Gå til innhold

Når man får høre at man har hatt psykotiske symptomer...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag skjedde det noe som fikk meg til å tenke. Jeg har vært et halvt år til utredning, og det har kommet frem at jeg mest sannsynlig har kompleks PTSD etter traumer i barndommen. Jeg har også veldig høy skår på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men kommer akkurat under grensa til å stille diagnosen (er ikke ustabil i måten jeg ser på andre -andre er liksom topp og jeg den store stygge ulven, men blir ustabil og aggressiv mot meg selv -gir meg alltid skylda, veldig svingende selvbilde, og har hatt mange episoder med selvskading-).  Vi hadde et fellesmøte med barnevernet, fastlegen, behandler fra DPS og foreldrene mine idag og alt gikk greit. 

Det jeg derimot virkelig aldri hadde hørt før, var at jeg tidligere selv hadde beskrevet symptomer som kan være tegn på psykose (ifølge psykiatrisk sykepleier ved DPS) Jeg er fullt klar over hva jeg hadde beskrevet selv, at jeg hadde hatt følelsen av å være ute av kroppen min og at det var andre tilstede på rommet mitt (som jeg når jeg tenker meg om kan være tidlige tegn på psykose), men synes det var merkelig at det ikke har blitt nevnt før nå liksom. Vi har hatt andre møter før, og under hele utredningen tror jeg omtrent ikke jeg har hørt ordet psykose i det hele tatt. 

Jeg har hatt så dårlige perioder at jeg har vært redd for å tippe over, og dette har jeg vært åpen om. Men alltid har jeg blitt fortalt at jeg nok ikke kommer til å få et psykotisk utbrudd. Så når denne kommentaren om at jeg hadde hatt tegn til psykotiske symptomer kom så ble jeg litt sjokket. "Hæ?" Tenkte jeg bare.

Noen som har opplevd noe lignende? vet liksom ikke hva jeg skal tenke. Ble utrolig forvirret. 

Anonymkode: a1c1d...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du skal legge så mye i det. Jeg har kompleks PTSD og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, og jeg oppdaget tilfeldigvis i journalen at det ved et par tilfeller sto ting som "fremstår i dag som grensepsykotisk". Ble litt sjokkert akkurat som deg, for ingen har noengang nevnt noe om psykose eller psykotiske symptomer til meg. Men jeg orket ikke dvele så lenge ved det, for jeg vet hva det er som fremkaller de symptomene hos meg, og jeg er enig i at jeg nok helt sikkert kan fremstå som grensepsykotisk i disse tilfellene. 

Mitt råd er: Ikke bry deg så mye om det. Hvis psykose er et fremtredende problem eller de ser at du utvikler deg i den retningen så vil de helt sikkert ta det opp :) 

Anonymkode: 8a729...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skal legge så mye i det. Jeg har kompleks PTSD og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, og jeg oppdaget tilfeldigvis i journalen at det ved et par tilfeller sto ting som "fremstår i dag som grensepsykotisk". Ble litt sjokkert akkurat som deg, for ingen har noengang nevnt noe om psykose eller psykotiske symptomer til meg. Men jeg orket ikke dvele så lenge ved det, for jeg vet hva det er som fremkaller de symptomene hos meg, og jeg er enig i at jeg nok helt sikkert kan fremstå som grensepsykotisk i disse tilfellene. 

Mitt råd er: Ikke bry deg så mye om det. Hvis psykose er et fremtredende problem eller de ser at du utvikler deg i den retningen så vil de helt sikkert ta det opp :) 

Okei, tusen takk for svar❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg tenker at under sterkt press og i veldig dårlige perioder,kan en bli såkalt grensepsykotisk. Om en har sterk angst,er veldig deorimert osv. At en da "melder seg ut". Vet om ei som opplevde som deg Ts. Ikke vær redd,men skjønner det er sjokkerende å høre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg opp i hva sykepleiere skriver, de har ikke kompetanse til å diagnostisere. Du er ikke vurdert som psykotisk.

Anonymkode: 6958f...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke heng deg opp i hva sykepleiere skriver, de har ikke kompetanse til å diagnostisere. Du er ikke vurdert som psykotisk.

Anonymkode: 6958f...32a

Psykiatrisk sykepleier var han, og er kompetent til å gjøre en generell psykiatrisk utredning. 

Nei, jeg er ikke og har aldri vært psykotisk. Var derfor jeg stusset på det når han nevnte slike symptomer

TS🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pseudohallusinasjoner. Ganske vanlig for traumatiserte. Ellers blandes psykosesymptomer med dissosiasjon også ofte. 

Anonymkode: d01bc...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pseudohallusinasjoner. Ganske vanlig for traumatiserte. Ellers blandes psykosesymptomer med dissosiasjon også ofte. 

Anonymkode: d01bc...846

Jeg har ikke hatt dissosiasjon, men jeg skal søke på pseudohallusinasjoner. Tusen takk for svar🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig høre at jeg var grensepsykotisk, og hadde vært det mange ganger tidligere hos denne behandleren. Jeg tror hun bare hadde latt være å bruke det ordet da det sikkert kan oppleves litt skremmende.

Anonymkode: bc152...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Siden vi nok sliter med mye av det samme så lurer jeg på hvilket funksjonsnivå du har i hverdagen. Jeg studerer og er just ferdig med VGS. I tillegg har jeg et sosialt liv. Men jeg har masse problemer inni meg, spesielt med regulering av følelser. 

Hvordan er det for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk plutselig høre at jeg var grensepsykotisk, og hadde vært det mange ganger tidligere hos denne behandleren. Jeg tror hun bare hadde latt være å bruke det ordet da det sikkert kan oppleves litt skremmende.

Anonymkode: bc152...21a

Oida, ja forstår hva du mener. 

Jeg skal ta det opp med han neste gang og spørre hva han mente med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Siden vi nok sliter med mye av det samme så lurer jeg på hvilket funksjonsnivå du har i hverdagen. Jeg studerer og er just ferdig med VGS. I tillegg har jeg et sosialt liv. Men jeg har masse problemer inni meg, spesielt med regulering av følelser. 

Hvordan er det for deg? 

Jeg går på AAP, jobber i perioder 40-50 %, mens i andre perioder jobber jeg ikke i det hele tatt. Jeg har også slitt mye med regulering av følelser, men synes det har blitt litt bedre nå etter mange år i terapi. For meg er kanskje angsten det som hemmer meg mest, og en kropp i alarmberedskap som gjør at jeg er veldig sliten fysisk. Er ikke mye sosial og har få venner, mest fordi jeg føler meg så annerledes og skyver alle unna. Det er liksom tryggest å være alene, da vet man at ingen kan såre deg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på AAP, jobber i perioder 40-50 %, mens i andre perioder jobber jeg ikke i det hele tatt. Jeg har også slitt mye med regulering av følelser, men synes det har blitt litt bedre nå etter mange år i terapi. For meg er kanskje angsten det som hemmer meg mest, og en kropp i alarmberedskap som gjør at jeg er veldig sliten fysisk. Er ikke mye sosial og har få venner, mest fordi jeg føler meg så annerledes og skyver alle unna. Det er liksom tryggest å være alene, da vet man at ingen kan såre deg.. 

Huff. Jeg forstår deg. 

Likevel så er det positivt å høre at du jobber sånn 40-50 %. 

Sender deg en klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg forstår deg. 

Likevel så er det positivt å høre at du jobber sånn 40-50 %. 

Sender deg en klem

Tusen takk :smilyblomst:

TS her. Hvor gammel er du?

Jeg er 30 år, har gått i terapi siden jeg var 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :smilyblomst:

Jeg er 30 år, har gått i terapi siden jeg var 20.

Ja, det er en stund. Føler du at du blir bedre og at det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Terapien hittil har egentlig bestått mest av stabilisering med tanke på selvskading, selvmordsadferd og spiseproblematikk. Har blitt mye mer stabil følelsesmessig. Vi har ikke jobbet så mye med traumene enda, både fordi jeg ikke har vært stabil nok, men også fordi det har vært et par behandlerbytter underveis. 

Føler absolutt at det hjelper, det tar bare grusomt lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terapien hittil har egentlig bestått mest av stabilisering med tanke på selvskading, selvmordsadferd og spiseproblematikk. Har blitt mye mer stabil følelsesmessig. Vi har ikke jobbet så mye med traumene enda, både fordi jeg ikke har vært stabil nok, men også fordi det har vært et par behandlerbytter underveis. 

Føler absolutt at det hjelper, det tar bare grusomt lang tid...

Huff, ja. Sånne ting tar lang tid. Sender deg en klem❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg så mye i det. 

Mange mennesker kan oppleve psykotiske symptomer innimellom uten at man kaller det psykose. F.eks kan man hallusinere av noen medisiner, eller man kan få ut av kroppen opplevelse av sterkt stress. 

Prøv å fokusere på de tingene som du selv synes er problemer og ikke la andre definere hva du sliter med. Diagnosene er ikke det viktigste. Ikke blås opp dette. :)

Så bra at møtet gikk bra! 

Anonymkode: bb394...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av disse følelsene jeg i dag! Jeg har gått i terapi i 8 år. Herlighet liksom. Og likevel blir jeg så over ledet av følelser at jeg tror jeg går i oppløsning.  Kan jeg spørre om det er noen spesiell måte dere har jobbet med det på? 

Jeg holder ikke ut å ha det på denne måten lenger. Når tar det slutt spør jeg meg. 

Jeg har også problemer med sosiale relasjoner. I det siste har jeg stolt litt på en person mer enn jeg har gjort noen sikkert noensinne, men det er så ubehagelig for jeg føler jeg gir ham makten til å såre meg. Og det er ekkelt. Jeg vil ikke være alene i livet mitt uten venner, og en kjærste kunne vært fint, men jeg orker ikke å utsette meg for et potensielt nytt traume. Jeg føler det er typisk meg å ende i et destruktivt voldelig forhold. Jeg vet ikke hvordan passe på meg selv annet enn å være alene. 

(PS jeg er ikke TS)

Anonymkode: bb394...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...