Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen her på forumet kan gi meg noeo gode og sunne brødoppskrifter? Har tenkt å bake en stor porsjon og fryse ned. Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solsikkeloff

5 dl yoghurt naturell

3 dl vann

50 g gjær

2 ss olje

2-3 ts salt

150 g solsikkefrø

1,2 kg hvetemel

Varm yoghurt og vann til 37 grader og rør gjæren ut i væsken. Hell i en bolle sammen med de andre ingrediensene. Elt deigen smidig. Dekk med plast og hev i ca 40 minutter. Rull til en pølse som deles i tre. Etterhev i 40-45 minutter. Stek ved 225 grader i ca 35 minutter.

Valnøttbrød

50 g gjær

1 ts salt

1/2 liter skummet kulturmelk

1-2 ts honning

2 ss smeltet smør

3 dl valnøtter

1 dl sesamfrø

600 g hvetemel

Lunk melken og smuldre i gjæren. Ha i salt, honning, smeltet smør, valnøtter og sesamfrø. Bland godt sammen og ha i nok hvetemel til en fast deig. La heve til dobbel størrelse. Del i to og trill hvert emne til runde brød. Snitt i brødene for å få en fin fasong. La etterheve på stekebrett. Pensle med sammenvispet egg og dryss over litt havregryn og valnøtter. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter. Avkjøl på rist.

Dette brødet er helt unikt, du må bake det ! Verdens beste Landbrød med soltørka tomater, oliven og hvitløk5 dl lunkent vann1 kg finbakst (bruk 2/3 først, juster med resten)1 pk tørrgjær2 ts salt100 g soltørkede tomater100 g svarte oliven5 fedd hvitløk3 ss olje1 ss sukkerHakk de soltørka tomatene fint opp. Hakk og opp oliven i passe biter. Hvitløken presses/knuses.Bland alle ingrediensene og kjør til en jevn deig i kjøkkenmaskin. Bak ut et stort rundt brød.La heve i 45 minutter. Stek ved 200 grader i 40 minutter til det høres "hult" ut når man banker i brødet med fingeren.Så det vi trenger mest , fiberbrød , dette gir 4 helsebrød som du alltid bør ha i fryseren

FIBERBRØD

1,3 kg sammalt hvete200 g fint sammalt rug200 g helkorn hvete75 g gjær2 str ts salt9 dl hvetekli1,8 liter vann1 dl linfrø1 dl solsikkefrøDu kan godt bruke 1 liter skummet melk, søt eller sur og resten vannDette gir 3 brød i 2 liters former eller 4 brød i 1,5 liters former. Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid deigen godt enten med kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen er veldig løs og det er riktig. Den kan ikke eltes på bord. Hev deigen i underkant av en time i bakerbollen, slå lufta ut av deigen og la den heve en gang til i bakerbollen, ca. en halv time. Slå lufta ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former, sett deretter brødene inn i varm ovn, 220 grader på over/undervarme eller 200 grader på varmluft ca. 1 time.

Brødene er litt fuktige inni og henger på kniven når du skjærer i dem. Sånn skal de være.så til andre brødHvem kan vel motstå duften av ferskt, hjemmebakt brød rett fra ovnen? For ikke å snakke om smaken. Fra ernæringshold oppfordres det til å spise mer brød. Helst åtte skiver pr. dag av den grove sorten. Det er sunn og mager mat og slett ikke fetende, som noen tror. Det er stort sett det som ligger oppå brødskiven man legger på seg av. Og hvorfor ikke innføre den kontinentale skikken med å sette brød på middagsbordet også? Brød i form Alt brød inneholder mye jern, B-vitaminer og proteiner. Det grove brødet inneholder dessuten fiber som bl. a. stimulerer tarmfunksjonen. Brød kan bakes fritt eller i form. Leirgryte er en spennende variant som får brødet til å bli ekstra saftig med mye smak Med det går også an å bruke vanlige blomsterkrukker i leire. En sløyfe rundt, så har du en koselig liten presang. En annen mulighet er å etterheve brødet i kurv, da får det fint mønster. Det er ikke særlig vanskelig eller tidkrevende å bake heller. Hevingen tar selvfølgelig sin tid, men det gjør seg jo selv. Her har du noen tips som gjør det lettere å lykkes, samt en del oppskrifter å prøve seg på.

BAKETIPS

Les oppskriften nøye gjennom først, og se til at du har det som trengs. Pass på at kjøkkenet ikke er for kaldt, og at alle ingrediensene har romtemperatur. Bruk stor bolle, og elt deigen godt. Gjær må ikke røres ut i væske som er varmere enn 40 grader, ellers drepes gjærcellene. Dobler du en brødoppskrift, bør ikke gjærmengden dobles. Den oppgitte gjærmengden kan være nok, det tar bare litt lengre tid å få gjæringen i gang. 1 ts sukker setter fart i prosessen. Det kreves mer gjær til finere hvetedeiger enn til grove deiger. Salt i deigen gjør, foruten smaken, at strukturen blir jevnere. Litt fett gir både smak og øker holdbarheten. Sukker / sirup / honning gir også smak, og setter fart i gjæringen. La deigen være slik at den akkurat slipper bollen. Så vidt klissete, men til å ta på uten at alt sitter på fingrene. Deigen blir tørrere under hevingen. Er deigen for tørr, hever den seg dårligere. Deigen skal, hvis ikke annet er beskrevet i oppskriften, heves på lunt sted uten trekk. Best er det å dekke med plast, slik at deigen ikke tørker ut. Deigen heves til omtrent dobbel størrelse. Bruk gjerne 1—2 timer på forheving. Deigen heves fortere hvis den eltes godt i maskin (1 t). Etterhevingen er det vanskeligste. En god regel er at brødet er ferdig til steking når det er hevet til litt under dobbel størrelse. Høy fuktighet under etterhevingen er en fordel. Trykk lett med fingeren på deigen. Forsvinner fordypningen raskt, er brødet ferdig hevet. Brød stekes stort sett ved 210—230 grader. Senk gjerne varmen til litt under 200 grader den siste steketiden. Brød i form og små brød stekes ved høyere temperatur enn frittstående brød. Store bakverk som brød stekes på nederste rille. Dusj evt. brødet med vann før steking. Da får skorpen mindre sprekker. Brød av hvete steker fortere enn brød bakt med rug. Avkjøl brødet på rist. Brød som blir avkjølt på rist uten klede, får sprø skorpe, mens brød som blir dynket med litt vann og så avkjøles under klede, får myk skorpe.Bland og prøv ulike melsorter og krydder når du baker. Men husk at lett, grovt brød må ha 40-50 % hvetemel.Jo grovere deigen er, desto mer må du elte den for å få god heving og godt brød.Vil du ha ekstra fiber i brødet, kan du bytte ut ca. 1 dl mel med like mye kli eller kim.Hev og etterhev alltid under plast. Det hindrer uttørking og gjør at bakverket hever seg bedre. Særlig er etterheving viktig.Store brød skal du alltid steke på nederste rille, småbakst og boller midt i ovnen og ved høyere temperatur.Fukt alltid brødene før du setter dem i ovnen, da blir overflaten elastisk og brødene sprekker ikke så lett. Snitt eller prikk dem også. Snitter du brødene før etterheving, får de et dekorativt og tydelig snitt.Du kan gjerne sette et kar med vann i bunnen av ovnen, eller kaste inn en kopp vann når du har satt inn brødene.Brødene får blank og fin overflate hvis du dusjer dem med formfett straks du tar dem ut av ovnen.

Saftig rugbrød

Dette brødet lages med kaldt vann, sirup og litt eddik. Det trenger lengre hevetid enn vanlig brød, men resultatet blir et ekstra saftig og godt hverdagsbrød med lett søtlig og syrlig smak. 1 stort brød 50 g gjær (el. 1 pose tørrgjær) 3 ss mørk sirup 1-2 ss eddik 1 ts salt 3½ dl kaldt vann 5 dl grovt rugmel ca. 6 dl hvetemel Ha smuldret, fersk gjær, sirup, eddik og salt i bakebollen. Tilsett vann og rør til gjær og sirup er løst opp i vannet. Hvis du bruker tørrgjær, blandes den i rugmelet.Bland inn rugmel og mesteparten av hvetemelet. Tilsett mer hvetemel etter behov, til deigen er smidig, seig og slipper bollen. Bruk gjerne maskin og elt deigen godt i 5 min.Dekk bollen til og la deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted i vel 1-1½ time, lengst tid dersom du bruker tørrgjær.Kna deigen gjennom og form den til et avlangt brød som som legges i en smurt brødform. Prikk brødet godt med en gaffel og la det heve vel ½ time, til dobbel størrelse.Mens brødet hever varmes stekeovnen til 250 °C.Stek brødet på nederste rille, først i 10 min. Senk varmen til 150 °C og stek brødet i ytterligere 1 time. Dersom brødet begynner å bli for mørkt på overflaten før det blir ferdig stekt, kan du legge et stykke bakepapir over.Hvelv brødet på en rist og pakk det inn i et kjøkkenhåndkle til avkjøling. Da blir det ekstra saftig og mykt.

Nøttebrød

3 brød · 1 liter skummet melk · ½ dl (valnøtt)olje · 50 g gjær · 3 ts salt · 500 g rugmel · 100 g valnøttkjerner · 100 g hasselnøttkjerner · ca. 600 g hvetemel · egg til pensling Smuldre gjæren i bakebollen og rør den ut i litt av den lunkne melken. Tilsett resten av melken, olje, salt, rugmel og grovhakkede nøtter. Elt inn hvetemel til deigen er så fast at den slipper bollen. Dekk til og la deigen heve til dobbel størrelse. Elt deigen, del den i tre og bak ut brød.Etterhev i ca. 30 min. Pensle og stek brødene i ca. 40 min. ved 200 °C.

SOLSIKKEBRØD

(3 brød) Smaker også nydelig som tilbehør til salater eller middagsretter. 50 g gjær 1 / 2 l vann 2 ts salt 1 ss honning (mørk sirup) ca. 850 g mel, hvorav 2 / 3 er hvetemel og resten grovbakst 2 dl solsikkefrø 1 dl sesamfrø Bland gjær med fingervarmt vann tilsatt honning. Tilsett 600 g av melet sammen med sesamfrø og solsikkefrø og arbeid deigen 5—10 min. i maskin. Tilsett deretter mel til deigen akkurat slipper bollen. La deigen heve i 45 min. Kna deigen og form til tre brød, som kan stekes i form eller fritt. Pensle med vann og strø med solsikkefrø. Stek ca. 35—40 min. ved 225 grader. Sett en langpanne med vann under platen de første 20 min. av stekingen.

GRUNNOPPSKRIFT TIL HVETEDEIG

som kan bli loff, frøbrød, rundstykker eller horn 50 g gjær 1 1 / 2 dl lunkent vann 1 1 / 2 dl melk 2 ss smør 1 ss sukker (sirup) 1 ts salt 500 g hvetemel Smuldre gjæren, hell i lunkent vann. Smelt smøret og lunk melken, hell dette over gjæren. Tilsett sukker, salt og mel. Arbeid godt til deigen slipper bollen. Dryss litt mel over, dekk med plast og sett til heving ca. 40 min. på lunt sted (til dobbel størrelse). LOFF (1 brød som ev. kan flettes) Elt deigen godt og trill et glatt, sprekkfritt brød. Legg det i smurt lofform, la det få god etterhev. Pensle med lunken melk. Skjær 3—4 snitt med skarp kniv på overflaten. Stekes på nederste ribbe ca. 45 min. ved 200 grader.

FRØBRØD (2 små brød) Del deigen i to og trill små, runde brød. Settes på bakepapir, dekkes med håndkle. La dem få god etterhev. Pensle med sammenpisket egg og dryss med valmuefrø.

RUNDSTYKKER (18 rundstykker) Trill deigen til en lang pølse og del i 18. Trill runde eller avlange emner. Etterhev på smurt stekeplate eller bakepapir, dekket med håndkle. Pensle med sammenpisket egg og strø med sesamfrø eller valmuefrø. Klipp et skråsnitt eller kryss i hvert rundstykke. HORN (16 horn) Del deigen i to. Kjevle hver del til en rund leiv, ca. 25 cm diameter. Del hver i 8 snipper. Rull til horn fra den brede enden mot spissen. Settes på stekebrett og etterheves. Pensles med sammenpisket egg og drysses ev. med valmuefrø.

GROVBRØD

(4 brød) Dette er et skikkelig grovt brød, som bare er tilsatt grovt mel. 1 1 / 2 liter skummet melk 50 gram gjær 1 ss mørk sirup 1 kg grov sammalt hvete 1 kg grov sammalt rug 2 ss salt ca. 3 / 4 dl hvetekli ca. 3 / 4 dl hvetekim Litt hvetemel for å få riktig konsistens Rør gjæren ut i fingervarm melk og tilsett sirup. Bland salt i melet. Bland alle ingrediensene til en passe deig som akkurat slipper bollen. Arbeid deigen godt, helst i maskin. 5—10 min. Dryss litt mel over, dekk med plast og sett lunt til heving et par timer. Elt deigen godt igjen, del den i fire og trill jevnt. Legg i smurte brødformer og sett til heving med håndkle over. Prikk brødene, stek ca. 1 time ved 200 grader på nederste rille. Avkjøl på rist med kjøkkenhåndkle over.

HAVREGRYNSBRØD

(3 brød) Brød med havre blir saftig. 4 dl skummet melk 3 dl varmt vann 2 ss soyaolje 50 g gjær 1 dl lettkokte havregryn 1 dl sammalt rug 6 dl grov sammalt hvete 10—12 dl hvetemel 2 ts salt Bland melk og vann slik at det er fingervarmt. Smuldre i gjæren. Tilsett olje og salt. Deretter de grove meltypene. Til slutt hvetemelet litt og litt, så mye at deigen blir smidig og bløt og akkurat slipper bollen. Elt skikkelig. Dekk med plast og sett til heving godt og vel 1 time på lunt sted. Elt deigen godt. Del den i tre og trill jevne emner som stekes i smurte former. Etterhev brødene til nesten det dobbelte, pensle med vann og prikk dem. Stek på nederste ribbe ved 225 grader i ca. 40 min.

KORIANDERBRØD

(1 brød) Dette brødet stammer fra Østerrike. 50 g gjær 4 dl lunkent vann 1 ss salt 500 g hvetemel 2 dl knust hvete eller hvetekli 2 ts støtt koriander Rør gjæren ut i vannet, tilsett det øvrige og arbeid deigen godt, 5—10 min. i maskin. Dekk med plast og sett til heving på lunt sted godt og vel 1 time. Elt deigen godt og trill ett brød jevnt som etterheves ca. 30 min. under kjøkkenhåndkle. pensle med melk eller vann og dryss med litt mer støtt koriander. Stek brødet på nederste ribbe ca. 40—45 min. ved 230 grader.

BONDEBRØD

(2 runde brød) Et saftig, litt syrlig brød med hard skorpe. 25 g gjær 5 dl vann 6 dl hvetemel 4 dl fint rugmel 1 ts matolje 2 ts salt 3 dl hvetemel Løs gjæren i lunkent vann, tilsett olje, 6 dl hvetemel og 4 dl rugmel. Arbeid deigen (den skal være litt løs), dekk over med plast og la den heve på lunt, trekkfritt sted ca. 1 time. Bland saltet i 3 dl hvetemel og arbeid inn i deigen til den blir smidig. Trill ut to runde brød på bakebordet, sett på smurt (bakepapir) stekeplate og strø litt rugmel over. La dem heve til det dobbelte. For ekstra hard skorpe dekker du ikke brødene med klede. Snitt brødene med barberblad, dypt og hurtig på fire steder. Stek ved 200 grader i ca. 30—35 min. Avkjøles på rist uten klede, slik at skorpen blir hard og sprø.

FULLKORNSLEIVER

(6 runde brødkaker) Et annerledes brød som smaker både med pålegg og som tilbehør til middagen. 50 g gjær 1 / 2 l melk 1 / 2 l vann 1—1 1 / 2 ss salt 13 dl grovt rugmel 9—12 dl grahamsmel Smuldre gjæren i lunken melk og vann (37 grader). Tilsett salt (det skal være så mye, rugmel krever ekstra salt. Men klart du kan redusere noe hvis du er redd for saltmengden). Deretter alt rugmelet og 9 dl av grahamsmelet. Arbeid deigen godt. Tilsett mer grahamsmel slik at deigen blir ganske fast. Hev på lunt sted under plast vel 1 time. Ha godt med grahamsmel på bakebordet og på hendene, arbeid deigen smidig og del den i seks. Form til runde boller som kjevles ut (ca. 25 cm i diameter). Du kan ev. legge bakepapir under, og så skyve forsiktig over på stekeplaten. Prikk tett med gaffel og stikk ut hull i midten. La brødkakene heve på lunt sted under klede i bortimot 1 time. Stek i omganger ved 250 grader i ca. 12 min. Avkjøl på rist uten klede.

VALNØTTBRØD

(1 brød) Nydelig bare å spise som det er, ev. med smør og som kuvertbrød til alle retter. I stedet for valnøtter kan deigen erstattes med mandler, hasselnøtter, karve eller revet ost. 1 1 / 4 dl vann 1 1 / 4 dl sur skummet melk 20 g gjær 1 / 2 ss honning / sirup (kan sløyfes) 1 / 2 ts salt 1 ss hvete eller rugkjerner 75 g rugmel 125—150 g hvetemel 100 g fint sammalt hvetemel 20 g smør 40—50 hakkede valnøttkjerner Lunk vann og sur skummet mel, og løs opp gjæren i det sammen med honningen. Tilsett resten av ingrediensene, men hold tilbake noe av hvetemelet for å se hvor mye deigen tar, slik at den blir smidig og så vidt slipper bollen. Arbeid godt. Sett til heving på lunt sted under plast i 25 min. Kna deigen og hev igjen i ytterligere 25 min. Rull deigen ut til ett jevnt brød som heves til det dobbelte, ca. 15 min. Pensle med vann og stek på nederste rille ved 230—240 grader i ca. 30 min.

BRØD I LEIRGRYTE

Brød bakt i leirgryte blir holdbart og saftig med maksimal smak av ingrediensene. Litt karve kan tilsettes hvis ønskelig. 5 dl vann 1 / 2 dl olje 25 g gjær 2 ts salt 4 dl sammalt hvete, fin 1 dl rugmel, fin ca. 6 dl hvetemel Legg leirgryta (1,5 l) i kaldt vann mens du blander deigen. Bland vann og olje, som skal være fingervarmt. Rør ut gjæren. Tilsett rugmelet og sammalt hvete med saltet. Elt hvetemelet inn litt etter litt til en passe fast deig. Dekk med plast og sett til heving på lunt sted i ca. 45 min. Smør leirgryta med olje, lokket også. Elt deigen godt og form slik at den passer i gryta. Prikk med gaffel. Sett lokk på og plasser på nederste rille i kald ovn. Sett ovnen på 200 grader og stek brødet minst 1 1 / 2 time. Hvelv brødet på rist.

Pariserloff

Dette trenger du:1/2 kg hvetemelCa 3 dl lunkent vann40 g gjær3 ss olje1 ts salt1/2 ts sukkerFremgangsmåte:Rør gjæren ut i lunkent vann og tilsett sukker, salt og olje og arbeid inn melet litt etter litt. Arbeid deigen smidig og still den til heving på et lunt sted.Når deigen er ferdighevet, deler du den i fire deler. Trill hvert emne ut til en lang pølse, legg den på en smurt plate og skjær den med en skarp kniv 4-5 ganger. Litt på skrå. La dem etterheve 10-15 minutter. Pensle dem med varmt vann og stek dem umiddelbart i varm ovn, 250-275 grader, i ca 10-12 minutter. Pensle brødene et par ganger under stekingen med godt varmt vann.

Gode pølse må ha godt pølsebrød til, her er oppskriften . du kan lage de til hamburgerbrød også

Pølsebrød

15 dl hvetemel1pk tørrgjær2ts urtesalt 2ss sukker4dl melk4 dl vann4 ss god olje, eks. peanøtt2 egglitt sammalt hveteHa mel , gjær, sukker og salt i en bolle,varm opp melken ,ha så oljen egget og melken i deigen. Bland i en mix master for best mulig resultat. Sett deigen till heving ca en time til dobbel størrelse . Del deigen og trill ut passe lange pølsebrød .

Pottebrød

Grunnoppskrift:4 dl vann,10 dl hvetemel, 4 SS olje, 1 ts salt, 2 ts sukker, 2 ½ ts tørrgjær.Bruk terakotta kruker, gjerne 2,5 dl,vask og legg i vann et par timer.grunn oppskrift gir 10-12 kuvertbrød. Stek på nederste rille. Du kan bruke sesamfrø, løpstikkefrø eller revet ost og nøtter .Brød krydder er ofte fenikkel, oregano, løpstikke, estragon.

Italiensk landbrød

1 stort eller to mindre brød · Lett surdeig: · 30 g gjær · 2 dl lunkent vann · 150 g hvetemel · 1 knsp. salt · deigen· 3 dl lunkent vann· 2 tsk. salt · ½ dl olje · ca. 675 g hvetemel Lett surdeig: Smuldr gæren i vannet, rør mel og salt i. Dekk skålen til og stil den ved ca. 20 grader i 10 - 12 timer. Selve deigen: Rør vand, salt og olje og ca. 500 gr. mel godt sammen i en skål. Rør surdeigen inn og ta mer mel i, til deigen har en passende konsistens. Elt dejen godt igjennom på et mel drysset bord og lad den heve i skålen et lunt sted i ca. en time. Elt dejen let igjennom og del den i to. Form hvert stykke til en kule og la den hvile på kløkkenbordet i ca. 10 minutter. Form kulene til to brød og la dem etterheve på platen ca. 45 minutter. Rist dem med en skarp kniv og dryss med litt mel. Sett brødene i ovnen ved 225 grader og steik dem ca.½ time på nederste ovn rille til de er gylne. Lad dem kjøle av på en bake rist.

Skrevet

Hei

Puuuhh....det ble mange oppskrifter det :ler:

Håper du kan bruke noen av dem, jeg har ikke prøvd dem selv, men regner med at noen av dem må være brukbare.

Lykke til med baksten !!

Hilsen Pludre

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg lurer på om noen her på forumet kan gi meg noeo gode og sunne brødoppskrifter? Har tenkt å bake en stor porsjon og fryse ned. Anyone?

Skal vel kanskje ikke si at denne er så sunn, men

bagettene som beskrives her blir gode. Jeg bruker

alltid versjonen med starter-deig.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/09/.../06/377741.html

Pass på å kna mye. Det er viktig.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å foreslå poser med ferdigblandet mel fra butikken, jeg har egentlig gått over til det. Kornbrød, solsikkebrød med rug, speltbrød er favoritter. Men jeg ble kjempeimponert over listen med oppskrifter du fikk, og jeg skal jamen prøve noen av dem sjøl. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for alle gode oppskrifter, de skal prøves ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...