WubWub Skrevet 20. september 2017 #1 Skrevet 20. september 2017 Jeg leste nylig en rapport publisert av Behavioral Neuroscience (den kan du finne her; http://www.apa.org/pubs/journals/releases/bne-bne0000199.pdf) hvor de konkluderer med at fedre tar bedre vare på sine døtre enn sønner. For meg var dette fascinerende men absolutt ikke sjokkerende lesning. Ved hjelp av MRI skanning av fedres hjerne viste det seg at at fedrene hadde mye større hjerneaktivisering når de så datters smil enn sønnens smil og tilsvarende når han så datter og sønn trist, også her var det størst aktivering når datter var trist. Det kommer også frem at fedre både synger å leker med datter i snitt 3 ganger så ofte som med sønner. Konklusjonen er klokkeklar; Fedre som har døtre er mer oppmerksomme på barnets behov enn fedre som har sønner. Hvorfor det er slik er ikke er man dog usikre på - forskjellene kan skyldes genetiske og evolusjonære faktorer eller om fedrene bare lever opp til omgivelsenes forventning om at gutter og jenter bør behandles forskjellig. “The fact that fathers may actually be less attentive to the emotional needs of boys, perhaps despite their best intentions, is important to recognize,” lead researcher Jennifer Mascaro said.. Kan det være at årsaken bak dette ligger i grunntanken om at gutter ikke skal vise følelser, at de skal være sterke og selvstendige? Og med dette så lærer vi allerede fra barnsben av hvilken rolle hvert kjønn skal ha i verden? En annen artikkel om emnet ; http://www.ajc.com/news/science/dads-treat-daughters-better-than-sons-emory-study-finds-striking-differences-treatment-children/34o3piwUSTt50uFO5PPs6L/ Hva tenker dere? 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 20. september 2017 #3 Skrevet 20. september 2017 Noen gjør kanskje det. Men ikke min far, er sikker på at han hatet meg.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #4 Skrevet 20. september 2017 Det vil jeg tro de gjør, sett i lys av kjennskap til hvordan eget hode er skrudd sammen. Anonymkode: 7c981...3af
WubWub Skrevet 20. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg tro de gjør, sett i lys av kjennskap til hvordan eget hode er skrudd sammen. Anonymkode: 7c981...3af Jeg husker det godt selv fra barndommen min, vi guttegjengen hadde mye mye friere tøyler enn jentene. Vi kunne dra ut å fiske alene om natta, dra ut på telt tur midt i dypeste skogen, skyte med luftgevær alene allerede i alder av 14-15. Når vi var 16 kunne vi feste som vi ville å dra på konserter. Jentene derimot hadde kjempe strenge regler og fedre passet på de som hauker. De hadde innetid til de var 18 år og måtte spørre om lov til alt. Jeg er sikker på at jeg selv kommer til å være en av de som passer bedre på datter uten at jeg helt vet årsaken til dette. Ifølge all data er det jo strengt tatt gutter som lever med størst risiko for å havne i ulykker eller bli utsatt for vold i tenårene 1
WubWub Skrevet 20. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 20. september 2017 21 minutter siden, Blair Waldorf skrev: Noen gjør kanskje det. Men ikke min far, er sikker på at han hatet meg. Leit å høre at du måtte leve under slike forhold
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #7 Skrevet 20. september 2017 Fascinerende. Kulturmessig finner vi verden over kulturer der døtrene skal passes på til de er 'trygt gift' for så å flytte inn til ektemannen og passes på der, mens sønnene skal skaffes en god kone og ta vare på familien sin... Kanskje henger det evolusjonsmessig sammen med muskelstyrke, at det var mannfolkas oppgave å beskytte kvinner mot ville dyr? Anonymkode: 19ac9...888 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #8 Skrevet 20. september 2017 Tja, det kan jo også ha med at det er motsatt kjønn å gjøre? Mener jeg har lest at mødre og sønner har mindre konflikt enn mødre og døtre, synes også det er fascinerende. Anonymkode: 69a67...fe2 5
WubWub Skrevet 20. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, det kan jo også ha med at det er motsatt kjønn å gjøre? Mener jeg har lest at mødre og sønner har mindre konflikt enn mødre og døtre, synes også det er fascinerende. Anonymkode: 69a67...fe2 Kanskje det ligger noe i "Pappas prinsesse" og "Mors gullgutt" ? 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #10 Skrevet 20. september 2017 5 timer siden, WubWub skrev: Jeg leste nylig en rapport publisert av Behavioral Neuroscience (den kan du finne her; http://www.apa.org/pubs/journals/releases/bne-bne0000199.pdf) hvor de konkluderer med at fedre tar bedre vare på sine døtre enn sønner. For meg var dette fascinerende men absolutt ikke sjokkerende lesning. Ved hjelp av MRI skanning av fedres hjerne viste det seg at at fedrene hadde mye større hjerneaktivisering når de så datters smil enn sønnens smil og tilsvarende når han så datter og sønn trist, også her var det størst aktivering når datter var trist. Det kommer også frem at fedre både synger å leker med datter i snitt 3 ganger så ofte som med sønner. Konklusjonen er klokkeklar; Fedre som har døtre er mer oppmerksomme på barnets behov enn fedre som har sønner. Hvorfor det er slik er ikke er man dog usikre på - forskjellene kan skyldes genetiske og evolusjonære faktorer eller om fedrene bare lever opp til omgivelsenes forventning om at gutter og jenter bør behandles forskjellig. “The fact that fathers may actually be less attentive to the emotional needs of boys, perhaps despite their best intentions, is important to recognize,” lead researcher Jennifer Mascaro said.. Kan det være at årsaken bak dette ligger i grunntanken om at gutter ikke skal vise følelser, at de skal være sterke og selvstendige? Og med dette så lærer vi allerede fra barnsben av hvilken rolle hvert kjønn skal ha i verden? En annen artikkel om emnet ; http://www.ajc.com/news/science/dads-treat-daughters-better-than-sons-emory-study-finds-striking-differences-treatment-children/34o3piwUSTt50uFO5PPs6L/ Hva tenker dere? Menn har homofobi samt at mange liker kvinnegruppen Ottar? Anonymkode: e9006...531
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #11 Skrevet 20. september 2017 4 hours ago, WubWub said: Kanskje det ligger noe i "Pappas prinsesse" og "Mors gullgutt" ? Nettopp. Vil våge å påstå at det vanligste er mødre dom degger mer for sønnene sine enn døtrene. Anonymkode: 3c2d2...0e2 3
Nastine Skrevet 21. september 2017 #12 Skrevet 21. september 2017 Hmmm..ja... Det har jo alltid vært noe med kommende fedre og ønske om sønn, min far var også der, han ønsket en sønn, ut kom jeg. Han gjorde det beste ut av situasjonen, og behandlet meg som en gutt Med pappa kjørte jeg motorsykkelcrosser som 5 åring, bil som 7 åring, spilte fotball og heiet på Arsenal +++ med han hadde jeg på meg caps, olabukse og joggesko...mens når jeg var med venninner, så var det dukke, dukkevogn og kjole, ikke rart jeg er litt sånn splittet Så kom lillebror, han fikk samme opplevelse med pappa som meg, men jeg ble nok favorisert, ble mye mer beskyttet og pappa tok som oftest mitt parti, og er nok fortsatt øyenstenen. Samme med venninne, pappaen er veldig sånn machoman, har tre sønner og en datter, sønnene fikk seg faktisk noen klaps i oppveksten, mens min venninne var øyenstenen og gullet. Har flere slike eksempler, så jo, tenker nok at menn gjerne blir litt ømmere i hjertet av en datter, selv om de i utgangspunktet ønsket seg sønn 3
WubWub Skrevet 21. september 2017 Forfatter #13 Skrevet 21. september 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Menn har homofobi samt at mange liker kvinnegruppen Ottar? Anonymkode: e9006...531 Atte hva?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 Har nok mye med at tenåringsjenter ofte oppfører seg som om de er mye eldre og tester ut både det ene og det andre lenge før gutter, derfor må de beskyttes mer og tidligere. Jobber selv som lærer på ungdomsskole, og ser jo at i en ordinær 10.klasse, som forelder, ville jeg vært bekymret for flere av jentene (fordi de både røyker og drikker), mens kanskje èn til to av gutta gjør det samme. Resten av gutta er 150 cm høye og har ikke kommet i stemmeskifte enda liksom, mens jentene kan se ut som de er 18-19 utseendemessig.. Anonymkode: 007cb...f81 2
Gjest C.Tramell Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Artig fenomen, men jeg har sett mange eksempler på det. De duller veldig med døtrene sine og viser lite interesse for sønnene før de er blitt store nok til at de kan gjøre manneting sammen med dem. Det er ofte en slags flørt på gang mellom far og datter, allerede fra hun er baby. Har sett flere eksempler på fedre som gjør døtrene til dyktige flørtere og manipulatorer og lærer dem å tvinne menn rundt lillefingeren. Sjarm og flørting belønnes gjennom hele oppveksten. Kanskje det ligger dypt i dem å gi jentene slike ferdigheter fordi det øker sjansen for overlevelse? Det er sikkert best å øve seg på fedrene og ikke mødrene siden det er menn de skal ut og forføre etterhvert.
WubWub Skrevet 22. september 2017 Forfatter #16 Skrevet 22. september 2017 21 timer siden, Nastine skrev: Hmmm..ja... Det har jo alltid vært noe med kommende fedre og ønske om sønn, min far var også der, han ønsket en sønn, ut kom jeg. Han gjorde det beste ut av situasjonen, og behandlet meg som en gutt Med pappa kjørte jeg motorsykkelcrosser som 5 åring, bil som 7 åring, spilte fotball og heiet på Arsenal +++ med han hadde jeg på meg caps, olabukse og joggesko...mens når jeg var med venninner, så var det dukke, dukkevogn og kjole, ikke rart jeg er litt sånn splittet Så kom lillebror, han fikk samme opplevelse med pappa som meg, men jeg ble nok favorisert, ble mye mer beskyttet og pappa tok som oftest mitt parti, og er nok fortsatt øyenstenen. Samme med venninne, pappaen er veldig sånn machoman, har tre sønner og en datter, sønnene fikk seg faktisk noen klaps i oppveksten, mens min venninne var øyenstenen og gullet. Har flere slike eksempler, så jo, tenker nok at menn gjerne blir litt ømmere i hjertet av en datter, selv om de i utgangspunktet ønsket seg sønn Jeg er nå ihvertfall glad for at det var du som kom ut Høres slettes ikke ut som en dum oppvekst det der. Mye variasjon av maskuline og feminine verdier - eller hva tenker du selv? Er nok ganske rett det du og @C.Tramell er inne på - opprinnelig ønsker nok far seg en sønn da han tenker det vil være enklere å leke med en gutt enn ei jente ettersom man kanskje deler flere interesser. Men når realiteten setter inn så er det neimen ikke sikkert at det stemmer helt og at fars kjærlighet for datter er like stor uansett om det er med biler eller dukkehus leken går i. Har en kompis som titt og ofte snekrer nye dukkehus å innreder dette for datteren sin og han storkoser seg. Han er slettes ingen feminin mann, snarere tvert imot - mannemann av en snekker. Røff fyr men allikevel er båndet sterkt til tross for at de ikke deler interesser. En far vil strekke seg langt for sin datter
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #17 Skrevet 22. september 2017 Dette går visstnok begge veier; fedre er forsiktigere med døtre enn sønner, mens mødre er forsiktigere med sønner enn døtre. Anonymkode: 37170...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #18 Skrevet 22. september 2017 Om dette stemmer er det i alle fall negativt for sønnenes mulighet til å bringe gene sine videre. Kvinner har som regel ingen problemer med å finne en partner, fordi menn er mindre strenge. Anonymkode: ee155...bcb
WubWub Skrevet 22. september 2017 Forfatter #19 Skrevet 22. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om dette stemmer er det i alle fall negativt for sønnenes mulighet til å bringe gene sine videre. Kvinner har som regel ingen problemer med å finne en partner, fordi menn er mindre strenge. Anonymkode: ee155...bcb Dette går opp i opp om det viser seg at mødre favoriserer sønner - noe som det viser seg de gjør ifølge denne tabloide artikkelen; http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1318036/Sons-really-mothers-favourites-88-cent-admit-treating-boys-differently.html Sons really are their mother's favourites as 88 per cent admit treating boys differently In fact, 88 per cent of mothers polled admit to treating boys and girls differently, despite considering it wrong to do so. More than half – 55 per cent – said they found it easier to bond with their sons. And seven per cent admitted their sons were given more treats than their daughters. The survey, which questioned more than 2,000 women who have both sons and daughters, found that mothers were twice as likely to be critical of their daughters than sons – 21 per cent compared to 11.5 per cent. Crissy Duff, a counsellor and adviser at Netmums, warned that the types of attitudes uncovered by the survey could have a long-lasting effect on girls.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #20 Skrevet 22. september 2017 Nå bor ikke jeg og far til barna sammen, men vi har en sønn og en datter. Og datteren blir helt klart favorisert, og får mest oppmerksomhet. Dette er veldig tydelig. Jeg mener selv jeg behandler barna ganske likt, men det er relativt stor aldersforskjell på de, og datteren min, har krevd sin selvstendighet fra hun kunne gå, hun er en helt fantastisk, sterk, selvstendig, tøff, smart og omsorgsfull jente. Så her får jeg jo ikke alltid lov til å gi henne så mye omsorg, jeg kunne tenke meg å gi henne. Mens lillebroren hennes, er den stille rolige, ikke så selvstendige, veldig kosete, omsorgsfulle fantastiske gutten. Så han både krever og får mer kos og omsorg i det daglige. Nå har jeg hatt mest konflikt med min datter, men hun er eldre, midt i rette hormonalder og har ADHD. Da sier det seg selv, at det blir litt krangling. Men vi er alltid flinke til å bli venner igjen. Og sønnen min, er så rolig, så han går det ikke an å krangle med. Anonymkode: faf65...823 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå