Gå til innhold

Mamma drikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I fjor sommer prøvde moren min å ta liv av seg, med 3 av 4 barn i huset. Hun ble hentet med luftambulansen og overlevde, dette var en dødelig overdose på alkohol og sovepiller. Hun har vært innlagt i en måneds tid etter dette, og hun kom hjem og valgte selv å bli innlagt på nytt. Hun skal være deprimert i følge psykologen og det er alt vi har fått vite, ikke noen grunn. Hun er nå flyttet hjem igjen og snakker aldri om det, later som om ingenting har skjedd. Selv bor jeg ikke hjemme, men på hybel så er ikke så mye rundt henne. Etter nyttår har hun begynt å drikke mye, hun drikker om dagen, om kvelden, helger, ukedager, hun jobber lite. Søskene mine sender stadig melding om at nå er hun full igjen, jeg har to yngre søsken om bor hjemme og en eldre som bor for seg selv og er gravid og skal starte egen familie. Mine foreldre er skilt, har prøvd å snakke litt med pappa dette, men har aldri blitt til noe seriøst, pappa jobber mye borte og kommer hjem i morgen, planen er å samle søskenflokken og snakke med han om dette da. Er veldig bekymret for mamma og søskenene mine. Mitt yngste søsken er under 10 år og forstår ikke så mye, men tror han merker at ikke alt er som det skal, faren hans, min stefar ser ikke ut til å bry seg særlig om drikkingen hennes. 

Noen tanker om situasjonen? Hva er lurt å gjøre? Hvem kan vi snakke med? Hvordan ta det opp med henne? Lurt å snakke med henne direkte eller å snakke med stefaren min først? (Vi er ikke nærme med stefaren vår)

Anonymkode: daa7b...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med barnevernet. Dette er ikke greit med så små barn. Du kan også sende en bekymringsmelding til legen hennes.

• Liker 3
Skrevet

Hadde også snakket med fastlegen om dette, og forsøkt prate med stefaren (far til dine søsken som bor hjemme enda).

Gjør ikke stefaren noe, så bør du kontakte barnevernet. Og for egen del kontakte pårørendeorganisasjoner, som AB over foreslår.

Har selv vokst opp med en mor som drakk, hun døde av ukjent årsak (hjerte eller hjernepropp antagligvis), mulig som følge av stort alkoholinntak over lang tid. Det sliter veldig på pårørende at noen drikker for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...