AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #1 Skrevet 21. september 2017 Hei og morn. Poster svært sjelden som AB, men denne gangen er det litt sensitivt. For mange, mange år siden kunne man finne en sjampo som heter Neutrogena T/Gel i noen butikker her til lands. Så ble de plutselig borte pga "ulovlige" ingredienser, fikk jeg høre. Hvis noen skulle huske den, ser den slik ut: Og var den beste mot tørr hodebunn og kløe. Nå gjennom årene har jeg prøvd diverse erstatninger men aldri blitt like bra som den. Har saumfart fleste butikker i grensehandelen (Sverige) men ikke sett den der heller. Nå vurderer jeg sterkt å bestille fra utlandet (Ebay eller Amazon, f.eks) men lurer på hva som skjer hvis det blir tatt i tollen. Derfor jeg la tråden her også, siden er mer juridisk spørsmål enn kosmetisk. Har dere prøvd å bestille slike artikler som ikke finnes i Norge? Kom de gjennom? I så fall ikke, hva skjedde da? Får man advarsel? Eller bot? Slipper man kontroll av innhold hvis hele verdien er under 350 kr (mva og toll-grensen) Hvis noen har tips hvor jeg kan få tak i denne hos andre seriøse nettbutikker, setter jeg stor pris på det. Anonymkode: 43282...9ca
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #2 Skrevet 21. september 2017 Kommer an på hva man mener med "ulovlig" ingredienser, om det f. eks. er noe som er forbudt i narkotikalisten eller ikke. Er det bare noe som ikke brukes lenger fordi produsenten mistenkte helsefare, men som likevel ikke er forbudt ved lov, så går det vel greit. Er det noe som er forbudt ved lov på narkotikalisten så risikerer man å bli tiltalt for import av narkotiske stoffer. I praksis er det vel tvilsomt om tolletaten gidder det hvis det er tydelig at du kjøper et par flasker til eget bruk, hvis det først tas stikkprøve, men jeg ville ikke ha risikert det uansett. Anonymkode: 06490...7cf 2
solmåneogstjerner Skrevet 21. september 2017 #3 Skrevet 21. september 2017 Ehh. Det er jo ikke narkotiske stoffer i en shampoo fra neutrogena 😅 Bestill i vei!
Cuntzilla Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Som en annen sier, det er jo høyst sannsynlig ikke narkotiske stoffer i den Worst case så inneholder den noe på listen over urter eller reseptbelagte saker, det som skjer da er at de sender deg et brev om at du må vise resept for å få den eller så bare sender de den bare i retur. Men det er også svært lite sannsynlig at dette skjer med noe shampo, tilnærmet null vil jeg si. Og eneste konsekvensen for deg i worst case er altså at du taper pengene du brukte på produktet. Høyst sannsynlig er salget stoppet i Norge på grunn av noe som ikke kontrolleres i tollen i det hele tatt, som for stor mengde hormonforstyrrende konserveringsmidler eller et eller annet sulfat de er redd kan påvirke foster eller et eller annet. Sånn at Mattilsynet har stoppet omsetning av det i Norge fordi det bryter med deres anbefalinger for innhold i kosmetikk, men det er fullt lovlig å kjøpe fra utlandet til personlig bruk. 3
Hedy Lamarr Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Se siste episode av Forbrukerinspektørene på NRK, hvor de handler tannblekemidler på nett. Noen av dem er ulovlige i Norge, for de har for stort innhold av hydrogenperoksid. Men det er ikke noe problem å få dem tilsendt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Takk for svar alle. Aner ikke hvilke midler det gjelder, vedkommende sa bare den inneholdt ting som ikke var tillatt lenger, eller noe i den duren. Husker ikke alt som skjedde for evigheter siden. Men ok, velger å tro på deres ord og ta sjansen. Er tross alt bare en sjampo. Rent logisk hadde den nok blitt helt forbudt hvis den faktisk inneholdt farlige stoffer. Skal se om jeg vil huske å komme med oppdatering etterhvert. Anonymkode: 43282...9ca
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Eneste som ville skjedd er at den blir stoppet. For noe sånt vil man bare få et brev om at varen er stoppet i toll. Så bare bestill du, får du den så får du den Anonymkode: c17d0...5e6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 Du kan jo sjekke listen her over farlige stoffer: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1 Ellers ser det ut som den inneholder DMDM Hydantoin: Sitat DMDM Hydantoin is sometimes considered dangerous because of its toxic formaldehyde component. https://www.ewg.org/skindeep/ingredient/702196/DMDM_HYDANTOIN_(FORMALDEHYDE_RELEASER)/ https://www.ewg.org/skindeep/ingredient/702500/FORMALDEHYDE/ Anonymkode: 31ef6...423
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #9 Skrevet 4. oktober 2017 Tenkte var greit å komme med oppdatering her. Bildet taler vel for seg. Bestilte fra Ebay-bruker redlabeloutletltd. Seriøs forhandler som sendte varene raskt etter betaling. Betalte ca 24 GBP (ca 250 kr) totalbeløp for 3 store flasker. Ingen dårlig deal ifht hva slike shampoer koster her til lands. Forhandleren har masse annet skjønhetsprodukter også, så sjekk gjerne innom når dere handler fra Ebay. Nå er det bare å teste produktene og håpe at det virker som det skal. Anonymkode: 43282...9ca 1
Cuntzilla Skrevet 4. oktober 2017 #10 Skrevet 4. oktober 2017 Så bra Fant du ut hva stoffet som skulle være så farlig var? Har du en ingrediensliste? Jeg lurer fordi jeg har litt tørr og veldig sensitiv hodebunn selv og er glad i produktene fra Neutrogena generelt. Hvis dette er den beste mot kløe og tørrhet så må den jo prøves, men ikke hvis jeg får kreft i hårtuppene av det
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #11 Skrevet 4. oktober 2017 Nei har ikke det. Tviler at det er noe direkte farlig, brukte jo produktet regelmessig når det var tilgjengelig og aldri opplevd noe annet enn positiv resultat. Men står jo regelrett "coal tar extract" på pakken, så kan være at det er tjære-ekstrakter som er grunnen. Hvis du vil kan du jo prøve med en liten flaske og se om det hjelper. Anonymkode: 43282...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå