Fru Håpløs Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Hei Vi har vært hos optiker med jente på 9år. Hun har klaget over vanskelig å lese på tavla på skolen. Har hatt litt sen lesehastighet tidligere. Optiker tar første runde med titt og begynner å spørre om hun har noen sykdommer som diabetes, eller om vi vet om andre arvelige sykdommer i familien. Var hos samme optiker med sønnen og fikk ingen spm der. Optiker måler til -2,0 på jenta, men ville at øyelege skulle fastsette styrke etter drypping. Trodde dette var vanlig kun for barn under 5år? Og at det ellers henviser ved mistanke om sykdom? Noen som vet?
Måbarefåsiat... Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 (endret) Min gutt har alltid vært hos øyelege, aldri bare optiker. Ingen øyesykdom, men skjeler littegrann. Endret 20. september 2017 av Måbarefåsiat... 1
Antoinette Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Trodde det var normal kunnskap og vite at det er en sammenheng mellom ubeh. diabetes og dårlig syn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Diabetesen til samboeren min ble oppdaget etter henvisning fra optiker. Men, det er mulig man blir henvist av andre årsaker også. Anonymkode: ef955...248
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #5 Skrevet 20. september 2017 6 minutter siden, Fru Håpløs skrev: Hei Vi har vært hos optiker med jente på 9år. Hun har klaget over vanskelig å lese på tavla på skolen. Har hatt litt sen lesehastighet tidligere. Optiker tar første runde med titt og begynner å spørre om hun har noen sykdommer som diabetes, eller om vi vet om andre arvelige sykdommer i familien. Var hos samme optiker med sønnen og fikk ingen spm der. Optiker måler til -2,0 på jenta, men ville at øyelege skulle fastsette styrke etter drypping. Trodde dette var vanlig kun for barn under 5år? Og at det ellers henviser ved mistanke om sykdom? Noen som vet? Det er begrenset hva optikere har lov å gjøre ut over å måle ut til briller/linser. Derfor har de henvisningsrett dirkete til øyeleger uten at du må gå veien om fastlegen. Vær glad for at du får en rask henvisning og hjelp. Det er jo tydelig at barnets problem er knyttet til synet. Anonymkode: 48b55...1a0 19
Fru Håpløs Skrevet 20. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2017 Diabetes 1 eller 2? Er et frisk barn med mye energi. Drikker og tisser normalt. Vil påstå at formen er god. Hvordan kan det da være diabetes? Og burde hun ikke da vært rett til fastlegen om det var mistanke om det? Bør nevnes at bror har barnekreft. I tinningen...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Diabetesen til samboeren min ble oppdaget etter henvisning fra optiker. Men, det er mulig man blir henvist av andre årsaker også. Anonymkode: ef955...248 Hadde optikeren her vært bekymret for diabets hos ts sitt barn, så hadde optikeren også bedt dem om å bestille time hos fastlegen. Når dette ikke ble gjort, ville jeg parkert diabetes tankene. Anonymkode: 48b55...1a0 6
Antoinette Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Ingen her kan svare på dette. Ta med jenta til øyelegen uten å lage problemer du. 12
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #9 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, Fru Håpløs skrev: Diabetes 1 eller 2? Er et frisk barn med mye energi. Drikker og tisser normalt. Vil påstå at formen er god. Hvordan kan det da være diabetes? Og burde hun ikke da vært rett til fastlegen om det var mistanke om det? Bør nevnes at bror har barnekreft. I tinningen... Barn får ikke diabets gruppe 2. De skal uansett behandles med insulin. Anonymkode: 48b55...1a0 2
Fru Håpløs Skrevet 20. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 20. september 2017 1 minutt siden, Antoinette skrev: Ingen her kan svare på dette. Ta med jenta til øyelegen uten å lage problemer du. Fult klar over at denne siden ikke gir meg alle svar i en slik sak, men man skal ikke kimse av erfaringsutveksling i slike saker. Det kan få meg til å stille avgjørende spm. Og ja det vet jeg mye om med tanke på min sønns kreftsykdom. Mye vi ikke fikk vite via leger da de har ikke alle svar fremme i hode på strak arm. Tips og erfaringen kan hjelpe å få belyst alle sider til å få rett behandling. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 Optikere henviser ikke bare pga. sykdom, det kan være alle mulige synsproblemer/sykdommer. Fikk du ingen begrunnelse på hvorfor optikeren ville sende henvisning? Om ikke synes jeg du skal ringe i i morgen og spørre hvorfor. At optikeren spør om ulike sykdommer er bare bra, da gjør han/hun en god jobb. Anonymkode: 6eec2...4fe 7
Fru Håpløs Skrevet 20. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. september 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Optikere henviser ikke bare pga. sykdom, det kan være alle mulige synsproblemer/sykdommer. Fikk du ingen begrunnelse på hvorfor optikeren ville sende henvisning? Om ikke synes jeg du skal ringe i i morgen og spørre hvorfor. At optikeren spør om ulike sykdommer er bare bra, da gjør han/hun en god jobb. Anonymkode: 6eec2...4fe Ja kan selvfølgelig ringe å høre, men grublet litt i dag på ting som var vanskelig. Turte ikke spørre mer når jeg var der pga jenta mi. Man tenker litt når man har en med kreft fra før. Og det i tinningen. Rett ved øye...
Minlillelykke Skrevet 20. september 2017 #13 Skrevet 20. september 2017 (endret) Det er vanlig å henvise også større barn til øyelege, våre optikere som ikke har dryppe kompetanse gjør også det. Da får de gjenre mer konkret styrke og forholde seg til. De får også en grundig og fin sjekk hos øyelegen. En annen ting som er grei info er at optikere ikke skal dette diagnoser, derfor er også en henvisning viktig. Optikeren hadde nok informert om han trodde det kunne være noe alvorlig. Hos oss gjør de ihvertfall det og sender en akutt henvisning. Endret 20. september 2017 av Minlillelykke Mer informasjon 2
Sirah Skrevet 20. september 2017 #14 Skrevet 20. september 2017 Det er ikke unormalt at optikeren henviser videre. Det er begrenset hva optikeren kan finne ut av og om de er i tvil er det mye bedre at de henviser til noen med korrekt kompetanse enn at de bare gjetter på den nærmeste styrken. Vær glad for henvisningen du TS. Datteren din har jo problemer med synet og nå får hun jo henvisning til den beste hjelpen hun kan få for å løse det 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #15 Skrevet 20. september 2017 Jeg var 6 år. Ble stilt diagnose når jeg var ca. 15 i forhold til øyesykdom i familien som nå viser seg å være feil. Anonymkode: b3a77...cfd
reinsdyret Skrevet 20. september 2017 #16 Skrevet 20. september 2017 Synsproblemer som følge av diabetes pleier å komme etter lange perioder med dårlig/mangelfull diabetesbehandling, så hun burde vel teoretisk sett ha mange andre alvorlige symptomer i tillegg hvis diabetes skulle ha vært årsaken, så det kan umulig være diabetesrelatert. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 Vi måtte til Øyenlege de første årene fra han var 5 år , samtidig måtte vi til optiker for å få brillene som ikke stolte på øyenlegen og tok full sjekk på øynene der også. Min har ingen øye sykdommer, men et helt forjævli dårlig syn. Tror vi ble overført til optiker fra han var 8 år. Betaler ikke noe for det annet enn dekning av brilleinnfatning. Anonymkode: c4305...6a5
sofie777 Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 På 20.9.2017 den 21.00, Fru Håpløs skrev: Ja kan selvfølgelig ringe å høre, men grublet litt i dag på ting som var vanskelig. Turte ikke spørre mer når jeg var der pga jenta mi. Man tenker litt når man har en med kreft fra før. Og det i tinningen. Rett ved øye... Kreft, spesielt hos barn, er såpass sjeldent at det er høyst lite sannsynlig at det forekommer to ganger i samme familie. Jeg ville ikke bekymret meg for akkurat det. Håper det går bra med sønnen din. Anonymkode: 3a509...64e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #20 Skrevet 22. september 2017 Mine barn har kun gått til øyelege og de ble dryppet frem til 10 år. Da først mente øyelegen at det er greit uten å dryppe. Anonymkode: be1aa...bea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå