Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Har vært syk to dager fra jobb men i løpet av dagen i dag følte jeg meg bedre også kjedet jeg meg sånn at jeg fant like godt ut at jeg skulle gå på fotballkamp. Tingen er at jeg fant ut at mange på jobben min også skulle på kamp, og det er da fare for at de kan ha sett meg. Kan de si noe på at jeg drar på kamp når jeg ikke har vært på jobb? Det hører med til historien at kampen begynte i arbeidstiden min, men jeg måtte gi beskjed i går på jobb at jeg ikke kunne komme i dag slik at de kunne ta inn vikar for meg. Jeg er ikke frisk og jeg har hatt feber helt til i formiddag, så de kan ikke si noe på det. Men jeg skjønner at det kan virke rart å treffe meg på en kamp når jeg ringer inn og sier at jeg er syk i dag kvelden før.
Måbarefåsiat... Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Ja, det er rart. Jeg har vokst opp med at hvis jeg ikke gikk på skolen, så fikk jeg ikke gå ut og gjøre morsomme ting på ettermiddag eller kveld heller. Her i huset holder vi på det, både for voksne og barn. 36
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Hvorfor var kollegaene dine der hvis det var i arbeidstiden? Ellers synes jeg det var meget spesielt av deg å dra på den kampen. Det er i hvert fall sært når det var et plutselig innfall og ikke noe som var planlagt god tid i forveien. Anonymkode: 8c804...f2e 9
Kleenex Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Hvis sjefen din får høre at du har vært på fotballkamp i arbeidstida, kan sjefen nekte deg å bruke egenmelding hvis h*n tror du ikke kan være syk. Evt kan sjefen kreve at du fremlegger sykemelding fra lege hver gang du er syk selv om du jobber i en IA-bedrift. 15
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor var kollegaene dine der hvis det var i arbeidstiden? Ellers synes jeg det var meget spesielt av deg å dra på den kampen. Det er i hvert fall sært når det var et plutselig innfall og ikke noe som var planlagt god tid i forveien. Anonymkode: 8c804...f2e Noen bedrifter har ansatte som jobber skift, både 2-skift og 3-skift. Anonymkode: 13955...71f 4
altflyter Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 (endret) Dette er ikke bra. Jeg har alltid tenkt som @Måbarefåsiat... . Er man borte fra jobb/skole, så holder man seg hjemme hele den dagen. Det handler både om respekt for sine kollegaer og at man må forstå at man ikke kan gjøre morsomme ting når man droppet det viktige man skulle den dagen. Det kan også skape snakk og uvilje hos kollegaer om de ser at du dukker opp på en kamp på den måten. Dette var i mine øyne et særs dårlig og lite gjennomtenkt valg som kan gi deg store problemer både sosialt på jobben og hos sjefen din som andre sier. Du kan risikere at sjefen bestrider egenmeldinger i framtiden. Tviler på at det var verdt det. Endret 20. september 2017 av altflyter 8
Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2017 Vi jobber skift og er mindre folk på jobb om kvelden enn om formiddagen. Jeg skulle egentlig jobbet ettermiddag men de måtte ha beskjed i går slik at de kunne få vikar i dag. Jeg kunne ikke gått på jobb i dag uansett da det er noen som jobber for meg. Jeg hadde som sagt feber helt til i formiddag og hadde en helt grusom natt. Etter å ha tatt diverse med tabletter følte jeg meg litt bedre og trengte å bytte litt stue. Jeg var ikke syk for å gå på kamp liksom. Jeg bare trengte å gjøre noe annet.
altflyter Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 (endret) 2 minutter siden, Naaaturlig skrev: Vi jobber skift og er mindre folk på jobb om kvelden enn om formiddagen. Jeg skulle egentlig jobbet ettermiddag men de måtte ha beskjed i går slik at de kunne få vikar i dag. Jeg kunne ikke gått på jobb i dag uansett da det er noen som jobber for meg. Jeg hadde som sagt feber helt til i formiddag og hadde en helt grusom natt. Etter å ha tatt diverse med tabletter følte jeg meg litt bedre og trengte å bytte litt stue. Jeg var ikke syk for å gå på kamp liksom. Jeg bare trengte å gjøre noe annet. Du har likevel risikert mye for en kamp. Håper den var verdt det. Man mister i beste fall "bare" mye goodwill av å opptre på den måten. I verste fall, får du problemer med sjefen. Edit: Du får jo tross alt betalt for å ikke være på jobben, så du koster bedriften mye penger. Endret 20. september 2017 av altflyter 6
Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2017 For å snu det på hodet. Hva med de som ikke holder seg hjemme når de er syk? Jeg ble smittet av noen kollegaer som alltid skal være "tøffe" og gå på jobb når de burde lagt under dynen. Resultater er at flere blir syk. Jeg kunne gått på jobb i dag og eventuelt smittet flere andre i stedet holdt jeg meg et par timer i friskluft. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Du er nok litt på tynn is. Når jeg er syk, i så stor grad at jeg har fravær på jobb, så gjør jeg alt jeg kan for å bli frisk så raskt som mulig. Og det innebærer definitivt ikke å dra på fotballkamp eller annen aktivitet utendørs et par timer etter at feber har begynt å gi seg. Du risikerer jo å dra på flere sykedager om du presser kroppen for mye for tidlig. Hva er viktigst, å komme seg tilbake på jobb eller å gå på fotballkamp fordi man "kjeder seg" etter et par sykedager? Inntrykket man sitter igjen med er jo at man strengt tatt ikke var så veldig syk til å begynne med. Anonymkode: db489...ad8 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 3 minutter siden, Naaaturlig skrev: For å snu det på hodet. Hva med de som ikke holder seg hjemme når de er syk? Jeg ble smittet av noen kollegaer som alltid skal være "tøffe" og gå på jobb når de burde lagt under dynen. Resultater er at flere blir syk. Jeg kunne gått på jobb i dag og eventuelt smittet flere andre i stedet holdt jeg meg et par timer i friskluft. Så da smittet du like gjerne nabomannen på fotballkampen i stedet? Firmaet ditt måtte betale dobbel lønn i dag, fordi du ville på kamp. End of story. Anonymkode: 2f37f...de7 7
Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2017 Jeg gjør nesten hva som helst for jobben min, så ikke kom med at jeg snylter. I fjor bristet jeg store tåen min første dagen av ferien og hele ferien ble ødelagt. Jeg kunne strengt tatt ha sykemeldt meg og fått igjen ferien senere, men jeg gjorde ikke det. Til sammenligning var det en som hadde bihule betennelse i år og må ta igjen ferien senere pga. han sykemeldte seg. Jeg har kanskje 3-4 sykedager på 10 år, så det er ikke mye jeg koster jobbe n min. Jeg pleier alltid å bli syk når jeg har fri eller ferie.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 Har du ditt på det tørre så trenger du jo ikke å bekymre deg. Men siden du nå spurte så må man nesten påpeke hvilket inntrykk det gir til andre. Anonymkode: db489...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 34 minutter siden, Naaaturlig skrev: For å snu det på hodet. Hva med de som ikke holder seg hjemme når de er syk? Jeg ble smittet av noen kollegaer som alltid skal være "tøffe" og gå på jobb når de burde lagt under dynen. Resultater er at flere blir syk. Jeg kunne gått på jobb i dag og eventuelt smittet flere andre i stedet holdt jeg meg et par timer i friskluft. Så du var ikke smittefarlig alikevel? Eehh.... Anonymkode: 2acde...a0f 1
Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 Forfatter #15 Skrevet 20. september 2017 Jeg har jo selvfølgelig dårlig samvittighet fordi jeg gjorde det, men føler jeg har mitt på det rene selv om jeg egentlig burde ha vært hjemme.
Naaaturlig Skrevet 20. september 2017 Forfatter #16 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du var ikke smittefarlig alikevel? Eehh.... Anonymkode: 2acde...a0f Når du står ute, har på deg skjerf og er nøye med håndsprit er sjansen mindre for å smitte noen enn når jeg går på jobb. Er tettere på folk og tar på kopper, aviser, dokumenter, tastatur mm.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #17 Skrevet 20. september 2017 Dere som mener at man skal bli hjemme hele dagen. Dere har aldri blitt bedre i løpet av dagen? Jeg har vært borte fra skole / andre ting, men ble med på ting på kvelden, fordi det som da var galt på morran hadde gitt seg. Har til og med vært borte fra jobb, og dro på julebord dagen etter. Folk sa bare at "så godt at du er blitt bedre". Anonymkode: 29d0b...7e1 1
Glitnir Skrevet 20. september 2017 #18 Skrevet 20. september 2017 Ved langtidssykemelding - helt OK. Ved korttidssykemelding - ikke greit. 10
boblevann Skrevet 20. september 2017 #19 Skrevet 20. september 2017 Ja, det er rart. Er man syk så er man syk - da er man hjemme på sofaen frem til man er frisk. Det har ikke noe å si om man blir bedre ila dagen, det tar seg ikke ut. Selvfølgelg sa de "godt du har blitt bedre" men hva tenkte de? Hvis dette har skjedd mange ganger, forstår jeg godt at sjefen kan begynne å betvile egenmeldingene dine. Og du kan - som flere sier - miste retten til egenmelding. (Gjelder såklart bare bruk av egenmld ved f.eks. Influensa. Mener ikke langtidssykemeldte). 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #20 Skrevet 20. september 2017 Dersom man er syk pga noe som ikke lar seg kombinere med jobb, er det greit å være sosial mens man er syk. Å gå på kino med brukket bein er innafor dersom du er sykkelbud eksempel. Eller om du har kjøreforbud og jobber som sjåfør. Dette her vil med stor sannsynlighet se ut som du er hjemme fra jobb for å gå på kamp. Og tar seg ikke ut. Som sjef hadde jeg da sett på mulighet for å inndra muligheten for egenmelding på deg. Anonymkode: e5a62...d3b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå