AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Hvor mange tiltak har dere vært igjennom ? Dere som har gått på AAP? Har hørt at man må på flere tiltak og at ett ikke er nok. Stemmer dette? Har nettopp vært på tiltak og fått et brev der det står at jeg ikke kan stå i ordinært arbeid slik det er nå.Dette er det tiltaksleder som har skrevet og skal sende til NAV. Hva er gangen videre? Må jeg i videre behandling i ett år, også se etterhvert om jeg blir friskere, eller? Og så i et nytt tiltak? Hvor mange tiltak er hensiktsmessig og nødvendig for å bli avklart? Anonymkode: 6c743...41c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Vil tro det er veldig individuelt? Kommer sikkert noen som kan svare. I mitt tilfelle har jeg kun vært i behandling hele veien, og tiltak har heller ikke vært et tema annet enn hva kontaktpersonen i NAV er pålagt å foreslå selv om det ikke er aktuelt. Anonymkode: 44f6c...c28 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil tro det er veldig individuelt? Kommer sikkert noen som kan svare. I mitt tilfelle har jeg kun vært i behandling hele veien, og tiltak har heller ikke vært et tema annet enn hva kontaktpersonen i NAV er pålagt å foreslå selv om det ikke er aktuelt. Anonymkode: 44f6c...c28 Ok, jeg ble satt i tiltak med engang jeg fikk AAP. Samtidig som jeg gikk i behandling og ble utredet. Anonymkode: 6c743...41c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: Ok, jeg ble satt i tiltak med engang jeg fikk AAP. Samtidig som jeg gikk i behandling og ble utredet. Anonymkode: 6c743...41c Mulig de da vurderte deg til å fungere ganske godt når AAP ble vedtatt? Jeg har stått ut perioden på fire år, med tiltak i form av behandling hele veien bortsett fra bytte mellom behandlere, og avklart er jeg altså ikke. Så jeg vil tro de har samme opplegg når det gjelder arbeidsrettet tiltak? Altså at man må stå i tiltak (og/eller behandling) minst ut tidsperioden? I mitt tilfelle har jo forskjellen på hva NAV mener og hva behandler mener vært ganske stor. NAV kom med to "standardforslag" til tiltak som overhodet ikke var tilpasset min situasjon, for behandling har vært det eneste aktuelle. Men jeg regner med de er pålagt å gi noe form for arbeidsrettet tilbud samme hvor dårlig det passer. Håper det kommer noen som kan svare på det du lurer på, for jeg lurer også på hva som egentlig er vanlig saksgang når sånt skal avklares! Vanskelig å få noe godt svar fra kontaktperson. Anonymkode: 44f6c...c28
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig de da vurderte deg til å fungere ganske godt når AAP ble vedtatt? Jeg har stått ut perioden på fire år, med tiltak i form av behandling hele veien bortsett fra bytte mellom behandlere, og avklart er jeg altså ikke. Så jeg vil tro de har samme opplegg når det gjelder arbeidsrettet tiltak? Altså at man må stå i tiltak (og/eller behandling) minst ut tidsperioden? I mitt tilfelle har jo forskjellen på hva NAV mener og hva behandler mener vært ganske stor. NAV kom med to "standardforslag" til tiltak som overhodet ikke var tilpasset min situasjon, for behandling har vært det eneste aktuelle. Men jeg regner med de er pålagt å gi noe form for arbeidsrettet tilbud samme hvor dårlig det passer. Håper det kommer noen som kan svare på det du lurer på, for jeg lurer også på hva som egentlig er vanlig saksgang når sånt skal avklares! Vanskelig å få noe godt svar fra kontaktperson. Anonymkode: 44f6c...c28 Nei jeg var alt for dårlig til noe tiltak men min saksbehandler mente jeg måtte uansett. Var jo ikke ferdigutredet engang da. Og aller minst hadde jeg ikke hatt tilstrekkelig behandling . Men nå har tiltaket konkludert med at jeg er alt for dårlig til arbeidsrettet tiltak og at jeg ikke kan stå i ordinært arbeid. De har skrevet rapport om dette og levert NAV. Derfor jeg lurer på hva som skjer videre. Jeg er ferdig utredet, men trenger behandling før jeg må i nytt tiltak. Håper NAV kan endre aktivitetsplanen, for nå står det at jeg må i arbeid og søke om det , pluss utdanning og arbeidsrettet tiltak. Men jeg er jo som sagt testet i mye nå og konkludert med at jeg er for dårlig til jobb og skole på nåværende tidspunkt. Anonymkode: 6c743...41c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Nei jeg var alt for dårlig til noe tiltak men min saksbehandler mente jeg måtte uansett. Var jo ikke ferdigutredet engang da. Og aller minst hadde jeg ikke hatt tilstrekkelig behandling . Men nå har tiltaket konkludert med at jeg er alt for dårlig til arbeidsrettet tiltak og at jeg ikke kan stå i ordinært arbeid. De har skrevet rapport om dette og levert NAV. Derfor jeg lurer på hva som skjer videre. Jeg er ferdig utredet, men trenger behandling før jeg må i nytt tiltak. Håper NAV kan endre aktivitetsplanen, for nå står det at jeg må i arbeid og søke om det , pluss utdanning og arbeidsrettet tiltak. Men jeg er jo som sagt testet i mye nå og konkludert med at jeg er for dårlig til jobb og skole på nåværende tidspunkt. Anonymkode: 6c743...41c Da bør nok NAV endre aktivitetsplanen, som du sier. Det skal kunne gå an! Skal du ha rett på AAP utover de fire årene så må jo målet være å komme ut i jobb igjen (og det må være realistisk). Men for å nå det målet så bør jo behandling telle som et steg på veien, og som et tiltak i egen forstand. Det er jo pussig om rutinene på dette varierer så mye fra sted til sted, men jeg tror det gjerne... Anonymkode: 44f6c...c28
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør nok NAV endre aktivitetsplanen, som du sier. Det skal kunne gå an! Skal du ha rett på AAP utover de fire årene så må jo målet være å komme ut i jobb igjen (og det må være realistisk). Men for å nå det målet så bør jo behandling telle som et steg på veien, og som et tiltak i egen forstand. Det er jo pussig om rutinene på dette varierer så mye fra sted til sted, men jeg tror det gjerne... Anonymkode: 44f6c...c28 Ja synes også det var rart jeg måtte dette med engang jeg fikk AAP. Trodde jeg skulle i behandling først for å se om jeg ble bedre. Rakk jo bare noen få behandlinger før jeg måtte i tiltak med engang. Var jo heller ikke ferdig utredet med mine sykdommer . Håper NAV kan endre aktivitetsplanen Anonymkode: 6c743...41c
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 I mitt tilfelle mener tiltaksarrangør og lege at jeg bør gå for 100% uføretrygd men NAV er ikke enig, de mener at arbeidevnen må utredes ennå mer da jeg kun har vært i praksis på to steder for å avklare arbeidsevnen. Men min tilstand varierer og det finnes nesten ingen arbeidsplasser som er villige til å ta inne en som kanskje bare orker en time en fag og og fem timer på en god dag. Men vi får se, vi sender inn en ny helserapport til NAV så for de komme med noe etter det da helsen har endret seg mye den siste tiden. Anonymkode: d30e8...9b4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 I AAP skal du enten prøve deg i jobb, gå i behandling/utredning eller begge deler. Altså hvis lege sier du er for syk til å prøve arbeid nå, men trenger ro til utredning og behandling så må NAV få vite dette. Slik at tiltaket ditt blir skiftet til behandling, og ikke arbeidsrettettiltak. Du kan spørre NAV om et møte mellom NAV, lege og deg. Der dere kan diskutere veien videre. Det som er viktig er at NAV godkjenner planen. Og det gjør de så lenge utredning, og behandling er konkret og tydelig. Men husk at det er lege som kan si noe om din helse, og tiltaksleder kan bare snakke om det tiltaket du har vært på nå. Det er vanlig at dette tar årevis hvis du er alvorlig syk, og/eller trenger behandling lenge. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt tilfelle mener tiltaksarrangør og lege at jeg bør gå for 100% uføretrygd men NAV er ikke enig, de mener at arbeidevnen må utredes ennå mer da jeg kun har vært i praksis på to steder for å avklare arbeidsevnen. Men min tilstand varierer og det finnes nesten ingen arbeidsplasser som er villige til å ta inne en som kanskje bare orker en time en fag og og fem timer på en god dag. Men vi får se, vi sender inn en ny helserapport til NAV så for de komme med noe etter det da helsen har endret seg mye den siste tiden. Anonymkode: d30e8...9b4 Du må spørre NAV konkret hvordan de ser for seg veien din videre. Hvis du virkelig ikke klarer å jobbe så må lege si ifra om dette. At det ikke er hensikt å sende deg på flere prøvingen. Men for en uføresak er det gull at de ser du har prøvd. Greit at du ikke klarte det, men da har du prøvd. Men mener legen din det ikke er forsvarlig at du prøver deg i jobb så må dette tydelig frem. Er du helt ferdig behandlet og utredet? Anonymkode: c07aa...6fc
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Første tiltak var videre behandling, så mistet jeg jobben og kravene ble hardere. Gikk først på avklaring over fire uker, der kom det frem hva de anbefalte som videre tiltak. NAV hørte på hva de sa der og jeg fikk utdanning og går nå på skole og venter (og venter og venter og venter) i kø for time hos spesialist for videre oppfølging og behandling. Anonymkode: 412b5...a38
Horten Market Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Nettopp TILTAK er det som mangler. I sommer var jeg en rundtur i Europa. Der hadde folk tiltak. Lite jobb, lite inntekt, men de sto ikke i kø foran fattigkassa for det og ventet på "tiltak". Nei, her satte folk igang egne fantasifulle tiltak, som å grille og selge pølse med brød over hagegjerde. Det er så mye folk kan gjøre selv, men folk legger hender og føtter i kors og venter på staten. Skylden har altfor gode velferdsordninger, sammen med hindringene som er lagt i veien for at folk kan starte opp med noe. Dette blir velferdsstatens bane. 2
Atea Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 Hvis nav anbefaler uføretrygd vil det stå : varig tilpasset tiltak. Hvis ikke, skal du utbedres videre.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 Var på tiltak en gang, sjefen der var slibrig og seksuelt pågående og mente at jeg var gratis arbeidskraft og ikke hadde noen rettigheter. Så jeg tok opp fyren på mobilen og spilte den av for saksbeh. min og hennes veileder på mitt lokale navkontor. Da ble det slutt på å sende folk dit på tiltak. Fikk uføre året etter. Anonymkode: cce65...532
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må spørre NAV konkret hvordan de ser for seg veien din videre. Hvis du virkelig ikke klarer å jobbe så må lege si ifra om dette. At det ikke er hensikt å sende deg på flere prøvingen. Men for en uføresak er det gull at de ser du har prøvd. Greit at du ikke klarte det, men da har du prøvd. Men mener legen din det ikke er forsvarlig at du prøver deg i jobb så må dette tydelig frem. Er du helt ferdig behandlet og utredet? Anonymkode: c07aa...6fc Takk for innspill. Jeg klarer nok sannsynligvis ikke å jobbe og arbeidsevnen min er så begrenset og variabel at jeg ser egentlig ikke noen flere muligheter. Men på en annen side så føles det så endelig å bli uføretrygdet, føles som om det ikke er håp lenger... Legen tror at om jeg får en pause og får slappet av litt og kroppen har gått seg til så vil jeg sannsynligvis få en bedring der jeg kanskje kan jobbe litt, men da må jeg få en skikkelig pause som innebærer 100% ufør. Håper jo at når barna blir større og revmatismen har stabilisert seg mer så vil jeg har mer energi og forhåpentligvis mindre smerter....for slik det er nå så føler jeg at jeg stanger hodet mot veggen, Det finnes ingen behandling, bare trening og smertestillende som hjelper på smertene. Men ingenting som tar de vekk og sliter og med utmattelse når jeg presser meg selv for mye og har perioder med mer smerter enn vanlig... Sliter og voldsomt med immunforsvaret, få infeksjoner et par ganger i måneden, halsbetennelser og bihulebetennelser og er jeg heldig så setter det seg i ørene og. Anonymkode: d30e8...9b4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 På 21.9.2017 den 11.33, Atea skrev: Hvis nav anbefaler uføretrygd vil det stå : varig tilpasset tiltak. Hvis ikke, skal du utbedres videre. Vil dette si at jeg får en arbeidsevnevurdering nå av NAV etter tiltaket? Skal de skrie ny arbeidsevnevurdering nå da ? Anonymkode: a75e1...d04
Atea Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Vil dette si at jeg får en arbeidsevnevurdering nå av NAV etter tiltaket? Skal de skrie ny arbeidsevnevurdering nå da ? Anonymkode: a75e1...d04 Det kan hende. Noen må gjennom utallige arbeidsplasser og vurderinger. Det kommer an på diagnosen.
tussi84 Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 Nettopp blitt ufør etter 4 år på aap. Men jeg var igjennom veldig mange ulike tiltak. 1. Veiledning hos karriere rådgiver 2. Praksis i skjermet bedrift x 2 3. Praksis i ordinær bedrift 4. Behandling hos psykolog 5. Jobb klubb Det var veldig mye ventetid mellom hvert tiltak. På det meste gikk jeg 7 mnd uten å ha noe å gjøre. Vær forberedt på ventetid hvis du feks søkes inn på noen tiltak. Planen som gjaldt meg trenger ikke gjelde deg forøvrig. Det er veldig individuelt
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #18 Skrevet 23. september 2017 18 timer siden, tussi84 skrev: Nettopp blitt ufør etter 4 år på aap. Men jeg var igjennom veldig mange ulike tiltak. 1. Veiledning hos karriere rådgiver 2. Praksis i skjermet bedrift x 2 3. Praksis i ordinær bedrift 4. Behandling hos psykolog 5. Jobb klubb Det var veldig mye ventetid mellom hvert tiltak. På det meste gikk jeg 7 mnd uten å ha noe å gjøre. Vær forberedt på ventetid hvis du feks søkes inn på noen tiltak. Planen som gjaldt meg trenger ikke gjelde deg forøvrig. Det er veldig individuelt Ok, da må jeg belage meg på flere tiltak. Takk for svar Anonymkode: a75e1...d04 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #19 Skrevet 23. september 2017 On 9/21/2017 at 1:09 AM, Horten Market said: Nettopp TILTAK er det som mangler. I sommer var jeg en rundtur i Europa. Der hadde folk tiltak. Lite jobb, lite inntekt, men de sto ikke i kø foran fattigkassa for det og ventet på "tiltak". Nei, her satte folk igang egne fantasifulle tiltak, som å grille og selge pølse med brød over hagegjerde. Det er så mye folk kan gjøre selv, men folk legger hender og føtter i kors og venter på staten. Skylden har altfor gode velferdsordninger, sammen med hindringene som er lagt i veien for at folk kan starte opp med noe. Dette blir velferdsstatens bane. Faktisk har det alltid eksistert mennesker som blir forsørget av familie fordi de ikke klarer seg selv, og mennesker som lever på gata. Leste en bok her om dagen om autisme, og der nevnte forfatteren at onkelen hadde åpent hus der han lot disse outsiderne bo hos seg. Noen av de arbeidet litt, andre var der bare Se bare i USA hvor mange som er fattige og tyr til kriminalitet, prostisjon eller tigging. At man mangler et bra velferdsprogram betyr ikke at alle megisk skaffer seg en A4 jobb og lever det gode liv Anonymkode: 3a5a5...33b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #20 Skrevet 23. september 2017 Hadde 2 tiltak. Først behandling, så studier. Fikk altså studier først når behandling hadde virket. Synes lite hensiktsmessig å betale studier for noen som ennå trenger/venter behandling. Hva om behandling ikke virker? Da er jo studier bortkastet penger for staten. Anonymkode: 2f2a3...0a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå