AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Jeg lurer på hva deres mening er i forhold til hvor lenge man bør jobbe i en ny jobb før man planlegger å få barn. Er snart 30 år og begynner å tenke på at det begynner å bli på tide å tenke på familieforøkelse. Men er redd for å bli gravid for fort i ny jobb, og hvordan det blir hvis jeg går ut i permisjon. Er redd for at det skal bli dårlig mottatt på jobb, hvis jeg plutselig blir gravid og de må begynne med å lete etter vikar. Og hvordan situasjonen blir etter man kommer fra endt permisjon og skal starte på jobb igjen. Kan man få beskjed om etter endt permisjon at stillingen er overflødig? Alle gode svar mottas med stor takk! Anonymkode: 95ff9...c61
Runnershigh Skrevet 20. september 2017 #2 Skrevet 20. september 2017 Jeg tenker at du i utgangspunktet ikke trenger å vente i det hele tatt. Dessverre er det fortsatt kvinner i 2017 som blir diskriminert i arbeidslivet grunnet graviditet, med dette er strengt tatt ikke lov. Jeg vet ikke hvordan din arbeidgiver vil reagerer på en tidlig graviditet, men jeg syne det er trist om du lar deg styre av dette. Du har et privatliv ved siden av jobben, og dersom du ønsker å bli gravid nå, så tenker jeg at det er mye viktigere enn hensynet til jobben. For noen tar det også lang tid å bli gravid, og det ville vært trist å kaste bort tid/ fruktbarhet fordi du er ny i jobben. Dersom du selv synes det kan bli stressesede å være gravid og gå ut i permisjon i ny jobb, så er jo det en hel annen sak. Men om du skal ta hensyn til arbeidsgiver så kan det jo være at det aldri passer...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Takk for svar! Er veldig enig i hva du skriver, og det er godt at noen har et slikt synspunkt. Jeg opplevde i min forrige jobb at kvinner som ble gravid ble diskriminert, så derfor er jeg ekstra forsiktig i ny jobb. Så det er ingen etisk regel om at man bør ha jobbet i minimum et år før man blir gravid i ny jobb? Har snart jobbet i et år, og går å venter på den rette anledningen, men er veldig usikker på når det blir rett anledning. Er veldig redd for å dolke noen i ryggen, eller miste jobben min. Er redd for at det ikke blir en glede å fortelle om graviditeten hvis jeg blir gravid, men at jeg skal bli møtt med motgang under hele graviditeten på jobb.. Anonymkode: 95ff9...c61
A4-livet Skrevet 21. september 2017 #4 Skrevet 21. september 2017 Vi begynte prøvingen 3 mnd etter jeg begynte i ny jobb, ble gravid på tredje forsøk. Ble tatt veldig godt imot, og det er ikke uvanlig hos oss at man blir gravid relativt fort faktisk. Når man ansetter kvinner i 20- og 30-årene må man regne med at de før eller siden blir gravide uansett. Men siden du har jobbet der nesten et år har du vel et visst inntrykk av sjefen og om denne, og kollegaer, vil ta en slik nyhet godt imot?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #5 Skrevet 21. september 2017 Rent juridisk er du jo beskyttet. Når det kommer til det etiske, så hadde jeg sett det an mht. type jobb. Noen oppgaver er lettere å gi videre når noen går ut i permisjon enn andre. Jeg ville definitivt ikke tatt på meg viktige oppgaver for så å forsvinne ut i permisjon. Venninnen min opplevde at en ny ansatt annonserte at hun var gravid første dag i ny jobb. Ingen har selvsagt sagt noe, men alle tenker jo sitt. Anonymkode: 12ba8...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #6 Skrevet 21. september 2017 Jeg ønsket i utgangspunktet å vente minst et år i ny jobb før jeg ble gravid, i og med at jeg følte at det er mest riktig mot en arbeidsgiver å komme godt inn i jobben før man blir gravid. Men nå føler jeg at jeg har kommet godt inn i jobben, og jeg føler at jeg mestret ting ganske bra innen kort tid. Føler bare at tiden begynner å renne fra meg, også fordi jeg har et barn fra før og ønsker ikke så stor aldersforskjell. Og jeg er redd hvis jeg ikke snart blir gravid, så blir det kanskje ikke noe av det i det hele tatt. Står litt mellom å prioritere med selv eller jobben. Er bare redd for å ikke gjøre det rette mot min arbeidsgiver og ikke minst mine arbeidskollega, er de jeg er mest bekymret over. Min jobb kan fint en vikar overta, er bare at det kan ta tid å lære noen opp i den jobben. Å lære opp noen andre tar tid og koster veldig mye penger for en arbeidsgiver, samt at de har brukt tid og penger på opplæring av meg. Anonymkode: 95ff9...c61
Virrevirrevapp Skrevet 21. september 2017 #7 Skrevet 21. september 2017 Er du over 30, så bare kjør på. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #8 Skrevet 21. september 2017 Hvis du har jobbet der snart ett år ville jeg startet prøvinga nå. Det viktigste er jo å ta hensyn til deg selv og familien din Anonymkode: 5d666...a98
regine Skrevet 21. september 2017 #9 Skrevet 21. september 2017 Til TS: jobber du et sted hvor du ønsker å bli lenge? Hvis ja: er deg en arbeidsplass som er varig? Hvis ja: kjør på og få barn nå. En langsiktig arbeidsgiver vet at ansatte får barn og at de samme ansatte likevel er verdt å beholde. jeg jobber en plass hvor unge m lang utdannelse ansettes og hvor de får barn og skal ha permisjon både titt og ofte. Det går utover oss andre, på kort sikt (ca 1-3 år), men ikke på lang sikt (5-10 år) . Og arbeidslivet er langt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå