Gå til innhold

Mobbing og konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror vi har kommet så langt i dag at vi endelig gir mobbing skikkelig konsekvenser. En ting som jeg tenker på: Jeg kom nylig over et skriv fra to tenåringer. Ene mente at utvisning fra skolen var for hard straff den andre mente at utvisning var for mild. Jeg er enig i at man skal forstå mennesker, men jeg må si meg enig med sistnevnte i at mobbing funker ikke bare med et klapp på skuldrene. Selvfølgelig kan det være at mobberen har problemer hjemme, som man bør ta tak i. Men det innebærer ikke at det bør være mangel på respons mot mobbing. Dersom skolen oppdager mobbing, så bør vel egentlig foreldrene kobles inn, og dersom foreldrene ikke tar det på alvor, så bør de kunne bøtelegges eller at Barnevernet bør kobles inn til å sette inn tiltak. F eks at dersom du har en 'sjef' i gjengen så sørg for at vedkommende blir fulgt rundt omkring i friminuttene og til og fra skolen. Og at mobil- bruk ikke skal være tillatt på skolens område. Jeg tenker at når voksne tar det på alvor og slutter å skylde på ofrene, eller at 'gutter er gutter', så blir det også tryggere for elever å si ifra  om mobbing. Ikke minnst jobbe med holdninger på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Det er vel og bra med en mild reaksjon som advarsel ved et mildt engangstilfeller av mobbing, men ved gjentatte hendelser og/eller grove tilfeller av mobbing bør det være nulltoleranse. Direkte utvisning bør da være virkemiddelet, gjerne slik at mobberen f. eks. blir tvunget til å gå året om igjen eller flyttes til en annen skole. 

Anonymkode: 552f4...fc1

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er vel og bra med en mild reaksjon som advarsel ved et mildt engangstilfeller av mobbing, men ved gjentatte hendelser og/eller grove tilfeller av mobbing bør det være nulltoleranse. Direkte utvisning bør da være virkemiddelet, gjerne slik at mobberen f. eks. blir tvunget til å gå året om igjen eller flyttes til en annen skole. 

Anonymkode: 552f4...fc1

Denne ukulturen med å sy puter under armene på mobberne i håp om at ting skal bli bedre tror jeg- og håper jeg- at er på vei ut. Ofte dreier mobbing seg rett og slett om fordommer og holdninger. Har man foreldre som snakker om innvandrere som trygdesysnyltere, 'den rare naboen', nedsettende overfor hverandre og til barna, eller som selv sitter og henger ut folk på nett, så tror jeg sannsynligheten er større for at barn tar etter. På en annen side, ser det ut som at Sverige har kommet lengre i utviklingen her enn Norge. Her tror jeg vi tror litt for mye på dialog, men det ser ut til at det har blitt strengere regler overfor skolen nå. Jeg ville ha satt grenser ved fysisk avstraffelse, men har man så mye redsel for fysisk avstraffelse at man ikke lar det går lenger enn tilsnakk, så har vi et problem. Mobbere slutter ikke bare fordi de blir snakket til, det må vi bare innse. Jeg tror dette er noe både mobbeofre og tidligere mobbere kan kjenne seg igjen i. Vi hadde sluppet så mange tragiske skjebner om det hadde vært mer ryggrad 

Skrevet

Anbefaler alle å se Brennpunkt dokumentaren : Arnar og Mia 

Anonymkode: c1b54...a39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...