si det? Hva gjør du når et voksent menneske bryter dine grenser som du har satt da? Møter det med sympati og forståelse? 

Endret av Mass
Skrevet
På 21.9.2017 den 14.26, Bøttekottet skrev:

Med tanke på egenerfaring så har jeg vært villig til å ta den sjansen fordi at jeg stiller opp i en svært stor grad i utgangspunktet og sikkert over gjennomsnittet, men har erfart at jo mer forståelsesfull man er, jo mer bruker de det/deg til egen vinning. Hvorfor går de aldri på en person som setter hardt mot hardt? Fordi at de vil ikke kunne finne ømme punkter som de kan trigge for å finne forståelse for alt 'drittet' de driver med og slik at de kan unngå alle problemene sine. Og så lenge de har en person som de kan trigge, så trenger de ikke de menneskene som setter hardt mot hardt. Mennesker som tydelig krever av dem unngår de for alt det er verdt, så lenge de har sine 'ømme punkter'-mennesker.

Jeg har gått kraftige runder med meg selv på dette, og har satt hardt mot hardt for 'mine' med god begrunnelse og vil de ha meg, min forståelse og min hjelp i sitt liv så får de ta tak i problemene sine. Viss ikke, så lever jeg mye bedre uten alt "drittet" de påfører andre. Min erfaring er at det fikk dem til å tenke. Endre. Bevisstgjøring.

Da tenker jeg ene og alene på psykisk syke som lar det gå utover andre. 

Sympati og forståelse lar dem bli der de er uten noe progresjon i sin psyke. Jeg vet jeg høres dømmende og brutal ut, men dette var det eneste som funket i mine relasjoner.

Skrevet

Mange ganger bidrar kontakt med familiemedlemmer til å opprettholde psykisk sykdom.

I mange tilfeller bidrar en svekket helse hos et familiemedlem til at andre familiemedlemmer får mer energi.

Og når den syke trekker seg unna dannes et veldig tomrom mens den syke i mange tilfeller får det bedre uten dem.

Anonymkode: 98094...8e0

• Liker 2
Skrevet

Dette hørtes kjent ut, er du søstera mi?? 

Anonymkode: a9790...4cc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes kjent ut, er du søstera mi?? 

Anonymkode: a9790...4cc

Jeg har en rar søster kalt Ingrid,  kommer an på hvor lik du er henne..

Anonymkode: 98094...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...