AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Har et par fag (Økonomi og Administrasjon) der vi har tvungen gruppearbeid. All obligatorisk arbeid må utføres i grupper, og fagansvarlige gjør ingen forsøk på å sette sammen grupper. Vi blir bare bedt om å "gå rundt og snakk med folk, alle finner seg nok grupper etterhvert". Jeg er ikke prinsipielt i mot gruppearbeid, da dette er noe du hovedsaklig blir å gjøre i arbeidslivet...med det er heller det at noen alltid ville havne utenfor. Hvert semester er det studenter som ikke får gjort obligatorisk arbeid, rett og slet fordi de ikke greier å finne seg grupper (er syk når gruppene blir dannet, har flere fag som går samtidig og ikke kan være med på forelesning, osv.), og av de som blir satt sammen i "restgrupper", så er det ofte mange som også drar hele båten alene. Jeg forstår også at dette er en måte å gjøre arbeidet lettere for fagansvarlig, men det er egentlig sykt irriterende at folk rett og slett kan stryke, bare fordi de ikke fant seg en gruppe. Helt hull i huet spør du meg. Jeg tenker at om det er tvungen gruppearbeid, så burde fagansvarlig lage gruppene (tilfeldig), slik at det blir noenlunde likt for andre. Noen gang ser vi grupper med 6-7 stk., der alle i gruppen er fra en vennegjeng, og andre ganger 2-3 stk, der ting ble satt sammen i siste liten. Det sier seg jo selv at den første gruppen vil få mye mindre å gjøre, enn de sistnevnte. Videre er min erfaring at slikt er fryktelig lite effektivt. Mye tid går på tull og vas, samt planlegging for at tidspunkt skal passe for alle. Arbeid som kan gjøres over mail eller chat "MÅ" gjøres in person, noen i gruppa bare kan jobbe slikt, mens andre i gruppa kan jobbe fint over google docs, video chat, eller liknende plattformer. Anonymkode: 0fc9c...d36 12
millennial Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et par fag (Økonomi og Administrasjon) der vi har tvungen gruppearbeid. All obligatorisk arbeid må utføres i grupper, og fagansvarlige gjør ingen forsøk på å sette sammen grupper. Vi blir bare bedt om å "gå rundt og snakk med folk, alle finner seg nok grupper etterhvert". Jeg er ikke prinsipielt i mot gruppearbeid, da dette er noe du hovedsaklig blir å gjøre i arbeidslivet...med det er heller det at noen alltid ville havne utenfor. Hvert semester er det studenter som ikke får gjort obligatorisk arbeid, rett og slet fordi de ikke greier å finne seg grupper (er syk når gruppene blir dannet, har flere fag som går samtidig og ikke kan være med på forelesning, osv.), og av de som blir satt sammen i "restgrupper", så er det ofte mange som også drar hele båten alene. Jeg forstår også at dette er en måte å gjøre arbeidet lettere for fagansvarlig, men det er egentlig sykt irriterende at folk rett og slett kan stryke, bare fordi de ikke fant seg en gruppe. Helt hull i huet spør du meg. Jeg tenker at om det er tvungen gruppearbeid, så burde fagansvarlig lage gruppene (tilfeldig), slik at det blir noenlunde likt for andre. Noen gang ser vi grupper med 6-7 stk., der alle i gruppen er fra en vennegjeng, og andre ganger 2-3 stk, der ting ble satt sammen i siste liten. Det sier seg jo selv at den første gruppen vil få mye mindre å gjøre, enn de sistnevnte. Videre er min erfaring at slikt er fryktelig lite effektivt. Mye tid går på tull og vas, samt planlegging for at tidspunkt skal passe for alle. Arbeid som kan gjøres over mail eller chat "MÅ" gjøres in person, noen i gruppa bare kan jobbe slikt, mens andre i gruppa kan jobbe fint over google docs, video chat, eller liknende plattformer. Anonymkode: 0fc9c...d36 Ja, gruppearbeid er noe pes! Heldigvis så har vi faste grupper...og heldigvis er gruppen min ganske grei. Kan det være en ide å lage en fast gruppe? at du tar initiativ til å gjøre det med studenter du møter underveis?
altflyter Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Huffameg. Selvvalgte grupper er sjelden noen god idè. Det er å skape utestenging; uansett alder. Gruppearbeid i seg selv er både lærerikt og lurt, men denne måten høres helt skrudd ut. 9
reinsdyret Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Jeg har nylig trukket meg fra et emne pga nettopp det. Fikk ikke noen gruppe, men læreren fant en til meg. Senere fikk jeg beskjed om at den gruppen var full, så da trakk jeg meg. Var litt irritert, for jeg hadde sikkert fått gode karakterer i emnet, men orket ikke stresset.
Sillyline Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 Tja. Om man engasjerer seg tidlig og finner en gruppe, så ordner det seg. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #6 Skrevet 20. september 2017 "Kan ikke være med på forelesning" er en dårlig unskyldning, er du student er det jobben din, da går du på forelesning. Jeg tok for øvrig et fag i fjor på masternivå der det var gruppeeksamen, og vi holdt på å stryke fordi hun ene "ikke skjønte noen ting" (sitat fra henne selv), og viste tydelig hvor lost hun var da vi måtte fremføre muntlig. Så jeg foretrekker å finne gruppe selv, med folk som kan faget og har tenkt å gjøre en innsats. Folk som ikke gidder å dukke opp på forelesning kommer ikke inn under min oppfatning av å gjøre en innsats, så jeg hadde ikke valgt deg. Dukk opp, bli kjent med folk og finn det en gruppe. Anonymkode: eba86...02d 4
HalldirV2 Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 Vi måtte som dere skape våre egne grupper, jeg tok initiativet og opprettet en med de jeg har funnet tonen med. Da jeg så at det var noen som enda ikke hadde funnet seg en gruppe, rettere sagt to stykker som virket nok så utilpass i sosiale situasjoner, inviterte jeg også disse med. Gruppen vår ble således litt større, men fikk ok fra lærer. Hadde ikke det skjedd så regner jeg med at læreren hadde fordelt disse på eksisterende grupper. Viktig å inkludere folk, noe jeg håper andre også gjør 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Hater det. Jeg synes gruppearbeid er temmelig overvurdert i studiesammenheng. I noen situasjoner kan det være gunstig, men i andre ser jeg virkelig ikke poenget. Jeg plages mest av de studentene som overkjører andre og bare holder munn når de hemmes av lavt kunnskapsnivå, og noen ganger ikke det engang. Anonymkode: 77d6f...2d9 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Kan ikke være med på forelesning" er en dårlig unskyldning, er du student er det jobben din, da går du på forelesning. Jeg tok for øvrig et fag i fjor på masternivå der det var gruppeeksamen, og vi holdt på å stryke fordi hun ene "ikke skjønte noen ting" (sitat fra henne selv), og viste tydelig hvor lost hun var da vi måtte fremføre muntlig. Så jeg foretrekker å finne gruppe selv, med folk som kan faget og har tenkt å gjøre en innsats. Folk som ikke gidder å dukke opp på forelesning kommer ikke inn under min oppfatning av å gjøre en innsats, så jeg hadde ikke valgt deg. Dukk opp, bli kjent med folk og finn det en gruppe. Anonymkode: eba86...02d Det gjelder jo å lese det som faktisk står der da. Det står at man har flere fag som går samtidig og ikke kan være med på forelesning. For ja, dette skjer i studiesammenheng fordi studier ikke er det samme som jobb. Dersom man er riktig uheldig kan også eksamensdatoer kollidere. Anonymkode: 77d6f...2d9 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 Jeg synes det er sørgelig at man blir behandlet som hjelpeløse skoleelever i høyere utdanning, heller enn tatt på alvor som selvstendige studenter. Anonymkode: 087c0...ef5 1
boblevann Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Gruppearbeid er noe forbanna herk, og en skam at det finnes i høyere utdanning... det er noe man burde blitt ferdig med på ungdomsskolen. Hater gruppearbeid som pesten! Og nei, det kan på ingen måte sammenlignes med å samarbeide i arbeidslivet. Har prøvd begge deler. Å samarbeide om en oppgave når begge er på jobb, begge får betalt og begge er engasjert og motivert er noe helt annet en å samarbeide med 5-6 bakfulle medstudenter hvor alle har hver sin jobb på hvert sitt sted til hver sin tid, i tillegg til hus, mann, barn og fritidsaktiviteter. Nei jeg haaater gruppearbeid. 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #12 Skrevet 20. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: "Kan ikke være med på forelesning" er en dårlig unskyldning, er du student er det jobben din, da går du på forelesning. Jeg tok for øvrig et fag i fjor på masternivå der det var gruppeeksamen, og vi holdt på å stryke fordi hun ene "ikke skjønte noen ting" (sitat fra henne selv), og viste tydelig hvor lost hun var da vi måtte fremføre muntlig. Så jeg foretrekker å finne gruppe selv, med folk som kan faget og har tenkt å gjøre en innsats. Folk som ikke gidder å dukke opp på forelesning kommer ikke inn under min oppfatning av å gjøre en innsats, så jeg hadde ikke valgt deg. Dukk opp, bli kjent med folk og finn det en gruppe. Anonymkode: eba86...02d TS her: Jeg kan faget inn og ut, noen er faktisk flink til å lese pensum, samt gjøre oppgaver på egenhånd. Jeg prioriterer det andre faget 100% fordi det er flerfoldig ganger tyngre, og anses som grunnmur for oppgaven som skal skrives. Det faget jeg tar med gruppearbeid er et pissenkelt markedsførings-fag som enhver idiot kan klare å få C på (satt på spissen). Anonymkode: 0fc9c...d36 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #13 Skrevet 21. september 2017 Jeg tok et fag med en gruppe der alle eller de fleste kjente hverandre fra før av. Vi skulle danne oss grupper veldig plustelig en time og alle fant hverandre med en gang. Forsøkte spørre et par grupper om jeg kunne være med dem, men det var fult. På den tiden var jeg ganske sjenert og stresset, så etter å ha blitt avvist av to grupper og folk begynte å spre seg, så pakket jeg tingene mine og gikk tilbake til leiligheten. Oppgaven var obligatorisk, så endte opp med å droppe ut Anonymkode: 32c1e...5fa 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 Hater gruppearbeid, har alltid hatet det og har aldri lært noe av det. Ingenting av det kan sammenlignes med jobb. Hvis du finner flere studenter der du studerer som er misfornøyd med måten det gjøres på, kan dere ikke gå sammen (i en gruppe ) og ta det opp? Anonymkode: 0b85a...559 3
millennial Skrevet 22. september 2017 #15 Skrevet 22. september 2017 På 21.9.2017 den 16.18, AnonymBruker skrev: Jeg tok et fag med en gruppe der alle eller de fleste kjente hverandre fra før av. Vi skulle danne oss grupper veldig plustelig en time og alle fant hverandre med en gang. Forsøkte spørre et par grupper om jeg kunne være med dem, men det var fult. På den tiden var jeg ganske sjenert og stresset, så etter å ha blitt avvist av to grupper og folk begynte å spre seg, så pakket jeg tingene mine og gikk tilbake til leiligheten. Oppgaven var obligatorisk, så endte opp med å droppe ut Anonymkode: 32c1e...5fa oi...kunne du ikke snakke med en lærer som er ansvarlig for det emnet?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #16 Skrevet 22. september 2017 Gruppearbeid er noe forbanna herk! Uansett om det foregår på barneskolen / ungdomsskolen, eller ved høyere utdannelse. Slikt "samarbeid" går stort sett ut på å samles for å diskutere hvem som skal gjøre hva. Deretter går alle dammen hvert til sitt, for å gjøre sin andel av arbeidet. Deretter samles man igjen kort tid før innlevering / foredrag... Anonymkode: c1739...cef 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 På 20. september 2017 den 23.59, AnonymBruker skrev: TS her: Jeg kan faget inn og ut, noen er faktisk flink til å lese pensum, samt gjøre oppgaver på egenhånd. Jeg prioriterer det andre faget 100% fordi det er flerfoldig ganger tyngre, og anses som grunnmur for oppgaven som skal skrives. Det faget jeg tar med gruppearbeid er et pissenkelt markedsførings-fag som enhver idiot kan klare å få C på (satt på spissen). Anonymkode: 0fc9c...d36 Hvis du er fornøyd med c så er det deg, jeg e a student og vi, jobbe med andre på samme nivå. Anonymkode: eba86...02d
Jolene Skrevet 22. september 2017 #18 Skrevet 22. september 2017 Hater gruppearbeid, og det er definitivt ikke representativt for arbeidslivet. Synes det er latterlig at man skal tvinges til å jobbe sammen med noen! Jeg hadde gruppeoppgaver med ei på studiet mitt, og gjett hvem sin del som sørget for at vi sto? Min del... Enda da jobbet jeg sammen med ei som jeg var venninne med... Er man voksen nok til å være student, er man voksen nok til å kunne gjøre sine egne oppgaver. 3
heipådegsann Skrevet 22. september 2017 #19 Skrevet 22. september 2017 (endret) På 20.9.2017 den 21.42, AnonymBruker skrev: "Kan ikke være med på forelesning" er en dårlig unskyldning, er du student er det jobben din, da går du på forelesning. Jeg tok for øvrig et fag i fjor på masternivå der det var gruppeeksamen, og vi holdt på å stryke fordi hun ene "ikke skjønte noen ting" (sitat fra henne selv), og viste tydelig hvor lost hun var da vi måtte fremføre muntlig. Så jeg foretrekker å finne gruppe selv, med folk som kan faget og har tenkt å gjøre en innsats. Folk som ikke gidder å dukke opp på forelesning kommer ikke inn under min oppfatning av å gjøre en innsats, så jeg hadde ikke valgt deg. Dukk opp, bli kjent med folk og finn det en gruppe. Anonymkode: eba86...02d Det hender at du ikke kan møte på jobb også. Plutselig har du sykt barn, skal til tannlegen, er syk selv etc. Eller så tar du mange fag som har undervisning samtidig. At barnet ditt er sykt akkurat den dagen gruppene skal velges er ikke din feil. Men blir en såpass stor ulempe at du kan miste sin sjangse til å ta eksamen. Heldigvis har jeg alltid funnet grupper selv, men forstår problemstillingen godt da jeg flere ganger har brukt mye tid på å finne disse gruppene. Endret 22. september 2017 av heipådegsann 1
Gjest Sisti Skrevet 22. september 2017 #20 Skrevet 22. september 2017 Jobber på universitet, og synes også det er en skikkelig uting. Gruppearbeid er flott innimellom, men det bør legges opp frivillig, eventuelt forhåndssatte grupper. Grunnen til at noen forelesere gjør det slik er enkelt og greit for å spare seg for arbeid. De har ingen faglig gode grunner for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå