AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Dette gjelder en 13 åring som har begynt å bruke skjellsord som f*itte, h*ore og j*vla dritt eller drittsekk på sin eldre søster. Jeg er begges halvsøster, og ser og hører hvor stygg han kan være med henne. Får han en konsekvens, så oppfører han seg som at det ikke har noe betydning for han, og svarer av og til frekt tilbake til foreldrene. De konsekvensene han har fått før, er type "ingen godteri på deg ikveld" eller så tar de pcen hans for så og så lang tid, men da har det endt med at han har listet seg ut på kjøkkenet på kvelden og mumset godteri, og ellers brukt foreldrenes pc når de er på jobb. Så blir det liksom ingenting mer enn det, selv om han blir fersket i det og. Heldigvis er maska litt mer alvorlig når jeg tar praten, men det hjelper jo ikke når jeg ikke er ofte på besøk (bor i en annen by). Lillesøster forteller at hun har blitt vandt til å ta imot slike skjellsord, og det blir jo helt feil. Hun informerer foreldrene ofte om hva som blir sagt eller gjort, og hun føler seg ikke sett eller hørt (hun er 16). Det har gått så langt at hun ønsker å flytte ut snarest mulig, siden stemningen blir så fort dårlig med en gang hun prøver å kommunisere med han om at han behandler henne urettferdig (nekter å ta kattedoen når det er hans tur, men blir likevel rasende når hun tar kattungen på sitt rom når det er hennes tur). Da kan det hagle med skjellsord. Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget. Snakket med lillesøster tidligere ikveld, og hun virker oppriktig lei seg. Hun er veldig forsiktig og rolig, og takler generelt skriking og skjellsord dårlig. Noen som har noen gode råd eller erfaringer? Anonymkode: 861d7...756
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Skift passord på wifi og si han kan få det av lillesøster når han slutter å oppføre seg som ett medlem i mannegruppa Ottar. Hadde dette vært min sønn så hadde jeg tatt han i nakken (satt på spissen) og gitt han husarrest og tatt fra han omtrent alt av goder. Sånt språkbruk er fullstendig uakseptabelt i dette huset. Her må foreldre til pers eller så kan det ende opp med at noen gir han juling. Hva om han bruker de orda ute i offentligheten mot feil folk? Det kan bli stygt. Anonymkode: bb9fe...869 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skift passord på wifi og si han kan få det av lillesøster når han slutter å oppføre seg som ett medlem i mannegruppa Ottar. Hadde dette vært min sønn så hadde jeg tatt han i nakken (satt på spissen) og gitt han husarrest og tatt fra han omtrent alt av goder. Sånt språkbruk er fullstendig uakseptabelt i dette huset. Her må foreldre til pers eller så kan det ende opp med at noen gir han juling. Hva om han bruker de orda ute i offentligheten mot feil folk? Det kan bli stygt. Anonymkode: bb9fe...869 Jeg har snakket med faren om det gjentatte ganger, og kjenner selv på følelsen av å bli "ignorert". Jeg har greid å pushe han til å ta i hardere tak, men ser for meg at det er bare for å oppfylle en forventning jeg har når jeg er der, og han vet at jeg ikke gir meg før han har gjort eller sagt noe. Moren har allerede "truet" med å kaste pcen og alt av gaming. Men det skjer jo selvfølgelig ikke. Har også sagt til lillebror når han gjør eller snakker ufint, så kan han risikere å få seg en rett høyre hvis han gjør det mot feil person, men han tar det svært lite seriøst. God ide om å bytte passord på WIFI (skal notere meg det), men ser for meg at lillesøster "lett" kan bli truet eller smisket såpass med at hun gir det lett fra seg.. det samme gjelder faren. Han er ikke langsint og lar seg lett sjarmeres av barna. Takk for svar TS Anonymkode: 861d7...756
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med faren om det gjentatte ganger, og kjenner selv på følelsen av å bli "ignorert". Jeg har greid å pushe han til å ta i hardere tak, men ser for meg at det er bare for å oppfylle en forventning jeg har når jeg er der, og han vet at jeg ikke gir meg før han har gjort eller sagt noe. Moren har allerede "truet" med å kaste pcen og alt av gaming. Men det skjer jo selvfølgelig ikke. Har også sagt til lillebror når han gjør eller snakker ufint, så kan han risikere å få seg en rett høyre hvis han gjør det mot feil person, men han tar det svært lite seriøst. God ide om å bytte passord på WIFI (skal notere meg det), men ser for meg at lillesøster "lett" kan bli truet eller smisket såpass med at hun gir det lett fra seg.. det samme gjelder faren. Han er ikke langsint og lar seg lett sjarmeres av barna. Takk for svar TS Anonymkode: 861d7...756 Behold passordet du. Så kan hele gjengen ta seg sammen 😊 Anonymkode: bb9fe...869 2
Sillyline Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Det er på ingen måter OK å kalle andre opp. Ja, det må ha konsekvenser. Større konsekvenser enn nå, tydeligvis. Snakk gjerne om hva ordene han sier faktisk betyr. Og spør hvorfor han kaller henne opp.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, Silje Lien skrev: Det er på ingen måter OK å kalle andre opp. Ja, det må ha konsekvenser. Større konsekvenser enn nå, tydeligvis. Snakk gjerne om hva ordene han sier faktisk betyr. Og spør hvorfor han kaller henne opp. Takk for svar Jeg har spurt han, og han sier at hun er slem. Deretter sier jeg at det likevel ikke gir grunnlag for å rope skjellsord. Jeg spør også hvordan hun er slem, og han sier at hun tar kattungen fra sengen hans og inn på hennes rom. Jeg spør om det var han som hadde kattungen hos seg på kvelden igår, og det innrømmer han. Så etter det så greier han ikke helt å forsvare reaksjonen sin. Så det virker som at han egentlig vet at hun ikke oppfører seg urettferdig, men greier tydeligvis ikke å ta seg selv i nakken. Jeg må nærmest tvinge han bort til henne for å si unnskyld. Han kvier seg for å ta ubehagelige samtaler eller beklage seg. Jeg har også spurt om han egentlig vet hva ordene betyr, men han ønsker aldri å kommentere mer på det og reagerer bare med "sorry, da". Anonymkode: 861d7...756
Sillyline Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Jeg har spurt han, og han sier at hun er slem. Deretter sier jeg at det likevel ikke gir grunnlag for å rope skjellsord. Jeg spør også hvordan hun er slem, og han sier at hun tar kattungen fra sengen hans og inn på hennes rom. Jeg spør om det var han som hadde kattungen hos seg på kvelden igår, og det innrømmer han. Så etter det så greier han ikke helt å forsvare reaksjonen sin. Så det virker som at han egentlig vet at hun ikke oppfører seg urettferdig, men greier tydeligvis ikke å ta seg selv i nakken. Jeg må nærmest tvinge han bort til henne for å si unnskyld. Han kvier seg for å ta ubehagelige samtaler eller beklage seg. Jeg har også spurt om han egentlig vet hva ordene betyr, men han ønsker aldri å kommentere mer på det og reagerer bare med "sorry, da". Anonymkode: 861d7...756 Da er det akkurat dette som bør være konsekvensen når han kaller henne opp. Han bør forklares opp og ned i mente om hvorfor man ikke kaller opp andre, hva ordene betyr osv. Om han synes det er ubehagelig, og han vet at det er konsekvensen hver gang han kaller henne opp, vil han til slutt slutte med det. Sier logikken min i alle fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå